rom problematikk stativ vs gulvstående

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
hadde nettop kjøpt meg ett fantastisk oppsette med raidho s2 høytalere, astin trew cd spiller og atoll in 100. passet perfekt til rommet på ca 20m2.
fylte stua med god lyd og bassen satt som skudd i betong.
men ikke lenge etter gikk leieavtalen ut og jeg måtte pakke å dra. ny stue, men nå ca 60m2. bassen flyter ut som monoton grøt og toppen når ikke fram.
har satt ut bassfeller og gjort det som gjøres kan med plassering, men nei.
ingen ting funker.
hadde for og effekt trin fra cary på hjemlån, da var lyden fantastik, men da ikke i samsvar med økonomien.
har i stedet for oppgrading, vurdert å gå litt tilbake.
kanskje ett par stativhøytaler med en engasjerende rørforsterker er veien å gå.
har hørt litt på totem og spendor machet med audio valve rørforsterker og kjærlighet oppstod ved første tone.

noen som har erfaring med stativer i så store rom?

trives i det meste av sjangere, men er lite borti metal og dunk dunk musikk.
foretrekker en varm og musikalsk spillestil, noe jeg definitivt ikke for til med disse høytaleren i dette rommet.

noen forslag?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.460
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan du lage en målsatt skisse av rommet med vinduer, dører, møbler, høyttalere og lytteposisjon?

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
det er ett rektangulert rom på 6#9 m
på den ene langsiden står det en stor peis, dvs to ekstra innvendige hjørner.
lytte posisjonen har variert. vinduer og dør er har tykke helldekkende gardiner.
standar takhøyde, parkett gulv.

U

utgatt60135

Gjest
arnejustad skrev:
..hadde for og effekt trin fra cary på hjemlån, da var lyden fantastik, men da ikke i samsvar med økonomien.
Da tror jeg jeg hadde først brukt hintet og testet andre integrerte som er billigere enn Cary. Brukt om det hadde vært mulig å teste først.

Spiller du høyere pga større avstand? Er Atollen kraftig nok?

U

utgatt19288

Gjest
Unskyld meg

Men har problemer med lesforståelse og rytmen, når man ikke klarer innlede setningene med stor bokstav. Ennå godt at det finnes punktum å støtte seg til.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
jeg lurte egentlig bare på om noen hadde erfaring meg små stativ høytalere i ett stort rom.
dersom noen har dårlig erfaring med dette, så gi gjerne noen tips.
da atollen ikke har nok kraft til å fylle det nye rommet på samme måte som det gammle, må jeg antagelig ut med vesentlig mer enn om jeg går for mindre høytalere. to favoritter blant de små er totem signature 1 og spendor s3e

for å unngå dårlige kjøp og mer frustrasjon tar jeg i mot alle vellmente råd

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Det kan fort være verdt pengene å få målt hvor problemet ligger.

Hvis du sliter med stående bølger et stykke opp i frekvens er det ikke sikkert en mindre høyttaler løser problemet.

I så fall så gjelder det å jobbe med høyttalerplassering, akustikktiltak (helmholz?) og/eller digital romkorreksjon. Det er mulig du må til med minst to av disse for å få en viss suksess. Jeg går ut fra at du er ferdig med møbleringen. En strategisk plassert sofa kan f.eks. gjøre underverker.

U

utgatt60135

Gjest
Bx skrev:
Hvis du sliter med stående bølger et stykke opp i frekvens er det ikke sikkert en mindre høyttaler løser problemet.
Og akustikkproblemer kan andre forsterkere løse? Han skriver at det låt fantastisk med Cary settet.

S

slowmotion5

Gjest
Kanskje høyttalerene er for små for et rom på 60kvm,
slik at de bare står og vrenger?

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
høytalerne er store nok, men krever veldig mye. cary hadde nok kontrol til å "fylle rommet" men vi snakker da om en oppgradering på rundt 30 000 kr på brukt utstyr inkludert høy røverkjøp faktor.
kanskje kan jeg spare en slant på å inngå ett kompromiss ved å bytte ut høytalerne med ett par mindre stativer og heller gå for mer delikat lyd kontra kraft demonstrajonen fra cary og raidho.
målet er tross alt å kunne nyte mussiken, ikke å ha den "grommeste stereo`en i gata".
er en slik teori helt bak mål når rommet er så stort eller kan det være en fornuftig løsning?

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes målet ditt er sånn det skal være, nemlig å nyte musikken. Men når du har såpass stort rom så ville jeg ikke har gått motsatt vei enn de vanlige. Er du så sikker på at mer krefer (hvis det er problemet)og tilfredstillende lydkvalitet nødvendigvis er så dyrt? I allefall ikke 30 tusen! Finnes vel endel gode forsterkere med god kraft som ikke er dyrt. Xindak XA-6950 koster 7.500,-. Kanskje den hadde vært god nok.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
takk for tipset. har ikke testet xindak, men krefter er selvfølgelig ikke alt. det er jo musikken som skal fram, og på høytalere til 28 så kreves det ganske dyr elektronik for å få fram godsakene. atollen som jeg bruker i dag er veldig bra, men har ikke nok drag til dette rommet. har prøvd diverse kraftpakker fra kvalitets merker som bladelius og sugden og mye forskjellig opp til 30, men der det er nok kraft kommer ikke musikken fram og der det er musikk er det rommet som ikke vil være med.
men du har jo helt klart ett poeng, kvalitet trenger ikke alltid koste skjorta.

men er det virkelig ingen som har erfaring med små stativ høytalere i store rom?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hvis du trenger en rimelig forsterker med kontroll i de nedre oktaver så kan du jo vurdere en Midgard eller en annen klasse D. Det er nok av forsterkere som fullstendig mister oversikten hvis de ser en bassrefleks eller en romresonnans.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
arnejustad skrev:
takk for tipset. har ikke testet xindak, men krefter er selvfølgelig ikke alt. det er jo musikken som skal fram, og på høytalere til 28 så kreves det ganske dyr elektronik for å få fram godsakene. atollen som jeg bruker i dag er veldig bra, men har ikke nok drag til dette rommet. har prøvd diverse kraftpakker fra kvalitets merker som bladelius og sugden og mye forskjellig opp til 30, men der det er nok kraft kommer ikke musikken fram og der det er musikk er det rommet som ikke vil være med.
men du har jo helt klart ett poeng, kvalitet trenger ikke alltid koste skjorta.

men er det virkelig ingen som har erfaring med små stativ høytalere i store rom?
Du kan jo se nærmere på tråden til RoDa, han har Dynaudio stativhøyttalere (Focus 140) i en ganske stor stue, rundt 30 kv.m. hvis jeg ikke husker feil.

U

utgatt60135

Gjest
arnejustad skrev:
..men er det virkelig ingen som har erfaring med små stativ høytalere i store rom?
Du vil jo ikke kunne spille like høyt og du får ikke noe dybass. Og har de ikke en ordentlig "festkul" så vil de oppleves slankere.

Hvordan synes du dine Raidho låter med god match? Noe du kunne tenke deg bedre? Er det mye etterklang i rommet ditt? Sitter du langt unna?

Totem og Spendor som du tenker på er vel typiske snille/behagelige høyttalere sammen med nevnte Dynaudio. Stativere er sånn generelt litt tyngre å drive enn gulvstående.

Hvordan låter det nå om du sitter like langt unna som tidligere med samme lydstyrke forrresten?

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Valgte å ikke ta den helt ut på sommerstedet og gikk for stativ på stue ca 40m3. Klarer å drive disse med 2x75w. Imidlertid følte jeg ganske raskt behov for en liten sub i det ene hjørnet for å få litt "trøkk". Jeg har ikke erfaring med stativhøytalere i øvre klasse men med 60m3 tror jeg jeg stativ kommer litt til kort. Hvis du ser på utstyret mitt nevnt i signaturen så spiller jeg dette i en stue på ca 50m3. Jeg tror ikke stativ ville gitt meg den beste opplevelsen her, men som sagt jeg har ikke erfaring med stativ i øvre prisklasse.

Elektron

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Lyngen skrev:
Bx skrev:
Og akustikkproblemer kan andre forsterkere løse? Han skriver at det låt fantastisk med Cary settet.
Det kan de neppe. Det er vel heller slik at enkelte forsterkere kan vondt verre. Men vi er vel kanskje på bølgelengde her?

Jeg har selv erfaring fra akustikkproblemer i stort rom, og da var løsningen å finne den eneste kroken der det låt nogenlunde OK. I tillegg så hjalp det med lav Q og en stram forsterker.

Men når rommet er 60m2 så tror jeg ikke størrelsen på høyttaleren er tungen på vektskålen.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
nå er faktisk mye forbedret. fikk noen tips om diverse you tube klip som tar for seg dette med stående bølger, plassering av bassfeller, dødt rom osv. jeg trodde oppriktig jeg hadde prøvd det meste med rommet men takket være "proff" hjelp så sparte jeg jo en del kroner.
de fleste interiør arkitekter vil riktok riste på hode av løsningen, men lyden ble faktisk godt innafor akseptabel.

med en sprek og livlig forsterker som attol eller med american muscle fra cary, låter raidho utrolig luftig, potent og balansert. ikke no tull. men hvis jeg savner noe må det være enda dypere bass, hvilket raidho s2 i ett bedre rom uten problemer er i stand til å gi.

har først nå virkelig forstått hvor mye RIKTIG plassering og demping er.

med en liten innverstering i lyd demping, vil jeg uansett slippe billigere unna og samtidig oppnå noe tilnærmet den lyden jeg hadde tidligere.

har noen noe tips på lyd plater selvlagd eller ferdig vare?

hvor mye har pris å si på slike produkter?

U

utgatt60135

Gjest
Hva var det du gjorde nå som du ikke har prøvd før?

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
kikka litt på you tube og så ett 13 min lang instruktsjon klip om akkustik med Ethan Winner. lagde noen halvhjertet lydplater av glava(har et par pakker i garagen) og gikk løs på stua med jern hånd, slavisk etter Ethans råd. mitt rom er faktisk ikke så ulikt rommet på videon, så med you tube som hjelp har økonomien og lyd for meg fått ett helt nytt forhold. har lidd av noe han kalte one note bass, og det problemet er nå så godt som over.

nytt problem er nå hvordan jeg skal få dette til se ut som ett hjem og ikke en instutisjon.
dog ett problem jeg ikke skal plage dette forumet med.

kan ambefales på det sterkeste til de som ikke føler de allerede kan alt.
http://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfHahg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.460
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var det jeg visste. ;D Tråden hørte hjemme i Akustikk og rom-avdelingen. 8)

Fint at du finner løsninger, arnejustad. Hvis du kikker/leter litt i Akustikk og rom-avdelingen vil du finne bilder av pene Glava/Rockwool-løsninger.

U

utgatt60135

Gjest
jeg får mase på høvdingen om å flytte den igjen da.. (flaut) :p :-X :mad: :)...

men det jeg ikke skjønner er at problemene forsvant med cary. en forstreker kan jo stramme opp bassen men rette opp alt? eller har trådstarter forvirret mye? ikke noe store bokstaver på meg heller nå, hehe.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Beklager all forvirring, men det er jo akkurat det jeg har vert. Forvirret.
Cary låt betraktelig mer kontrollert i bassen enn alt annet jeg har prøvd i dette romme, men det skulle jo også bare mangle. Har brukt mye av dagen på demping og ting begynner å ta form. 2 pakker med 10cm murplater fra glava, spray malt og festet med pute tape.
Ser faktisk ikke verst ut.
Lyden er nå mer enn god nok for mine ører, selv uten ustiftning av noen komponenter.

Takk for alle tips både av hi fi og gramatisk karakter.

U

utgatt60135

Gjest
Flott at du er på riktig vei da :). Kom gjerne med bilder.

Topp Bunn