Tusen takk for innspill og synspunkter til de av dere som foreløpig har svart på innlegget mitt, jeg mottar gjerne mer både fra samme debattanter og fra andre nye; heller for mange enn for lite.
Svar til Coolio: Takker for tanker rundt løsningsfokusering og for anbefalt henvisning videre - det er notert og skal sees nærmere på. Innen boligen står ferdig går det nok fort et par-tre år, tenker jeg fra nå av. Noen tanker om feller også i motsatte hjørner og absorberende / dempende løsning langs hele veggen bak lytteposisjonen?
Svar til Balle Clorin:
Angående rom-fordeling: Soverommet er kun myntet på dobbeltseng og gåplass på begge sider og foran - veldig enkelt støvmessig å holde rent - og det er tegnet inn på boligens skyggeside. Badet blir med toalett, baderomsmøbel (m/servant, underskap og høyskap) med 240 cm lengde, stort rundt/ovalt badekar og dobbelt dusjkabinett av hva som er vanlig (VVB plasseres i etasjen over). Solen steker inn hele dagen fra den siden entréen er på. Ytterveggen på denne siden av boligen skal mer eller mindre ha nærmest en glassfasade bestående av store fastkarmvinduer fra ca. 50 cm over gulv til ca. 40 cm fra taket. Veggen i reposet i trappen og veggen i kjøkkenet over benk mot entréen skal ha glass for å slippe godt med lys inn og veggen på badet som vender mot samme side skal ha stor glassflate samt glass-(skyve?)dør mot entréen så det blir et lyst bad hvor man kan ligge i badekaret i solstrålene og se ut i hagen - det er skikkelig trivelig. Den smale entréen er hovedsakelig der som en buffer av følgende grunner: 1) sørge for at fukt fra vaskemaskin, matlaging og oppvask på kjøkken og timer lange varme og deilige bad på badet ikke gjør at det damper på og dugger på og renner av vinduene, noe det ville gjort om disse to rommene var trukket helt ut til ytterveggens glassflater, i hvert fall på vinteren, og 2) sørge for mest mulig kontrollert temperatur i boligen og at det ikke blir ulidelig varmt innover i boligen, ved det at jeg om sommeren har tenkt gjennom ventilasjonsanlegg å trekke varmluften ut fra entréen tilbake til friluft og å blåse kaldluft inn i den (reversert varmepumpe) og om vinteren har tenkt å blåse varmluft inn i den (varmepumpe). Så ja, det går med noen kvadratmeter til entréen, men det er ikke helt bortkastet eller uten en multifunksjon - noen sko og en garderobestang for yttertøy blir det også plass til.
Angående plassering av høyttalere langsmed langveggen i forhold til langsmed kortveggen: Problematikken jeg ser for meg ved det er følgende: 1) Ytterveggen (Leca Iso-blokk 35 cm) er langtfra like støydempende som (Leca Lydblokk 25 cm) og det er nabohus ca. 10 meter unna på andre siden av den, og jeg innbiller meg at mindre lyd trenger gjennom denne veggen dersom lyden fra høyttalerne sendes langsmed den i forhold til rett mot den eller fra den, og 2) jeg frykter lytteposisjonen kommer alt for nær bakveggen og dermed vil kaste langt flere og sterkere forstyrrende lydbølger tilbake til lytteposisjonen enn om det er mer rom mellom denne og bakveggen, og 3) det blir mindre danseflate/tumleplass innen feltet lyden er bra i (altså generelt sentralt bak lytteposisjonen).
Angående dører i åpninger til tilstøtende rom har jeg vært inne på tanken med skyvedører selv, som jeg ser du har tegnet inn, men tenker jeg ender på lyddører av høy kvalitet eller bare åpninger med en flyttbar løsning som kan trekkes foran når når det spilles over et visst nivå.
Svar til Lydogakustikk:
Angående rommets dimensjoner: De to rommene på hver side av musikkrommet kan dessverre ikke være smalere, de er allerede smalet helt inn til smertegrensen. Det ideelle hadde vært om boligen kunne vært et par meter lengre slik at musikkrommet hadde blitt 9 meter langt, men dessverre tillater ikke tomten det da boligens gavlvegger, slik boligen er tegnet, allerede står akkurat 4 meter fra nabogrense på begge sider. Boligens fotavtrykk slik den er tegnet utgjør også maksimalt tillatt BYA (utnyttelsesgrad av tomten). Det er dessverre derfor ikke mer å gå på i noen retninger uten at jeg kjøper naboens bebygde tomt for 15 millioner kroner og river huset hans og inkluderer tomten i min egen for å kunne bygge dobbelt så stor førsteetasje og dermed også kunne droppe en annenetasje (tanken har slått meg, men uten skikkelig flaks i aksjemarkedet er det i øyeblikket utenfor den økonomiske rammen).
Angående å bygge tiltaket inn i veggene hadde jeg opprinnelig en plan om det, nettopp for å slippe løsninger ute i selve rommet, men jeg kom til samme konklusjon som deg, nemlig at det i stor grad låser meg så jeg mister friheten til senere endringer på lydsiden. Med mobile tiltak kan jeg også fin-justere meg frem til det optimale under alle forhold.
Angående hva for type akustikk jeg ønsker meg er det helt klart et så optimalt lydbilde som overhodet mulig med bredt og spredt plassering av instrumenter og vokaler i rommet - en virkelig tilstedeværelse, dog kun med HIFI stereo-utgangspunkt, ikke noe surround-høyttaler oppsett. Jeg hører mye på blues, rock'n'roll, jazz (typisk live small café jazz-band), boogie woogie, honky-tonk piano, country, gospel, soul og låter spesielt utplukket nettopp fordi vokal eller ett eller flere instrumenter opptrer sentralt i forhold til de øvrige eller samspiller ekstremt godt og hvor lydbildet er bredt og detaljert og spennende og levende, mye live-opptredener i små-lokaler med sporadisk og spredt småprat og klirring i glass ute blant publikum, videre musikk som Laurie Anderson og Jean-Michel Jarre, men jeg er veldig opptatt av musikk-historie og derfor spilles også alt fra lydopptak fra gamle vokssylindre og frem til dagens mest moderne. Hva jeg nesten ikke hører på i det hele tatt er heavy metal og klassisk og musikk (uansett sjanger) hvor alt av instrumenter og vokaler "drukner" i hverandre og det bare blir masete, grøtete og slitsomt i lengden - jeg liker det fremtredende, klare og enkle hvor vokaler og instrumenter lar seg gjenkjenne, plukke ut fra resten og plassere på lyd-scenen foran meg og som virkelig lar seg lytte til og hele tiden oppdage noe nytt i. Så virkelighetstro live performance er hva jeg streber maksimalt mot å gjenskape.