RoDa's vinylblogg - 2-ern ble en 5-er

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Enig i deres beskrivelse av Herbien RoDa. Den har ligget i skuffen her hjemme siden Roksan Radius 5 ble byttet ut med P5 i fjor vinter og ligger der fortsatt med P9en som vinylsnurrer. På P9 er den helt på vidda eter min smak og dreper det som gjør den så bra. Livlig, presis og fantastisk driv i hvordan den presenterer musikken på skiven.

    Jeg har ingen behov for å gjøre LP til en støyfri og kjedelig (lydmessigst) media.
    Blir spendende å høre om deres opplevelser med Achromat, men skal jeg være ærlig tror jeg ikke den har noe for seg på en Rega. Mulig en Ringmat kunne vært artig? Eller vil den låte litt for frempå på en Rega tro?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det kan bli spennende å lese om Acromat her, ja. Jeg var særdeles godt fornøyd.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt Achromat'n en liten stund nå.
    Ble helt satt ut av endringene da jeg først prøvde den, men må prøve en ny runde snart.
    Endringene var veldig påtagelige! :eek:

    R
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da er vi vel enig om at det er forskjell. Venter på en liker eller misliker, nå.... ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Må innrømme at jeg liker denne Achromat bedre enn Herbie's.
    Den har noe mørkere og tyngre lyd enn filtmatta, liker bassen veldig godt på denne!
    Liker også at den gir vokalister mer kropp og konturer.

    Toppen blir litt dæff eller überkontrolliert synes jeg.
    Originalmatta blir litt mer livat, men kanskje uten like mye presisjon.
    Det kan hende litt av det jeg opplever skyldes endring i VTA, Achromat er litt tykkere enn originalfilten.

    Har spilt mye CD i det siste grunnet mest kjøp av dette formatet.
    Fikk hakeslipp sist, men det var nok like mye gjenfødelsen av vinyl som platemattene. ;D
    Skal prøve å spille litt med originalmatta fremover og så bytte til Achromat for å se om inntrykkene sitter fast.

    Synes ikke Achromat er brukervennlig, og må stoppe spilleren for å bytte side eller skive.
    Det er noe med det harde overflaten som ikke gjør det så forlokkende å bytte on the fly.
    Men det kan man bli vant til.

    Kult å få teste denne, KJ, takker for det :)


    R
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt & eksperimenter av hjertens lyst.

    Som nevnt ble jeg ikke helt komfortabel med den harde overflata, og jeg syntes lyden ble litt i «sprøeste» laget til min smak. Men referanseramma her er litt forskjellig. Ei mulig fjøsmekk løsning på dette er kanskje å bruke noen tynne og «ark» av myk vinyl ala «teltvindu».

    mvh
    KJ
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    RoDa skrev:
    Må innrømme at jeg liker denne Achromat bedre enn Herbie's.
    Den har noe mørkere og tyngre lyd enn filtmatta, liker bassen veldig godt på denne!
    Liker også at den gir vokalister mer kropp og konturer.

    Toppen blir litt dæff eller überkontrolliert synes jeg.
    Originalmatta blir litt mer livat, men kanskje uten like mye presisjon.
    Det kan hende litt av det jeg opplever skyldes endring i VTA, Achromat er litt tykkere enn originalfilten.

    Har spilt mye CD i det siste grunnet mest kjøp av dette formatet.
    Fikk hakeslipp sist, men det var nok like mye gjenfødelsen av vinyl som platemattene. ;D
    Skal prøve å spille litt med originalmatta fremover og så bytte til Achromat for å se om inntrykkene sitter fast.

    Synes ikke Achromat er brukervennlig, og må stoppe spilleren for å bytte side eller skive.
    Det er noe med det harde overflaten som ikke gjør det så forlokkende å bytte on the fly.
    Men det kan man bli vant til.

    Kult å få teste denne, KJ, takker for det :)


    R
    Takk for interessante betraktninger angående platematter, sitter å vurderer å bytte på min gamle Thorens, men er veldig usikker på hva man skal velge.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker KJ.
    Har fått et tips om mykt skinn som the ultimate DIY mat.....
    Me faur sjau 8)

    Takk Milenko, dessverre ser det ut til at dette er mest for moro skyld i forhold til gevinsten for andre.
    Inntrykkene spriker veldig der ute på www.
    Noen elsker Herbies på P9 til og med, mens andre synes det er katastrofe.
    Har ikke lest så mye om Achromat selv, men må innrømme et kjøp av en sånn frister litt. Bakdelen er som KJ skriver den harde overflaten som ikke føles "rett" å legge vinylen ned på, i alle fall ikke når tallerken snurrer... ::)





    Mer viktig:
    Det er forskjell på disse mattene, og de kan brukes til å smake til lyden.
    Nå har jeg hørt mye CD i det siste grunnet mange platekjøp på det formatet.
    Men i dag kom Pål Flaata på vinyl i postkassen.
    (Egentlig kom den ikke i postkassen grunnet postvesenets idioti med å standardisere på ikke-kompatible postkasser, men måtte hentes på Spar-butikken... Regner med vinylens oppstandelse fra de døende kommer til å føre til endringer på dette!)

    Har ikke peil på hvor bra denne plata er innspilt og slik, men fanken så bra det låter på vinyl! :mad:
    Skulle helst vært ett fett om jeg spiller vinyl eller CD, men den gang ei. :eek:
    De gode gamle TargetCDene viser at de kan (eller kunne) lage god på CDene og, men de gjør det ikke lengre.... :p



    R
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    ...
    Har fått et tips om mykt skinn som the ultimate DIY mat.....
    Me faur sjau 8)
    ...
    Det er forskjell på disse mattene, og de kan brukes til å smake til lyden.
    ...
    Andre fjøsmekkalternativ er som kjent kork - kanibaliser evt. ei korktavle dersom du ikke vinner ark/flak i løs vekt.

    mvh
    KJ
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Veldig interessante betraktninger om Acromat, RoDa.

    Jeg tror faktisk vi har gjort ganske like observasjoner objektivt sett. Jeg er ikke sikker på om jeg subjektivt enig om diskanten. Jeg likte den veldig godt, litt det jeg har beskrevet som 'ro' tidligere. Litt forbehold i forhold til at jeg hadde p-25, akryltallerken, annen Ortofon og annet utstyr ellers. Når det gjelder start og stopp-greiene må jeg innrømme at jeg stoppet spilleren uansett, også før jeg begynte å eksperimentere med matter.

    Uansett. Denne synes jeg alle Regaeiere burde teste.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Veldig interessante betraktninger om Acromat, RoDa.

    Jeg er ikke sikker på om jeg subjektivt enig om diskanten. Jeg likte den veldig godt, litt det jeg har beskrevet som 'ro' tidligere. Litt forbehold i forhold til at jeg hadde p-25, akryltallerken, annen Ortofon og annet utstyr ellers. Når det gjelder start og stopp-greiene må jeg innrømme at jeg stoppet spilleren uansett, også før jeg begynte å eksperimentere med matter.
    Takker

    Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig med meg selv heller. ;D
    Overdrev nok det med diskanten, var mer at det kommer litt i skyggen av det som jeg oppfatter som mer kropp og "der" i stemmene med Achromat enn med originalen.
    Nå endres VTA også med bytte av matte, så jeg luurer litt på om det er grunnen til det som kan oppfattes som tilt av frekvensgangen?

    Hvorfor hadde du Achromat oppå akryltallerken, forresten? Høres litt ut som smør på flesk... :D ;)

    R
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kjøpte akryltallerken og motvektslodd etter å lest tester i Stereophile og TAS. Matta kom etterpå. Jeg gjorde aldri noen omfattende tester med glass mot akryl under Acromat, men opplevde akryl som et lite hakk roligere. Jeg hadde forresten 5mm matte, og justerte VTA med ekstra spacere (det hadde blitt veldig feil ellers).

    Acromat er forresten skummet/porøs ('Stratos'), så det blir ikke helt det samme som vanlig akryl uansett. Hadde jeg fortsatt hatt Regaen tror jeg muligens jeg ville prøvd Acroplat (hele tallerkenen i 'Stratos').
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er jo bare en tallerken unna full Groovetracer makeover på min spiller..... ::)
    (Subplatter, motvekt og tallerken er det han lager)
    Er bare redd den kan trekke lyden fra spilleren i en retning jeg ikke liker.
    Nå er jeg veldig fornøyd med hvordan den låter, og takket være KJ og digiman får jeg prøve ut litt andre matter.

    R
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    Jeg er jo bare en tallerken unna full Groovetracer makeover på min spiller..... ::)
    (Subplatter, motvekt og tallerken er det han lager)
    Er bare redd den kan trekke lyden fra spilleren i en retning jeg ikke liker.
    Nå er jeg veldig fornøyd med hvordan den låter, og takket være KJ og digiman får jeg prøve ut litt andre matter.

    R
    Ta deg sammen man ;) Er det ikke på tide å se på P9 i steden for å drive med «Pimp my ride» dill? ;D ;D
    Gromme saker denne P9en vet u :) Skydler deg jo en lytt...
    Hørte på en dyr Øsstrisk sak på Big Dipper i dag. Det var oppløst og fløyel, men akk så kjedlig da ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser at du leter etter Cremona Auditor? Da kommer jeg GJERNE en tur innom!!

    Joda, P9 er nok i en helt annen divisjon. Dessverre også prismessig.....
    Lettere å ta små steg med P5 enn et byks på flere titalls tusen. ;)

    P5 tror jeg har kostet meg ca 15k totalt inkludert PU, TT-PSU, subplatter og motvekt.
    Mye penger det og, for all del. Men jævli gøy da!! ;D

    Bare en uke til shoot-out her i heimen mellom MBL og Audionet. Tysk landskamp!!

    R
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.664
    Antall liker
    32.663
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Bare en uke til shoot-out her i heimen mellom MBL og Audionet. Tysk landskamp!!

    R
    Den vinner tyskerne ;D ;D

    Du skal vel ikke ut med Audionet RoDa ??

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den skal nok ikke ut med det første gismo, men det er alltid moro å se hvordan den hevder seg mot andre.
    Tenkte jeg skulle "mekke" litt på den etterpå, sånn at jeg får tatt ut riaa-kortet ditt.
    Det funker bra det, men i forhold til Michien så står det på en annen planet. ;D

    Tror jeg fikk SAMen min i januar 2007? Må vel snart være verdens lengstlevende hifi-komponent i ett og samme anlegg? :eek:

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sånn, da ble SAMen kun integrert forsterker uten RIAA igjen....

    R
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.664
    Antall liker
    32.663
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Tror jeg fikk SAMen min i januar 2007? Må vel snart være verdens lengstlevende hifi-komponent i ett og samme anlegg? :eek:

    R
    Den har holdt lenge RoDa det skal du ha, nå begynner faktisk min AMP1 også å dra på "årene".
    Men bedre effektrinn får jeg ikke uten "masse" penger ;D

    Men din SAM har jeg tinga på når dere skal skilles;)
    Riaa-kortet tar vi når vi møtes, ikke sant?

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    RoDa skrev:
    Tror jeg fikk SAMen min i januar 2007? Må vel snart være verdens lengstlevende hifi-komponent i ett og samme anlegg? :eek:

    R
    Den har holdt lenge RoDa det skal du ha, nå begynner faktisk min AMP1 også å dra på "årene".
    Men bedre effektrinn får jeg ikke uten "masse" penger ;D

    Men din SAM har jeg tinga på når dere skal skilles;)
    Riaa-kortet tar vi når vi møtes, ikke sant?

    gismo

    Audiofil, bli ved din Audionet. Kjent tysk jungelord.

    Hvis jeg skal skilles så er nok SAM en av de få eiendelene jeg tar med meg ;D
    Tar godt vare på kortet til vi treffes jeg. ;)

    R
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    gismo skrev:
    RoDa skrev:
    Tror jeg fikk SAMen min i januar 2007? Må vel snart være verdens lengstlevende hifi-komponent i ett og samme anlegg? :eek:

    R
    Den har holdt lenge RoDa det skal du ha, nå begynner faktisk min AMP1 også å dra på "årene".
    Men bedre effektrinn får jeg ikke uten "masse" penger ;D

    Men din SAM har jeg tinga på når dere skal skilles;)
    Riaa-kortet tar vi når vi møtes, ikke sant?

    gismo
    Tja, jeg hadde min forrige, Densen DM-10 i 11 år. Blir spennende å se om min nye Densen, B-150+, blir værende like lenge. Audionet SAM var faktisk en av de jeg vurderte. virker som en knakende god forsterker!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Steike, nå har jeg hatt disse mattene lenge!

    Får vel forsøke å si noe om dem da....?






    I forhold til Groovetracer Reference Subplatter og Rega TT-PSU så er ikke matte-forskjellene store.
    De kan være med på å bikke lyden i en ønsket retning, dog. Så les mine tanker om lyden fra dem med dette i bakhodet. ;)


    Kombattantene er:






    http://herbiesaudiolab.net/ttmat.htm









    http://www.thefunkfirm.co.uk/page21/page21.html







    And last but no plast



    http://www.rega.co.uk/html/TT mats.htm






    Jeg er veldig godt fornøyd med lyden fra spilleren, så denne matteleken er nettopp det. En lek for å finne ut om det har noe for seg og for å muligens lære litt. Nå er ikke mine erfaringer med min lettere Groovetracede P5 nødvendigvis repeterbar i ditt oppsett, og kanskje har vi litt forskjellige preferanser så ta dette for hva det er. Et vinylhue som deler sine erfaringer.
    Fordi det er gøy, fordi hi-fi er en morsom hobby og fordi det er morsommere enn å sutre ;D






    Herbies Audio Lab - Way Excellent Mat II
    Greit å trekke pusten før man leser det produktnavnet! :eek:

    Lyden blir mer kontrollert, det er godt/skarpt fokus på lyden og det låter litt temmet eller dempet, spesielt oppover. Bassen er god, stram og detaljert samtidig som godt med punch. Høres ut som den ruller av, eller demper, litt i toppen. Lydbildet er også mindre enn på de to andre, sannsynligvis grunnet oppførselen i toppen og muligens grunnet det gode fokuset og kontrollen på lydbildet. Gir også en opplevelse av mindre luft/åpenhet/liv i musikken.
    Kan være knall med diskantenergiske og bassfattige innspillinger.
    Utenom det er den ikke en match til mitt oppsett og mine preferanser.
    Vinyl er selve livet og da må det være liv i vinyl-lyden. 8)

    Takk til digiman for lånet







    The Funk Firm - Achromat
    Plastic fantastic?

    Denne var jeg spent på! Ikke minst siden den er litt acryl-lignende og kanskje forteller noe om hva jeg kan vente ved å gå for en acryltallerken på spilleren. Joda, Groovetracer har en sånn og det er den jeg har siklet på....

    Her er det mye kropp, og det jeg liker å kalle bloom. Altså at lyden får blomstre og utfolde seg.
    Det er tyngde, trøkk og detaljer i bassen. Kanskje den mer direkte koblingen grunnet hardere matte gir en mer direkte oppførsel i lyden?
    Mer åpenhet og mer liv enn med Herbie's, men fortsatt en kontrollert, fokusert og litt topp-dempet gjengivelse.
    Et sted mellom original og Herbie's i åpenhet og mellomtone og topp.
    Jeg liker lyden veldig godt med denne på tallerken!
    Ikke like moro at den er så hard og at jeg må stoppe tallerken for å bytte side eller plate.
    Er egentlig veldig fornøyd med dagens 'on the fly' betjening av Regaen.

    Takk til KJ





    Rega ull
    Ull eller filt? Ullen lyd?

    Med ullen på plass spiller det slik jeg er vant til, selvfølgelig.
    Ikke like kontrollert, fokusert eller dempet som de to andre.
    Men derfor litt mer upolert røff, åpen og full av liv.
    Heller ikke samme tyngde eller presisjon i bassen som de to andre. De andre to sin sterkeste side er IMO bassen hvor de virkelig rydder opp i rillene.
    Originalen klinger lengre ut i toppen og det låter med mer 'nerve' av en eller annen merkelig grunn? (Skjedde på en Sting-låt at jeg fant ut dette. Men det kan jo være hel feil siden flere mener Sting er en kødd, og kødder har da ikke nerve i fremføringen? :D )
    Det er også en opplevelse av større lydbilde med originalen på tallerken.
    Styrken er at den er mer livat.







    Det er som sagt små forskjeller.
    Favoritten lydmessig er nok Achromat, kanskje med litt fordel Rega original i mellomtone og oppover når det gjelder "liv".
    Fortsatt lurer jeg på om ikke acryl fra Groovetracer kan være veien å gå....
    Achromaten liker jeg likevel så godt at jeg har lyst på en sånn.





    Nyt livet og snurr vinyl i sommervarmen, eller pissregnet ;D





    Mvh
    Rolf
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Interessant lesing dette RoDa :)

    Skal gi Herbie en sjanse til på 80s pop / rock skivene mine, som for det meste låter av natur tynt og piskete i toppen.
    Ellers er jeg helt enig angående at Herbie kan drepe for mye liv kontra ull matten.
    Jeg endte i hvert fall opp med å foretrekke ull maten i de aller fleste tilfeller. Archomat virker svært spennende. RingMat er også noe som går igjen på Rega / Linn osv. Har ikke testet de.

    Eneste jeg ikke liker med mange av 3 part mattene er å måtte stoppe platen for å skifte side eller plate ::)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Herlig bilde R, har du tenkt på en stilling innenfor reklamebransjen ? ;D

    Når Knut går over i sin pensjontid er min henstilling at du tar bildene i Fidelity !
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.664
    Antall liker
    32.663
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Herlige bilder Rolf.
    Illustrerer veldig godt! Fantasi og kreativitet ;)
    Du tegner og forteller på et nivå som fenger meg og gir meg leselyst da jeg ser dine innlegg :)

    gismo
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker for veldig hyggelige tilbakemeldinger gutter! :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Uten å kjenne denne Herbie: Jeg tror vi har gjort de samme objektive observasjonene igjen, RoDa. Hyggelig med en bekreftelse på at ørene mine ikke er helt ute. Subjektivt er vi kanskje ikke fullt så enige. Jeg syntes Acromat var fullstendig overlegen på min P25 og elsket roen og kontrollen i denne, der du savner litt nerve i toppen.

    Men, men. Man har hver sine preferanser. Det er nyttig for Rega-eierne der ute å få såpass nøkterne og informative beskrivelser. Godt skrevet igjen, RoDa.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Uten å kjenne denne Herbie: Jeg tror vi har gjort de samme objektive observasjonene igjen, RoDa. Hyggelig med en bekreftelse på at ørene mine ikke er helt ute. Subjektivt er vi kanskje ikke fullt så enige. Jeg syntes Acromat var fullstendig overlegen på min P25 og elsket roen og kontrollen i denne, der du savner litt nerve i toppen.

    Men, men. Man har hver sine preferanser. Det er nyttig for Rega-eierne der ute å få såpass nøkterne og informative beskrivelser. Godt skrevet igjen, RoDa.
    Takker Zomby :)
    Tror faktisk vi er temmelig på linje subjektivt også.
    Hadde jeg gått tilbake til original subplatter så tenker jeg at Acromat hadde vært gull her også.
    Med roen, stillheten og kontrollen som Groovetracer subplatter tok med seg inn i gjengivelsen så bikker det (kanskje) litt over med Achromat.

    Liker den Achromat-en så godt at jeg håper KJ lar den forbli hos meg i bytte mot kronasjer. 8)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Mange takk for flott rapport RoDa, både tekst og bilder er til glede. For egen del er alle disse mulighetene for justering og endring en stor hygge med vinylen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker Fosse :)
    Enig, vinylavspilling er veldig fascinerende og siden det er et mekanisk system der alt ligger åpent i dagen så er mekking, justering og forbedring moro.
    Tror det treffer gutten i oss veldig godt, dampmaskin, mopedmotor, modelljernbane eller vinyl 8)
    Mindre enn en millimeter, mindre enn et gram, mindre enn en grad på vinkelskiva.
    Det er et hyperfølsomt system som gir oss direkte feedback på selv den minste endring, i form av endret lyd på favorittmusikken.
    Går ikke an å ikke like dette! ;D
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Trevlig lesing Roda :) det med orsak og virkning er nått som passer/tiltaler meg også ang vinyl avspilling, skrur og mekker
    helst på deler man kan berøre, vant med det fra faget, praktisk problemløsning. Ettor og nollor passer meg mildt sagt
    dårligt :p
    Kanske du har mulighet att få testet en Achroplat senere også, hade vært morro og hørt va du mener om den, nå som du
    prøvd div tweaks på Rega.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Acroplat er nok en interessant tanke, ja. Hele tallerkenen i 'Stratos'. 'Funker' matta, tipper jeg tallerkenen 'funker' enda bedre.

    Men nå må du ta av med PU også, RoDa. Hva med å mase litt på Mono? Kanskje du kan låne en Cadenza black for test?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke så mye om den Achroplat.
    Men den 'kjærlighet' til Rega som Groovetracer viser med sine produkter og den utsøkte fit'n'finish som jeg har opplevd hittil så blir det nok en sånn en:
    http://groovetracer.com/acrylic _platter_groovetracer.htm

    Er litt snakkis den dual pulley fra Michael Lim over på vinylengine, kanskje et lite proskjekt for høsten....?

    Ta av på PU, zomby? ;D Har en sterk innstilling om å ikke ta av. ;)
    Har allerede siktet inn fremtiden her, tror jeg.
    Audio Technica AT33EV, Dynavector DV20xl eller Ortofon Rondo Bronze er i siktelinjen. :)
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Hei.

    Fin rapport om de ulike mattene. Jeg er grønn på dette området (også), så informasjon av denne typen er bra. Jeg har jo Rega-matten på min P5, og ut fra det du skriver er det kanskje ikke det verste som kan skje.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tipper du ikke kommer til å falle i staver over DV'n. Det er en nydelig PU, for all del, men du er nok mer i Orto/AT-leiren (i hvert fall på din spiller).

    Nei. Orto Cadenza black! (Ikke minst fordi jeg har et stikk av vitebegjær på akkurat det punktet..) :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Ortofon Rondo Bronze brukte jeg på min eks P5.
    Gikk fra Blue og så aldri tilbake. Synes Bronze er en nydlige velspillende PU.
    Kunne gledlig levd lykklig med den på P9en. Den har veldig mye av samme fyldige klang som Blue, men mere oppløst og sporer ekstrent bra. Merket særlig lavere rillestøy med Bronze.
    DV er knall, men har en stor kjærlighet til Ortofon lyden.

    Cadenza Black skal absolutt vurderes ved neste PU skifte :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gleder meg til å lese. Uansett hvem av dere som først har noe å fortelle. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.949
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Gleder meg til å lese. Uansett hvem av dere som først har noe å fortelle. :)
    Hehe! ;D
    Takk for innspillet angående DV. Har vært litt spent på en sånn, men så godt som jeg synes Rondo Blue fungerer her så vet jeg ikke om jeg tør bytte merke.....

    Hva koster en sånn Cadenza Black? (Skulle sikkert ikke spurt for den koster sikkert noen kroner... urk)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Cadenza Blue funker mer enn fint hos meg. Men så heller oppsettet mitt mot en varm lydsignatur...
    Har heller ikke fått hevet armen ved basen som planlagt, så om Cad. Bronze hadde vært tingen i stedet vet jeg ikke.
    Black er jo seff et alternativ...
    Eksempel på pris http://www.needledoctor.com/Ortofon-Cadenza-Black-Phono-Cartridge

    Det jeg vet er at Cad. Blue sporer nydelig og plukker opp minimalt med rillestøy og funker topp på bla. klassisk musikk- ( men det er vel ikke det som er hovedmenyen din...) som vi vet inneholder mye dynamikk.
    På forrige P5 hadde jeg Rondo Blue. Cad. Blue er nok noen divisjoner lenger opp imo.

    Som det nevnes tidligere her, det virker som om du er en Ortofon mann. Ikke noe å skjemmes over er nå min mening. :)
    Så når bytte av PU er på trappene, bør en av Cadenza' ene vurderes, alt etter hva du vil legge av økonomi i den og hvilken musikk som står på hovedmenyen.

    Ellers ønskes det deg og dine en super sommer :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn