Rom-akustikk-hjelp

June Nilsen

Medlem
Ble medlem
07.01.2019
Innlegg
6
Antall liker
3
til hifisentralen.jpg

Jeg søker hjelp i den forbindelse at jeg står foran å bygge en to-etasjers bolig (pluss loft) etter mine egne tegninger og i den anledning har jeg avsatt en stor del av første etasje til et musikkrom (kun høyttalere, godstol i lytteposisjon og ellers er resten tomt dansegulv og bare vegger). Jeg vedlegger i dette innlegget en detaljert tegning av hvordan hele første etasje er tenkt bygd slik at konkrete tips og råd faktisk kan gis, og det er akkurat hva jeg håper på av respons tilbake. Les også forklaringen til tegningen lengre ned i innlegget med materialbeskrivelse o.s.v..

Det jeg er aller mest interessert i er deres tanker om hvordan akustikken i musikkrommet vil bli slik det er beskrevet av meg nå gjennom tekst og tegning i dette innlegget og hva hver og en av dere mener klart og garantert vil forbedre den. Jo mer detaljerte og konkrete forslag dess mer vil det være til nytte for meg og takknemlig vil jeg bli! Kopier gjerne tegningen min inn i et tegneprogram, fjern fra den alt annet enn selve musikkrommet og kluss på den idéer til endringsforslag og post tilbake i svar-innlegg til meg.

Mitt anlegg:
Forsterker: Rotel RA1592 (klasse A/B) (mulig noe kraftigere etter hvert).
Høyttalere: Tannoy Prestige Kensington GR.

Forklaring til tegningen:
Hver rute på tegningen er 10 cm x 10 cm, mens de fete røde streker i venstre marg og topp-marg = 1 meter.
Blå vegger er boligens yttervegger oppført i "Leca Iso Blokk 35 cm".
Grønne vegger er bærevegger oppført i "Leca Lydblokk 25 cm".
Svarte vegger er vegger utført i annen type Leca enn ovennevnte.

Samtlige vegger i boligen er tenkt påført ca. 3 cm tykt lag flytende Maxit Gipspuss ip22E på begge sider (unntatt selvsagt yttersiden av ytterveggene) og malt.
Takhøyden er 240 cm.

Gulv: Støpt betongsåle med vinyl-gulvbelegg.
Etasjeskiller mellom 1. etasje og 2. etasje vil bli utført i betong, hulldekke, Leca-plank eller annet, kun poretettet og malt i himlingen og vinyl som gulvbelegg i etasjen over. Gode forslag til etasjeskiller mottas for øvrig også med stor takk basert på langt spenn (ønsker dog ikke i trevirke) og minst mulig tykkelse.

Musikkrommet er tegnet inn med høyttaler-plassering og lytteposisjon.

På forhånd tusen hjertelig takk til alle som tar seg tid!
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ikke helt lett å se dimensjonene på musikkrommet har du de nøyaktige målene? Det ser ganske kvadratisk ut som i utgangspunktet ikke er optimalt med tanke på ståendebølger i bassen. Hvis det er fritt frem i rommet med tanke på akustiske remedier kan du komme langt.
 

June Nilsen

Medlem
Ble medlem
07.01.2019
Innlegg
6
Antall liker
3
Det er fritt frem i rommet for akustiske remedier.

Rommet er:
760 cm langt
615 cm bredt

6-7 cm går bort i både lengde- og bredde-retning til flytende Maxit Gipspuss.

Tegningen er for øvrig klikk-bar og kan zoomes inn på til originalstørrelse.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Voldsomt rom! (y)

Med såpass harde flater kan man regne med litt basstrøbbel, så det ville jeg planlagt for som prioritet nr 1 da det er det vanskeligste å gjøre noe med.
Store porøse bassfeller eller trykkbaserte feller er akustiske tiltak man kan gjøre, feks ved å lage store skråstilte hjørnefeller av isolasjon bak høyttalerne, dekket med sort stoff og evnt eikespiler foran for utseendet sin del.
Da ville det sett noe slik ut som Duet Audio har gjort i sitt demorom;

116266823_3192150354198997_4890987079025735079_n.jpg



Utover det er rommet ditt såpass stort at jeg tenker man kanskje skulle satset på diffusjon istedenfor absorbsjon, da kan @lydogakustikk her på forumet (ta kontakt her eller via nettsiden deres) hjelpe med fornuftige løsninger om det skulle være interessant.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.228
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Må badet være så stort ? , dvs Har du plass til skap og klær og dobbeltseng på det soverommet ? , eller er det bare gjesterom/ kontor?
hva med å lage walk though garderobe mellom soverom og bad?
6 m gir en massiv basskul på 31 hz hos meg,( 6x4 rom ) med høyttalere på kortveggen og det er bedre å ha høyttalerne på langveggen i mitt tilfelle , da sitter jeg med åpen dobbelt dør bak meg får 6m sideveis og 8m mellom vegger i lytteretning. Dette er ikke ment som en fasit for deg men et tips om å kunnne lytte både på kortvegg og langvegg gir flere muligheter.

PS kaster du ikke bort areal med så lange ganger til bad og ?
Har du inngang til bad fra stuen kan både bad og kjøkken gå helt til yttervegg, evt kan du ha WC til høyre for entre, evt kjølerom , større kjøkken, niskej(pplsgg for vaske/tørk fra badet? .


1632543774947.png



1632543810978.png
 
Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
2.247
En del ting som er vesentlig å tenke gjennom.

Rommets dimensjon
Selv om størrelsen er ganske god, så er ikke målene spesielt optimale. Kan man øke rommets lengde, så ville det vært en fordel. Selv om på bekostning av bredden.

Tiltak bygget inn i vegger eller ikke
Visuelt er det langt penere å bygge tiltakene inn i flatene. Men det krever i en viss grad at man har bestemt seg for plassering av høyttalere og sitteposisjon og basstiltak bør da ideelt sett gjøres basert på avanserte simuleringer som er kostbart. Skulle man f.eks bytte til høyttalere med et annen spredningsmønster eller som gjør høyttalerne bør flyttes (f.eks dipol spredning), så er ikke tiltakene til spesielt for over Schrøder frekvensen lenger optimale. Så tiltak som man flyttes på gir større fleksibilitet, men på bekostning av det estetiske.

Hvilke type akustikk/lyd ønsker man
Det finnes mange måter å behandle et rom på. Hvordan ønsker man det skal låte? Er det ønskelig med mest mulig innsikt i kildemateriale slik at miksen bestemmer hvordan det låter? Eller er det mer ønskelig mer svært omsluttende lydbildet og ha en opplevelse at artistene står i stuen? Eller kanskje noe i mellom? Noe av utfordringen her er at få har erfaring med ulike akustiske prinsipper og det er ikke slik at man kan gå ned i hifi butikken og erfare det. I tillegg har veldig få f.eks erfart reell diffusert energi og er vant med enten enkle spredningsenheter med kaotisk spredning eller typiske Skyline diffusorer som diffuserer lite sammenlignet med hva som er mulig. Høyttalerne, plassering av sitteposisjon, rommets dimensjon vil også være avgjørende på hva man kan gjøre.
 

June Nilsen

Medlem
Ble medlem
07.01.2019
Innlegg
6
Antall liker
3
Tusen takk for innspill og synspunkter til de av dere som foreløpig har svart på innlegget mitt, jeg mottar gjerne mer både fra samme debattanter og fra andre nye; heller for mange enn for lite.

Svar til Coolio: Takker for tanker rundt løsningsfokusering og for anbefalt henvisning videre - det er notert og skal sees nærmere på. Innen boligen står ferdig går det nok fort et par-tre år, tenker jeg fra nå av. Noen tanker om feller også i motsatte hjørner og absorberende / dempende løsning langs hele veggen bak lytteposisjonen?

Svar til Balle Clorin:
Angående rom-fordeling: Soverommet er kun myntet på dobbeltseng og gåplass på begge sider og foran - veldig enkelt støvmessig å holde rent - og det er tegnet inn på boligens skyggeside. Badet blir med toalett, baderomsmøbel (m/servant, underskap og høyskap) med 240 cm lengde, stort rundt/ovalt badekar og dobbelt dusjkabinett av hva som er vanlig (VVB plasseres i etasjen over). Solen steker inn hele dagen fra den siden entréen er på. Ytterveggen på denne siden av boligen skal mer eller mindre ha nærmest en glassfasade bestående av store fastkarmvinduer fra ca. 50 cm over gulv til ca. 40 cm fra taket. Veggen i reposet i trappen og veggen i kjøkkenet over benk mot entréen skal ha glass for å slippe godt med lys inn og veggen på badet som vender mot samme side skal ha stor glassflate samt glass-(skyve?)dør mot entréen så det blir et lyst bad hvor man kan ligge i badekaret i solstrålene og se ut i hagen - det er skikkelig trivelig. Den smale entréen er hovedsakelig der som en buffer av følgende grunner: 1) sørge for at fukt fra vaskemaskin, matlaging og oppvask på kjøkken og timer lange varme og deilige bad på badet ikke gjør at det damper på og dugger på og renner av vinduene, noe det ville gjort om disse to rommene var trukket helt ut til ytterveggens glassflater, i hvert fall på vinteren, og 2) sørge for mest mulig kontrollert temperatur i boligen og at det ikke blir ulidelig varmt innover i boligen, ved det at jeg om sommeren har tenkt gjennom ventilasjonsanlegg å trekke varmluften ut fra entréen tilbake til friluft og å blåse kaldluft inn i den (reversert varmepumpe) og om vinteren har tenkt å blåse varmluft inn i den (varmepumpe). Så ja, det går med noen kvadratmeter til entréen, men det er ikke helt bortkastet eller uten en multifunksjon - noen sko og en garderobestang for yttertøy blir det også plass til.

Angående plassering av høyttalere langsmed langveggen i forhold til langsmed kortveggen: Problematikken jeg ser for meg ved det er følgende: 1) Ytterveggen (Leca Iso-blokk 35 cm) er langtfra like støydempende som (Leca Lydblokk 25 cm) og det er nabohus ca. 10 meter unna på andre siden av den, og jeg innbiller meg at mindre lyd trenger gjennom denne veggen dersom lyden fra høyttalerne sendes langsmed den i forhold til rett mot den eller fra den, og 2) jeg frykter lytteposisjonen kommer alt for nær bakveggen og dermed vil kaste langt flere og sterkere forstyrrende lydbølger tilbake til lytteposisjonen enn om det er mer rom mellom denne og bakveggen, og 3) det blir mindre danseflate/tumleplass innen feltet lyden er bra i (altså generelt sentralt bak lytteposisjonen).

Angående dører i åpninger til tilstøtende rom har jeg vært inne på tanken med skyvedører selv, som jeg ser du har tegnet inn, men tenker jeg ender på lyddører av høy kvalitet eller bare åpninger med en flyttbar løsning som kan trekkes foran når når det spilles over et visst nivå.

Svar til Lydogakustikk:
Angående rommets dimensjoner: De to rommene på hver side av musikkrommet kan dessverre ikke være smalere, de er allerede smalet helt inn til smertegrensen. Det ideelle hadde vært om boligen kunne vært et par meter lengre slik at musikkrommet hadde blitt 9 meter langt, men dessverre tillater ikke tomten det da boligens gavlvegger, slik boligen er tegnet, allerede står akkurat 4 meter fra nabogrense på begge sider. Boligens fotavtrykk slik den er tegnet utgjør også maksimalt tillatt BYA (utnyttelsesgrad av tomten). Det er dessverre derfor ikke mer å gå på i noen retninger uten at jeg kjøper naboens bebygde tomt for 15 millioner kroner og river huset hans og inkluderer tomten i min egen for å kunne bygge dobbelt så stor førsteetasje og dermed også kunne droppe en annenetasje (tanken har slått meg, men uten skikkelig flaks i aksjemarkedet er det i øyeblikket utenfor den økonomiske rammen).

Angående å bygge tiltaket inn i veggene hadde jeg opprinnelig en plan om det, nettopp for å slippe løsninger ute i selve rommet, men jeg kom til samme konklusjon som deg, nemlig at det i stor grad låser meg så jeg mister friheten til senere endringer på lydsiden. Med mobile tiltak kan jeg også fin-justere meg frem til det optimale under alle forhold.

Angående hva for type akustikk jeg ønsker meg er det helt klart et så optimalt lydbilde som overhodet mulig med bredt og spredt plassering av instrumenter og vokaler i rommet - en virkelig tilstedeværelse, dog kun med HIFI stereo-utgangspunkt, ikke noe surround-høyttaler oppsett. Jeg hører mye på blues, rock'n'roll, jazz (typisk live small café jazz-band), boogie woogie, honky-tonk piano, country, gospel, soul og låter spesielt utplukket nettopp fordi vokal eller ett eller flere instrumenter opptrer sentralt i forhold til de øvrige eller samspiller ekstremt godt og hvor lydbildet er bredt og detaljert og spennende og levende, mye live-opptredener i små-lokaler med sporadisk og spredt småprat og klirring i glass ute blant publikum, videre musikk som Laurie Anderson og Jean-Michel Jarre, men jeg er veldig opptatt av musikk-historie og derfor spilles også alt fra lydopptak fra gamle vokssylindre og frem til dagens mest moderne. Hva jeg nesten ikke hører på i det hele tatt er heavy metal og klassisk og musikk (uansett sjanger) hvor alt av instrumenter og vokaler "drukner" i hverandre og det bare blir masete, grøtete og slitsomt i lengden - jeg liker det fremtredende, klare og enkle hvor vokaler og instrumenter lar seg gjenkjenne, plukke ut fra resten og plassere på lyd-scenen foran meg og som virkelig lar seg lytte til og hele tiden oppdage noe nytt i. Så virkelighetstro live performance er hva jeg streber maksimalt mot å gjenskape.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Svar til Coolio: Takker for tanker rundt løsningsfokusering og for anbefalt henvisning videre - det er notert og skal sees nærmere på. Innen boligen står ferdig går det nok fort et par-tre år, tenker jeg fra nå av. Noen tanker om feller også i motsatte hjørner og absorberende / dempende løsning langs hele veggen bak lytteposisjonen?
Jeg tenker at når utgangspunktet er et rom som er bygget fra bunn til å fungere for stereo-bruk så har man flere muligheter til å unngå/rette på romproblemer enn de fleste har erfaring med.
Du har mulighet til å unngå problemer i sin helhet ved å tenke anlegg tilpasset rommet og du har plass og mulighet til å rette opp i problemene etter de har oppstått. Hvordan du ønsker rommet skal fremstå og hvor komplisert selve konstruksjonen av systemet/rommet skal/kan være setter rammebetingelser som man må bestemme seg for.

Jeg har begrenset erfaring med forskjellige fremgangsmåter vektet opp mot hverandre, så jeg må bare henvise videre til de som har kompetansen på plass.
Har du vært på lyttebesøk hos noen med tilsvarende dedikerte rom som har inspirert?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
En grei plassering med minimalt behov for ekstra akustikk-remedier utover det enkle...
hfs_june_nilsen_250921.jpg
 

June Nilsen

Medlem
Ble medlem
07.01.2019
Innlegg
6
Antall liker
3
Svar til Coolio:
Nei, jeg har ikke vært på lyttebesøk hos noen med tilsvarende dedikerte rom; målene og høyttaler-posisjonen er helt og holdent basert på hva jeg har klart å avsette av plass til et slikt rom og samtidig har jeg tatt hensyn til at Tannoy sier følgende om disse høyttalernes anbefalte plassering:

Minst 0,5 meter fra bakvegg.
Minst 1 meter fra hver sidevegg.
Mellom 2 meter og 4,5 meter mellom høyttalerne.

Jeg har lest alt jeg kan komme over av hva folk har for erfaringer med plassering av disse høyttalerne i større rom (uten at jeg vet noe mer om rommene), og beste oppnådde resultater ser ut til å ligge på (og det motstrider heller ikke med Tannoy's egen anbefaling men må regnes for innenfor.):

0,8 meter fra bakvegg.
0,6 meter fra hver sidevegg.
2,9 meter mellom høyttalerne.
Lytteposisjon 3,3 meter fra høyttalerne.

Jeg har på tegningen tegnet inn høyttalernes plassering slik:
0,8 meter fra bakvegg.
1,1 meter fra fra sidevegg.
3,6 meter fra senter til senter på høyttalerne (3,2 meter luft mellom dem).

Alt dette lar seg selvsagt enkelt finjusteres i det ferdige rommet, men romstørrelsen i bredden mener jeg er godt tilpasset disse høyttalerne og anbefalingene både fra selskapet og fra eiere av slike som har skrevet om det på nettet.

Ideelt mener jeg rommet burde vært 9 meter langt, men det går bare ikke, og det er det jeg tenker på når jeg er inne på å kompensere for det med en absorberende / dempende løsning langs hele veggen bak lytteposisjonen for å unngå at den kaster forstyrrende lydbølger tilbake til lytteposisjonen .

Svar til Flageborg og Balle Clorin:
Basert på produsents anbefaling av avstand mellom høyttalerne og til sideveggene og anbefalinger basert på erfaringer fra dem som eier slike kan jeg ikke se at jeg har bruk for et bredere rom ved å vri plasseringen 90 grader, men heller at plasseringen er grei som den opprinnelig er tegnet inn i forhold og henhold til disse og dette, men heller trenger å kompensere for en manko av ca. 140 cm luft bak lytteposisjonen i lengden ved å "drepe" tilsvarende med gjenklang (altså for 2,8 meter mindre vei gjennom luften for lyden å gå fra lytteposisjon til bakvegg for denne og tilbake til lytteposisjon igjen).

Ellers tror heller ikke jeg det er bruk for all verdens akustikk-remedier for å oppnå god lyd bare utgangspunktet er så bra som det lar seg gjøre, og rommets dimensjoner kan jeg vanskelig tilpasse mer enn hva jeg alt jeg har gjort på bekostning av mye annet, så det er mest fremover et spørsmål om hva for akustiske remedier jeg bør ha og hvor i rommet de vil gjøre mest nytte for seg og hva som vil oppnås ved det.

Ellers er å si at jeg har null erfaringer med akustiske remedier fra før, dog har jeg lest mye om ulike løsninger i det siste. Jeg har til nå hatt anlegg i henholdsvis en kjellerstue og dernest i stue i leilighet hvori begge vanlige møbler o.s.v. har stått og det ikke har vært plass til hverken finesser eller smarte løsninger. Sistnevnte sted har det vært naboer på alle kanter, både over, under og ved siden, så det har vært svært begrenset bruk av volum-knappen også, for her hører man naboens telefon ringe, TV og samtale. Så egen bolig med eget musikkrom skal bli deilig!
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
En grei plassering med minimalt behov for ekstra akustikk-remedier utover det enkle... Vis vedlegget 750703
Jeg synes højttalerne står for tæt på Frontvæggen, men denne mulighed giver et langt stykke til bassen. Bassen går ud i entreen og ud i træningsrum, og 9 meter mindst som Flagenborg skriver.
Du skal lytte til placering af højttalerne i rummet og og finde den optimale lytteplads og højttalere placering. Tænk på, hvis der stod tre musikere og spillede i rummet. De skal være bag højttalerne.
Vigtigt med gode byggematerialer. Jeg ville bruge krydsfin'er og ikke gips. Eller gips og krydsfiner på siden mod musikken. Bedste væg bygges i 8 tommer træ. Ikke stålregler.
En væg skal være stærk, så når man lukker en dør i væggen, skal væggen ikke give sig. Men beton er for hårdt, og væggen skal kunne arbejde.
Med sådan et stort rum kun diffusion. Jeg bruger SMT Svanå Teknik. Diffusion er så godt og jeg har fantastisk lyd.
Du kan kun dæmpe bassen i væggen i følge Gedde. De to lag arbejder med noget imellem.
Hvis du har mulighed for at hæve loftshøjden, vil det afgjort være en fordel. 240 cm er desværre for lavt og jeg har det selv. Jeg har mange diffusere i loftet og det betyder, at lydmæssigt virke større loftshøjden større.
Diffusion gør et rum større og med gode diffusere forsvinder væggene udad og loftet lydmæssigt med højere til loftet. Det kan absorbenter ikke. De laver et hul, hvis der bruges tykke absorbenter.
Diffusion slipper musikken fri. 🎺
 
Sist redigert:
Topp Bunn