Politikk, religion og samfunn Romfolket........eller er de ikke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    harennå til gode å møte en båteier med sosialantropologi som bakgrunn. Dumsnillistene er nok desverre ikke rammet at dette hærverket, de holder seg trygt på kafeene ved Youngstorget og sofakroken på Nordberg og Marienlyst
    Hadde Thor Heyerdal litt peil på antropologi, tru? Han kunne rett nok ikkje symje, men båtstell kunne han då.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    og hva slags straff er fengsel i Norge for de og bilen har de trolig "lånt" så ikke mye å ta der heller....

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo noen regimer som har vist handlekraft mht. uønskede folkegrupper for ikke så lenge siden. Det er også en del av konteksten her. Det forskes forresten intensivt på hvem som skylder hvem mest av rom-/taterfolk og den norske stat. Svarene peker ganske entydig i en retning: Norge har litt av hvert å svare for. Tidligere utenriksminister og ambassadør Knut Vollebæk, en meget sindig, erfaren og kunnskapsrik mann, leder utredningen, som fremdeles pågår. Enhver humanistisk og historisk orientert person vil bli rystet over den informasjonen som fremkommer, ikke minst om tvangssterilisering og bortsetting av barn.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.356
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ^Det norske samfunnet?
    Hva med det samfunnet som er så raust at det deler både tiggere og småkriminelle med resten av Europa? Har ikke det samfunnet noe ansvar for sine borgere?

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er vanskelig å se at det er Drammenssamfunnets feil eller ansvar at det har tilreisende som stjeler blomster fra gravsteder.

En ting samfunnsmedlemmer kan gjøre, og i dette tilfellet har gjort, er å sørge for at disse tyveriene får bred pressedekning. Jeg ser for meg at det er tyngre å selge roser på torget i Drammen i dag enn det var for en uke siden. Å snike rundt på gravstedene for å tuske nyutlagte blomster oppleves nok også som mer risikabelt nå.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm hva kan samfunnet gjøre...? Dette dreier seg om penger, ikke sant? De mangler penger... derfor tigger de, stjeler de.... eller?

DU - hva om samfunnet ga dem det de vil ha? Alle pengene de trengte... Åhhh det ville vært snilt av samfunnet - ikke sant...?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.252
    Sted
    Sølvbyen
    Så lavt kan man synke. Hva med å tromme sammen en lynsjemobb med fakler og høygafler og drive dem ut av byen?
    Så lavt kan man synke. Hva med å stoppe og tenke litt på den setningen. Så lavt kan man synke i vårt samfunn. Kan det være noe samfunnet kunne gjøre for å bedre på situasjonen slik at folk slipper å synke så lavt? Verdt en tanke om ikke annet.
    Du. Skjerp deg. Hvis du går rundt og stjeler blomster fra gravsteder og sier at samfunnet fikk deg til å gjøre det, så fortjener du deng.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Så lavt kan man synke. Hva med å tromme sammen en lynsjemobb med fakler og høygafler og drive dem ut av byen?
    Så lavt kan man synke. Hva med å stoppe og tenke litt på den setningen. Så lavt kan man synke i vårt samfunn. Kan det være noe samfunnet kunne gjøre for å bedre på situasjonen slik at folk slipper å synke så lavt? Verdt en tanke om ikke annet.
    Du. Skjerp deg. Hvis du går rundt og stjeler blomster fra gravsteder og sier at samfunnet fikk deg til å gjøre det, så fortjener du deng.
    Selvsagt er det ikke samfunnet som fikk vedkommende til å stjele, rane, drepe, voldta. Det er dine egne handlinger og du står ansvarlig for dem. Poenget mitt er at istedenfor å stemple disse som undermennesker så kunne det kanskje vært lurt å tenke på hvilke samfunnskrefter som er i sving. Hva gjør at enkelte faller fra? Hvordan kan samfunnet forebygge det?

Vi liker ikke at de tigger, og vi sier at de skal ta seg jobb. Men vi vil ikke gi de en jobb. Og er det noe som forsvinner på arbeidsplassen de jobber på (den gangen de får jobb) så har romfolket skyld for tyveri selv om man bare har feilplassert utstyret. Robert finner ikke verdifullt verktøy - noen romfolk hadde 1 arbeidsdag -> romfolket stjal! sånn istedenfor å sjekke bagasjerommet på bilen hvor han hadde verktøyet sist.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Poenget mitt er at istedenfor å stemple disse som undermennesker så kunne det kanskje vært lurt å tenke på hvilke samfunnskrefter som er i sving. Hva gjør at enkelte faller fra? Hvordan kan samfunnet forebygge det?
    Det er ikke samfunnskreftene i hverken Norge eller Drammen som har vært i sving og ført til at rumener-rom stjeler blomster fra gravstedene. Sånn er det bare.

G

Gjestemedlem

Gjest
    De som kjøper blomster av slike kriminelle bander bør bli bøtelagt for heleri.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Selvsagt er det ikke samfunnet som fikk vedkommende til å stjele, rane, drepe, voldta. Det er dine egne handlinger og du står ansvarlig for dem. Poenget mitt er at istedenfor å stemple disse som undermennesker så kunne det kanskje vært lurt å tenke på hvilke samfunnskrefter som er i sving. Hva gjør at enkelte faller fra? Hvordan kan samfunnet forebygge det?

Vi liker ikke at de tigger, og vi sier at de skal ta seg jobb. Men vi vil ikke gi de en jobb. Og er det noe som forsvinner på arbeidsplassen de jobber på (den gangen de får jobb) så har romfolket skyld for tyveri selv om man bare har feilplassert utstyret. Robert finner ikke verdifullt verktøy - noen romfolk hadde 1 arbeidsdag -> romfolket stjal! sånn istedenfor å sjekke bagasjerommet på bilen hvor han hadde verktøyet sist.
    @Larson. Samfunnet har faktisk prøvd å hjelpe sigøynere og det har prøvd hardt.
    I Oslo hadde vi noe som het sigøyner kontoret. Målet var å hjelpe sigøynere ut i arbeid. Man lyttet til deres spesifikke behov. Sigøynerne kan ikke bo under en kvinnes skjørt. Kommunen bygde derfor eneboliger til sigøynerne. Etter 800 millioner kroner ble kontoret nedlagt. En sigøyner fikk en periode deltidsjobb. Resten forble trygdemottagere. Eneboligene ble fullstendig rasert og måtte rives. Samfunnet har lagt store ressurser ned i å integrere og hjelpe sigøynere.
    Den ubehagelige sannhet er at sigøynerne ikke vil integreres, ikke vil ha utdanning, ikke vil ha arbeid og forpliktelser.
    I sigøyner kulturen er det helt ok å stjele fra andre.Slik er det dessverre.

Final

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Final, din jævl...nazirasifreppefascist!

Skjønner du ikke at hvis "samfunnet" hadde tatt mer fra de rike og fordelt det til romfolket og andre utskudd, så hadde ikke disse rosene blitt stjålet og alt hadde egentlig vært såre vel.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Final, din jævl...nazirasifreppefascist!

Skjønner du ikke at hvis "samfunnet" hadde tatt mer fra de rike og fordelt det til romfolket og andre utskudd, så hadde ikke disse rosene blitt stjålet og alt hadde egentlig vært såre vel.
    Jeg bor nær Drammen, så jeg kan stikke ned og si i fra at de kan dra til deg å få anlegget ditt - så er vi i gang ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt er at istedenfor å stemple disse som undermennesker så kunne det kanskje vært lurt å tenke på hvilke samfunnskrefter som er i sving. Hva gjør at enkelte faller fra? Hvordan kan samfunnet forebygge det?
    Det er ikke samfunnskreftene i hverken Norge eller Drammen som har vært i sving og ført til at rumener-rom stjeler blomster fra gravstedene. Sånn er det bare.
    Jeg har kjørt gjennom sigøynerlandsbyer i Romania og sett palassene med søylebefengte balkonger i flere etasjer som bakmennene bygger seg. Og sett de fire meter høye stålgjerdene med videoovervåkning foran for å hindre at noen skal finne på å stjele fra dem. Interessant opplevelse. Noen bilder her: http://www.hifisentralen.no/forumet...olket-eller-er-de-ikke-det-7.html#post1587457

Og så var jeg i Romania igjen for et par uker siden, i et litt annet område enn sist. Jeg så mange bønder med hest og kjerre i Transilvania, blant annet en som sov oppi kålrotlasset mens hesten fant veien hjem alene, men jeg så ikke en eneste tigger noe sted.

Samfunnskrefter meg både her og der.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Smuler i et rikt land er større enn smuler i et fattig land. Selvsagt er det lite med tiggere i romania når romania er medlem av Eu og schengen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Smuler i et rikt land er større enn smuler i et fattig land. Selvsagt er det lite med tiggere i romania når romania er medlem av Eu og schengen.
    Jaha? Så hvorfor måtte jeg vise pass både på vei inn til og ut av Romania, da? Både på flyplassen i Wien, på flyplassen i Bucharest, og på grensen til Ungarn da jeg kom i bil fra Budapest?

Realiteten, enten du ønsker å innse det eller ikke, er at de rumenske sigøynerne som sitter på annethvert gatehjørne og tigger i vesteuropeiske storbyer er sendt ut av bakmenn som organiserer reisepapirer og transport, og som innkasserer det aller meste av inntjeningen til sine egne palasser og prangende rikdom forøvrig. "Tjene penger til familien hjemme", ja. Særlig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Romfolket ønsker å beskatte oss, og vi tillater dem å gjøre det. Hva er problemet?
    Vi er tross alt et land som elsker høyt skattetrykk og hvor skattelette er skjellsord.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.601
    Torget vurderinger
    24

@Larson. Samfunnet har faktisk prøvd å hjelpe sigøynere og det har prøvd hardt.
    I Oslo hadde vi noe som het sigøyner kontoret. Målet var å hjelpe sigøynere ut i arbeid. Man lyttet til deres spesifikke behov. Sigøynerne kan ikke bo under en kvinnes skjørt. Kommunen bygde derfor eneboliger til sigøynerne. Etter 800 millioner kroner ble kontoret nedlagt. En sigøyner fikk en periode deltidsjobb. Resten forble trygdemottagere. Eneboligene ble fullstendig rasert og måtte rives. Samfunnet har lagt store ressurser ned i å integrere og hjelpe sigøynere.
    Den ubehagelige sannhet er at sigøynerne ikke vil integreres, ikke vil ha utdanning, ikke vil ha arbeid og forpliktelser.
    I sigøyner kulturen er det helt ok å stjele fra andre.Slik er det dessverre.

Final
    Dessverre spot on. Jeg jobbet i et elektrofirma på den tiden - vi hadde alle installasjonene i disse eneboligene. Jeg har uhyggelig mange historier om oppførsel og adferd, noen av de er så utrolige at de er helt utrolige. Tre-fire av disse eneboligene måtte rives. Resten ble herpet så til de grader... Vi fikk ikke lov av kommunen å jobbe/møte opp alene på de steder hvor de allerede hadde flyttet inn - p.g.a. beskyldning om at håndtverkerne rundstjal de osv. - hvorpå de krevde erstatning fra sigøynerkontoret! Dette er REALITETER, ikke rykter eller propaganda av noe slag. Jeg var der. I flere år.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.252
    Sted
    Sølvbyen
    ^Skulle likt å høre noen av de historiene der, ja.
    De er egentlig bare tragiske. Like tragiske som dagens forståsegihjelnaivister - de som ikke klarer å ta inn over seg at det faktisk finnes mennesker som er ganske annerledes skrudd sammen enn Ola Dunk.
    Utvilsomt tragisk, og særlig for barna i disse miljøene som blir født inn i og "arver" denne kulturen og mentaliteten. Men kanskje allikevel nyttig å få disse historiene fram i lyset for å øke forståelsen for hva det er man faktisk dealer med her.
    Burde jo ringe noen varselklokker for noen og enhver når man allerede har prøvd å kaste millioner av kroner på problemet bare for å få et lunkent glass med piss tilbake, midt i trynet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vel noe av saken at man ikke har hatt noen større tradisjon inne i Romania for tigging, faktisk! I mange lange år var det strengt forbudt og medførte lange opphold i arbeidsleirer!

Min eldre bror ( bor i Sverige ) som er lege måtte, mens Ceaușescu styrte landet, fly ned til Bucuresti for å hente hjem en "syk" svensk turist. Mannen hadde blitt plukket opp av politiet fordi han var pengelens og hadde satt seg ned på gaten for å tigge. Han ble arrestert fordi slikt var forbudt, men siden han var utlending ville de ikke koste på ham "omskoleringsleir" så han ble erklært sinnsyk! Ja fordi en som satte seg på gaten for å tigge i "arbeiderparadiset" måtte jo være "gal" i betydningen sinnsyk.

Han ble utvist, men på grunn av hans "helsetilstand" forlangte Rumenske myndigheter at han måtte ha legefølge på flyet. Derfor fikk broderen denne turen. I følge min bror var mannen helt normal om enn generellt noe avmagret og dehydrert. Han var naturlig nok veldig sulten men det var ikke noe i veien mentalt, bortsett da fra at han hadde reist til Ceaușescus Romania til å begynne med.

Gutten var sosialist/kommunist av den romantiske sorten og ville oppleve et "frigjort land". Han hadde fått en realitetsorientering han ikke var forberedt på! Hvordan det gikk med ham videre sier historien intet om. Kanskje han i dag stemmer SD?;)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    ja... og folk lurer på hvorfor de drar vekk fra romania...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ja... og folk lurer på hvorfor de drar vekk fra romania...
    Newsflash: Ceaușescu ble skutt i 1989. Nå kjører du forbi minst én Ferrari-forhandler på vei fra flyplassen inn til Bucharest, men tiggere ser man fortsatt ikke. Dette er stolte og arbeidsomme folk. Etter en fire-fem besøk til forskjellige byer og fabrikker i Romania har jeg fått stor respekt for både menneskene og landet. Man ser mye gammel stas fra en gullalder mellom verdenskrigene. Levestandarden på landsbygda kan sammenlignes med Norge ca 1965. Største problem i dag er korrupsjon i mange offentlige etater. Å gi penger til utsendte tiggere som finansierer de korrupte baronene hjemme er bare skadelig.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ehrm... ja? og Ceaușescu overlot et velfungerende og rettferdig samfunn? ikke? det tok vel bare noen få år å rette på det? ikke? Så du sier at de fortsatt sliter med korrupsjon... ikke særlig overraskende er det vel? At det er enorm forskjell på fattig og rik dreper tilliten mellom folkeslagene og får folk til å mele sin egen kake når de kan. Penger under bordet.

Tviler ikke på at de er arbeidssomme og stolte. Og tar jeg feil om jeg antar at du du i romania for å se an mulighetene til å tjene litt penger ved å betale minst mulig for arbeidskraften til dette stolte folket?

Å gi penger til tiggere gjør jeg aldri (utenom en og annen sliten narkoman), og jeg oppfordrer ingen til å gjøre det. Jeg oppfordrer folk til å stoppe opp og tenke litt, reflektere fremfor å automatisk kaste seg på "rom-folket er noe svin", fordi en og annen avis drar frem en sak. Denne personen hadde i det minste respekt nok for gravlunden til å ikke sparke ned gravsteinene som enkelte ekte nordmenn gjør. Dømmer vi alle nordmenn? Nei, vi ser på fyren og gjerne en eller annen gruppe med avvikere i nærheten av hans sosiale krets og bruker alle våre fordommer til å stigmatisere alle i den gruppen for noe en enkeltperson gjorde. Det er veldig kjekt å ha noen å mislike. Og da gjerne noen som skiller seg ut i klesveien, hudfarge, etc.

Jeg har et interessant spørsmål: ville media og folk reagert like sterk om det var en sliten narkoman som tok denne buketten? Fordi denne rom-damen ble tatt så får romfolket skylden for alle blomster som er forsvunnet, inkludert de som vind og fugler har tatt, eller norske narkomane som trenger penger til medisinen sin. Jeg tviler sterkt på om avisa hadde giddi å nevne det en gang om så var tilfelle.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har et interessant spørsmål: ville media og folk reagert like sterk om det var en sliten narkoman som tok denne buketten? Fordi denne rom-damen ble tatt så får romfolket skylden for alle blomster som er forsvunnet, inkludert de som vind og fugler har tatt, eller norske narkomane som trenger penger til medisinen sin. Jeg tviler sterkt på om avisa hadde giddi å nevne det en gang om så var tilfelle.
    Hadde det vært organiserte bander med narkomane, som måtte avlevere det meste av sin inntekt til overordnede så ville det nok blitt litt oppstyr der også.

Men menneskehandel, slaveri, svindel, tvang og fornedrelse for å berike bakmenn skal man se gjennom fingrene med fordi man er så blåøyd og sentimental at man ikke ser kynismen, og bare ønsker å hjelpe "disse stakkars fattige".

Dette er organisert kriminalitet, og alle som forsyner dem med penger er med på å støtte kriminaliteten.

Så godt som hver eneste en av disse romlingene er transportert opp hit for å tjene penger til kriminelle sigøynerkonger.

Det burde vært straffbart å finansiere dem.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Kan du vennligst dokumentere at det er organisert kriminalitet? At det er bakmenn bak flertallet av personene med romtilknytning, eller så godt som hver eneste en av disse romlingene som du kalte dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn