Rogue stereo 90?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.731
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei.
Lurer på litt inputning mht Rogue stereo 90 effekttrinn.....
Hvor bra er disse effektforsterkerne egentlig?
Hva er de bra på, og hvilke begrensende kvaliteter har de?

mvh
Proffen

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hadde besøk av denne i mitt anlegg for en tid tilbake (AAC, Rogue 90, D-80). Mange gode kvaliteter, men den gav ikke den fastheten i bånn som jeg strevde etter. Det jeg likte best på R90 var mellomtonen som jeg syntes var mer naturlig og tilstede (?) enn den jeg fikk med konkurrenten, en Bryston 4B-SST.

Vel verd en lytt dersom du ikke har alt for tungdrevne høyttalere etter min mening. Ikke koster den all verdens heller.

Mvh

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
100
Sted
Ås
Hei. Jeg lånte en Rogue Tempest integrert i en ukes tid. I følge Håvar Snapa er det nøyaktig samme forsterker som stereo 90 bare med innebygd passiv forforsterker.

Det var en veldig vellydende forsterker. Diskant og mellomtone helt magisk. God kraft i bunnen også. Den hadde ingen problemer med mine Xavian360. Den klarte riktignok ikke å matche min Gryphon Callisto mht. kraft og trøkk (men det er det få som gjør...)

Og det burde være enda mer vellyd å hente ut av en stereo 90 enn tempesten. Med en bedre forforsterker.

Anbefales..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.047
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enig i torefs fremstilling av denne forsterkeren når det gjelder fasthet i bunnen.

Jeg har selv hatt Bryston 4B SST.
Jeg også sammenlignet ST90 med denne på mine gamle ATC scm35. (85db/8)
Dine ht har vel specs. på 88db/6?

På det meste av musikk jeg spillte den uken jeg hadde ST90 på lån, ble jeg slått av det deilige storslåtte lydbildet denne forsterkeren presterte. Det var rikelig med bass og mellomtonen var fyldig men ikke svulstig på stemmer. Lyttet mye på både mannlige og kvinnelige artister på den tiden, og dette kledte denne forsterkeren godt.

Til og med på disse tungdrevne høytalerne, som ATC scm er, var det deilig bunndrag også på lavt volum. Og DET setter jeg veldig stor pris på med en forsterker.
Dette er slik jeg har erfart det, typisk tegn på en god rørforsterker.
Det var klart at 4B SST var noen hakk kvassere når det gjaldt basstransienter. og den kunne spille høyere på ATCene.
Og for meg, som da var hekta på stram bass (for enhver pris...) ble Bryston foretrukket.

I dag, hadde jeg nok valgt annerledes, da min måte å lytte til musikk har forandret seg.
Og ST90 har veldig mange gode kvaliteter som jeg i dag ville ha satt stor pris på.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.731
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Noen som tør driste seg på en "sammenlikning" mellom Rogue`n og Coplanden jeg sitter på; CTA 505? Sikkert ikke mange som har hørt/brukt begge, men maybe......
Skulle kanskje hørt med Audiofil-Arve..............;D

mvh
Proffen

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.731
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvordan vil Rogue st90 stå seg mot noe sånt som fx en VTL i noenlunde samme muskelklasse?
Anyone? ;D

mvh
Proffen

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Proffen skrev:
Hvordan vil Rogue st90 stå seg mot noe sånt som fx en VTL i noenlunde samme muskelklasse?
Anyone? ;D

mvh
Proffen
Hakke sjangs ;D Føler meg innhabil da jeg eier en VTL men gut_man kan uttale seg, han har hatt begge på lån hos seg :)

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
I min frekkhet så blander jeg meg elegant inn i Rouge-debatten. ;)
Er det noen som har erfaring med Rouge Metis pre? Om phonotrinnet er godt osv. - eller om den duger til 300B sluttrinn og horn?
Jeg ringte til PlanetSnapa her om dagen og spurte om det overstående - 300B og horn - men innhehaver kunne ikke si noe videre om den matchen, men at det var ingenting som skulle tilsi at det ikke skulle være en god combo. Men ...

Vel, da hiver jeg ballen til dere, og takket for svar og innspill ;)

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.946
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!
Rogue Metis pre er den samme forforsterkeren som sitter i min Chronus.
Har vunnet tester og fått svært god omtale i USA. Du får en meget nøytral, oppløst og detaljert lyd. Hos meg var overgangen fra Cayin solid state voldsom! Plutselig kom musikken UT av høyttalerene ;D
Metis er vel det produktet Rogue har høstet mest ros for, ihvertfall ift pris.
Har reagert på den Metis'en som har ligget på Børsen for 6500 kr!
Tror faktisk mange ikke har vært klar over hva de har gått glipp av her :eek:

Stereophile sa det vel slik etter en test: "I could happily live with this one!"
Dette er gutter med oppsett i 3-400 000 kr klassen..

M

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.731
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ønsker og trenger fortsatt mer inputning mht Rogue stereo 90................

;D
mvh
Proffen

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg slenger meg på. Jeg hadde glede av å låne denne av Snapa noen uker - og ble veldig imponert over det jeg hørte og så. Dette er en seriøst undervurdert forsterker i mine ører, og hadde jeg ikke hatt så inni helvete mye å gjøre i den perioden hadde jeg kanskje byttet ut trinnet jeg hadde da(Bryston). Uansett, det skal mye til å gå feil med Rogue - meget bra saker! Både til prisen og ellers.

O.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
På vegne av Poffen så beklager jeg å ikke komme med noe konstruktivt til det opprinnelige spørsmålet med tanke på Rouge 90. Men tilbake til Metis.

Hadde vært interessant å satt den opp mot Audio Note M2 line/phono - har fremdeles 300B og horn i tankene. Ingen som kan gi noen pekepinner der?

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Har levd med Stereo 90 i et og et halvt år nå og er meget fornyd. Byttet ut min Holfi power NB 1, og syntes ST 90 er bedre på de fleste hifiparametre. Mer trøkk i bassen, og en mye mer transparent mellomtone er vel det jeg vil trekke fram når jeg skal sammenligne disse to. I tillegg det er en god del å hente i bedre rør enn det som sitter i ST 90 originalt. Selv fikk jeg meget godt resultat med Sylvania NOS rør på inngang. Har også bytta til Svetlana Winged C utgangsrør med godt resultat.

affen

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
anekdoten skrev:
På vegne av Poffen så beklager jeg å ikke komme med noe konstruktivt til det opprinnelige spørsmålet med tanke på Rouge 90. Men tilbake til Metis.

Hadde vært interessant å satt den opp mot Audio Note M2 line/phono - har fremdeles 300B og horn i tankene. Ingen som kan gi noen pekepinner der?
Pssst, starte en egen tråd ;)

Topp Bunn