Medisin og helse Romaskin - anbefaling

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Min far vurderer romaskin, men trenger litt bistand.
Maskinen skal benyttes til å holde en mann i 60-årene i aktivitet, vi snakker ikke toppidrett her.
Jeg har kikket litt, men da jeg har begrenset innsikt i og kun har benyttet romaskin i begrenset grad selv håper jeg på litt bistand.

Tenker viktige momenter er:
- Den kunne settes opp slik at den tar minst mulig plass når den ikke benyttes.
- Støynivå.
- Brukervennlighet.
- Display som er godt nok. Trenger ikke være opplyst. Visning av tid, fart og distanse bør vises samtidig (noe jeg regner med alle/ de fleste) kan.
- Noenlunde lav vekt slik at den lar seg flytte på. Jeg vet lav vekt kan medføre at maskinen kan flytte på seg under bruk.
- Gode festeanordning til føttene.
- Enkelt vedlikehold.
- Greit om man ikke sitter for lavt.

Hva bør man gå for?
Luft, vann, magnet?
Har ikke en nøyaktig prisramme, men bør ikke være svindyrt.

Forhandler i østlandsområdet er å foretrekke. Helst i Østfold, evt Akershus eller Oslo.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
For hjemmetreningsutstyr som tåler bruk, oppfører seg som noe man er vant med fra treningsstudio og koster en betalbar penge er det denne sjappa som gjelder:

https://sportsmaster.no/ (Ligger i Asker)

Ellers regner jeg med det er godt med ting fra folk med store planer men mindre gjennomføringsevne på finn.no

Jeg gjorde litt research på det i sin tid før jeg til slutt droppet det og det er stort sett Concept 2 som gjelder. Det gjør det også lettere å bli kvitt den om man finner ut at det ikke helt var greia alikevel.
 

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
231
Antall liker
139
Torget vurderinger
1
Hei.
Anbefaler noe fra waterrower.
Ganske dyrt, men lett å flytte på/ sette opp langs vegg/tar da liten plass. Med riktig valg av treverk så tåler den å være i en leilighet/ dvs. pent møbel.
tilfredsstiller alle dine nevnte krav.
Har slik selv.

Erik
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
3.483
Torget vurderinger
4
Har Concept 2 selv og kan anbefale den hvis du kan leve med størrelsen og prisen
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
For hjemmetreningsutstyr som tåler bruk, oppfører seg som noe man er vant med fra treningsstudio og koster en betalbar penge er det denne sjappa som gjelder:

https://sportsmaster.no/ (Ligger i Asker)

Ellers regner jeg med det er godt med ting fra folk med store planer men mindre gjennomføringsevne på finn.no

Jeg gjorde litt research på det i sin tid før jeg til slutt droppet det og det er stort sett Concept 2 som gjelder. Det gjør det også lettere å bli kvitt den om man finner ut at det ikke helt var greia alikevel.
Har rodd mye med både Concept 2 og maskiner fra Sportsmaster (Infiniti). Benytter selv sistnevnte i trimrommet hjemme, og liker den på mange måter bedre enn Concept. Årsaken er at Concept 2 er laget for å gi en tilnærmet ekte sculler-opplevelse, og dermed er det veldig begrenset hvor stor motstand du kan få fra den. Fra Sportsmaster-maskinene (Infiniti) kan du velge å ro med ganske tung belastning og diverse programmer, der de to laveste trinn ligner relativt mye på Concept sånn romessig. Jo, Concept2 gir en høyere kvalitetsfølelse, men for hobbybrukeren er Infiniti godt innafor. Min maskin er vel ca. 7 år gammel, og mye benyttet. Fungerer upåklagelig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Sportsmaster har bra saker har jeg inntrykk av. Kjøpte i hine hårde dager en stepmaskin til samboeren derfra og det var eneste vi kunne oppdrive som oppførte seg som en av sorten som står på treningsstudio og om ikke kostet 60-70.000 kroner (kostet 10k så vidt jeg husker). De selger visstnok mye til idrettsutøvere, treningsrom hos bedrifter og dets like. Det er solide saker, men de tåler ikke å brukes 10-15 timer om dagen som studioutstyr fort blir utsatt for.

Det er lenge siden jeg har handlet noe der, men de var i alle fall hjelpsomme og virket som de kunne hva de drev med den gangen i alle fall.
 

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
231
Antall liker
139
Torget vurderinger
1
Har Concept 2 selv og kan anbefale den hvis du kan leve med størrelsen og prisen
Hei.
Anbefaler noe fra waterrower.
Ganske dyrt, men lett å flytte på/ sette opp langs vegg/tar da liten plass. Med riktig valg av treverk så tåler den å være i en leilighet/ dvs. pent møbel.
tilfredsstiller alle dine nevnte krav.
Har slik selv.

Erik
Her er min.
D8E56449-7A52-413D-9280-32AC829A6EDD.jpeg
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.422
Antall liker
9.670
Sted
Interiore Simplicitate
Har ikke prøvd altfor mange maskiner, men har en Concept 2 og er strålende fornøyd med den. God kvalitet, passer fint til mitt bruk (antagelig fullstendig overkill, men er man mann nærmere 50 så blir det sånn). 😉
 
C

cruiser

Gjest
Hvorfor vil man egentlig ha så mye motstand? Når jeg typisk setter meg på en på treningssenteret står den "alltid" på 9. Mens rundt 5 er mest realistisk og tilsvarende det å ro i vann.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.173
Torget vurderinger
2
Hvorfor vil man egentlig ha så mye motstand? Når jeg typisk setter meg på en på treningssenteret står den "alltid" på 9. Mens rundt 5 er mest realistisk og tilsvarende det å ro i vann.
Det avhenger vel av hva min vil oppnå. Jeg benytter både lav motstand over noe lengre tid, eller mer brutale intervaller der musklaturen utfordres. Gamliser får muskelsvinn, sånn er'e bare. Det bremses best ved å gå løs på musklene med hard belastning.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Takk for alle innspill så langt.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Hvorfor vil man egentlig ha så mye motstand? Når jeg typisk setter meg på en på treningssenteret står den "alltid" på 9. Mens rundt 5 er mest realistisk og tilsvarende det å ro i vann.
-Og det er her de fleste tråkker feil/nybegynner. De kjører opp motstand for å få mer "utnyttelse" per tak. Høy motstand skal brukes i intervall, men hovedbiten skal være stabil mot 2-4. Det er jevnt tempo over tid som er målet
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Støtter veldig denne.. I forhold til topptreningsmaskiner er denne mye smidigere og ikke minst billigere (selv om den er kostbar sett i forhold til innstegsmodellene). Med disse får du virkelig følelsen av å dra vann og er en motivasjonsfaktor i seg selv. Han trenger ikke bedre en disse. Veldig mange maskiner med hybrid/magnetisk motstand blir veldig monotone å dra og fort veldig kjedelige. 10min kan fort føles ut som 20 med feil maskin, og det er veldig mange romaskiner som står ubrukt rundt om i dette land pga dette... :) Innstegsmodeller er ofte bråkete, noe som spiller rolle hvis du ser på tv eller høre på musikk når du ror. Waterrower er forholdsvis stille i forhold til mange.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
675
Antall liker
755
Jeg bruker denne:

Anbefales på det varmeste. I omtrent daglig bruk.

JP
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Litt OT men jeg har nylig kjøpt en Connect 2 men kan ingenting om roing.

Noen kjappe Nybegynner tips til hvordan en bør Legge opp treningsøkt?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
OK jeg blir vel avskrevet som blasfemisk nå, men.

For å trene, en Pionerjolle. Passe tung å ro så den gir trening.
Kan sammenlignes med en gammel sykkel uten gir og med ballongdekk.

Når formen er der bør man gå over til en Færing, lettrodd trebåt som kommer opp i utrolig fart med årer.
Kan vel sammenlignes med en moderne racersykkel med smale dekk og "ørten gir".
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
OK jeg blir vel avskrevet som blasfemisk nå, men.

For å trene, en Pionerjolle. Passe tung å ro så den gir trening.
Kan sammenlignes med en gammel sykkel uten gir og med ballongdekk.

Når formen er der bør man gå over til en Færing, lettrodd trebåt som kommer opp i utrolig fart med årer.
Kan vel sammenlignes med en moderne racersykkel med smale dekk og "ørten gir".
Ikke blasfemisk, men et irrelevant svar er det jo.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
For hjemmetreningsutstyr som tåler bruk, oppfører seg som noe man er vant med fra treningsstudio og koster en betalbar penge er det denne sjappa som gjelder:

https://sportsmaster.no/ (Ligger i Asker)

Ellers regner jeg med det er godt med ting fra folk med store planer men mindre gjennomføringsevne på finn.no

Jeg gjorde litt research på det i sin tid før jeg til slutt droppet det og det er stort sett Concept 2 som gjelder. Det gjør det også lettere å bli kvitt den om man finner ut at det ikke helt var greia alikevel.
Takk for den, mye interessant på Sportsmaster.

Har gått i tanker om et hjemmegym, primært for styrketrening, og Pivot FSR400 ser ut til å dekke det meste.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Synes WaterRower ser spesielt spennende ut.
 
Topp Bunn