Rojoh's sub + satt. prosjekt (m/bilder)

R

Rojoh

Gjest
Hei!
Forslag:
1.Det er knall å få målt litt ved komponering av sattelitter/subber/reflex avst. Da kan du bla. se om fasen lapper riktig i delfrekvensen. Kobl sat/sub i motfase og se/juster til største dipp i delfrekvensen, så snu til riktig fase. Er det målemuligheter på Behringeren? Visst ikke annbefales Kirchner http://www.kirchner-elektronik.de/Home.htm
sitt sett med mic+sw til pc +cd plate med signaler du spiller av på annlegget. Dette er ATB systemet som Tact/Lyngdorf bruker. Greie lydkurver å se på pc. Behøver ikke boxen til Kirchner. Ca 1,5k på Hi-Fi klubben. Det er vel endel justeringsmuligheter på Behringeren, eller jeg annbefaler Lyngdorf sin TDA2200.
Det kunne nok vært greit med målinger av systemet, men tror det er litt for tidlig i prosjektet til å begynne med det. Jeg bruker et LC-Audio (analogt) aktivt delefilter, hvor man må lodde inn/ut resitorer/kondensatorer for hver forandring. (Delefrekvens/bratthet/basskorreksjon). Blir mye arbeid hvis man må justere mye... :-/ Bestillte riktignok et Behringer digitalt delefilter, men ordren ble kansellert pga. leverandør ikke ville satse mer på dette merket. (Tror det var Ljudia jeg bestillte hos). Men: Syntes systemet fungerte utmerket mht. overgangen mellom bassmodul/satelitt. Kunne ikke registrere noen unoter der, så jeg sover godt om natten... ;)

2. Sat. Prøv Tang Band W3-871S som det er flere tråder om her på sentralen. Sannsyligvis kan subbene dine spille opp til 3-400Hz. Litt demping og avstiving av subkassa trengs. Del så bratt du kan. Skru TB elementet på en åpen baffel med notch filter og la deg sjokkere!. TB må spille rett i øra! Koster under 200,- pr stk.

Mvh BA.
Har ikke bestemt meg for satelitt enda, men synes kanskje det er litt vel høyt å dele? Hvem vet hva jeg ender opp med til slutt? Har forsåvidt en dipol-løsning som et alternativ: Det Bastanis-settet som bl.a. "Isbjørn" her på forumet bruker. Dipol pleier å låte veldig dynamisk og friskt, så kanskje... Men kan jo lese litt om disse TB-elementene her på forumet - blir dog litt vanskelig å lage notch'en med det aktive filteret.

Mvh. Johan.
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei.
Visst du mener sat/sub integrerer fint hos deg, så er jo det greit. Du kan ha hatt flaks. Jeg strevet lenge med et liknende oppsett med passive og aktive filtre, uten å ha måleutstyr. Det ble aldri helt bra. Farten og renheten i mellombassen ved delingen låt best med sat alene! Det blit fort ull og lite trykk/fart her visst fasene ikke stemmer. + at eq på bakgrunn av målinger er egentlig et must, ihvertfall har det vært sånn hos meg. Jeg har lenge hatt "bass" men etter ATB målinger + eq/filter i Tact TDA2200 ble det mulig å få bassen opp på et helt annet nivå. Kjenner ikke så godt til Behringer boksen men tror det er noe av det rimligste tilgjengelige for å skaffe deg nødvendige sub eq/filter muligheter. Evt del sat passivt visst hp delen ikke er god nok i Behr.
Notch til TB kan du gjøre passivt. Det har ikke jeg forsøkt, men endel andre mener dette fungerer bra.
Lykke til videre med prosjektet. ;D

Mvh BA
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg valgte å prøve ut LC-Audio delefilteret fordi jeg hadde tro på at high-passdelen var relativt transparent. Foreløpig synes jeg den innfrir mine forventninger.

Når det gjelder delingen mellom basskasse og satelitt, så baserer erfaringen seg på noen hektiske dager før jul. Har ikke fått spilt så mye på dette systemet, men jeg syntes det låt riktig bra. Lengre tids lytting vil nok avsløre flere nyanser/erfaringer.

Nå deler jeg med 4.ordens filter (24dB/okt.). Mulig at det medvirker til en god overgang? Videre står satelitt oppå basskassene, og det skulle tilsi at elementene har lik avstand til øret. Kanskje det også er med på å gi godt resultat? Må innrømme at jeg er på gyngende grunn når det gjelder teoriene her... ;)

Ser ikke bort fra at jeg kommer til å anskaffe måleutstyr før eller siden. Kanskje ikke så hensiktsmessig akkurat nå, siden jeg har minimale muligheter til å gjøre justeringer. (Grunnet valgte delefilter, og det at jeg bor på et lite rom i et kollektiv. Orker ikke å gjøre større akustiske inngrep her). Men hvis systemet følger etter når jeg får bedre boforhold, så vil det være logisk å gå litt grundigere til verks. Tviler dog på at jeg får meg et separat lytterom med det første, så digital signalbehandling kan være en fremtidig løsning. I mellomtiden dukker det sikkert opp interessante produkter også. Forstod det slik at Behringeren hadde noen ulemper også - utsignal/støy som måtte tas hensyn til.

Vel, vel: Jeg da elektronikk som spiller bra på mine Xavian høyttalere. Så hvis jeg blir lei av hele greia, så er veien tilbake ganske kort... ;)

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Mer leketøy:


Var heldig, og fikk tak i en 2004 mk.II til. Så får vi se om disse brukes til bi-amping av satelitt (overkill?). I første omgang skal den ene drive bassene, og den andre satelitt. Da gjenstår det å finne en passende høyttaler til å plasseres oppå basskassene. Hmmm - jeg trenger en 2004mkII til... ;D

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Et annet moment angående faseproblemer ved bruk av flere forsterkere (gjelder både aktiv drift og biamping): Det ble diskutert i en tidligere tråd her på DIY, at bruk av ulike forsterkere kan føre til fasekrøll. Nå er jeg gardert der... ;)

Nå ser det ut til at Xavian'ene forsvinner - spørrs om jeg tør å prøve biamping på dem nå... ;D

Mvh. Johan.
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
HEI hEI,, Har fått varma opp Adyton dac`n nå og er meget fornøyd.. ser Merdianen "min" har funnet seg til rette. Og bra er det.. Setter stor pris på handelen vi gjorde. Mellomlegget kommer snart tar kontakt pr tlf i uke 2. Vist du trenger hjelp med delefilteret så kan jeg hjelpe.. Lykke til

OBS.. Bruker du ikke spikes/mellom høytalerne.. Og hvorfor ikke på subbene.. Mener det er et must jeg..
 
R

Rojoh

Gjest
Hei! :) Hyggelig at du også er fornøyd. Joda, Meridian'en passet fint inn i oppsettet. Der blir den stående (en stund iallefall... ;D).



Kommer nok til å prøve ut div. spikes/dempeputer mm. Tror jeg først vil ha komponentene på plass, og at det låter sånn noenlunde bra i utgangspunktet. Deretter kommer alle disse knepene for å tyne ut det lille ekstra. Håper å få prøvd ut noen satelittkandidater nå i helgen.

Mvh. Johan.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Morsomt prosjekt du har på gang her Rojoh!
Dette er vanedannende,det kan jeg love deg ;D

Jeg har levd med to subber og såkalte minimonitorer selv i en 5-6 år nå,og har prøvd ut det meste ang plassering og antall subber og forskjellige monitorer.

I ditt tilfelle bør du vel satse på større monitorer,feks MTM konstruksjoner,for å møte den estetiske delen med store bassmoduler kontra små monitorer.

Dynamisk sett så gir et slikt oppsett ekstremt store fordeler og muligheter til å justere bassen etter rommet ditt og personlig smak.
Har du blitt bassnarkoman nå da?
Man trenger ikke særlig dypbass i et anlegg så lenge membranarealet er stort nok!
 
R

Rojoh

Gjest
Dette er vanedannende,det kan jeg love deg ;D
Ja, jeg begynner å skjønne det... ;D Her er det så utrolig mange variabler som spiller inn. Merker at jeg hele tiden går rundt og tenker: "Hva om jeg..." Ser for meg muligheter til å oppgradere/fintune/optimalisere i det (nærmest) uendelige... Må nok sette meg et mål om å komme til et punkt der det spiller bra nok.


I ditt tilfelle bør du vel satse på større monitorer,feks MTM konstruksjoner,for å møte den estetiske delen med store bassmoduler kontra små monitorer.
Kef'ene er nok ikke optimale. Sitter akkurat nå og venter på telefon ang. utprøving av noe hvassere høyttalere. Litt komplisert dette: Elektronikken låt knall på mine gulvstående høyttalere. Da jeg skiftet over til Kef/basskasser, så ble det hele snudd på hodet. Løsningen ble å putte rørpre'en tilbake i systemet. Videre ble det en del skruing av nivå, siden det nå ble brukt en annen cd-spiller og effektforsterker til satelitt kontra oppsettet før jul. Håper at høyttalerne jeg nå skal prøve passer med NLE-preampen. Har visse forhåpninger, men sikker er jeg ikke... :-/ Spennende er det likevel. Orker ikke å begynne på DIY-satelitter enda, men når overskuddet/lysten kommer, så kunne det være spennende å lage noen flotte MTM-satelitter.


Har du blitt bassnarkoman nå da?
Man trenger ikke særlig dypbass i et anlegg så lenge membranarealet er stort nok!
Tja, jeg har stilt systemet inn slik at står i stil med hovedhøyttalerne. Rent visuelt forventer man nesten et bassoverfall, men bassnivået følger musikken/innspillingen. Musikk uten særlig trøkk/dybde forblir uten trøkk og dybde... Når det er sagt, så merker jeg vesentlig forbedring mht. uanstrengthet/headroom, dynamikk og lav forvrengning i bunnen. (Det jeg nå registrerer, er at diskanten er den delen som låter klemt/komprimert i forhold til resten). Dette tror jeg at jeg vil finne svært vanedannende. ;D Blir nok vanskelig å komme tilbake til mindre høyttalere igjen, hvis omstendighetene tilsier det - les: kvinnelig innflytelse.

Kommer selvsagt tilbake med inntrykk fra helgens utprøvinger...

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Kandidaten...


Triangle, her representert ved Comete ES - stemmer lovordene? Gjøremålet for søndagen er klart! (Fin service fra Maxwell-hifi Stavanger vedr. utlån. :) )

Mvh. Johan.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hvordan går dette prosjektet ditt nå?
Falt Triangle i smak?
Eller har du noe nytt på gang?

Ps,liker du Meridian Lyden?
Sats på en brukt 568,riktignok en prosessor,men med innebygget variabel delefilter.
Og en helt fantastisk god lyd i stereo! ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Hvordan går dette prosjektet ditt nå?
Falt Triangle i smak?
Eller har du noe nytt på gang?

Ps,liker du Meridian Lyden?
Sats på en brukt 568,riktignok en prosessor,men med innebygget variabel delefilter.
Og en helt fantastisk god lyd i stereo! ;D
Tja; jeg har ikke fått Triangle'ne ennå. Jeg hadde et par på hjemlån en kveld. Litt kort tid å bli kjent med et nytt produkt på. Særlig siden jeg da må skru på gain'en i delefilteret grunnet ulik følsomhet med Kef'ene som jeg bruker for tiden. Syntes det låt meget spennende med Triangle'ne. Det gav et virkelig løft i opplevelsen! Tydelig at det ikke er bassene som begrenser akkurat nå.

Blir veldig vanskelig å beskrive bassen isolert sett, da det man hører er kombinasjonen bass + satelitt. Derfor antar jeg at valg av satelitt betyr veldig mye i slike systemer. Ganske sikkert mye mer, enn om man velger et element fremfor et annet. (Gitt at elementet gis gunstige betingelser).

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med oppsett som dette, men merker at det ikke låter slik man normalt forbinder med anlegg som har en sub på slep. Tydelig at disse 15-tommerne har et helt annet grep/bidrag i mellombassen sammenlignet med konvensjonelle høyttalere. (Det er jo nettopp her aktiv deling av satelitt kommer inn i bildet). Det er ikke noe å si på kjappheten. Typisk låter kassegitar, piano og hammondorgel utrolig "fett" sammenlignet med hva jeg er vant med fra vanlige høyttalere alene. Dog uten at bassene avsløres i lydbildet. Instrumenter klinger ut på en annen måte enn jeg er vant til. Mer substans/kropp.

Hvis jeg skulle prøve å oppsummere mine opplevelser med disse basskassene/aktiv deling: Det låter uanstrengt! Det skal jo sies at jeg ikke spiller veldig høyt, eller masse sær musikk - til vanlig bruk som to-kanals anlegg fungerer det bra. Det er likevel et såpass nytt og relativt ufullført system, at det er nok en god del å hente ved optimalisering/oppgradering. (Vet bare ikke hva som er neste steg). Det som er helt avgjørende er integreringen. Jeg har tro på at jeg skal få det til, men det vil nok ta litt tid før resultatet går fra greit til utrolig bra. ;)

Litt av problemet er at det koster en del kroner for hver omdreining på denne stigen - nøler liksom litt enda. Klarer ikke helt å stole på at dette anlegget/måten å sette sammen et anlegg er det riktige. Tar derfor litt små skritt i begynnelsen. Har ikke så veldig lyst til å svi av tusenvis bare for å finne ut at jeg ikke vil mer. ;D Det er vel her skoen trykker mest. Erfaringen med Triangle som satelitt viste at totalopplevelsen skjøt i været ved den oppgraderingen. Så potensialet ligger der, men jeg vet ikke hvor/når det begynner å butte imot. Bassene taklet møtet med Triangle'ne med stoisk ro - ble bare med på leken. Det synes jeg er oppløftende med tanke på videre jobbing med anlegget.

Noe av det jeg nå grubler på:

- Jeg kjører full pinne (gain) på bassene, mens satelitt dempes en god del. Elementene har lik forsterker. Lurer på om nivået i utgangspunktet er likt for lavpass/høypass, eller om lavpass-delen har litt mindre output. Får vel sjekke det med LC-Audio. Er nivået likt, så må jeg vurdere en kraftigere forsterker til bassene slik at jeg unngår klipping.

- Er ikke helt fornøyd med oppløsningen - det har litt med valgte rør i preamp å gjøre, og selvsagt må Kef'ene også bære litt av skylden. Kommer nok til å prøve å korte ned på signalveien/kompleksiteten etterhvert.

- Sliter litt med å stole på mine egne ører. Fintuning og fininnstilling er nok en prosess som må gå over tid - spille mange forskjellige plater/innspillinger. Her kunne nok målinger/måleinstrumenter vært kjekt å ha.

Jeg våger ikke å si skråsikkert at dette er måten å sette sammen anlegg på - men jeg lever fortsatt i troen (og tvilen er troens skygge...)

Nå skal jeg jo samle en del folk vedr. Stavanger & omegn lydlaug: Skal bli morsomt å høre hvordan de opplever dette. Desverre er det flere ting som gjør at anlegget ikke låter så bra som jeg hadde ønsket - det er helt i startfasen ennå. Litt synd at jeg ikke får mulighet til å demonstrere Triangle'ne - men skal prøve å finne en erstatter. (Noe som igjen stiller krav til matching med elektronikk/innstillinger). Videre vil nok anlegget bli prøvd ut i et nytt, og midlertidig rom (som ikke er særlig egnet/trimmet til formålet). Litt gøyalt blir det likevel... ;) Blir jo litt nervøs også, med tanken på at det kommer folk med sine egne preferanser, forventniger og idealer.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
- Jeg kjører full pinne (gain) på bassene, mens satelitt dempes en god del. Elementene har lik forsterker. Lurer på om nivået i utgangspunktet er likt for lavpass/høypass, eller om lavpass-delen har litt mindre output. Får vel sjekke det med LC-Audio. Er nivået likt, så må jeg vurdere en kraftigere forsterker til bassene slik at jeg unngår klipping.
He he... Nå demper jeg faktisk bassene litt ift. satelittene. (Stemmer jo bedre med teorien/beregningene som ble foretatt i en annen tråd). Vel; å stille inn riktig nivå er vanskelig!!! En slik løsning som jeg har valgt, er ikke en form for equalizer/loudnessknapp. Men man kan jo bli litt fristet i et svakt øyeblikk. ::)

Det er viktig å danne seg et bilde av hvordan satelitt sammen med aktuelle elektronikk låter, og forholde seg til det. Blir fort feil hvis man bruker basskassene til å skape den klangen man ønsker. Les: Mer guffe/punch i bunn/mer varme/fylde. Hvis satelitt + elektronikk (og rommets akustikk?) har litt lite nivå nær delefrekvens, så tvinges man nesten (i mangel på equalizering) til å forholde seg til det hvis man ønsker å beholde en fin overgang mellom bass - satelitt. Et vesentlig argument for en digital løsning!

Jeg har en viss forståelse for dem som prøver å klare seg uten separat sub(er)... ;)

Mvh. Johan.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hei igjen ;)

Integrering mellom sub/sat er vanskelig,ingen tvil om det!
Og en digital løsning er å foretrekke på delefiltersiden...
Litt vanskelig å finne gode nok komponenter der og,til en pris som er godtagbar i forhold til resten av anlegget.
Men jeg skulle likt å prøve ut forskjellige filterkarakteristikker,selv om jeg er fornøyd med det som er innebygget i prosessoren min.

Men en slik løsning løsning som vi har valgt gir vesentlig bedre bass og dynamikk enn en stor gulvstående høytaler i høy prisklasse.
At løsningen er fleksibel i forhold til rommets egenskaper er bare et pluss...

Man hører ikke dette før man prøver å gå tilbake til vanlige høytalere igjen.
Da blir plutselig lyden tam,udynamisk og skrikete oppover i registeret.

Men jeg føler at det er lettere å integrere bassmodulene når delefrekvensen er høy.
Jeg har for øyeblikket en delefrekvens på 140 hz.
Denne frekvensen kommer jeg hele tiden tilbake til,selv om jeg stadig førsøker meg med lavere delefrekvenser.

Konsekvensen av dette er at jeg mister litt av detaljeringen i mine Respons Baby Grand under delefrekvensen.
Men til gjengjeld så er dynamikken,basssammenhengen og detaljeringen oppover i registeret langt bedre!
Slam-effekten er helt fantastisk!

Man kan vel og si at løsningen gir en mer rocka lyd,i tillegg til at bredde,dybde og høyde blir bedre.
 
R

Rojoh

Gjest
He, he... Vi har visst nok å syssle på med, vi som går denne smale veien. Jeg famler i blinde, all den tid jeg ikke har satelittene jeg i første omgang satser på. Når de er på plass, så ryker nok flere komponenter ut av racket... ;D Digital signalbehandling vurderes, men er ikke kommet helt dit enda. Vi får se hvor vi ender opp til slutt.

Mvh. Johan.
 

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Hei igjen ;)

Men jeg føler at det er lettere å integrere bassmodulene når delefrekvensen er høy.
Jeg har for øyeblikket en delefrekvens på 140 hz.
Denne frekvensen kommer jeg hele tiden tilbake til,selv om jeg stadig førsøker meg med lavere delefrekvenser.

Konsekvensen av dette er at jeg mister litt av detaljeringen i mine Respons Baby Grand under delefrekvensen.
Men til gjengjeld så er dynamikken,basssammenhengen og detaljeringen oppover i registeret langt bedre!
Slam-effekten er helt fantastisk!

Man kan vel og si at løsningen gir en mer rocka lyd,i tillegg til at bredde,dybde og høyde blir bedre.
Ble litt overasket over at du deler på 140hz. Får du ingen problemer i overgangen da? Eller deler du aktivt?
Forsøkte det hoe meg, og det ble bare rot :-/
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
(Ble litt overasket over at du deler på 140hz. Får du ingen problemer i overgangen da? Eller deler du aktivt?
Forsøkte det hoe meg, og det ble bare rot)


Selvfølgelig deler jeg aktivt!
Med et aktivt og variabelt delefilter er det lett å skjære vekk bassen ifra Responsene og få et godt resultat.
Men skal en bruke slike bassmoduler med aktiv delig,så må monitorene stå direkte oppå bassene.

Rojoh`det er bare å begynne å lete etter et mer fleksibelt delefilter...
Dette er moro!

Ps,jeg brukte en lydtrykksmåler for å sjekke ut hvordan bassene var stilt inn i forhold til monitorene.
Jeg regnet med at jeg hadde skrudd de altfor høgt opp i forhold til mine Baby Grand siden jeg liker masse trøkk i bassen.

Resultat:
Referansenivå 200 Hz= 0db
120 Hz= -1db
100 Hz= -2db
80 Hz= -2db
50 Hz= -3db
30 Hz= -6db

Som dere ser så var nivået lavere enn forventet!
 
R

Rojoh

Gjest
Men jeg føler at det er lettere å integrere bassmodulene når delefrekvensen er høy.
Jeg har for øyeblikket en delefrekvens på 140 hz.
Denne frekvensen kommer jeg hele tiden tilbake til,selv om jeg stadig førsøker meg med lavere delefrekvenser.

Konsekvensen av dette er at jeg mister litt av detaljeringen i mine Respons Baby Grand under delefrekvensen.
Men til gjengjeld så er dynamikken,basssammenhengen og detaljeringen oppover i registeret langt bedre!
Slam-effekten er helt fantastisk!

Man kan vel og si at løsningen gir en mer rocka lyd,i tillegg til at bredde,dybde og høyde blir bedre.
Ja, da fortsetter eksperimenteringen. Har nå fått Triangle'ne, og har dem til innspilling.

Etter å fiklet litt helt i startfasen (-koblet dem opp sammen med basskassene idag), så registrerer jeg noe interessant (interessant for en nybegynner som meg, that is...): Det låt fryktelig tamt. Mer trøkk og "slam" med satelittene alene! Noe måtte være galt! Skrudde opp nivået til basskassene, uten at det hjalp i det hele tatt... :eek:

Etter å ha tenkt litt, så gjorde jeg motsatt: Skrudde opp satelittene i forhold til bassene - yes, nå kommer "bassen" og "slam'et" tilbake. Altså: Ved for lite nivå over 100Hz, som er delefrekvens, så mister man mye morro! Det hjalp lite å guffe på under 100Hz.

Dette leder meg til å vurdere å heve delefrekvensen litt. Blir litt puttel å gjøre det med dette delefilteret, men har tro på at det vil ha noe for seg. Hvor mye (høyt)? Tja, du virker å være fornøyd med 140Hz. Har du prøvd høyere? (Opp mot 200 f.eks?) Dette vil kanskje medføre behov for litt tweaking av kassene, så her får jeg samle litt erfaring fra andre. ;) Nå bruker jeg ikke dempemateriale, men må nok bruke det hvis jeg skal oppover i frekvens. Videre må kanskje kassene forsterkes litt? Er det hensiktsmessig å prøve å dra delefrekvens opp mot 160 - 200Hz med disse Beyma'ene?

Bortsett fra det, så surrer det en del tanker rundt forholdet elektronikk - satelitt. Der gjennstår det en del for at den virkelige gromlyden trer frem. Har dog ikke gitt opp prosjektet enda. ;) Btw: Basskassene er virkelig "effektive" - uten å ha foretatt målinger/eller funnet optimal gain, så virker de å måtte dempes bittelitt i forhold til Triangle Comete ES.

Videre har mitt møte med ICE-forsterkerne (Midgard) bekreftet deres overlegenhet til basskontroll sammenlignet med Aragon'en. Akk ja, blir nok et relativt dyrt system dette her til slutt... ;D

Mvh. Johan.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Her er link til Solen`s forslag til en MTM
http://www.solen.ca/ssur.htm

Den er riktignok bygget som en gulvstående,men det bør være enkelt å redusere kassestørrelsen og evt bygge den som en trykkammer konstruksjon.

Forøvrig så trenger du en stor MTM for å matche størrelsen på basskassene dine utseendemessig.

En Kjapp sjekk på beregningsprogrammet gir ca 18 liter i trykkammer og 35 liter bassrefleks.
Det burde vel være overkommelig,eller Hva?
 
R

Rojoh

Gjest
Hei igjen!
Takker for forslaget, men har en konkret ht. i tankene - bare få detaljene på plass.

Akkurat nå må jeg gjenopprette pcen e
tter havari:-( Må bruke PDA til å surfe med.

Slenger inn mer info når div. formaliteter er på plass.

mvh. johan
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hva med å prøve ATC scm7 eller scm12? Tror du kan få en bra pris på disse hos Lyric om dagen, og hjem lån skal ikke være noe problem. Hifichoise skryter da Scm12 opp i skyene...
 
R

Rojoh

Gjest
Hva med å prøve ATC scm7 eller scm12? Tror du kan få en bra pris på disse hos Lyric om dagen, og hjem lån skal ikke være noe problem. Hifichoise skryter da Scm12 opp i skyene...
Hei!

Joda, ATC er sikkert bra greier det. Siden jeg har laget kassa til bassene selv, så tenkte jeg at jeg ville prøve et DIY-kit som satelitt.

Mvh. Johan
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
(He, he... Det er en hulløs satelitt rundt hjørnet. Mer om det senere. Videre blir signalet en smule amputert etter å ha vært gjennom lc-audio filteret. (Og da tenker jeg ikke bare på frekvensene rundt delefrekvensen). Dette kler Triangle'ne dårlig. Kunne jo brukt Yamaha cd-spilleren, da den fungerte bedre i denne sammenhengen. Men den er inntil videre bortplassert. Problemet er rett og slett for lite nivå i satelitt fra mid-bass og oppover gjennom grunntone området. Da hjelper det lite å vri opp volumet på basskassene. Men: Jeg er i ferd med å få på plass et høyttalersystem som henger med i svingene på det aller meste. Men for å komme dit, må man ofre litt blod, svette og tårer.

Så jeg er et lite stykke fra målet enda, men som sagt: Det er ikke basskassene's skyld.

Mvh. Johan)


Kansje best vi tar det her istedenfor å ødelegge den andre tråden?

(Problemet er rett og slett for lite nivå i satelitt fra mid-bass og oppover gjennom grunntone området.)

Jepp,dette er min erfaring også.
Derfor forsøker jeg alltid å legge meg på en høg delefrekvens.
Jeg har nettopp kjørt en måling og en romkorreksjon på sub/sat løsningen min.
Resultatet er blitt at de to bassmodulene mine spiller flatt fra 40 hz til 175 hz,før de ruller av oppover.
Dette er måling i lytteposisjon.

Men det at de spiller så høgt oppover i frekvens gir en helt annen dynamikk, strammhet og sammenheng i lyden enn om jeg legger delefrekvensen rundt 80 hz.

Se bare på de fleste store gulvstående passive høytalere.
Delefrekvensene ligger som oftest på 250 hz eller mer.
 
R

Rojoh

Gjest
Hei igjen! :)

Ja, vi får fortsette her siden dette blir en litt annen problemstilling enn subwoofer isolert sett.

Jeg har bestillt deler/konstuksjon til ny satelitt. Det blir snakk om en trykkammer MTM med 2 stk. 8" Seas Excel + bånddiskant. TheStig, som er konstuktør, har nok sørget for en satelitt med nok nivå i bassområdet, vil jeg mene å vite. ;D Nå kan jeg selvsagt velge litt høyere delefrekvens, men vil vente til jeg har fått prøvd MTM'ene. Faktisk tror jeg ikke det vil bli så veldig stort behov for dette, men det er jo fordelen med slike systemer som dette: Man kan jo forandre litt etter smak og behag uten å måtte selge hele greia.

Ellers er nok valg av aktivt delefilter helt vesentlig! Nå vil jeg vente med å selge lc-audio filteret til jeg har fått prøvd det på utstyret det skal brukes på. Litt av problemet skyldes også at jeg har skaffet en Meridian cd-spiller siden sist. Den er merkbart slankere i lyden ift. Yamaha'en. Trianglene er nødt til ha litt støtte fra elektronikken i området fra rundt 1kHz og nedover. Hvis ikke blir det rett og slett litt for tamt og lyst. Isolert sett gir NLE-premapen den nødvendige støtten. Kobles LC-audio filteret inn i kjeden, blir resultatet helt annerledes.

Nå ser jeg slett ikke svart på dette her i det hele tatt. Hvis dette ikke fungerer optimalt, så finnes det jo snadder saker som deqx og TacT.

Videre vil nok bytte av drivverk til subbene gjøre underverker. Tenker da enten ICE eller Crown K1. ;D

Til slutt: Bassene låter meget rent og uanstrengt. Så hvis jeg bare kan få det hele til å henge sammen fra topp til bunn, så har jeg mange gode lytteopplevelser å se frem til. # Selv om jeg ikke er helt fornøyd slik det står akkurat nå, så skimter jeg "solen bak skyene". Man hører at dette virkelig har noe for seg. Gjelder bare å jobbe litt målbevisst, og å ta tiden til hjelp. For meg, så er dette en læringsprosess også. Er en del nye momenter jeg må ta fatt i underveis. Denne prosessen kan være litt frustrerende til tider, men jeg merker at jeg blir ganske gira også når potesialet blir mer merkbart - noe som jeg føler skjer etterhvert som jeg forstår mer av hvordan tingene henger sammen.#

Får se om det ikke kan bli en liten byggetråd når satelittdelene kommer om ikke så altfor lenge. ;) Hadde jo vært moro å sett noen bilder fra ditt prosjekt også. Høres jo ut som om du har laget noen særdelse solide saker...

Mvh. Johan
 
C

century

Gjest
Ja da har du mye å glede deg til !
Etter en hyggelig visitt hos theStig er jeg overbevist at mannen kan mer enn å lage dommedags-bass.
2 x Excel 8" + bånd er god match. Bremnes opplevdes som ei kjøttfull syngende XXXXXXXX (sensurert) og ikke som et pipende kjønnsløst benrangel.
Men: Ikke alle har et slikt lytterom.
Når det gjelder bass, så gjenopplevde jeg som gammel dykker både trykkfallsyke og utlignings-problemer (pga forkjølelse) når jeg lyttet til 2 x 18" Beyma på hjemmekinoloftet til Stig. Dype orgelpedaler vil drive ringeren i Nottre Dame til nervesanatorium. Sofaen bokstavelig hopper og slår, så den bør forsterkes med noen L-100x100 vinkler og betong. Imponerende hva disse ICE-forsterkerene kan drive uten åndenød.
 
T

theStig

Gjest
Bare en kommentar til Rojoh ang bass/midbass og de nye "satelittene" jeg har kokt sammen for han (høyttalere på vel meteren i høyde kan vel neppe kalles satellitter...).

Jeg har bevisst designet de for en flat 4pi respons, i motsetning til flat 2pi respons som ellers er vanlig. 2pi er såkalt half-space respons, og for at en slik høyttaler skal låte nøytralt må den plasseres kliss inntil en vegg. En høyttaler som skal stå fritt i rommet må designes for 4pi, altså free-field akustisk belastning for at den skal ha en flat respons ned i grunntone-området. Årsaken til at mange velger å ikke designe for 4pi forhold, er at følsomheten nødvendigvis må bli mye lavere. Det er nok ikke lurt rent markedsmessig å lage små to-veis høyttalere med 80 dB følsomhet. Da velger mange heller å designe for høyere følsomhet, og som resultat får man en defekt mid-bass respons.

Altså - du har ikke noe å frykte når det gjelder nivået på midbassen.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
(Det blir snakk om en trykkammer MTM med 2 stk. 8" Seas Excel + bånddiskant. TheStig, som er konstuktør, har nok sørget for en satelitt med nok nivå i bassområdet, vil jeg mene å vite.)

Det var gutten sin det! ;D

Fire åttetommere som leverer skikkelig trøkk i både øvre bass og nedre mellomtone!
Det burde jaggu levere...
Ps,det er det samme som jeg har i bassmodulene mine for øyeblikket det!!!!

Jeg liker det at du har valgt en trykkammer løsning,jeg synes det blir lettere å integrere med slike bassmoduler.


(Får se om det ikke kan bli en liten byggetråd når satelittdelene kommer om ikke så altfor lenge. Hadde jo vært moro å sett noen bilder fra ditt prosjekt også. Høres jo ut som om du har laget noen særdelse solide saker...)

Solid og solid fru blom,det spiller ihvertfall godt,med skikkelig snert og trøkk i midbassen.
Ikke tror jeg at jeg mangler så mye på dypbassen heller.
Blant annet så leverer nå plata til Mira Craig mye dypbass som jeg både hører og føler.
Flere jeg har snakket med hører ikke den dypeste bassen på denne plata.

Forøvrig kunne jeg kansje tenkt meg å legge til et ekstra element slik at jeg hadde 3 åttetommere i hver bassmodul.
Men er skeptisk på om forsterkerene mine takler det i lengden.

Bildetråd kommer når data og kamera er byttet ut,og det kan nok desverre ta litt tid.
 
R

Rojoh

Gjest
Hvilke diskanter er det snakk om? Fountek? Stage Acompany?
Tror det var snakk om neo3, eller noe i den duren? Stig får korrigere meg hvis jeg tar feil.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Bare en kommentar til Rojoh ang bass/midbass og de nye "satelittene" jeg har kokt sammen for han (høyttalere på vel meteren i høyde kan vel neppe kalles satellitter...).

Jeg har bevisst designet de for en flat 4pi respons, i motsetning til flat 2pi respons som ellers er vanlig. 2pi er såkalt half-space respons, og for at en slik høyttaler skal låte nøytralt må den plasseres kliss inntil en vegg. En høyttaler som skal stå fritt i rommet må designes for 4pi, altså free-field akustisk belastning for at den skal ha en flat respons ned i grunntone-området. Årsaken til at mange velger å ikke designe for 4pi forhold, er at følsomheten nødvendigvis må bli mye lavere. Det er nok ikke lurt rent markedsmessig å lage små to-veis høyttalere med 80 dB følsomhet. Da velger mange heller å designe for høyere følsomhet, og som resultat får man en defekt mid-bass respons.

Altså - du har ikke noe å frykte når det gjelder nivået på midbassen.
Høres bra ut! :) Dette har jeg tro på blir bra saker.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Pakke til meg...


Høyttalerelementer... Hva skal dette bli?


Jepp. MTM høyttaler til basskassene...


Forøvrig takk til theStig for god service! :)

Mvh. Johan
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Jeg vet ikke om jeg synes mest synd på bassene eller diskantene. Hva er den planlagte XO-frekvensen?
 
T

theStig

Gjest
Det fulgte med delefilter i pakka til Rojoh...hehe.
Delefrekvensen er 2000 Hz, 24 dB/oktav. Lett match for både basser og diskant.

Jeg aner et snev av frykt fra Snickers sin side når det gjelder spredning her. Hvis vi kikker litt på databladet til det aktuelle bass/mellomtone elementet (Seas W22EX001) ser vi at spredningen er så og si helt jevn opp til 2000 Hz, som altså er delefrekvensen. Først ved 3000 Hz får vi betydelige avvik i spredningen.

Tweeteren har selvsagt ingen problemer med spredning ved 2000 Hz.
 
R

Rojoh

Gjest
Fantastisk!

Jeg melder meg på lista når du skal ha klubbkveld Rojoh!:)


MVH
Ja, vi får ta en kveld med litt diverse delefilter. Kunne jo være artig å invitert Hifi-klubben til å demonstrere disse TacT-greiene i samme slengen? ;D

Forøvrig: Har vinglet litt frem og tilbake i det siste etter å ha prøvd en røreffektforsterker på Triangle'ne.



Meget spennende kombinasjon, men desverre blir det nesten uutholdelig å koble tilbake til den gamle elektronikken. Vurderte å skaffe en CJ MV60SE (nesten identisk som Premier 11A), men fant ut at det ble for dyrt å holde på med to anlegg samtidig. Derfor vil jeg nå satse 100% på sub/sat-systemet. Videre ser det ut til at Triangle'ne blir byttet ut med noe billigere (og som passer enda bedre til mine noe grove effekttrinn). Må jo ha noe å spille på mens man bygger og tilpasser... ;)

Mvh. Johan
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Jeg aner et snev av frykt fra Snickers sin side når det gjelder spredning her.
Spredningen blir neppe for liten i hvertfall. Den relative spredningen lenger opp i diskanten er nok en viktigere utfordring. Men jeg tenkte nok mer på kapasiteten til diskanten sammenliknet med bassenes manglende evne til å gå høyt opp i frekvens.

4. ordens filter er jo en slags måte å komme i mål på, men hvordan oppfører den lille planardiskanten seg ved litt lydtrykk? Ligger den på -6dB ved XO?
 
T

theStig

Gjest
Når jeg begynte å kikke på NEO3, så var jeg også litt bekymret for hvor mye "juling" den tålte. Det har vist seg å være et ikke-problem i praksis. Driverens membranarel er omtrent 3 ganger større enn typisk 25 mm dome. Dessuten tåler den temmelig mye effekt også.

I følge tester som har blitt gjort, så viser NEO3 tweeteren eksepsjonelt lav forvrengning, også ved store effekter så lavt som 1500 Hz.

I det baffelet som er aktuelt å bruke her, har NEO3 -6 dB punktet ved ca. 1200 Hz. Den er essensielt flat til ca. 1500 Hz.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Disse satelitene høres veldig spennende ut! Har tenkt og bygge meg et par subber i løpet av kort tid. Kunne tenkt meg et par sateliter selv!

Venter i spenning på fortsetelsen!


mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Nå sitter jeg bare og venter på byggelysten. ;) Ønsker ikke å sette noen tidsplan, men heller ta det litt etter dagsformen. Når det gjelder detaljer vedrørende satelittene, så ta kontakt med Stig da det er hans design. Regner med å legge inn litt bilder etterhvert som prosjektet skrider frem. Er sant og si meget spent selv. Tror dette blir et artig prosjekt, og forhåpentligvis vil jeg bruke årene fremover til finpuss på dette systemet istedet for å kjøpe en hel haug med nye ting med jevne mellomrom. Er litt glad i å prøve nye ting, ser du. ;D

Mvh. Johan
 
Topp Bunn