roeng2`s rom med lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Grattis, nå har du verktøyet du trenger :)
    Hehe litt måinger kan være både gøy og frustrerende på samme tid. Første utfordring her er kanskje å få ned den peaken ved 20Hz som tydeligvis henger veldig lenge i rommet. Det blir litt mye bassenergi der nederst totalt sett som vil påvirke subjektiv opplevd basskvalitet oppover, som vil drukne litt i all den forsinkede dypbassen. Så jeg tror at nivået må ned ved 20-30Hz.. Den dippen v/100-200Hz er vel ganske vanlig spesielt hvis man sitter nær bakveggen og kan sikkert fikses ganske enkelt, aller helst med en kombinasjon av bassfeller bak lytteposisjon samt EQ (bare gjetter litt på årsaken her må jeg innrømme)
    Takk, blir greit å ikke jobbe ut fra kun sanseinntrykk og antagelser.

    Sitter tett på bakvegg så der traff du godt, blir bass felle bak sofa i første omgang tenker jeg og mulig i hjørne/er om det må til.
    Sub var nok delt litt for høyt samt med for mye gain, den har jeg justert ned samt deler nå på 35hz hvor jeg ved måling delte på 42hz.
    Subjektivt ryddet det opp en del i bassen, så for jeg gjøre en måling senere for om det stemmer når jeg måler😊
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ikke galskap siden du ikke har deling på frontene. Men du kan ha endel å hente på å prøve forskjellige plasseringer av den subben ift frontene hvor målet må være å redusere den stående bølgen en smule...
    Og jeg får forsøke litt plasseringer på sub med målinger for å se hvilke utslag det gjør. Testet 4 plasseringer før mik kom i hus, får ta å gå grundigere til verks nå🤔
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Blir spennende og følge dette fremover, jeg er i tenkeboksen på subber selv, det fine med og legge ut målinger her er at det er så mye kompetanse her inne så du kan få mange gode råd og forklaringer, uansett gratulerer med nytt utstyr.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende og følge dette fremover, jeg er i tenkeboksen på subber selv, det fine med og legge ut målinger her er at det er så mye kompetanse her inne så du kan få mange gode råd og forklaringer, uansett gratulerer med nytt utstyr.
    Takk Rallar:)

    Sub er en kjekk ting å få inn i systemet, men er ikke så enkelt som bare og plassere også fungerer det.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Klarte ikke å la det ligge og måtte måle litt til med litt forskjellig testing for å se hvordan utslag det gir.

    Tror jeg kan få til et greit resultat med målingen som verktøy og med hjelp til de ting jeg ikke leser meg opp på fra de erfarende her inne.
    Flyttet sofa ca 10 cm lenger frem og gjorde måling med kun front så med front og sub og deretter med svak demping i hjørne bak høyttaler.
    Ser godt at endring på gain og deling på sub hadde et godt resultat på kuren selv om det må jobbes med at energien fra bassen der ned henger igjen en del.
    Front.jpg
    Front og sub.jpg
    Front sub og svak demping.jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Klarte ikke å la det ligge og måtte måle litt til med litt forskjellig testing for å se hvordan utslag det gir.

    Tror jeg kan få til et greit resultat med målingen som verktøy og med hjelp til de ting jeg ikke leser meg opp på fra de erfarende her inne.
    Flyttet sofa ca 10 cm lenger frem og gjorde måling med kun front så med front og sub og deretter med svak demping i hjørne bak høyttaler.
    Ser godt at endring på gain og deling på sub hadde et godt resultat på kuren selv om det må jobbes med at energien fra bassen der ned henger igjen en del. Vis vedlegget 880774 Vis vedlegget 880775 Vis vedlegget 880776
    Velkommen til gjengen av målegeeks:)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Klarte ikke å la det ligge og måtte måle litt til med litt forskjellig testing for å se hvordan utslag det gir.
    Husk å holde minst 1 meter avstand mellom vegg(er)/overflater og mikrofon.....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Klarte ikke å la det ligge og måtte måle litt til med litt forskjellig testing for å se hvordan utslag det gir.

    Tror jeg kan få til et greit resultat med målingen som verktøy og med hjelp til de ting jeg ikke leser meg opp på fra de erfarende her inne.
    Flyttet sofa ca 10 cm lenger frem og gjorde måling med kun front så med front og sub og deretter med svak demping i hjørne bak høyttaler.
    Ser godt at endring på gain og deling på sub hadde et godt resultat på kuren selv om det må jobbes med at energien fra bassen der ned henger igjen en del. Vis vedlegget 880774 Vis vedlegget 880775 Vis vedlegget 880776
    Nå skal jeg holde meg unna flere "villedniger" men har du mulighet og lang nok kabel, prøv med subben nær bakveggen framfor frontveggen. Vanligvis vil jeg si det ikke er optimalt men når du deler subben så dypt som du gjør og har så mye output fra høyttalerne uten highpass, tror jeg det er verd et forsøk, og med forskjellige faseinnstillinger på subben (i 30 graders inkrementer). Se om du får temmet den 20Hz-greia LITT på den måten. Har prøvd det i et par rom og det har funket veldig bra (da blir subben litt "bassfelle" også)
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Husk å holde minst 1 meter avstand mellom vegg(er)/overflater og mikrofon.....
    Slik anlegget er satt opp nå blir avstand til bakvegg 70 cm, men det er dempet i førsterefleksjon bak hodet. Mikrofon plasseres der hvor senter hode ca. er ved disse målingene.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå skal jeg holde meg unna flere "villedniger" men har du mulighet og lang nok kabel, prøv med subben nær bakveggen framfor frontveggen. Vanligvis vil jeg si det ikke er optimalt men når du deler subben så dypt som du gjør og har så mye output fra høyttalerne uten highpass, tror jeg det er verd et forsøk, og med forskjellige faseinnstillinger på subben. Se om du får temmet den 20Hz-greia LITT på den måten. Har prøvd det i et par rom og det har funket veldig bra.
    Setter pris på alle forslag, tror jeg har lang nok kabel til å teste ut det. At den er så lavt ned i frekvens tror jeg gjør den mindre forstyrende på musikk. Har allerede hjulpet bra på bassen her med de små endringer som er gjort til nå. Strammet seg opp betraktelig allerede så blir nok mer spennende å finne riktig løsning på 100 - 200hz dippen. Selv om det er jeg som styrer med dette rommet vet jeg at min bedre halvdel ikke lar alt gå :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Og det er minst 1 meter fra vegg/overflater i alle retninger ?
    Nei slik det er satt opp nå er det kun 0,7 meter til vegg bak hodet. Skal forsøke med en måling med + 1 meter fra hodet til bakvegg når muligheten byr seg.

    Tanken min er at måling må utføres ved hodets plassering for å få best mulig lyd hvor jeg hører musikk nå. Plasseringen er ikke låst og jeg kommer til å teste ut og bruke den plasseringen som gir best resultat.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Var i dag på sykehus for nevrologisk undersøkelse. Dette pga av nedsatt førlighet i deler av hånd og fingra på venstre side. Undersøkelse viser at jeg har mest sannsynlig klem på nærmer i albuene. Det ble påvist på begge armer, så henvisning til ortoped ble opprettet for å få bilder av albuene. Så krysser jeg fingrene for at de gir klarsignal for å opererer😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.656
    Antall liker
    32.622
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Var i dag på sykehus for nevrologisk undersøkelse. Dette pga av nedsatt førlighet i deler av hånd og fingra på venstre side. Undersøkelse viser at jeg har mest sannsynlig klem på nærmer i albuene. Det ble påvist på begge armer, så henvisning til ortoped ble opprettet for å få bilder av albuene. Så krysser jeg fingrene for at de gir klarsignal for å opererer😊
    Lykke til, får håpe du får den behandling/operasjon som er nødvendig🤗

    gismo
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.435
    Antall liker
    84.021
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Lykke til og riktig god bedring!
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Da får de nok orden på det. 👍
    Ja det er ikke annet å håpe på, men må innom Ortopedisk for å ta ultralyd/MR for å se hvordan det ser ut før man får innvilget operasjon.
    Men ut fra hva jeg har fått vite av lege er at operasjon har stor mulighet for og fikse det om det er det nevrolog mener det er ut fra målinger av respons i nervesystemet.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Siste helgene har blitt brukt til oppussing/ombygging av hus, happy wife happy life påstås det.

    Da er det godt å få satt seg ned å koblet av med musikk, så i dag bli anbefalingen fra meg litt utenom vanlig praksis.
    Men er ikke alltid metal som spilles her og i dag er humøret klar for noe helt annet.

    Fortsatt god helg til de som titter innom😊

    EA9D4BCE-7392-45DF-9D11-23F0AD24D794.jpeg

    03EA6D78-BD91-4926-956F-BD0971C53449.jpeg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Dagens byggeøkt er unnagjort og mens jeg venter på middag roer jeg ned med litt musikk.
    Anlegget er jeg fornøyd med om dagen å ser ikke etter noen oppgraderinger, tenker litt på å gå over til surround.
    Men da T+A PA 1000E ikke kan integreres i et slikt oppsett er jeg mer og mer i tvil på om jeg er klar for å la den gå ut døra.
    Har nå et frekvens spenn som er tilnærmet flatt ned til 17hz og går opp til 35khz så vil kalle det full frekvent, slikt gir meg ro i sjela😊
    Så tror mulig 2023 kun vil bli litt jobbing med å bedre akustikk i rommet, men dette blir ikke fred det første😊

    Nå spilles dette albumet😎

    B3B8617D-49EA-420E-8297-7F3EBAC80CB3.jpeg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Roeng2, det er fullt mulig å bruke en forsterker uten uten HT bypass i kino sammenheng. Letteste er selvsagt HT bypass. En vanlig linjeinngang kan brukes. Om du har digitalt display med tall så er det bare å sette til ett gitt tall feks 80 om den går til 100. Kjøre romkorreksjon. Når du da skal se film, så velger du den inngangen og setter volum til 80.

    Så det er fint mulig.. Har gjort dette her med veldig godt resultat. 👍
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Roeng2, det er fullt mulig å bruke en forsterker uten uten HT bypass i kino sammenheng. Letteste er selvsagt HT bypass. En vanlig linjeinngang kan brukes. Om du har digitalt display med tall så er det bare å sette til ett gitt tall feks 80 om den går til 100. Kjøre romkorreksjon. Når du da skal se film, så velger du den inngangen og setter volum til 80.

    Så det er fint mulig.. Har gjort dette her med veldig godt resultat. 👍
    Ingen digitalt display på den, men burde kunne få det til. Takk for inspillet👍🏻😊
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ingen digitalt display på den, men burde kunne få det til. Takk for inspillet👍🏻😊
    Går seff med vanlig volumhjul også. Eneste du må vere obs på er når du skal bytte kilde. Skru ned volumet før du bytter input på stereo ampen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn