Rolling Stones - LP Boxer

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har det meste av denne fra før på lp/cd.Det er nok Darkness-boksen fra Springsteen som kommer til å blakke meg.Men desse Stones-boksene så unektelig fristende ut når sant skal sies.. :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Joda, har vel det meste sjøl. Dvs alt fram til og med some girls, men det meste på cd's

Springsteen boksen er jo ikkje så gale pris på da. Rundt 1/10 del av billigste stones boksen....

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ja,kommer billig unna sann sett.Skal la være å tipse min onkel om desse.. Han syns 1350 kr.for Stones-konserten på koengen en helt grei billettpris.Her snakker vi om en virkelig blodfan :)

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Noen som har hørt disse boksene ?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Nope, men har veldig løsst på den første. Skulle bare likt å vite litt mer om dem først 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
I den første den beste musikken ligger. Men jeg er mer usikker på mastringa. Leste at Exile on main street i boks 2, er samme mastringa som nyutgivelsen som kom tidligere i år. Og den er ikke så veldig bra.

Lånte den med meg den fra JanR i går for og sammenligne med min gamle. Den nye syns jeg låt flatt og kjedelig. Mer sprut i den gamle.

Så jeg tror det er bedre og spore opp de gamle utgivelsene på messer, ebay o.l.

Sånn for lydens skyld ihvertfall.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Noen som har hørt disse boksene ?
Fremers omtale av disse to boksene: http://www.musicangle.com/album.php?id=924

ABCKO-boksen (1964-69) får 9/10 på lyden.
Universal-boksen (1971-2005) får 7/10 på lyden.

Jeg fikk ABCKO-boksen i posten denne uka og har så vidt hørt på noen platesider. Meget lovende. Høres ut som en meget gode mastringer og helt tyste pressinger.

Michael Fremer:
"The ABKCO box is worth having even if you have original UK pressings, because in some ways, some of the reissued discs are betterthan the originals—particularly Beggar’s Banquet at the correct speed, but also the early mono discs."

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hælvette

Første boksen må i hus, sjøl om den graver djupt i lommeboka :mad:

Julepresang til meg sjøl tro??? ;D

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Ingen flere som har kjøpt disse boksene?

På høyde med de fabelaktige Dylan-mono og Grateful Dead-boksene som har kommet i år og bedre enn den hyllede Abba-boksen. Dette er meget gode mastringer og knalltyste pressinger. Jeg har nå hørt gjennom alle platene og det er ikke mer enn et par-tre knepp til sammen på den første boksen

Litt info fra GZ i Tsjekkia som har presset disse:

as you can read in the article by Michael Fremer here: http://www.musicangle.com/album.php?id=924&rpage=3, all the records in both boxes were pressed in our GZ Vinyl plant in the Czech Republic and also cut here by the new DMM mastering system. We tried not to change the sound of supplied files in most cases, our task was (is) only to adapt them to limitations of cutting technology and playback systems.

I prepared the high-res digital files and settings for our cutting guys (you can call it pre-mastering) for all titles in the first box except one record which was cut from DDP files (44.1/16). Try to identify the one :)
Regarding the second box, at least 9 of them was prepared by me if I remember correctly. Also I think that Mr. Fremer should eat his CD sandwich as he promised...

If anybody is interested, the names of cutting guys were: Vesely, Svoboda, Fatka, Omacka, Vorel and Kovanda (in order of importance and number of plates cut for this project). Other pre-mastering guys for the rest 6 titles were: Syrovy, Kreisinger and Vorel. I think they should be named here, because they also contributed to the success of these box sets.

---------------------

We use PrismSound Orfeus units as D/A & A/D converters for all our three cutting lathes (two DMM and one lacquer).
Our mastering system converts all imported audio files to double precision floating-point numbers and all the math calculations and audio processing is done in this format. Then the audio is converted to 32-bit numbers and sent to Orfeus through a FireWire interface. Analogue outputs of Orfeus have dynamic range of 115 dB (acc. their web page). So the cutting heads are supplied with analogue signals converted from all digital formats (any sampl. freq. up to 192 kHz and 32, 24 or 16-bit), but always with resolution higher than 16-bits.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Når det gjelder Dylanboksen. Jeg greide ikke la være og kjøpe den. På vinyl. :)

Men mer om det et annet sted

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Skal jeg virkelig kjøpe første-boksen. Har jo det meste fra før, men den er jo dritlekker. :-\

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
ErosLoveking skrev:
Skal jeg virkelig kjøpe første-boksen. Har jo det meste fra før, men den er jo dritlekker. :-\
Du kjenner det klør, du vet hvorden det her ender ::)

Løp å kjøp :)

/jan

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skal ikke si stort om masteringjobben. Hadde bare en knapp håndfull av skivene fra før, noen til og med fra samme master. Pressingene kan jeg derimot mene noe om, og de er upåklagelige. I hvert fall så langt, jeg har spilt 6-7 stykker av dem.

P

Parelius

Gjest
Altså; begge boksene er toppers, eller var det slik at bare boksen fra den tidligste tid er «må ha» mht. lyden?

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Jeg har kjøpt den første boksen, og jeg synes dette låter mye bedre enn de tidligere LP-ene jeg har hørt (stort dett fra 60-tallet)! Instrumentene trer klarere fram (spes. bassen), lyden er renere og stemmen(e) mer realistisk. Etter mitt skjønn er denne første boksen verdt pengene, selv for de som har det meste fra før!

E. Largo

Æresmedlem
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
21.616
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har akkurat fått ABCKO boksen in hus, den kom på ca. 1250 fra Amazon.com.
Boksen er særdeles lekker og absolutt verdt prisen.

E. Largo

Æresmedlem
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
21.616
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Nå har jeg fått hørt på ett par av platene. Og alt som står ovenfor er sant, det låter strålende. Mye bedre enn på CD. Beggars låter så tøft at den er nesten verdt prisen alene.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.272
Torget vurderinger
1
Jeg har kjøpt den første boksen, og jeg synes dette låter mye bedre enn de tidligere LP-ene jeg har hørt (stort dett fra 60-tallet)! Instrumentene trer klarere fram (spes. bassen), lyden er renere og stemmen(e) mer realistisk.
Nå har jeg fått hørt på ett par av platene. Og alt som står ovenfor er sant, det låter strålende. Mye bedre enn på CD.
-De nye LPene låter altså mye bedre enn tidligere CDer og originale LPer. Det er interessant iom at de nå har brukte digitale mastere. Ut i fra det intervjuet med GZ i Tsjekkia så tolker jeg det som at de er vant med å få en digital master. Jeg tipper at feks en 24/192 master er såvidt transparent at ingen merker noe "digitallyd" når det presses på vinyl. Trolig er det mange gamle LP-gjenutgivelser som er digitalt remastret.

Samme Rolling Stones mastere kan man få i tilnærmet 1:1 kopi via nedlasting fra HD Tracks. Noen som sammenlignet nyutgitt LP mot hi-rez download?

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Har ingen utgivelser på LP, så disse her såg bare helt herlige ut!

Topp Bunn