Rojoh's sub + satt. prosjekt (m/bilder)

R

Rojoh

Gjest
Har et lite prosjekt på gang. Har i den anledning kjøpt digitalkamera, surra fælt med å finne ut hvordan ting virker og hvordan få lastet bildene her på forumet. Så dere får være litt overbærende nå i starten. Blir vel bedre etter hvert. ;D

Kanskje vi skal ta en titt på hjertet i dette systemet: Nemlig delefilteret. Var heldig, og fikk kjøpe et LC-Audio aktivt delefilter av en forumdeltaker. Jeg vil satse på dette primært pga. at jeg tror høypass-delen er av bra kvalitet (med transistor, og ikke op-amps).


Kabinettet er det ikke jeg som har "svettet" med. ;) Foreløpig er det satt til 100Hz. Tror det er et greit utgangspunkt for deling mellom sub og sattelitt.

Jeg har også kjøpt basselementer. Boys will be boys!
Er ikke helt stødig med kameraet ennå. :-/
NB! Dette blir sikkert en langsom tråd - den blir til mens jeg går/bygger/spør og knipser bilder. Så får vi se hva vi kan få til.


Mvh. Johan.
 

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Innlegg
88
Antall liker
0
Re: Rojoh's sub + satt. prosjekt

Vi følger med!

Stå på!!! ;D


-Y
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Rojoh's sub + satt. prosjekt

Ja: "It's too late to stop now!" (- som forøvrig er tittelen på en meget bra Van Morrison plate).

Er likevel en del ting som gjenstår før det strømmer lyd ut av anlegget:
- Valg av forsterkere. (Tenker litt forskjellige alternativer - kommer tilbake til det).
- Valg av sattelitt. (Det kommer vi også tilbake til).
- Kabinetter må selvsagt også bygges!

Blir moro dette! :)
Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
DELEFILTER  (LC-Audio)

Et aktivt delefilter skal plasseres mellom preamp og effektforsterker. Nå har jeg middlertidig to preamper. Den ene er denne artige saken: NLE-19. (Her sammen med NLE-11 potmeteret). Ikke se for nøye på kablingen, da den bare er delvis tilkoblet. ;D

Denne preampen er ikke store saken, så et alternativ er å bygge både delefilter og preamp i samme kabinett. Hvis man ønsker ytterligere oppgradering, så kan man enkelt lage en batteri-strømforsyning til NLE'en.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg vil bruke NLE'en, eller om det blir rørpreamp. Må vel teste ut hva som fungerer best. Men det hadde jo vært greit å ha minst mulig bokser...

NLE11/19 PREAMP (Heter nå:DacT)


Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg er nødt til å innrømme at jeg er spent på dette prosjektet. Men jeg har da et par små Kef'er stående. Vil nok prøve ut delefilteret på disse, før jeg kliner til med skikkelige sattelitter. Når det gjelder mine Xavian Accorda høyttalere, så føler jeg det blir litt "smør på flesk" om jeg skulle bruke dem. (Dessuten er ikke følsomheten særlig høy).


Kan jo også legge ved et bilde av rør-pre'en: Consonance Cyber 50. Planen er å bruke den på Doxa'en. På nederste hylle sees Adyton/OnTec DAC'en sammen med det aktive delefilteret.


Som man kan se, så henger anlegget litt og blør - håper at jeg om ikke altfor lenge skal få bitene på plass.
 
R

Rojoh

Gjest
Vel, da var enda en puslespillbit på plass. Siden man trenger 2 effektforsterkere ved aktiv deling mellom sattelitt og subwoofer, så måtte jeg skaffe en. Slo til på bruktbørsen, og fikk en litt eldre sak inn i huset. Så da gjenstår det litt testing med preampene - er dog fristet til å prøve den sammen med NLE'en. NLE'en er stram og kontant i bunnen - så kanskje Aragon'en får prøve seg til å drive bassene i første omgang?

Nå går jeg en veldig travel uke i møte, så jeg regner ikke med å få gjort så mye mer. Hvis jeg orker, så kobles NLE11/19 sammen med Aragon'en på Kef'ene. Bare for å få en liten ide om potensialet.

Mvh. Johan.
 

Freddy

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Artig denne tråden.

Jeg er spent på hva du kommer frem til ved en eventuell utprøving av Aragonen. Selv er jeg meget fornøyd med min 4004mk2.

- Freddy 8)
 
R

Rojoh

Gjest
Egentlig begynner det å bli et lite mareritt. ;D Et slikt prosjekt inneholder så mange variabler og muligheter, at man kan sikkert fikle med det i årevis. (Kanskje det er det jeg ønsker?)

Tenkte jeg skulle skrive litt om hva jeg tenker/håper om dette prosjektet. Litt høyttenkning hvor andre får lov til å "tenke med". Men det får vi komme tilbake til. Er litt stresset pga. jobbsituasjonen akkurat nå. (Ferdigstillelse av byggeprosjekt - deadline fredag og mye overtid! :( )

Uansett er det både spennende og moro!

Mvh. Johan.
 

Freddy

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Vil tro du ønsker å jobbe litt, det er jo så mye mer gøy når man da til slutt finner veien man vil gå helt selv ;D

Jeg har selv hatt AV-BASS med tilhørende delefilter og dobbelt sett med effektforsterkere. Selv om det er plankekjøring i forhold til å lage bassdelen selv er det litt gøyt å leke med litt ukonvensjonelle løsninger, som det jo er. Lærerikt er det uansett ;)

For maks fleksibilitet kunne du jo skaffet en Behringer DEQ2496 (tror det er det den heter) aktivt delefilter med EQ... Det gir endel hodebry det! Og potensiale til vellyd i vanskelige omgivelser.
 
R

Rojoh

Gjest
For maks fleksibilitet kunne du jo skaffet en Behringer DEQ2496 (tror det er det den heter) aktivt delefilter med EQ...  Det gir endel hodebry det! Og potensiale til vellyd i vanskelige omgivelser.  
Hodebry, ja - skal bli! ;D

Har bestillt en DCX-2496 digitalt delefilter mm. Nå er vi ute og sykler her. Selvsagt et artig leketøy, men krever litt omtenksomhet for å kunne utnyttes optimalt. Sammensettingen av anlegget vil nok (tror jeg) bli litt forskjellig avhengig av hvilket delefilter jeg velger. Derfor bør (må?) jeg nok prioritere et av filtrene som utgangspunkt. Velger da LC-Audio analogt delefilter i første omgang.

Hvis jeg får sånn noenlunde brukbart resultat, så er kanskje planen å kvitte seg med det konvensjonelle anlegget, og begynne videre testing av digitalt delefilter. Ønsket er å ha et sub/satt-basert anlegg som grunnlag, og bruke fremtidige oppgraderingsbehov på det.

Er vel på tide at jeg får bygget kasser til basselementene. Derfor får jeg "bumpe" opp en gammel tråd. ;)

Mvh. Johan.
 

Freddy

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Du skal nok få mange gode timer med glede og frustrasjon sammen med DCX2496'en.

Blir spennende å følge med på fortsettelsen. Ser ut som om du har noen langsiktige planer i bakhodet ditt her.

bwt: har aragonen gått noen runder i ringen enda?
 
R

Rojoh

Gjest
Nei, har ikke fått testet Aragon'en ennå. Har jobbet ræva av meg denne uken - orker ikke så mye annet etter endt økt. Håper at det roer seg neste uke, og at jeg kan få koblet til 2004'en. (Forresten var den mye større enn jeg hadde trodd på forhånd - et beist!).

Langsiktig? Ja, her er det nok variabler å ta fatt i. Nærmest et eneste, stort tweake-prosjekt uten noe fast endestasjon. Men: Jeg liker forandringer, så dette må da være ideelt? Skal selvsagt komme med tilbakemelding når jeg får fyrt opp anlegget! :)

Mvh. Johan.
 

Freddy

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
(...) (Forresten var den mye større enn jeg hadde trodd på forhånd - et beist!).
Jeg synes ikke de er så store jeg, er likt kabinett. Men jeg har hatt min 4004 i 6 år eller deromkring. Men også i forhold til tilsvarende muskler hos andre merker er ikke størrelsen så ille.

(...) Jeg liker forandringer, så dette må da være ideelt?
Jeg også liker å endre litt på lyden av og til, og en todelt aktiv løsning gir mange muligheter for å tweake. Men på den positive siden er det mye lettere å integrere skikkelig bass i rommet 8) samtidig som toppen kan plasseres på en fornuftig måte.

Etter min mening oppnår man veldig store lydforskjeller bare ved å justerer bassdelen littegranne (EQ, X-over, fase, osv), men igjen så er dette romavhengig. Spesielt når det som i mitt tilfelle er overlapp mellom sub og hovedhøyttalere.
 
R

Rojoh

Gjest
Måtte bare se hva som var oppi "beistet".

Ok strømforsyning: 1kVA / 4x18000yF.

Mvh. Johan.
 

Freddy

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Slik ser innmaten i en 4004 mk2 ut, bare for sammenligningens skyld selvfølgelig:

(To 1KvA trafoer stablet)
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, det ser ut til å være ca. dobbelt opp. :) Blir spennende å se hva den er god for. (Er forresten en mk.II jeg har også).

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, da er vi nesten oppe og går med sub/sat-prosjektet. Kassene er ikke helt klare enda. Både mht. finish og liming av bakplate. Dessuten kilte to av boltene seg fast i klomutteren. Videre er ikke delefilteret riktig konfigurert. Forsterkningen er vel også litt under pari.

Men utålmodig som jeg er, så bare måtte jeg prøve. Akkurat nå har jeg koblet en Denon PMA-1500AE til satelittene (High-Pass). Delingen er 100Hz. Har ikke koblet til sub'ene ennå. Litt underlig å lytte til musikk som er avskåret i bassen. Denon'en er laget slik at pre/power kan splittes, så det er bare effektdelen som brukes.

Sånn, ja...


Klarte ikke å vente med å prøve litt ut... Størst spenning var det nok til hvordan det ville være med støy og generell "tåkelegging" av lyden til satelitt (siden det er en ekstra elektrisk krets mellom kilde og høyttaler). Vel, kan vel raskt si at støy ikke er noe stort problem. Rørpre'en har et litt høyt støygulv i utgangspunktet, og jeg registrerer ikke noen økning i støy med det aktive delefilteret innkoblet.

Når det gjelder delefilterets innvirkning på lyden, så kan jeg i farten ikke registrere noe særlig ulemper. Kef'ene spiller med flyt og ro - Jennifer Warnes (Famous Blue Raincoat) låter riktig så bra, forholdene tatt i betraktning. Det er jo ikke bass under 100Hz! :eek:

Skal nok vente litt med de store konklusjonene, men aktiv deling av satelitt er nok veien å gå (trur eg)! ;) Dette blir spennende - kommer selvsagt tilbake med mer inntrykk etterhvert som jeg får prøvd meg frem...

I drift - aktiv drift...


Tålmodig nå! ;)


Mvh. Johan.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Gratulerer Johan, de ble jo riktig så fine :)

Da slo du min kjære, håper han får litt vondt i samvittigheten når han ser tråden din.

Linklem
 
R

Rojoh

Gjest
Ok, litt flere bilder og litt inspirasjon til maling av vinduskarmer... ;D




Jeg valgte å lage stereo basskasser. Videre valgte å lage dem passe høye, slik at jeg kan plassere satelitthøyttaler oppå. Høyden uten spikes/dempeføtter er ca. 65cm. Bakplaten er ikke limt enda, og det er jeg glad for! En av klomutterne løsnet da bolten kilte seg. Dette skjedde på begge kassene. Da er det praktisk å ha tilgang til innsiden av kassen. Videre vurderer jeg å supplere med ekstra lag med mdf i front/bak og sidevegger. Derfor venter jeg med alt som har med finish å gjøre.



Foreløpig foregår uttestingen med mine billige Kef Cresta høyttalere. Disse låter i utgangspunket nokså klemt og innlukket i nedre del av frekvensområdet. Å filtrere vekk frekvensene under 100Hz gjorde underverker. Nå puster de mye friere... Disse høyttalerne skal selvsagt byttes ut til fordel for noe bedre - vet bare ikke helt hva det blir enda.



Her vises forsterkeren som akkurat nå driver Kef'ene. Dette er den nyeste modellen fra Denon. "P-Direct" knappen gir brukeren mulighet til å kjøre signal direkte inn i effektdelen. Opprinnelig tenkt til surroundanlegg, der man velger å la 2-kanals lydkilder bli forsterket via en god integrert stereoforsterker, og samme forsterker driver fronthøyttalerne i surroundmodus. Denne vil nok bli byttet ut i ren effektforsterker nokså snart. Vet ikke hvilken det blir ennå - mange alternativer å velge mellom... ;)



Har også noen planer for delefilteret. Nå foregår nivåjusteringen mellom bassforsterker og satelittforsterker via de små potmetrene i nedre kant av bildet. Litt kinkig at disse må justeres individuellt for hver kanal - blir litt som en balansekontroll. Kunne nok tenkt meg å byttet ut disse pot'ene med faste motstander når jeg har funnet frem til optimal innstilling/forsterkning på plass.

Kommer med mer nyanserte lytteinntrykk snart. Foreløpig har jeg ikke fått lyttet så mye til anlegget ennå.

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Foreløpig er systemet fullt av muligheter til forbedring:

- Bakplate er ikke limt, og bassrefleksrørene ligger løst og vibrerer (ikke tettet/festet).

- Basselementene suger lyd via 1,5mm2 innstallasjonledning.

- Delefilteret har innebygget frekvenskorrigering, noe som i utgangspunktet disse kassene skal klare seg uten. Blir nok vanskelig å justere inn rett nivå med denne korreksjonen. (Selv om jeg faktisk synes det låter sånn noenlunde sammenhengende allerede).

- Elementet virket litt "stivt og stølt" rett ut av esken. Føler meg sikker på at innspilling vil ha litt å si her.

- Cdspilleren er en riktig pyse i bassen. Funket ganske bra når jeg skiftet rør i pre'en. Men akkurat nå står originalrørene i pre'en, og her er det en del å hente.

- Dette er et system med mange komponenter. Her er det veldig mange ting som skal spille på lag. Dette vil (forhåpentligvis) gi meg mange muligheter til å dra ytelsen oppover.


Foreløpig konklusjon: Det aktive delefilteret virker å være ganske transparent. Litt støy i høyttalerne nå, men det kan nok reduseres litt. Får prøve meg frem med lokalisering av problemet. Mistenker preampen. Uansett: Ikke så mye at det er problematisk.

Det første jeg la merke til, var at komprimeringen i bassområdet var borte! Småhøyttaleres bidrag under 100Hz er ikke mye å skryte av når man får sammenlignet. Jeg merker meg også at mellomtonen har mer "energi" - større takhøyde. Spillte ganske lavt, og la meg ned for å ta en liten middagslur. Bråvoknet da vokalisten plutselig tøkket litt på... :eek:

Når det gjelder bassen, så høres det ikke ut som det jeg normalt forbinder med billige subwoofere. Høres ikke ut som om jeg har subwoofer. Disse kassene går ikke så dypt som det fleste "kjøpewoffene", og låter faktisk litt annerledes. Har ikke helt klart å beskrive for meg selv hva jeg hører, men synes det virker veldig lovende. Dette blir utrolig spennnende! Føler vel at dette skal gå riktig så bra.

Dette anlegget er knapt halvferdig. Litt risikofyllt å begynne med noe slikt, da man kan oppleve at komponentene ikke spiller på samme lag. (Klangmessig og elektrisk). Min første reaksjon er at det fungerer bedre enn anntatt - dog var jeg klar over at veien frem til den virkelige godlyden ville bli lang. Blir nok litt kjøp og salg av utstyr heretter... ;)

Først på programmet står delefilteret. Koble ut basskorreksjonen. ...vent litt: Først skal jeg skifte rør i preampen. (Tweakers delight! ;D)

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Når det gjelder bassen, så høres det ikke ut som det jeg normalt forbinder med billige subwoofere. Høres ikke ut som om jeg har subwoofer. Disse kassene går ikke så dypt som det fleste "kjøpewoffene", og låter faktisk litt annerledes. Har ikke helt klart å beskrive for meg selv hva jeg hører,
Nå tror jeg at jeg vet: Aktiv deling nedad av satelitt/hovedhøyttaler (High-pass) - slipper å høre på grumset som de aller fleste sikkert sliter med... 15" + 5" passer helt fint sammen!

Videre er det ingen imponator-tendenser. Xavian høyttalerne mine går sikkert like dypt - men så var det det med stilpoengene, da... Musikken flyter liksom så lett og ubesværet i bassen. Litt vanskeligere å slippe jubelen helt løs for Kef'ene - tror (vet vel egentlig) at det vil være endel å hente på å skifte dem ut med noe bedre.

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Bare for å illustrere hvor langt jeg er kommet med fintuningen og matchingen av anlegget ;D:

(Legg merke til den fete, hvite kabelen som går til subkassen).
 
R

Rojoh

Gjest
Fjernet korreksjonen på det aktive delefilteret. Helt tydelig at denne korreksjonen ikke passet sammen med mine basskasser. Nå kan matchingen og fintuningen starte. ;D

Mvh. Johan.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Fjernet korreksjonen på det aktive delefilteret. Helt tydelig at denne korreksjonen ikke passet sammen med mine basskasser. Nå kan matchingen og fintuningen starte.  ;D
Det er godt du har noe å bedrive tiden med i julen ;)

Jeg synes du har vært kjempe flink, og er faktisk ørlitegrann imponert. Du hadde jo ikke høye tankene om å få det til i utgangspunktet.

Du får holde oss oppdatert.

Juleklem Lin
 
R

Rojoh

Gjest
Hei igjen! :)

Ja, det er mange ting å ta fatt i. Jeg reiser "hjem" til Karmøy nå i julen, så anlegget skal få hvile litt i fred. Skal bli litt deilig å bruke tid/fokus på andre ting også. Får se om jeg ikke får lest en god bok, eller to. Noen filmer står vel også på programmet. Vil på det sterkeste anbefale filmen Beautiful Girls - perfekt julefilm!! Ellers registrerte jeg at en gammel film, Diva, stod i hyllene hos videoforhandleren...

Ønsker deg og Ellef en fin jul, og godt nyttår!!

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Kan kanskje legge til at det faktisk spiller bra nå. Har problemer med å komme meg i seng til forsvarlig tid, noe som pleier å være et godt tegn. Må bare spille den platen før... Nå ser jeg meg ikke tilbake - disse basskassene/delefilteret er kommet for å bli!

Mvh. Johan.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
En liten oppdatering:
Jeg har ennå ikke begynt å male listene. Det er litt fuktig i været for tiden og jobben må derfor utsettes til neste sommer. Mann må ta hensyn til værforholdene, trist men sant.

Hvordan står det til med prosjektet ditt da Johan?
Forstår det er godsaker på vei. Nye muligheter.
På tide med en oppdatering.

Lf
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, det er mer godsaker på vei. En dag eller to, så drar vi dette prosjektet et steg videre. ;D

# Du får vel også noe annet å henge fingrene i, enn å male lister? ;)#

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Kan meddele at noe er kommet:


Lover veldig bra... Desverre er basskassene ikke i drift idag grunnet mangel på forsterkere, men snart kommer flere pakker i (toll)posten. Du får komme over til en kopp kaffe da, Lf. :)

Mvh. Johan.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Med den gule "standby" knotten, så er det vel en 506 ....eller ? :)
 
R

Rojoh

Gjest
Korrekt! :) Nydelig spiller.

Alltid spennende å putte en ny komponent inn i et eksisterende anlegg. Syntes Yamaha'en passet som hånd-i-hanske sammen med Consonance-preampen/Aragon 2004/Xavian Accorda høyttalere. Hørte med en gang at Meridian'en var i en annen divisjon enn Yamaha'en. Klangmessig litt forskjell, men ikke mye. Strammere og mere oppløst/nyansert over hele registeret, samt litt "slankere" i mellombassen. Graver dog dypere, og mer presist.

Fikk derfor lyst til å prøve den sammen med NLE-preampen: Voila! Nå spøker det for rørpre'en! Hadde jo håpet på å kunne bygge NLE'en og LC-Audio delefilteret "sammen" i en boks. Yepp, nå begynner virkelig sub/sat-prosjektet å ta form. :)

Mvh. Johan.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Korrekt! :) Nydelig spiller.

Alltid spennende å putte en ny komponent inn i et eksisterende anlegg. Syntes Yamaha'en passet som hånd-i-hanske sammen med Consonance-preampen/Aragon 2004/Xavian Accorda høyttalere. Hørte med en gang at Meridian'en var i en annen divisjon enn Yamaha'en. Klangmessig litt forskjell, men ikke mye. Strammere og mere oppløst/nyansert over hele registeret, samt litt "slankere" i mellombassen. Graver dog dypere, og mer presist.

Fikk derfor lyst til å prøve den sammen med NLE-preampen: Voila! Nå spøker det for rørpre'en! Hadde jo håpet på å kunne bygge NLE'en og LC-Audio delefilteret "sammen" i en boks. Yepp, nå begynner virkelig sub/sat-prosjektet å ta form. :)

Mvh. Johan.
Er det 20 eller 24 bits dac ?
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg har en 506.20. Anbefales på det varmeste! Dette er den første Meridian'en jeg har hørt, og kan ikke uttale meg om andre modeller. Mener å ha lest at andre syntes 24-bits utgaven ble litt mer steril/analytisk. Denne låter både oppløst og "mykt" samtidig. Homogent. Kanskje ikke den mest rocka spilleren, men de andre komponentene kan jo kompensere for det, eller? ;) Kort sagt: Et meget godt kjøp. (Den må vel kjøpes brukt?)

Mvh. Johan.
 
P

Parelius

Gjest
Jeg har en 506.20. Anbefales på det varmeste! Dette er den første Meridian'en jeg har hørt, og kan ikke uttale meg om andre modeller. Mener å ha lest at andre syntes 24-bits utgaven ble litt mer steril/analytisk. Denne låter både oppløst og "mykt" samtidig. Homogent. Kanskje ikke den mest rocka spilleren, men de andre komponentene kan jo kompensere for det, eller? ;) Kort sagt: Et meget godt kjøp. (Den må vel kjøpes brukt?)

Mvh. Johan.
Misfornøyd med ONTech/Adyton DAC-en, Johan?
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt 508 med 20 og 24bits dac ;)
Disse spillerene gjør ikke mye galt, men definitivt ikke mest rocka...nei :)
Men dette må ikke ødelegge tråden din, så vi får ta det ved en annen anledning?
Ser frem til fortsettelsen av ditt prosjekt. ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Misfornøyd med ONTech/Adyton DAC-en, Johan?
Tja, fikk den ikke til å "spille" med de preampene jeg hadde, så derfor valgte jeg å prøve noe annet. Desverre er jeg litt opptatt av klangbalanse, og Ontech'en ble for laidback i mellomtonen. Helt sikkert en bra DAC i rette omgivelser, men fikk tilbud om å bytte den i nettop 506'en. Dette fungerer mye bedre hos meg, og mitt utstyr.

Må få presisere at jeg ikke er overrasket over at den ikke passet. Har erfart at gode komponenter ikke fungerer i det hele tatt, for å virkelig blomstre i andre sammenhenger. Jeg kjøpte den med det som mål; å prøve den ut i anlegget. Var vel vitende om at det kunne "gå galt". ;) Sånn er det: Må nesten prøve og feile litt for å komme i mål. Tapte ikke noe særlig på denne greia, så da er jeg godt fornøyd! :) (Har jo nå en spiller som passer utmerket sammen med NLE-pre'en. Desverre har jeg nå en rørpre som ikke får plass i det gode selskap. :-/).

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg har hatt 508 med 20 og 24bits dac ;)
Disse spillerene gjør ikke mye galt, men definitivt ikke mest rocka...nei :)
Men dette må ikke ødelegge tråden din, så vi får ta det ved en annen anledning?
Ser frem til fortsettelsen av ditt prosjekt. ;D
Neida, denne tråden må gjerne vingle litt frem og tilbake. ;)

Mvh. Johan.
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei!
Forslag:
1.Det er knall å få målt litt ved komponering av sattelitter/subber/reflex avst. Da kan du bla. se om fasen lapper riktig i delfrekvensen. Kobl sat/sub i motfase og se/juster til største dipp i delfrekvensen, så snu til riktig fase. Er det målemuligheter på Behringeren? Visst ikke annbefales Kirchner http://www.kirchner-elektronik.de/Home.htm
sitt sett med mic+sw til pc +cd plate med signaler du spiller av på annlegget. Dette er ATB systemet som Tact/Lyngdorf bruker. Greie lydkurver å se på pc. Behøver ikke boxen til Kirchner. Ca 1,5k på Hi-Fi klubben. Det er vel endel justeringsmuligheter på Behringeren, eller jeg annbefaler Lyngdorf sin TDA2200.
2. Sat. Prøv Tang Band W3-871S som det er flere tråder om her på sentralen. Sannsyligvis kan subbene dine spille opp til 3-400Hz. Litt demping og avstiving av subkassa trengs. Del så bratt du kan. Skru TB elementet på en åpen baffel med notch filter og la deg sjokkere!. TB må spille rett i øra! Koster under 200,- pr stk.

Mvh BA.
 
Topp Bunn