Rojohs lyttekrok: Oops, I did it again

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Rojoh

Gjest
    Siden tråden "High-end sørlandet" gav mersmak både hos meg og også hos andre, så tenkte jeg å lage en liten tråd om mitt anlegg her i oljebyen. Vi får se om det kanskje kan bli en Rogalandstråd også på et senere tidspunkt.

Nå er jeg bortreist fra egen PC, så jeg har ikke tilgang på bildene som ligger lagret der. Derfor tror jeg at vi begynner med en liten rekapitulasjon av de siste års hifi-syssler. Har sikkert vært mer eller mindre bitt av bassillen i rundt 20 år, men for å ikke trekke det ut i det uendelige, så tror jeg vi nøyer oss med mine lydsprell etter at jeg flyttet fra Karmøy til Stavanger (og samtidig oppdaget hifisentralen).

Med meg på flyttelasset hadde jeg med meg et par Xavian 2-veis høyttalere og en Marantz-kombo (PM/CD-17mkII) og Rotel for og effekttrinn. Alltid gøy å ha mye forskjellig utstyr stående for å teste ut... Her et lite bilde av Xavianene. Meget gode høyttalere forresten.

Som alltid, så lar jeg meg begeistre av audioverdenens uttalige muligheter. Derfor fikk jeg veldig lyst til å eksperimentere litt med bass... Kjøpte derfor inn både aktivt delefilter og effekttrinn til å drive henholdsvis basskasser og satelitthøyttalere - slo til på et par eldre Aragon effekttrinn:

Plutselig fikk jeg veldig mange bokser å leke med, og når gode hifivenner også bidrar med enda flere bokser, så blir gjerne rommet "litt vel mye møblert":

Forøvrig var dette et godt lytterom. Et virrvarr av saker og ting stuet inn i et lite rom på rundt 20m2 gav en fin blanding av diffusjon og demping. Men nå er visst middagen klar, så vi fortsetter senere... de observante vil kanskje legge merke til at de her står et par rørprodukter. Dette var mitt første møte med rør. Tidligere var det bare transistor som rådet grunnen. Triangle-høyttalerne ble også kjøpt inn - mest av nysgjerrighet må innrømmes. Triangle har vel fått litt mer vind i seilene etterhvert.

Mvh. Johan

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Re: Rojohs lyttekrok

Flott Johan, slike tråder er jo bare toppers :)
    Ser frem til fortsettelsen.
    mvh Knb

R

Rojoh

Gjest

Fikk lånt en Conrad Johnson Premier 11A. Dette var nok mitt første møte med "skikkelig" rørutstyr. Sammen med Meridian cdp og NLE 11/19 på Trianglene låt det bare utrolig fett. Hvorvidt lengre tids lytting hadde avslørt mangler og "irritasjonsmomenter", vites dog ikke. Ble bare en utrolig hyggelig musikkveld.

Men som alltid: Nysgjerrigheten og utforskningstrangen driver en stakkar videre:

Her er Doxaen ankommet sammen med et par Klipsch RB-75 og et spennende DIY-linjetrinn jeg fikk låne av en kunnskapsrik etusiast her i byen. Vi slet med å få disse Klipschene til å spille bra med Premier 11A/EARen til Ellef, men sammen med Doxaen og DIY-trinnet, så syntes jeg det begynnte å ligne noe. Kanskje ikke typisk romantisk og ultrasmooth, men med veldig bra driv/attack.

Jeg kunne nok ha stoppet både med Triangle/CJ 11A/NLE/Meridian og Meridian/DIY-linjetrinnet/Doxa/Klipsch. Måtte nok ha jobbet enda litt, men tror jeg var på sporet i begge tilfeller. Kanskje en av grunnene til at jeg bare gikk videre, var at jeg ikke hadde noe mål og plan å jobbe etter? Bare ha det litt gøy med utprøving og stifte bekjenntskap til nye komponenter?

Til tross for bra lytterom, så ble det litt trangt og kummerlig å bo i kollektiv, så dermed var det bare å begynne å pakke sammen og samtidig kvitte seg med så mye hifi-saker som mulig. Jo mindre å flytte med seg, jo bedre...

Mvh. Johan

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

Fin tråd!
    Gleder meg til fortsettelsen!

PK

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

Dette var kjempegøy Rojohs. Det var dette jeg håpet på, at jeg kunne inspirere andre litt. Begynner flott. Gleder meg til fortsettelsen :)

R

Rojoh

Gjest

...det var vel også rundt disse tider jeg skrinla planen om aktivt delt sub/sat-anlegg. Ikke p.g.a. potensialet, men rett og slett mangel på tid/overskudd/plass og snikkerbod. Jeg følte nok at her måtte jeg virkelig gå inn for det, eller la det være.

Spennende er konseptet uansett. Et par hurtige 15" har en spillestil som fort kan bli veldig vanedannende hvis man først får det til å spille. Jeg forbinder ikke uanstrengt og dynamisk med små stativhøyttalere lenger...

Hadde jeg valgt å føre dette konseptet videre, så hadde nok digital prosessering vært neste steg. Man føler nok at man jobber litt i blinde med slike konsepter hvis man ikke både har målemuligheter og en viss fleksibilitet for å kunne sy det sammen til en helhet.

Vi får se; kanskje jeg en gang i fremtiden kommer tilbake til dette konseptet? Hvis man trår litt utenfor allfarvei, så åpner det seg muligheter som man ikke automatisk får tilgang til ved å dra kortet hos nærmeste hifi-pusher.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Ja, det kommer mer. ;) ...og jeg tror nok at hvis jeg hadde tatt med Karmøy-epoken også, så hadde dette blitt en laaang tråd. ;D

Mvh. Johan

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5

Meridan 506 VS Arcam CD-92?

R

Rojoh

Gjest

Meridan 506 VS Arcam CD-92?
    Likhet: Noe avrundet/snillt helt i toppen på begge. Andre spillere vil gi mer "luft" hvis resten av utstyret tillater det.

Ulikheter: CD92 er mer frempå i mellomtonen (øvre del). Meridianen er også en smule mellomtone-fokusert, men over et bredere område. CD-92 kan fort bli litt tynn/slank mens Meridianen gir mer kropp og naturlig varme/klang. Meridianen er også noe tyngre i bunn, men ikke en slugger helt nederst(subwoofer-området).

Arcam har en tørr, kjapp spillestil som får frem kompet/rytme mens Meridian vil gi et noe mykere og mer behagelig inntrykk. I feil anlegg vil Arcam 92 bli for anemisk og for masete, mens Meridian vil bli uspennende og kjedelig i ditto feil oppsett.

En mellomting vil kanskje være Meridians og Arcams FMJs nyere modeller?

Mvh. Johan

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5

Artig å høre. Er jo en 506-fan.

R

Rojoh

Gjest

Jeg likte Meridianen kjempegodt. Den passet ikke i alle sammenhenger, men likevel en utpreget "musikalsk" cd-spiller. Arcamen er kanskje litt mer hissig, men også den kan gjøre en god jobb hvis man tar seg litt tid til å matche anlegget.

Begge disse spillerne er av litt eldre dato, og må nok se seg slått av nyere spillere på enkelte parametre. Til tross for det, så vil de også idag kunne settes sammen i velspillende anlegg. En annen ting jeg likte god med Meridianen, var dens ro og kontroll. Man hører at det er litt klasse over den.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

...dermed var jeg på vei inn i ny leilighet. Fikk plutselig 150m2 å boltre meg på da noen slektninger skulle en tur til USA. I samme slengen tenkte jeg å roe ned hifidilla. Kjøpte derfor inn et par Patos 402. Behagelige og snille høyttalere som jeg hadde testet ut på Doxaen. Igjen en kombinasjon som kunne være noe å satse på...

For oss audiofile er det alltid spennende med nytt lytterom og å finne ut hvor anlegget skal stå. Jeg sirklet meg tidlig inn på den store stuen. Typisk slik moderne minimalist-look med skiferfliser på gulv, murpuss på vegger og betongtak.

Min første reaksjon var: WOW, så luftig og klangrikt det låt! Men så meldte hodepinen seg. Kunne faktisk ikke høre mer en en låt eller to, før ørene ba om nåde. Pen stue, men ubrukelig til hifi var den entydige konklusjon. Bare en ting å gjøre: Flytte til neste rom.

Patosene var en del av en nedtrappingsplan, men jeg må innrømme at jeg hadde jukset litt. Etter å ha hørt (og sett og tatt på) EAR 864 preampen til Ellef, så kunne jeg ikke dy meg. Måtte bare ha en slik.

Dette var en meget god match med Patos/Doxa/Arcam da vi testet det ut i hybelleiligheten. Byttet ut de originale rørene i EARen med nos-Mullard.

Dette rommet var meget bedre, men fortsatt for mye klang. Koselig var det likevel å sitte der i sene kveldsstunder.

Etter en tid fant jeg likevel ut at å leie ikke var min greie. Dessuten følte jeg nok at jeg ikke kunne gjøre for mye med lytterommet heller, siden eierne skulle komme tilbake om ikke så altfor lenge. Jeg begynnte derfor å tenke litt frem mot egen leilighet, og hifiinteressen blusset sakte, men sikkert opp igjen. Derfor slo jeg nokså impulsivt til på en annonse som dukket opp på bruktbørsen...

Hvor gjorde jeg det? Trolig var nok mitt møte med Zu Druid en vesentlig faktor. Disse bygger på samme konseptet - stor fulltone + diskant som spiller fra ca. 10kHz. Dessuten hadde nok mitt eksperiment med 15" Beyma-bassene vist meg at Patos ikke er siste ord i bassgjengivelse.

Mvh. Johan

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

Flott konsept for presentasjon av "Et liv med hifi" det her. Og det aller beste har vi fremdeles til gode, tenker jeg. Hold frem som du stevner, før målerne og blindtesterne overfaller oss.

Dessuten har du tatt simpelthen det beste bildet av Premier 11.

R

Rojoh

Gjest

Hyggelig å høre. :)

Ja, det ble et bra bilde av 11Aen. Slike blinkskudd driver meg til å fortsette å knipse. Kan jo for ordens skyld nevne at Premieren bare var på besøk en kveld, og at vi derfor kunne tillate oss så trang plassering. Dessuten skjønner jeg hvorfor denne modellen regnes som en klassiker. Virkelig en bra forsterker som ikke går på akkord med musikken.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Disse høyttalerne er Hammer Dynamics. Dette er byggesett som selges av Upgrade Audio. Hovedmotoren er en spesiallaget 12" fulltone som ikke har delefilter (men selvsagt filter for korrigering av klangbalansen)

Min utgave er noe modifisert i forhold til originalutgaven. For de interesserte, så finner man litt info på
    http://www.melhuish.org/audio/super12.html

Man skulle jo ikke tro at et slikt konsept kunne virke, men ved å våge seg ut på dypt vann... ;)

Mvh. Johan

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

Det jeg venter veldig på nå, er hvordan EAR biter på Hammer Dynamics. Går det an å få all dynamikken og samtidig bevare den ønskede klangbalansen? Er det noe som vil stikke av eller ut på et eller annet vis? Hvilke krav stiller denne høyttaleren til akustiske omgivelser? Ok, jeg skal roe meg ned og la Rojoh fortelle i ro og mak. Han er sannelig en snedig liten rakker til å porsjonere.

R

Rojoh

Gjest

Heehe, jeg måtte bare ha en sårt tiltrengt pause fra tastaturet og prate litt med kaffegjestene. Dessuten nærmer vi oss nåtid med mangel på bilder. Men kan jo ta et par småting fra mine siste dager i gammel leilighet:

Nå hadde det seg slik at CJens eier solge den (litt for fort ;) ). Fikk aldri prøvd 11Aen på Hammerne, men tror det hadde vært en riktig fin kombinasjon. Istedet kjøpte han inn en fyrrig italiener. Ikke nok med det, men vi skiftet bopel også nokså samtidig. Så enden på den visen ble at jeg måtte se meg om etter et annet effekttrinn samtidig som jeg ventet på min pakke. Vi kunne selvsagt ikke dy oss, og italieneren ble forsiktig prøvd ut på Hammerne siden hans anlegg var nedpakket.

Milde malukka! Rør kan bite fra seg, det skal være sikkert og visst. Sammen med Hammerne kunne vi skremt opp naboene om det hadde vært ønskelig. Bare størrelsen på denne integrerte saken fremkaller krampelatter hver gang jeg ser den... ;D

Nå holder Ellef på og steller i lytterommet i sin nye leilighet, og kanskje det kommer en liten stemningsrapport derfra også.

Siden CJ 11Aen forsvant, så var det opp til meg å finne en ny kandidat. Etter litt grubling og googling, så begynnte ønsket om en ren EAR-forsterkerkombo å melde seg. At det også utgjør en visuelt tiltalende pakke er jo en hyggelig bonus. Så etter litt frem og tilbake med fraktfirmaet, så kunne jeg endelig pakke opp...

Valget ble en EAR-Yoshino 861 effektforsterker. Den er på 32wpc klassA og har en slags triodekobling (eller noe lignende - er såpass newbie i rørverdenen, at alle disse begrepene er noe uklare). Uansett - jeg fikk det jeg ønsket meg - en komplett pakke som er min hittil største økonomiske utskeielse på hififronten.

Jeg har også fått høre på rene triodeforsterkere (en 2A3? sak og AudioNote Kit1 (300B)). La det være sagt med en gang: EARen matcher ikke slike konstruksjoner helt til mål når det gjelder maksimal gjennomsiktighet og oppløsning. Hvis man skal ha den spøkelsesaktige mellomtonegjengivelsen, så er nok det ruten å gå. Personlig syntes jeg likevel at det kanskje la litt for store føringer på høyttalervalg og kanskje også ikke var det helt riktige med tanke på min musikksmak. Vel; Noen vil nok likevel hevde at 300B/triode er riktig vei å gå. Skal ikke si noe på det - det betyr vel bare at man må ta høyde for de begrensningene som ligger der.

Nei, nå må jeg ha en liten røykepause. Skal se om jeg ikke finner et par bilder til og kanskje si bittelitt om hvordan jeg ligger i løypa med anlegget i dag.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Litt flere bilder av nykomlingen...

Typisk EAR, så går det i sort og krom. Har tidligere vært tilhenger av "black-box"-utstyr, men har konvertert. ;D

En annen  grunn til at valget av 861en ble foretatt, var det faktum at jeg var usikker på hvilke høyttalere jeg skulle satse på. Hadde jo både Hammerne, Patosene og Trianglene. Patosene ble solgt - ikke rørmat. Men Trianglene koste seg meget på rørutstyr. Men jeg ante nok inderst inne at de også måtte finne seg i å bli skiftet ut i nærmeste fremtid. Tankene gikk da til den nye Magellan-serien til Triangle. Disse skal visstnok være enda mer homogene og også litt mer nøytrale, noe som nok hadde kommet godt med i det lange løp.

Derfor var det med en viss trygghet at 861 kan kobles om til monoblokk, og dermed har jeg mulighet til å hente 64 potente wpc i ren klasse A i balansert drift. Dermed har man mulighet til å velge nokså fritt blandt diverse høyttalere.

Så: Valget av høyttalere var/er fortsatt ikke endelig. Siden jeg også skulle inn i nytt lytterom, så utsatte jeg høyttalerprosessen. Som jeg har vært inne på: Lytterommet kan sabotere et hvilket som helst set-up.

For rundt to uker siden kunne jeg endelig flytte inn. Men siden stuen var proppfull av esker og skrot, så lånte jeg bort Hammerne, og tok frem Trianglene. Noe av det første på programmet var å finne plass til anlegget.

I et tomt rom er det ikke lett å bli klok - her var det kortveggen som ble prøvd, men det falt ikke i smak (da).

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8

Skikkelig morro tråd, gleder meg til å se fortsettelsen .:)

Godt å høre det er flere som har/er fornøyde med doxa.

R

Rojoh

Gjest

Doxa er bra saker, ja. Fikk til og med Doxaen min til å spille riktig så bra med Trianglene når vi fikk satt noen nye rør i EAR-forforsterkeren. Det hadde jeg aldri trodd! Så jeg blir mer og mer ydmyk når det gjelder å konkludere med utstyr og dets kvaliteter.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Siden kortveggen ble skrinlagt, så plasserte jeg anlegget på langveggen. Det gav kortere avstand til høyttalerne, og rommets klang ble mindre påtrengende. Følte meg såpass komfortabel med denne plasseringen, at jeg koblet opp hele sulamitten:

Hadde et lite uhell under transporten, og frontplaten til 861en løsnet. Dog ikke verre enn at det kunne fikses. Venter dog på ny av/på-bryter, da den også knakk. Pyttsann, nå har jeg endelig såpass ro i ræva og har ingen planer om å legge EAR-settet på bruktbørsen med det første.

R

Rojoh

Gjest

Nå kunne jeg nok sagt litt mer om lyden fra Hammerne og EAR-settet, men neida...

Etter å ha tenkt meg litt om, så syntes jeg det ble litt stusselig å sitte i lenestolen og høre på musikk. Savnet sofaen. Horisontal lytting er ofte bedre enn nærfelts. ;D Stuen er heller ikke stor, så her må ting veies opp mot hverandre. Som ungkar kan jeg tillate meg å ha høyttalere som Hammerne stående, men jeg synes likevel det er greit å ha plass til kaffegjester og ha det litt koselig og innbydende. Derfor tok jeg motet til meg, og startet ommøblering igjen på torsdagskvelden. Anlegget bort til kortveggen og et siste knips før en visitt til Karmøy...

EAR kan kanskje kalles for avslørende utstyr? Vrient å ta bilder av, men gir også litt muligheter... ;)

Så: Etter at hele sulamitten ble flyttet på, så forandret også lyden/lydbildet seg. Jeg fikk bare den kvelden til å danne meg et noe mangelfullt inntrykk, men dette virker lovende. EARen driver Hammerne uten noe problem i det hele tatt (etter mitt behov), så det er i boks.

Og da er vi i nå-tid. Jeg har mine tanker og små planer, men her begynner det også å bli viktig å holde tungen rett i munn. Jeg tror jeg stopper her for idag, og så skal jeg si litt mer om anlegget når jeg får kommet meg tilbake til Stavanger igjen.

Mvh. Johan

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

Dette ER interessant. Mange av oss som er huka på rør vil nok gjerne ha i pose og sekk: SET-magi og push pull-styring innenfor en gitt prisramme. I så måte er dette reality-hifi av den rette sorten.

Favoriserer Hammer Dynamics SET klangmessig? Kunne bånndraget jeg tror finnes i EAR kommet bedre til sin rett med andre høyttalere? Jeg tror du tenker i riktige baner. Uansett har du per dato gedigent forsterkeri, som nok kan tåle ytterligere oppgardering av signalkilde før det må melde pass.

Bildene er ren svir.

R

Rojoh

Gjest

Jeg kan kanskje si noe kort om dine spørsmål også, awe: Har jo hatt Hammerne såpass lenge at jeg har begynnt å få litt "taket" på dem.

Plassering: Jeg har ikke opplevd noe som helst problem, men han som lånte dem (og brukte AudioNote kit1) fikk dem ikke til. Mulig at hans rom ble for lite, for mye plaget av stående bølger mm. AudioNotens gjengivelse tror jeg heller ikke passer. Blir for slapt og for mye av det gode. Her synes jeg 861en gjør en meget god jobb. Stramt og kontrollert. Ikke helt på høyde med Doxaen, men ikke mindre musikalsk av den grunn. Her kommer også rørvalg inn i bildet. Nos Mullard er ikke det heftigste på det området heller.

Dynamikken er også på plass. Det flyter lett. Trommeanslag bare kommer. Jeg skal ikke påstå at det ikke kan bli enda bedre eller at dette passer alles smak. Men jeg synes jeg nærmer meg balansen mellom passe hurtighet og passe fylde til å kle den musikken jeg liker.

Ting som stikker seg ut: Dette er nok Hammernes lille trick - de skjuler sine mangler og skavanker ganske så bra. Men igjen: Her kommer nok både smak og musikkstil også inn i bildet. Dette er beskrivelser som jeg nok trenger litt mer tid på å utdype. Dessuten kommer jeg nok til å teste ut litt forskjellig etterhvert. Kan likevel si at jeg nå er fristet til å beholde Hammerne en stund til for å se hva som virkelig bor i dem. Hvis lykken står oss bi, så kan vi kanskje få til en liten lyttekveld om ikke så altfor lenge også - det er også annet spennende på vei til Stavanger... ;)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Du kom meg litt i forkjøpet der ;)

Hmmm! Gode spørsmål gitt. Jeg tror kanskje at den MasterSounden som ble avbildet litt lenger opp kan være svaret eller mellomtingen (muligens). Jeg har nok litt for liten erfaring med ulike SET-forsterkere, men her er nå hva jeg tror: For meg som liker stort sett alle sjangre innenfor rock-begrepet, så utgår SET - iallefall på Hammerne (Her må jeg få legge til at min reservasjon bygger minst like mye på manglende erfaringer som noe annet.

Jo mer jeg hører, jo mer skulle jeg ønske jeg fikk høre av forskjellig snadder). Er redd for å måtte ofre rytme, driv til fordel for siste rest av mellomtone-magi. Videre er muligens Hammerne øøøørlite for grove i målet til å vireklig får frem denne magien som de gode SET-forsterkerne kan trylle frem.

Triodeforsterkere med 211/845 rør kan kanskje være riktigere hvis man har høyttalere som krever litt effekt? Du får følge litt med etterhvert som MasterSound-forsterkeren kommer inn i sine rettmessige omgivelser. Jeg tenker å ta meg en liten tur ned til Ellef i løpet av de nærmeste dagene.

Alt dette minner meg jo også på at EAR-settet ikke er best i verden. Sannsynligvis ikke aller best i samme prisklasse heller. Likefullt er jeg fornøyd, og som du sier: Jeg har noe å bygge videre på.
    Mvh. Johan

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2

Ja, du kan skjønne jeg kommer til å følge med på denne uvanlig artige hifi-odyseen i det driftige miljøet i Stavanger. (En by jeg har mange gode minner fra, forresten.)

Det slår meg når jeg leser lytteinntrykkene dine at du er akkurat passe på sporet av den lyden du vil ha. Den gode tilstanden for å motta og oppfatte hva som skjer lydmessig. Og heldigvis for oss andre som går rundt og lurer på noen av de samme spørsmålene, klarer du å formidle erfaringene levende og presist. Det setter jeg pris på og det lærer jeg noe av.

Mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

Dette ble virkelig fin tråd Rojoh. Artig å lese om utviklingen og lytteinntrykkene dine. Har selv hatt EAR. Kjøpte meg også byggesett fra Hammer(noen år før Uppgrade audio begynte med dem). Dette settet ble bare liggende hos meg så jeg lot Budda overta. Han bygget da høyttalerne ferdig, og jeg har hatt mange hyggelige lyttetimer foran disse.
    Det som er gøy å lese er at dine lytteinntrykk stemmer så godt med mine. Kjempebra beskrevet!
    Blir spennende å følge utviklingen framover og se hvor du ender opp. Bra utstyr har du ihvertfall allerede endt opp med.

R

Rojoh

Gjest

Har dvelt litt mer over disse Hammerne, og det står vel klarere og klarere for meg at å sette sammen et anlegg, er mye et spørsmål om kompromisser og tilnærming. Dessuten har jeg slitt litt med å finne ut hvilken "type" lyd jeg er på jakt etter. Har så altfor mange ganger latt meg rive med nye ting/lydbilder/parametre for deretter å finne ut at dette ikke er min greie.

Hvis jeg skulle dra frem noen av de tingene jeg føler er viktige for meg:
    - Homogenitet. Jeg trives best når mitt fokus ikke dras mot det ene eller det andre. Altså bør det være slik at det ikke er ting som roper på oppmerksoemhet. Her tror jeg at valgt av samme merke på pre/power var en veldig god ide. Videre mener jeg at nettopp dette er litt av EARs force. Produktene virker å ha en jevnhet/sammenheng som betaler seg over tid.

Her synes jeg også Hammerne passer fint inn. Man skulle kanskje tro at dette er noen brumlekasser, men de er befridd fra denne vanlige tendensen til pukkelbass og festkul. Mange vil nok faktisk oppleve dem som litt tørre og slanke i bassgjengivelsen gitt at forsterkerne har nok kontroll. Med for svake forsterkere, så kan det tenkes at man får mer fylde og kropp, men jeg ønsker ikke å gjøre en slik byttehandel. Videre kan det tenkes at selv 12" må gi seg hvis musikkinteressen hovedsaklig ligger på den nyeste musikken/innspillingene hvor bassen som oftest har mye nivå og går dypt. Men for meg som har 70-tallsrocken som tyngdepunkt, så tror jeg Hammerne er et godt valg.

Går vi til mellomtonen, så finner jeg den nokså fri for utstikkende og plagsomme unoter. Jeg slipper å sitte anspent i lyttestolen, og bare vente på at det skal smelle (at det skal komme skjærende og overfokuserte unoter). Det jeg kan tenke meg er et ankepunkt, er at de små (minste) nyanser kanskje drukner litt? At det males med litt bred pensel? Men: Siden mellomtonen er såpass befridd for hardhet og skinger, så føler jeg at man kan lytte "inn i" opptaket likevel.

Det man ikke får; er denne vektløsheten og den gåsehudfremkallende nærheten. Her vil kanskje andre og mindre fulltonekonstruksjoner være å foretrekke? Nå må det likevel understrekes at jeg ikke har den mest oppløste kilde og at det nok finnes bedre rørvalg om man ønsker å dra det dithen. Dette er noe jeg må finne ut av etterhvert.

Diskanten er litt vrien å beskrive siden Fostex-diskanten ikke overtar før ved 10kHz. Fra 10kHz og oppover låter det bare lett og fint. No problemo. Det er vel i området under at litt av nyansene drukner litt, men dette opplever til nå ikke som veldig problematisk. Det bidrar faktisk til at jeg opplever lyden som litt avslappende også, noe jeg har fundert meg frem til å være av det gode.

Jeg er ikke alltid i modus til å lytte konsentrert, så å kunne lytte mens man ligger i sofaen og ser skyene drive forbi; - det er noe jeg tror er riktig for meg. Jeg antar at her må hver enkelt finne ut om dette er til å leve med i forhold til musikksmak og preferanser.

Videre tror jeg Hammerne er litt mer sånn "wall of sound" enn "stort 3-D landskap". Igjen: Jeg tror dette er mer smakssak enn direkte rett/galt. Hammerne har dog såpass "headroom", at ved å gi på litt, så klarer man å bringe opptaket inn i stuen. Likevel kanskje ikke med samme presisjon som med andre (og mer tungdrevne flerveissaker).

Skulle jeg avsi en foreløpig dom, så må det bli at man får veldig mye for pengene. Skulle Hammernes prioriteringer og kompromisser passe den individuelle smak, så blir det trolig vanskelig å finne utfordrere selv til høyere pris.

Innrømmer gjerne at det finnes noen tanker om andre høyttalere også. En av de aktuelle/potensielle kandidatene er den nye Glenair-serien til Tannoy. Dette er mer ordinære høyttalere med lavere delefrekvens. Disse har jeg god tro på, men prisen er vel rundt 3x av Hammerne.

En annen spennende kandidat for meg er BD Quasar mk.II. Dette er en to-veis dipol konstruksjon hvor det benyttes enten Fostex eller AER fulltone. Tror denne kanskje har de egenskapene som får SET-forsterkere til å synge. Dessuten tror jeg at jeg har den nødvendige plass også. Bazilla-konstruksjonen til Olsher er også et alternativ hvis man kan svelge størrelsen. Disse ligger også noen hakk opp i pris i forhold til Hammerne, men har muligens det lille ekstra hvis man ønsker mer presisjon og åpenhet i mellomtonen.

Horn (f.eks Avantgarde) blir enda dyrere, så jeg har ingen slike planer. Det er jo ikke sikkert at alle disse kandidaten passer bedre til mine behov heller. Av disse grunner går mine nåværende tanker mest på å utforske signalkilde, rørvalg og fintuning med underlag/spikes/plugger og ledninger. Tror det er der jeg har mest å hente gitt at budsjettet er begrenset i denne omgang.

Jeg får prøve å komme med litt flere tilbakemeldinger etterhvert som jeg får lyttet og prøvd ut diverse ting her hjemme. Kanskje jeg også inviterer interesserte til lyttekveld, og at flere kan komme med sine inntrykk.

Mvh. Johan

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

Meget god beskrivelse av Hammerne. Det er om man i lengden er fornøyd med denne litt 'bred pensel' gjengivelsen? Er man det så har de utvilsomt andre kvaliteter som ikke er så lett å finne i mange andre høyttalere. Håper vel for din skyld(og pegeboka kanskje) at du finner roen med disse.
    Vet om folk litt lenger nord for deg som etter hva jeg hører er meget fornøyd, og som har levd med dem over meget lang tid.
    Ut fra dine beskrivelser tror jeg KANSKJE Opera Audio sine nye høyttalere kunne matche din smak ut fra det jeg hørte på messa i Stockholm. Dette hvis du ønsket en liten oppgradering og penere høyttalere i stua etterhvert.
    Har snakket med Hi-figuiden og han får disse inn i løpet av mai måned. Pris vil bli ca.45000 kr.
    Selvfølgelig en del penger da. Får se om jeg tar en tur på forsommeren og hører litt på dem.

http://www.soundstage.com/revequip/opera_m12.htm

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.818
    Torget vurderinger
    28

Flott og interessant lesning Rojoh. Du skriver veldig, veldig presist og nøkternt. Ren nytelse å lese. Vekker stor tillit dette her. Takker for fin tråd, keep it comin'

R

Rojoh

Gjest

Meget god beskrivelse av Hammerne. Det er om man i lengden er fornøyd med denne litt 'bred pensel' gjengivelsen? Er man det så har de utvilsomt andre kvaliteter som ikke er så lett å finne i mange andre høyttalere. Håper vel for din skyld(og pegeboka kanskje) at du finner roen med disse.
    Vet om folk litt lenger nord for deg som etter hva jeg hører er meget fornøyd, og som har levd med dem over meget lang tid.
    Ut fra dine beskrivelser tror jeg KANSKJE Opera Audio sine nye høyttalere kunne matche din smak ut fra det jeg hørte på messa i Stockholm. Dette hvis du ønsket en liten oppgradering og penere høyttalere i stua etterhvert.
    Har snakket med Hi-figuiden og han får disse inn i løpet av mai måned. Pris vil bli ca.45000 kr.
    Selvfølgelig en del penger da. Får se om jeg tar en tur på forsommeren og hører litt på dem.

http://www.soundstage.com/revequip/opera_m12.htm
    Du er nok inne på noe vesentlig der, og dette er vel også litt av dilemmaet. EAR-settet tåler nok å kobles opp på mer gjennomsiktige og presise høyttalere. I så måte virker Opera-høyttalerne til å være litt i samme leia som Hammerne, men med mer potensiale. Har jo hatt Opera-produkt før, og inntrykket var tillitvekkende. Skal bli spennende å følge litt med etterhvert som disse høyttalerne får litt større utbredelse. Der er iallefall noe eget med disse litt store høyttalerne med store basselementer. Jeg syntes også at de var utrolig lekre størrelsen tatt i betraktning.

Et realt hopp opp i pris, men det var jeg nok inneforstått med da EAR-settet ble bestillt. I stedet for å skifte ut 10000krs komponeter to ganger i året, så har det mer for seg å legge litt ekstra i potten, og heller satse på et anlegg man kan slå seg litt mer til ro med. Blir vel mer et spørsmål om planlegging og å ta tiden til hjelp.

Min hodepine består ikke først og fremst i å gjøre dette billigst mulig, men kanskje mer om å finne ut i hvilken retning man ønsker å spisse anlegget mot. I så måte blir jo høyttalere som Fosses Merlin også en kandidat, da jeg tror EAR hadde spilt bra på noe slik. Det mangler definitivt ikke gode kandidater.

Pr. dags dato, så står jeg i veikrysset hvor jeg enten lar Hammerne stå en stund, og prøver å hente ut litt mer ved å se på kilder og tilpassinger, eller bruker litt tid på å finne høyttaleren jeg vil leve med en stund først, og ta kilde/tilpassing i ettertid.

Hammerne er gode nok til at man kan sette seg ned og kose seg med musikken - ingen tvil om det. EAR-settet tåler å bli parret med enda fyrrigere utstyr, så å oppgradere kan forsvares det også. Derfor tenker jeg å prøve å få lånt hjem litt forskjellig, og se om ikke man kanskje kan finne ut av ting. Er dog såpass komfortabel med nåværende situasjon, at det blir mer en lystbetont oppdagelsesferd/prosjekt, og ikke febrilsk stress. :)

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Flott og interessant lesning Rojoh. Du skriver veldig, veldig presist og nøkternt. Ren nytelse å lese. Vekker stor tillit dette her. Takker for fin tråd, keep it comin'
    Takker for fine ord. :) Ja, jeg er vel min egen "djevelens advokat", så jeg dras litt i forskjellige retninger. Ulempen er at hva man begærer, blir veldig mye. Fordelen er at man kanskje får et noe nøkternt syn på de forskjellige konstrusjoners fortreffelighet. Slike Merliner som dine virker også attråverdige. Det samme med store dipole paneler, horn og you name it... ;) Leste forresten en tråd på Audioasylum hvor Palkowic (eller noe i nærheten) mente 20 gode rørwatt var nok til å drive TSMer godt. Å høre gode stativhøyttalere forsvinne, for å bare etterlate seg et stort.... hmmm ;D

Mvh. Johan

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

Bra du har god tid, og kan kose deg på vegen. Et av mine eldre Merlin VSM par (samme modell som Fosse) befinner seg i et bra anlegg i Sandnes. Skulle vel kanskje vært mulig å komme i kontakt med ham for eventuell lytteprøve, eller annet. Vet ikke om du kjenner til ham? (så han var pålogget nå ;)). Ellers så må du ha lykke til på vegen. Blir spennende å følge med, og det forsterkersettet ditt er bare helt nydelig!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

Vil bare si at hos Fosse spiller det helt nydelig med hans Graaf på 20 watt.

R

Rojoh

Gjest

Ja, jeg tror ikke tråden stopper på side 2. ;D Det er mye spennende her i distriktet, det er helt sikkert. Lydlauget har vel også gjenoppstått, så det er mange muligheter til å få stiftet kjennskap til både hyggelige folk og mye spennende utstyr.

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    118

Fantastisk kjekk tråd, Johan. Heretter er dette min favoritt tråd ;D

Lf

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2

Dritlekkert, flotte bilder og et flott oppsett :)

MVH
    Ole

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4

Glimrende, tråd. En fornøyelse å lese, særlig når man er litt på samme ståsted. Mitt tips må være å se hva dagens oppsett gjør ved å teste heftigere kilde, om du da får mer av det du liker osv... Keep it up!

Dritlekkert, flotte bilder og et flott oppsett :)

MVH
    Ole

R

Rojoh

Gjest

Hyggelig at dere liker litt sånn sammensettingsfilosofi og veivalgsgrublerier + litt bilder.:)

Mitt tips må være å se hva dagens oppsett gjør ved å teste heftigere kilde, om du da får mer av det du liker osv... Keep it up!
    Jeg vil nok kunne hente mer utav høyttalere, vil jeg tro. Så dette blir nok kanskje mer et spørsmål om hvor langt man skal dra det? Når er det (godt) nok? Er målet å slå seg til ro? ;)

Siden jeg ikke har fått hørt så mye på oppsettet enda, og siden jeg nå har valgt ny plassering, så er nok det lureste å spille litt på det før jeg drasser for mye annet stæsj inn. Videre må jeg nok jobbe litt med min tenkning rundt lyd hvis jeg velger å beholde Hammerne, da disse har en presentasjonsmåte som nok avviker fra de fleste, moderne idealer. Paradoksalt nok, så kan det likevel vise seg at en slik lydtilnærming faktisk kan være en høyst levelig kompromiss.

Mvh. Johan

staker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Antall liker
    43

Må bare gratulere med flåtte EAR produkter! Man kan si hva man vil om dette merket, men det er vel ikke tvil om at det gir en enorm eierglede.
    Jeg er i alle fall biltt hektet...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn