RoDa's vinylblogg - 2-ern ble en 5-er

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.391
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    Vekk med peisen, glattpusset pipe og peisovn istedet.
    Nytt tak, nye vegger, nytt gulv, ny strøm, ny verandadør og to nye vinduer.
    Ikke alle kan se på foppall.... ;D

R
    Hmmm....slutt på peiskosen Roda?... ;)

gismo

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Siden peisen er borte har jeg hentet litt knitrestoff i ferien.
    Fortsetter utpakkingen her, for oss spesielt interesserte. :D

RoDa skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Cliff Richard hadde sine øyeblikk på 60-tallet, men i hovedsak på singel. De tøffeste låtene ble kanskje aldri utgitt på LP?

Heldig du som får slike ting i hendene.......... ;)
    Jo, takk. Blir moro å lete gjennom dette. :)
    Måtte jo sjekke litt angående cliff, og fant frem denne boksen.
    Ser usannsynlig pent ut, bortsett fra ytterboksen som bærer preg av å ha stått i noen hyller.
    Har jo ikke snøring på hva dette er for noe, men det er en god del fra 60-tallet på platene.

Mvh
    Rolf
    R

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.391
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Her bør man nok være spesielt intr. også ;D ;D
    Men peiskos, helt klart ;)

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Koblet opp igjen, og ikke mye peiskos i disse gamle platene!! :eek:
    Kan ikke ha vært spilt mye, for de virker strø-hø-hø-kne de jeg har prøvd så langt.

I dag ble det litt blankt:

Vinyl blir ikke mye kulere enn dette! ;D

Eller, sorry 65finger, litt kulere kanskje?

Nå er analogdelene også på plass, og anlegget er komplett på plass i "nystua".

Jeg får snurre litt fremover, men aller først må jeg snurre meg ut i garasjen for å male listverk...... :p

Mvh
    Rolf Back in black, clear & pink!!

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.803
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har du fått sølvplate, RoDa?
    Ikke ufortjent, i så fall ;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.328
    Torget vurderinger
    1
    RoDa's veltempererte vinyl-blogg

RoDa skrev:
    Er klar over at dette er tidkrevende, men det er jo som flere nevner litt av moroa. ;)
    Det bør ikke være særlig tidkrevende. Fra en Nottingham Spacedeck er i eska til ferdig montert og velspillende tar ca en halv time....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Well, voff, en Well Tempered er nå en Well Tempered. :D

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mange plater med denne karen i posene med vinyl....... ::)

R

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fant litt annet i posene også, blar videre :)

Likte denne jazzen her, tysk utgave så det er ikke alt på coveret jeg forstår... ::)

Avslutter med litt norsk i kveld ;D

Mvh
    Rolf

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Ser ut som du koser deg veldig med vinylen RoDa :)
    Leste igjennom mye av tråden din nå og kjenner igjen dine opplevelser med Rega P5. Er du først på Rega kjøret synes jeg det er få alternativer, som gir like vellydende produkter til fornuftige priser.
    Foretrekker selv å bruke tiden min til å snurre skivene en å ha hi-fi «nevrose» (Har hatt noen slike spillere i hus og savner ingen av de)

Litt sent ute, men gratulerer med en flott spiller :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker digiman!

Må innrømme at nevroser og tanker om å bytte spiller er borte som dugg for solen. :)
    Ser ut til å være litt elsk/hat dette med Rega, og folk får like det de vil.
    Selv er jeg happy i alle fall. Dersom det skulle endre seg så finnes det jo både TT-PSU og andre greier. ;D

R

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det går godt an å legge på ekstra vekt på loddet, f.eks under med bluetac. Ikke så elegant, men om man får det frem nærmest pivoten så er det godt hørbart på alt som lydmessig har med sporing å gjøre.
    Om det ikke er mulig å kjøpe et litt tyngre lodd, er det vel bare å få dreid et?
    Koster neppe ikke mange kronene hos f ex en finmekanisk bedrift......Eller hos en hobbydreier som det finnes noen tusen av i vårt langstrakte land :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Rega har et tyngre lodd, som er laget av «Tungsten» eller Wolfram, som det heter på norsk. Bruker denne på min spiller og med vektinnstillingen på 0 får du den behagelig langt frem på ende-stubben ved 2.3g på PU vekta.
    PU min veier forøvrig 10.5g også.

Slik ser den ut:

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenker hardt på den der for tia digiman.
    Kanskje som en liten presang til meg selv når siste lista er slått på plass i stua? :)

Har tenkt tanken, olaps, kjenner folk som kan fikse sånt.
    Men så begynner jeg å minnes at det er en liten pakning inni vekta? Eller surrer jeg nå...?

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk, takk 65finger :)
    I dag har jeg skjært hull i veggen og satt inn to nye vinduer.
    Men det kommer nok litt fler bilder etterhvert. ;)

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte meg en tyngre (enn standard) lodd til min Naim Aro arm, og det er greit å ha å veksle med når man endrer pu ja. Jo nærmere loddet er pivoten jo gladere er jeg.

Er det utsikter til endringer i pu-kulør RoDa?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.803
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Fant litt annet i posene også, blar videre :)

Likte denne jazzen her, tysk utgave så det er ikke alt på coveret jeg forstår... ::)
    ....

.....
    Mvh
    Rolf
    Ajaj, RoDa!
    Ikke nødvndig å forstå så mye av tysken, det holder med navnet Cootie Williams. Sjefstrompeteren over alle sjefstrompetere, mener jeg, kremen i den historiske kremrekka til Ellington. Ingen over, ingen ved siden, i de 50 årene som har gått. Sukk...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den låt da også veldig fint i ørene mine, Jøgga. Litt overrasket over å finne den blant platene jeg fikk med meg, men det var i det minste en fin overraskelse! :)

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Lurer jo litt på en sånn her da, VidarP:

Likte OC9 så godt at jeg tror dette kan bli virkelige saker. Det er jo som du sier slitedeler og kjekt å ha litt i skuffen. ;D
    Sliter med å få langt nok overheng til Baerwald med Rondo Blue i armen, finnes det noen steder jeg kan se mål og dermed gjette på om jeg "kommer lengre" med ATen?

Runesande har vært så grei å tegne protractorer for stevenson, barewald og rega original. 8)
    Så jeg kan mekke litt utover høsten. :)

R

R

Runesande

Gjest
    Sliter med å få langt nok overheng til Baerwald med Rondo Blue i armen, finnes det noen steder jeg kan se mål og dermed gjette på om jeg "kommer lengre" med ATen?

Hei Rolf!
    Du har to valg - frese lengre spor i head shell - det er gjort før. Eller ikke henge deg så mye opp dette med protractor. Bruk original geometrien og glem alt som har med protractor å gjøre. Forskjellene er så små at jeg tviler sterkt på om de fleste av oss vanlige dødlige har en mulighet i helvete til å høre forskjell. Husk at det er snakk om 0,2-0,4 % innenfor "kjerneområdet".

Rune

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Runesande skrev:
    Bruk original geometrien og glem alt som har med protractor å gjøre. Forskjellene er så små at jeg tviler sterkt på om de fleste av oss vanlige dødlige har en mulighet i helvete til å høre forskjell.
    ;D ;D

Et glimrende råd! ;D
    Må bare printe ut protractoren da.... ;)

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Vidar P skrev:
    Her er vel horisontalavstanden fra skruehull til diamant det som er relevant. Det finner du gjerne opplysninger om i pu'ers datablader hos produsentene, mener å huske jeg har sett det i manualen på AT sine hjemmesider for AT33EV også.

Jeg er forresten blant de som ikke er spesielt overbevist om at +/- 1,5mm eller så for overhenget har noen nevneverdig betydning for lydkvalitet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    RoDa skrev:
    Vidar P skrev:
    Her er vel horisontalavstanden fra skruehull til diamant det som er relevant. Det finner du gjerne opplysninger om i pu'ers datablader hos produsentene, mener å huske jeg har sett det i manualen på AT sine hjemmesider for AT33EV også.

Jeg er forresten blant de som ikke er spesielt overbevist om at +/- 1,5mm eller så for overhenget har noen nevneverdig betydning for lydkvalitet.
    Enig! Kastet bort en time på å teste ut dette med Baerwald. Ikke kunne jeg merke noe nevneverdig forskjell. Hadde holdt meg til standard protractoren til Ortofon på deres Rondo RoDa.

Jeg bruker denne og den gjør en enkel men glimrende jobb :)

Vedlegg

R

Runesande

Gjest
    +/- 1,5mm er mye. Det er avstanden fra senter pivot til stiften som er avgjørende. Med 1,5mm ute av radius snakker vi om prosenter når det gjelder forvrengning. Forskjellen mellom Baerwald, Stevenson osv - der snakker vi om 10-dels prosenter.
    ALTSÅ ARMEN MED STIFT MÅ FØLGE KORREKT RADIUS, være seg den ene eller andre protractoren.

Rune

Edit: Korrekt radius er lengden fra pivot til senter spindel + overheng. De forskjellige protractorene har stort sett noen få 10-dels mm endringer på overhenget og på offset vinkelen som er ulik. Dersom man snakker om flere millimeter utenfor den totale radiusen, da snakker man prosenter i forvrengning - særlig i strandsonen og de innerste dalstrøka, for å si det slik.

Wow & Flutter f. eks 0,002% er noe man er opptatt av - da må en forvrengning på 3-5 % være mye og hørbart.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Runesande; når jeg sa dette med avstanden skruehull til diamant så var det til RoDas spørsmål om hvilket max overheng man kan oppnå med forskjellige pu'er. Da er det vel avstanden mellom skruehull og diamant som er det relevante for den enkelte pu; siden kort avstand her vil være begrensende for hvor langt ut man får diamanten.

Min mening om +/- 1.5mm er nok farget av at dette er den rammen Naim har argumentert for er av mindre betydning enn mye annet, all den tid de valgte å ikke implementere overhengsjustering på sin Naim Aro arm. Denne armen kan da bære pu'er med avstand skruehullsenter-diamant på 8.5mm +/- 1.5mm (dvs 7-10mm) uten at Naim mener det er betydningsfull økning i forvrengning eller redusert lydkvalitet som følge. De pleier å ha solide argumenter til grunn for sine refleksjoner, og et av de er nettopp dette med at en overhengsjustering vil kunne medføre strukturelle ulemper i headshell og i koblingen mellom pu og headshell som da i deres syn er like degraderende for lydkvaliteten som noen knepp avvik på overheng.

Dette har liksom vært "skolen" der i gården i alle år, og med årene så har jeg selv opplevd å ta meg i å være mer og mer enig med de i at små avvik i overheng ikke synes hørbare. På armer jeg har med overhengsjustering selvsagt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    digiman skrev:
    Vidar P skrev:
    RoDa skrev:
    Vidar P skrev:
    Enig! Kastet bort en time på å teste ut dette med Baerwald. Ikke kunne jeg merke noe nevneverdig forskjell. Hadde holdt meg til standard protractoren til Ortofon på deres Rondo RoDa.
    Jeg tror faktisk Ortofons topunktsprotraktor er Baerwald. 0-punktene lå på 66 og 121 målt med tommestokk (om jeg ikke husker feil). Rega sin ettpunkts derimot, er noe helt annet. I nærheten av Stevenson, tror jeg.

Men, Roy Gandy stoler på ingen andre enn seg selv. Så helt Stevenson er det vel ikke.....  ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    digiman skrev:
    Vidar P skrev:
    RoDa skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg tror faktisk Ortofons topunktsprotraktor er Baerwald. 0-punktene lå på 66 og 121 målt med tommestokk (om jeg ikke husker feil). Rega sin ettpunkts, derimot er noe helt annet. I nærheten av Stevenson, tror jeg.

Men, Roy Gandy stoler på ingen andre enn seg selv. Så helt Stevenson er det vel ikke..... ;)
    Det er nok meget mulig Zomby_Wolf. Har valgt å bare følge produsentens sine anbefalinger å det har fungert godt for meg. I dette tilfellet har jeg holdt meg til Ortofon sin siden jeg har en Jubilee på P9en.
    Har også The Guru Protractor, som jeg lastet ned og testet, men det er meget mulig det er den samme som Ortofon sin?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Som regel er det fabrikanten av platespilleren som har den riktigste malen. Med unntak av noen få, f.eks. Feichert, tar ikke malene hensyn til nøyaktig avstand mellom spindel og arm-pivot. Og da blir det ikke korrekt.

S

Stereo_Mono

Gjest
    FZ skrev:
    Som regel er det fabrikanten av platespilleren som har den riktigste malen. Med unntak av noen få, f.eks. Feichert, tar ikke malene hensyn til nøyaktig avstand mellom spindel og arm-pivot. Og da blir det ikke korrekt.
    Interessant FZ og skjønner jo den forsåvidt. Men jeg er skeptisk til Rega sin medfølgende et punkts protractor.
    Men her er det fulgt mulig jeg tar helt feil?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    FZ skrev:
    Nei. Topunktsprotraktorer (som Ortofon sin) er universelle.

Med en topunkter justerer du til du treffer i begge punktene. Overhenget er riktig når du har korrekt vinkel begge steder (uansett armlengde). Etpunkterne som leveres med Rega, Pro-Ject, VPI og andre er derimot ikke universelle. Disse kan altså ikke brukes om hverandre uten videre.

Du kan forresten bruke Feickert som en topunktsprotraktor, kryssene er der. Men hele poenget med Feickert er at du slipper å jokke fram og tilbake med overhenget. Topunkter'n bruker vi jo bare til å verifisere at overhenget er korrekt.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.361
    Torget vurderinger
    1
    FZ skrev:
    Det blir uansett ikke «korrekt» med mindre man går over til tangential arm. For en to-punkts protraktor så er det eneste som er relevant at man tangerer de to punktene, og at disse er på rett linje fra spindel. Dersom man så gjør, så har man «riktig» overheng og offsett ift tangeringspunktene og monteringsavstand for armen. Så får man fritt velge sin Bauer, Bearwald, Stevenson, Löfgren eller noe helt annet/eget (innenfor geometriens muligheter og begrensninger)

mvh
    KJ

R

Runesande

Gjest
    Vidar P og Zoomby_Woof!
    En protractor er kun en geometrisk figur som forteller hvilken radius stiften må følge. Alle stifter har forvregning, men også slipingen av selve diamanten innvirker på dette.
    En ettpunktsprotractor sier ikke en dritt om hvor du er hen om den ikke er som Rega sin - laget for Rega.
    En topunktsprotractor eller arcprotractor kan heller ikke brukes på annet enn de armlengdene de er tegnet for.

Dersom man skal bruke en protractor så må den være tegnet for den konkrete armlengden og dens effektive lengde.

Vidar P, jeg har selvfølgelig den største tiltro til at Naim kan sine saker, det kan ikke betviles. Jeg kan bare ikke forstå at overhenget ikke har betydning! På bakgrunn av noe så enkelt som geometri - endres overhenget - endres geometrien. En arm skal ganske enkelt følge en fastsatt radius - det er baerwald - det er Stevenson - det er også Regas Roy Gandy.
    RoDas snabel skal følge den radiusen som er vist her - sier Roy Gandy!

Rune :)

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nei. Topunktere er universelle. Baerwald, eller Löfgren, eller Stevenson, har alle beskrevet faste 0-punkter. De tre tilnærmingene går etter tre like store maksimalfeil, gjennomsnittsfeil over hele siden, eller høyere vekting av innerste rille (pga lavere lineær rillehastighet/kortere bølgelengder i plasten). Punktene endrer seg ikke med armlengden, men overhenget og offsetvinkelen gjør det. Ortofon sin plastsak funker like godt/dårlig på en Rega som en VPI 12,7.

Edit: En Arc-protraktor er en helt tredje ting. Den viser korrekt overheng, som jo er en funksjon av armlengden.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Runesande skrev:
    Vidar P, jeg har selvfølgelig den største tiltro til at Naim kan sine saker, det kan ikke betviles. Jeg kan bare ikke forstå at overhenget ikke har betydning! På bakgrunn av noe så enkelt som geometri - endres overhenget - endres geometrien.
    Rune, vi er jo helt enige i nødvendigheten i at geometrien endres fra et tenkt ideal dersom overheng avviker fra dette tenkte idealet. Det jeg stiller spørsmål ved er hvor mye overhengsfeil (i den grad man kan kalle det feil siden ingen egentlig er enige om hva som er rett) som skal til før det høres. Jeg tror, og synes å ha opplevd, at det er mer enn folkloren innen hifinerdepetimetri vil ha det til :)

R

Runesande

Gjest
    Vidar P!
    Jeg har vel tatt til ordet flere ganger for hvor mye "feil" skal det til før det høres? Så rådet mitt til Roda var også - bruk original protractor, gjerne den jeg har tegnet, og glem alt om vinkler. Spill musikk. :)

Zoomby_Woof vi er jo enig, bare to ulike måter å si det samme på. Grafen under viser jo akkurat det vi snakker om, for en Rega arm. Forskjellen på de ulike protractorene er kun noen tidels millimeter på overheng og offset vinkelen, også noen tideler.

Min snurre er stilt inn en gang for alle. Jeg bruker den til å spille plater på, i allefall et par tusen timer til. :)

Rune

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror faktisk ikke vi er enige, Runesande. Men, orker ikke spikke flere fliser i dag.

Når det gjelder Rega vs. Baerwald, ville jeg velge den siste hvis mulig. Protraktor (topunkts) kan man tegne selv. Jeg mener Baerwald er 66 og 120,9 eller noe sånt. En rett strek, hull til spindelen, og to vinkelrette kryss. Ellers titta jeg litt på denne Guru-saken. Tror ikke så veldig på den, men hvis man driter i guru-punktene og bruker de fremste punktene (de på linja som går helt til spindelen) så har man en Baerwald der også.

Er det noen i nærheten av Holmlia som har en stump gipsplate på 10*20 cm? Jeg pusser opp, og plages med dusteløsningene til forrige eier. ;D

R

Runesande

Gjest
    Jeg tror faktisk ikke vi er enige, Runesande. Men, orker ikke spikke flere fliser i dag.

Når det gjelder Rega vs. Baerwald, ville jeg velge den siste hvis mulig. Protraktor (topunkts) kan man tegne selv. Jeg mener Baerwald er 66 og 120,9 eller noe sånt. En rett strek, hull til spindelen, og to vinkelrette kryss. Ellers titta jeg litt på denne Guru-saken. Tror ikke så veldig på den, men hvis man driter i guru-punktene og bruker de fremste punktene (de på linja som går helt til spindelen) så har man en Baerwald der også.
    Jeg skal ikke spikke flere fliser med deg - det har heller ikke vært meningen. Med du bør jo få med deg at RoDa ønsket å stille inn PU'n etter Baerwald, men har ikke head shell som er langt nok til at det går.

Jeg er tilhenger av arcprotractor til Dovre faller eller til at min AutoCad legger av. ;D

Rune

Edit: Før jeg legger av flisespikkeriet Zomby_Woof så må jeg nok si meg enig i at vi er uenig. Fordi uansett hvor indre og yttre nullpunkt er, så er de det i forhold til spindelens senter og armens radius. Siden nullpunktene er rette linjer fra spindelen til krysningspunktet med radiusen, så vil disse punktene variere med den effektive lengden på armen. De to punktene kan ikke være på samme sted på en arm som er 237mm og en som er 227mm. Elementær euklidsk geometri. To punkts protractorer kan ikke være universelle er min påstand.

Det vil jo være riktig av deg å motbevise meg dersom du mener jeg tar feil. Når man uttaler seg om noe, bastant, bør du vise hvorfor det du sier er korrekt. Skulle jeg ta feil er jeg ikke redd for å innrømme det.

Rune

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn