Hmmm....slutt på peiskosen Roda?...RoDa skrev:Vekk med peisen, glattpusset pipe og peisovn istedet.
Nytt tak, nye vegger, nytt gulv, ny strøm, ny verandadør og to nye vinduer.
Ikke alle kan se på foppall.... ;D
R
gismo
|
Hmmm....slutt på peiskosen Roda?...RoDa skrev:Vekk med peisen, glattpusset pipe og peisovn istedet.
Nytt tak, nye vegger, nytt gulv, ny strøm, ny verandadør og to nye vinduer.
Ikke alle kan se på foppall.... ;D
R
Ja du mener det "knitrer" like mye som peisved Valentino :Valentino skrev:Døh! RoDa har jo grammofon! ;D
RRoDa skrev:Jo, takk. Blir moro å lete gjennom dette.ErosLoveking skrev:Cliff Richard hadde sine øyeblikk på 60-tallet, men i hovedsak på singel. De tøffeste låtene ble kanskje aldri utgitt på LP?
Heldig du som får slike ting i hendene..........![]()
Måtte jo sjekke litt angående cliff, og fant frem denne boksen.
Ser usannsynlig pent ut, bortsett fra ytterboksen som bærer preg av å ha stått i noen hyller.
Har jo ikke snøring på hva dette er for noe, men det er en god del fra 60-tallet på platene.
Mvh
Rolf
Det bør ikke være særlig tidkrevende. Fra en Nottingham Spacedeck er i eska til ferdig montert og velspillende tar ca en halv time....RoDa skrev:Er klar over at dette er tidkrevende, men det er jo som flere nevner litt av moroa.![]()
Om det ikke er mulig å kjøpe et litt tyngre lodd, er det vel bare å få dreid et?Vidar P skrev:Det går godt an å legge på ekstra vekt på loddet, f.eks under med bluetac. Ikke så elegant, men om man får det frem nærmest pivoten så er det godt hørbart på alt som lydmessig har med sporing å gjøre.
Ajaj, RoDa!RoDa skrev:Fant litt annet i posene også, blar videre
Likte denne jazzen her, tysk utgave så det er ikke alt på coveret jeg forstår... :
....
![]()
.....
Mvh
Rolf
Lurer jo litt på en sånn her da, VidarP:Vidar P skrev:Er det utsikter til endringer i pu-kulør RoDa?
Sliter med å få langt nok overheng til Baerwald med Rondo Blue i armen, finnes det noen steder jeg kan se mål og dermed gjette på om jeg "kommer lengre" med ATen?
;D ;DRunesande skrev:Bruk original geometrien og glem alt som har med protractor å gjøre. Forskjellene er så små at jeg tviler sterkt på om de fleste av oss vanlige dødlige har en mulighet i helvete til å høre forskjell.
Her er vel horisontalavstanden fra skruehull til diamant det som er relevant. Det finner du gjerne opplysninger om i pu'ers datablader hos produsentene, mener å huske jeg har sett det i manualen på AT sine hjemmesider for AT33EV også.RoDa skrev:Sliter med å få langt nok overheng til Baerwald med Rondo Blue i armen, finnes det noen steder jeg kan se mål og dermed gjette på om jeg "kommer lengre" med ATen?Vidar P skrev:Er det utsikter til endringer i pu-kulør RoDa?
Enig! Kastet bort en time på å teste ut dette med Baerwald. Ikke kunne jeg merke noe nevneverdig forskjell. Hadde holdt meg til standard protractoren til Ortofon på deres Rondo RoDa.Vidar P skrev:Her er vel horisontalavstanden fra skruehull til diamant det som er relevant. Det finner du gjerne opplysninger om i pu'ers datablader hos produsentene, mener å huske jeg har sett det i manualen på AT sine hjemmesider for AT33EV også.RoDa skrev:Sliter med å få langt nok overheng til Baerwald med Rondo Blue i armen, finnes det noen steder jeg kan se mål og dermed gjette på om jeg "kommer lengre" med ATen?Vidar P skrev:Er det utsikter til endringer i pu-kulør RoDa?
Jeg er forresten blant de som ikke er spesielt overbevist om at +/- 1,5mm eller så for overhenget har noen nevneverdig betydning for lydkvalitet.
+/- 1,5mm er mye. Det er avstanden fra senter pivot til stiften som er avgjørende. Med 1,5mm ute av radius snakker vi om prosenter når det gjelder forvrengning. Forskjellen mellom Baerwald, Stevenson osv - der snakker vi om 10-dels prosenter.Jeg er forresten blant de som ikke er spesielt overbevist om at +/- 1,5mm eller så for overhenget har noen nevneverdig betydning for lydkvalitet.
Jeg tror faktisk Ortofons topunktsprotraktor er Baerwald. 0-punktene lå på 66 og 121 målt med tommestokk (om jeg ikke husker feil). Rega sin ettpunkts derimot, er noe helt annet. I nærheten av Stevenson, tror jeg.digiman skrev:Enig! Kastet bort en time på å teste ut dette med Baerwald. Ikke kunne jeg merke noe nevneverdig forskjell. Hadde holdt meg til standard protractoren til Ortofon på deres Rondo RoDa.Vidar P skrev:Her er vel horisontalavstanden fra skruehull til diamant det som er relevant. Det finner du gjerne opplysninger om i pu'ers datablader hos produsentene, mener å huske jeg har sett det i manualen på AT sine hjemmesider for AT33EV også.RoDa skrev:Sliter med å få langt nok overheng til Baerwald med Rondo Blue i armen, finnes det noen steder jeg kan se mål og dermed gjette på om jeg "kommer lengre" med ATen?Vidar P skrev:Er det utsikter til endringer i pu-kulør RoDa?
Jeg er forresten blant de som ikke er spesielt overbevist om at +/- 1,5mm eller så for overhenget har noen nevneverdig betydning for lydkvalitet.
Jeg bruker denne og den gjør en enkel men glimrende jobb![]()
Det er nok meget mulig Zomby_Wolf. Har valgt å bare følge produsentens sine anbefalinger å det har fungert godt for meg. I dette tilfellet har jeg holdt meg til Ortofon sin siden jeg har en Jubilee på P9en.Zomby_Woof skrev:Jeg tror faktisk Ortofons topunktsprotraktor er Baerwald. 0-punktene lå på 66 og 121 målt med tommestokk (om jeg ikke husker feil). Rega sin ettpunkts, derimot er noe helt annet. I nærheten av Stevenson, tror jeg.digiman skrev:Enig! Kastet bort en time på å teste ut dette med Baerwald. Ikke kunne jeg merke noe nevneverdig forskjell. Hadde holdt meg til standard protractoren til Ortofon på deres Rondo RoDa.Vidar P skrev:Her er vel horisontalavstanden fra skruehull til diamant det som er relevant. Det finner du gjerne opplysninger om i pu'ers datablader hos produsentene, mener å huske jeg har sett det i manualen på AT sine hjemmesider for AT33EV også.RoDa skrev:Sliter med å få langt nok overheng til Baerwald med Rondo Blue i armen, finnes det noen steder jeg kan se mål og dermed gjette på om jeg "kommer lengre" med ATen?Vidar P skrev:Er det utsikter til endringer i pu-kulør RoDa?
Jeg bruker denne og den gjør en enkel men glimrende jobb![]()
Men, Roy Gandy stoler på ingen andre enn seg selv. Så helt Stevenson er det vel ikke.....![]()
Interessant FZ og skjønner jo den forsåvidt. Men jeg er skeptisk til Rega sin medfølgende et punkts protractor.FZ skrev:Som regel er det fabrikanten av platespilleren som har den riktigste malen. Med unntak av noen få, f.eks. Feichert, tar ikke malene hensyn til nøyaktig avstand mellom spindel og arm-pivot. Og da blir det ikke korrekt.
Nei. Topunktsprotraktorer (som Ortofon sin) er universelle.FZ skrev:Som regel er det fabrikanten av platespilleren som har den riktigste malen. Med unntak av noen få, f.eks. Feichert, tar ikke malene hensyn til nøyaktig avstand mellom spindel og arm-pivot. Og da blir det ikke korrekt.
Det blir uansett ikke «korrekt» med mindre man går over til tangential arm. For en to-punkts protraktor så er det eneste som er relevant at man tangerer de to punktene, og at disse er på rett linje fra spindel. Dersom man så gjør, så har man «riktig» overheng og offsett ift tangeringspunktene og monteringsavstand for armen. Så får man fritt velge sin Bauer, Bearwald, Stevenson, Löfgren eller noe helt annet/eget (innenfor geometriens muligheter og begrensninger)FZ skrev:Som regel er det fabrikanten av platespilleren som har den riktigste malen. Med unntak av noen få, f.eks. Feichert, tar ikke malene hensyn til nøyaktig avstand mellom spindel og arm-pivot. Og da blir det ikke korrekt.
Rune, vi er jo helt enige i nødvendigheten i at geometrien endres fra et tenkt ideal dersom overheng avviker fra dette tenkte idealet. Det jeg stiller spørsmål ved er hvor mye overhengsfeil (i den grad man kan kalle det feil siden ingen egentlig er enige om hva som er rett) som skal til før det høres. Jeg tror, og synes å ha opplevd, at det er mer enn folkloren innen hifinerdepetimetri vil ha det tilRunesande skrev:Vidar P, jeg har selvfølgelig den største tiltro til at Naim kan sine saker, det kan ikke betviles. Jeg kan bare ikke forstå at overhenget ikke har betydning! På bakgrunn av noe så enkelt som geometri - endres overhenget - endres geometrien.
Jeg skal ikke spikke flere fliser med deg - det har heller ikke vært meningen. Med du bør jo få med deg at RoDa ønsket å stille inn PU'n etter Baerwald, men har ikke head shell som er langt nok til at det går.Jeg tror faktisk ikke vi er enige, Runesande. Men, orker ikke spikke flere fliser i dag.
Når det gjelder Rega vs. Baerwald, ville jeg velge den siste hvis mulig. Protraktor (topunkts) kan man tegne selv. Jeg mener Baerwald er 66 og 120,9 eller noe sånt. En rett strek, hull til spindelen, og to vinkelrette kryss. Ellers titta jeg litt på denne Guru-saken. Tror ikke så veldig på den, men hvis man driter i guru-punktene og bruker de fremste punktene (de på linja som går helt til spindelen) så har man en Baerwald der også.