Rom på 3x4m brukernes til hifi?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det stemmer nok ikke. Under laveste stående bølge er man i trykksonen som det heter, og man får ikke kanselleringer da det ikke er noen stående bølger. Og room gain øker med 12dB/okt i området under laveste stående bølge.

Og bare sjekk hvor mye bass man får i en bil, skal ikke mye anlegg til før det river skikkelig. :)

I min lille kino på 11 m2 har jeg drøyt med nivå ned til der jeg har satt cut-off, som er 10 Hz.
Ja, jeg ser at jeg har ordlagt meg litt klossete. I min gamle kino på 15m2 så hadde jeg ingen problemer med å få buksebeina til å riste, og til kino bruk var det helt supert. Til akustisk musikk så oppfattet jeg det imidlertid ikke som like naturlig klang men bare en trykksetting av rommet. Dermed foretrekker jeg til musikk heller en litt dempet respons i et så lite rom eller noe resonanser som man får i et større rom (hvis man optimererhvordan anlegget stilles opp). Igjen, hvis man bare spiller "Lady Gaga" eller den type musikk så er det ikke sikkert at det høres problematisk ut når man beveger seg under rommets naturlige resonansfrekvenser. (Edit: men da kjøper man neppe Accordo?)
For et rom på 12m2 så ligger kanskje laveste resonanser rundt 40hz litt avhengig av spesifikke dimensjoner.
 
S

Syncrolux

Gjest
I mitt hode er det bedre å ikke ha romresonanser. Bassen blir tightere av det. Jeg opplever at det som skjer under 40 Hz er veldig godt definert i den lille kinoen min. Men noe mer loddent i området over.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
I mitt hode er det bedre å ikke ha romresonanser. Bassen blir tightere av det. Jeg opplever at det som skjer under 40 Hz er veldig godt definert i den lille kinoen min. Men noe mer loddent i området over.
Nå kommer vi neste litt off topic her, men vi får la det gå. Jeg prøver ikke å kverulere, bare så det er sagt, bare å beskrive forskjellen jeg har opplevd selv i små og litt større lytterom.

Selvsagt er det best uten resonanser, det er vel de fleste enige om ;), men i praksis så vil en frekvens enten være i trykksonen (under laveste romnode), i rommets resonanssone (over laveste romnode og opp til Schrøder frekvensen) eller i refleksjonssonen (over Schrøder), så noen kompromisser vil man alltid måtte inngå.

I lytterommet jeg har nå så er laveste romnode omkring 20hz, og Schrøder omkring 115-120hz. I den forrige kinoen jeg hadde var vel de respektive tallene omkring 35hz og 140-150hz. Der opplevde jeg bassen som mer trykkende og mindre naturlig luftig (kanskje en rar beskrivelse på bass). I det større rommet høres instrumenter som naturlig gjengir dype frekvenser mer naturlige ut uten at trykkfølelsen er dem samme. Jeg ville feks naturlig beskrevet et kirkeorgel eller en kontrabass sine laveste toner som resonerende og ikke som trykkende. Smak og behag kanskje, men sikkert også en funksjon av hvilken musikk man spiller mest av.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er klart at i "resonassonen" så vil et større rom låte bedre, fordi man har mindre avstand mellom de stående bølgene i selve bassområdet.

Jeg prøver ikke å hevde at små rom er bedre enn store. Poenget var at man vil få dypbass i små rom også.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Mange gode innspill, og tusen takk! Selv om noen skulle mene at noe ikke nødvendigvis er helt on topic så gjør ikke det noe, jeg synes uansett det er interessant!

Uansett, en liten oppdatering. Jeg har prata med snekker, og han har regnet litt mer på det. Vi sparer kanskje (maks) 20cm på høyde om vi setter skillevegg på tvers. De 20cm betyr ikke så mye, så da kjører vi (han må bare dobbeltsjekke en gang til) uten skillevegg. Da står jeg helt fritt til å dele opp rommet akkurat som jeg vil
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Mange gode innspill, og tusen takk! Selv om noen skulle mene at noe ikke nødvendigvis er helt on topic så gjør ikke det noe, jeg synes uansett det er interessant!

Uansett, en liten oppdatering. Jeg har prata med snekker, og han har regnet litt mer på det. Vi sparer kanskje (maks) 20cm på høyde om vi setter skillevegg på tvers. De 20cm betyr ikke så mye, så da kjører vi (han må bare dobbeltsjekke en gang til) uten skillevegg. Da står jeg helt fritt til å dele opp rommet akkurat som jeg vil
Hvis du har litt fleksibilitet så tenk gjennom forholdet mellom lengde bredde og høyde på lytterommet. Søk på louden room ratios for å få en ide om hvilke forhold du blr søke etter og hvilke du bør unngå. Det finnes også andre tilnærminger, men dette er en god start.
IMG_7821.JPG


Faktorene er i forhold til en høyde på 1
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Dette ble avansert du gitt ! :cool:
Men takk for tips! Skal sjekke litt mer rundt dette.

Nå ønsker jeg ikke bruke alle 50 kvadratmeterne til lydrommet, men det må være såpass stort at det egner seg som lytterom (ok da, og "furtebu")
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Dette ble avansert du gitt ! :cool:
Men takk for tips! Skal sjekke litt mer rundt dette.

Nå ønsker jeg ikke bruke alle 50 kvadratmeterne til lydrommet, men det må være såpass stort at det egner seg som lytterom (ok da, og "furtebu")
Det må ikke være stort for å være morro. Hvis du har takhøyde på 2,40 så kan feks 3,5x5,2 være et brukbart utgangspunkt i følge Louden. Til sammenligning er den nye kinoen min ca 2,60x3,95x5,5 og den funker bra.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Høyden blir ca 220, så litt lavere enn i ditt forslag.
 

extenso32

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
44
Antall liker
18
home-theater.jpg


Jeg håper trådstarter ikke blir fornærmet om jeg hopper innpå med min egen problemstilling. I så fall er det bare å ignorere innlegget.

Rommet skal gjøres om til kombinert TV-stue og gjesterom med en sovesofa. Ideelt vil jeg bruke mine to aktive AVI DM10-monitorer med tilhørende sub til 55 " TV. Er dette mulig uten altfor mye bølger og kaotisk lydbilde? Monitorene ruller av på cirka 50 Hz.

(Kanskje en lydplanke er kompromisset. Noen av dem skal jo være tålelig bra så lenge volumet ikke vekker de døde.)
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.250
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Vis vedlegget 446619

Jeg håper trådstarter ikke blir fornærmet om jeg hopper innpå med min egen problemstilling. I så fall er det bare å ignorere innlegget.

Rommet skal gjøres om til kombinert TV-stue og gjesterom med en sovesofa. Ideelt vil jeg bruke mine to aktive AVI DM10-monitorer med tilhørende sub til 55 " TV. Er dette mulig uten altfor mye bølger og kaotisk lydbilde? Monitorene ruller av på cirka 60 Hz.

(Kanskje en lydplanke er kompromisset. Noen av dem skal jo være tålelig bra så lenge volumet ikke vekker de døde.)
Det bør være fullt mulig å få til på en god måte. Få til et symmetrisk oppsett og introduser litt akustisk demping. Deretter kan du prøve deg litt fram med plassering osv.
 
Topp Bunn