RoDa's vinylblogg - 2-ern ble en 5-er

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Åpnet!

    Veldig spent på denne saken, kan nesten ikke vente med å koble den inn.....









    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    En strømforsynings dings til platespillern?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    Åpnet!

    Veldig spent på denne saken, kan nesten ikke vente med å koble den inn.....

    Mvh
    Rolf
    Husk at det tar minst 100 timer innspilling før den oppnår stabil 33/3 rpm :p.. Hehe!
    Spent på å høre hva du synes. Jeg hadde veldig positive inntrykk av denne. Skikkelig bang for the buck.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Arve har sagt noe fornuftig om bruk/valg av strammer og krans tidligere.. sakser fra et par tidligere tråder

    Audiophile-Arve skrev:
    Ver obs på at det ikkje alltid er like opplagt å bruke ymse platestrammarar. Til Linn Sondek har eg så langt ikkje funne noko eg er 100% fornøgd med. Medan VPI SuperScoutMaster har platestrammaren og -kransen som integrerte deler. Generelt kan ein seie at flytante oppheng ikkje bør ha for mykje ekstra masse. Her kan gjere forsøk med å bruke Michell-strammaren, eller den billege Clearudiostrammaren av plast. Spelarar utan oppheng tåler typisk mykje masse, men det går også her ei grense (så lenge vi ikkje snakkar om dei store frå Micro-Seiki, VPI, Nottingham eller Clearaudio). Problemet med ekstreme strammarar på over kiloen, er at dei må sentrerast 100% korrekt. Eg hadde ein av stein ein gong eg brukte på min kjære Technics SL 1000, men slutta å bruke denne fordi Michell-strammaren faktisk fungerte mykje betre.
    Elles minner eg også om materialet plata ligg på. Dette har meir å seie for sluttresultatet enn akkurat strammaren. Og platekrans - dette må prøvast, om du ikkje alt har gjort det.
    Tykkjer du derimot at alt dette styret er irriterande, kjedeleg og dumt, kan eg også tilrå å prøve vakuumtallerkane til gamle Luxman, Basis eller den gamle AudioTechnica 777EX (ein eigen vakuumtallerk som kan leggjast på eksisterande)
    Audiophile-Arve skrev:
    Kvaliteten til ein slik ring, må vel fyrst og framst vere det lydlege, at ein faktisk høyrer at det har noko for seg å gjere dette meirarbeidet. Eg vil tru at det vil vere store problem å høyre skilnad på to platekransar som har same vekt, og som er rett balanserte.
    Kvalitetane ut over dette er indirekte, og eg vil trekkje fram:
    - Kan han brukast på DIN platespelar med bra resultat? Det kan t.d. korkje VPI eller Clearaudio, dersom du har ein LP 12. Men kanskje den lettaste TT-utgåva? Dette burde prøvast ut, men ettersom ringen ikkje er importert, og eg har kvitta meg med LP12en min, må andre ta seg av dette...
    - Er kransen stabil? Lagast han av kopar eller andre relativt mjuke metall kan han kanskje vri seg? Då vert det problem...
    - Er han lett i bruk? Clearaudio-kransen er svært god, men du må bruke ein "Spider" for å få han til å ligge rett. Det slepp du med VPI-utgåva. Dersom kransen er så tungvint at han praksis ikkje vert brukt, er det lite vits..
    - Prismessig er desse ringane stort sett svinedyre. Finnest det eit godt kjøp å oppdrive?
    - Oppbevaring. Du har altså fått ein diger krans av metall som skal gjerast av. Eg likar veldig godt at du kan legge kransen å platetallerkenen på VPI, i staden for å finne ein annan sta å legge han. Den einaste andre plasen eg har ledig, er der eg plasserer platecoveret under avspeling...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    Åpnet!

    Veldig spent på denne saken, kan nesten ikke vente med å koble den inn.....

    Mvh
    Rolf
    Husk at det tar minst 100 timer innspilling før den oppnår stabil 33/3 rpm :p.. Hehe!
    Spent på å høre hva du synes. Jeg hadde veldig positive inntrykk av denne. Skikkelig bang for the buck.

    Noe herk med den innspillingen da....... :p ;D ;D
    Er litt satt ut akkurat nå, og må samle tankene og spille litt mer skiver før jeg tør å si noe veldig bastant om dette. :eek:

    Mvh
    Rolf
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    zimon skrev:
    Dersom du RoDa har tenkt å fortsette å "pimpe" din Rega til alles glede, så er det jo mye der ute som kan prøves...som

    Platekrans http://www.ttweights.com/OuterRingsCat.html
    Matte av kobber: http://www.ttweights.com/ttcopcarb.html
    Sentervekt http://www.ttweights.com/CenterWeightsCat.html
    eller strammer http://www.ttweights.com/CenterClampsCat.html

    ...og nei, jeg har ingen forbindelse med nevnte firma, ingen provisjon e.l :)


    Har en liten dings til i sikte for Regaen, ja. :D
    Men disse tweaks som tilfører ekstra vekt er jeg ikke veldig sugen på.

    Valgte Rega også på grunn av betjeningskomfort, og slik ønsker jeg å beholde den.
    Ytter-ring, sentervekt og clamp er alle ting som gjør spilleren mer knotete å spille musikk på, samt at jeg tror det stresser motor, lager og drivrem mer enn det som godt er.

    Platematter kan hende jeg leker litt med i fremtiden, mange som har DIYer mye rart der. Skinn og bobleplast bare to av de tweak jeg har sett. For meg er det også et poeng at de endringene jeg gjør skal være reversible og dermed mulige å sjekke virkningen av. For eksempel en tallerken som er så mye høyere enn original at VTA bør endres, den blir vanskelig å sjekke effekten av.

    Har fått veldig sansen for Groovetracer etter at jeg prøvde subplatteren derfra, et så gjennomarbeidet produkt at det er helt vilt.
    Den mannen har også flere produkter på hylla. ;)



    Men nå skal jeg kose meg litt med TT-PSU for å lære litt om hva den gjør, før jeg eventuelt koser meg videre med å perfeksjonere P5en. 8)


    Takk til alle som leser i tråden. Dette er en av hovedgrunnene til at HFS er verdt å delta på.


    Mvh
    Rolf
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    RoDa skrev:
    Har en liten dings til i sikte for Regaen, ja. :D
    Men disse tweaks som tilfører ekstra vekt er jeg ikke veldig sugen på.

    Valgte Rega også på grunn av betjeningskomfort, og slik ønsker jeg å beholde den.
    Ytter-ring, sentervekt og clamp er alle ting som gjør spilleren mer knotete å spille musikk på, samt at jeg tror det stresser motor, lager og drivrem mer enn det som godt er.
    Når det gjelder bekymringen for hvor mye en Rega (motor, lagre osv) klarer å dra og tåler, så har jeg tvilt litt omkring dette, siterer meg selv fra en eldre tråd:
    zimon skrev:
    [...] Men til saken, vekt, har ca 600g ekstra last på min p3-24 just nu tipper jeg (og jeg har ikke TT-PSU). Sentervekten er 430g (den har jeg veid) + en litt stiv tung gummimatte som jeg nå bare tipper vekten på. Erfaringen så langt er at det går greit, den holder farten, men trenger litt mer tid på å få opp turtallet, samt at jeg må være veldig lett på hånden med platebørsten - ellers så stopper alt opp. Hva dette betyr for slitasje aner jeg ikke, men etter å ha observert at det er få plater som ligger helt plant, samt at pickupen ofte duver litt opp og ned, så insistere jeg nå på å bruke platevekt. Løser ikke problemet helt, men det blir nå litt bedre. Noe å tenke på, fordi om du laster spilleren med tyngre tallerken, så har du mindre å gå hva gjelder bruk av sentervekt - eller om du også skulle vurdere en platekrans. Hvor mye mindre, hvor mye vekt den tåler før den stopper helt opp eller begynner å gå ujevnt, aner ikke. Lurer også litt på hva en TT-PSU vil ha å si, den levere vel bare nok/god strøm og sørger for at turtallet er riktig, men om lasten blir større enn motoren klarer å dra så hjelper vel ikke nok/god strøm eller styring.... :)

    En annen sak er hvor mye vekt senterlager og sub-tallerken (sub-platter) tåler....hmmm.

    Ps: ttweights.com anbefaler en 340g vekt til rega, det sier kanskje også noe ..(herunder at jeg er på gyngende grunn). http://www.ttweights.com/catalog/item/6997332/7020292.htm
    Og fra samme tråd
    zimon skrev:
    [..] Om noen er på jakt etter en noe lettere vekt til sin Rega enn den TTweights byr på, så kom jeg over http://www.bren1recordclamp.com/page5.php. Der tilbys en standard vekt 413.91g, men også en Light versjon på 328.85g. Ikke mye lettere enn den TTWeights foreslår... men noe, + at den er rimeligere! (mener jeg så at Bren1 har en ebay shop der det var litt mer utvalg av andre ting han selger).

    ...et annet vurderingsmoment når det gjelder sentervekt: Rega anbefaler vel at man lar motoren gå når man først har starten den, altså at man skrifter vinyl mens tallerken snurrer. Om man skal bruke en vekt ville det sikkert da være greiest med ei som er lett å gripe/løfte - uten å misten den ned på plata og puen :eek:. Mulig vekten fra Bren1 blir litt liten/unhåndterlige i så måte. Har ikke hatt en slik fysisk i handa, så ikke godt å si.
    Rega spillere er nokså skjøre saker i forhold til en del andre spillere, de er ihvertfall ingen "oljerigg". Rega har jo ikke selv utstyrt spillerene med platevekt/strammere - eller annen "ballast", og har vel da heller ikke har bygd og "tunet" spillerene for introduksjon av slik eksra last, med de innvirkinger dette kan få både på lyd og mekanikk. Noe å tenke på dette. Med dette i hodet - og egen erfaring, så tror jeg f.eks ikke at jeg ville ha brukt både platekrans og sentervekt. Bare en av delene. Og en platekrans på 600g er vel da akkurat på grensen ...

    Når det gjelder betjeningsvennlighet, så skjønner jeg hva du mener. Men på den annnen side er hele proessessen en del av vinylopplevelsen, fra jeg finner frem en LP til jeg senker armen. Så om man introduserer et ekstra moment, som å legge på en platekrans, så syns jeg det er helt greit om det bidrar til totalopplevelsen. Enten dette skyldes gleden ved "å pussle" med vinyl eller i form av bedre lydopplevelse.

    PS: De platemattene jeg bruker nå (to i settet) skrev jeg litt om i vennetråden til Rega http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14185.msg998991.html#msg998991 .. Har tidligere prøvd en litt tykkere hard gummimatte, men falt da tilbake på filtmatta som best. Men nå altså, de jeg omtaler i vennetråden.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Platekrans og vekter osv holdes langt langt unna min nyere P9. Har større tillit til Rega og de har sikkert på et tidspunkt testet alskens ettermarkeds tweaks in house. Det hadde i hvertfall ikke overasket meg.

    Men en ting jeg stusser over er hvorfor tweake seg så vekk fra en type lyd signatur som en god Rega gir? Litt lett på foten, super bra på rytme og driv. Synes de rocker rett og slett. En av de få platespillere som bringer frem smilet når du snurrer skiver spør du meg. Har f.eks testet tungesakene i eget anlegg og på Hi-Fi parametere er de fantastiske, men akkk så kjedelig da og det hele blir litt tungt i klangen uten det kjente Rega drivet imo.

    Har man kjøpt en Rega spiller og liker det ikke er det bedre å se på alternativer en å tweake seg i hjel.

    Beklager avsporingen RoDa. Du har jo forsåvidt fortalt om din mening om disse vektene og kranser osv.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    digiman skrev:
    Har man kjøpt en Rega spiller og liker det ikke er det bedre å se på alternativer en å tweake seg i hjel.
    Helt klart at det er en mulighet, og i mange tilfeller en bedre mulighet. Men det blir jo opp til den enkelte. RoDa sier jo på sin side at han fortrekker reversible oppgraderinger, og det samme gjør jeg, for da kan man gå tilbake til start om man ikke liker endringen - og man har da heller ikke påvirket annenhåndverdien på spilleren i negativ retning. Liker man det man hører etter en "oppgradering" bedre enn det man hørte fra sin originale Rega, vel - so be it. Faren med å få oppgraderingsdilla er dog at sum total blir langt høyere enn hva det hadde kostet å kjøpe seg en klasse opp på kost/kvalitetsstigen. Man kan som du vel er inne på få mer igjen for penga om man heller legger de i en ny og bedre spiller, eventuelt annen type, enn litt klatting her og der.
    Men igjen, det blir opp til den enkelte. Man jo kan legge andre betraktninger til grunn som gjør at slik "klatting" ikke virker irrasjonelt - after all. F.eks. at man er rimelig godt fornøyd med det man har, og man samtidig vet at det blir lenge til neste store investering...men man har tross alt lyst til å ekspterimentere litt og dyrke hobbyen i mellomtiden, se om man klare å presse den siste kvalitetsdråpen ut av det man har... osv... What ever :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har vært rolig i alle fall, litt frakoblet.
    Men det er jo vanskelig å holde seg unna, da... :-X



    For å ta opp tråden igjen:

    Enig med digiman at hvis man ikke liker lyden av Rega i utgangspunktet så blir det feil å skulle tweake den vekk fra den opprinnelige lyden.
    Jeg selv digger lyden fra Rega, overgangen fra Well Tempered var stor og herlig i mine ører. For andre er det selvsagt helt omvendt.

    Det jeg har ville gjort med mine tweak av P5-en er å dra Regalyden videre og gjøre spilleren bedre og mer presis.
    Jeg har klokketro på at grunnprinsippet med lett, stiv og uavfjæret funker, og med økt presisjon vokser gjengivelsen.

    Tweaket skal helst være raskt å gjøre, og det skal være mulig uten å endre på oppsettet. :D






    Jeg har lest meg opp i forkant av hvert tweak, og selv om white-belt ikke er montert på min spiller akkurat nå så traff både Subplatter og TT-PSU midt i blinken som ikke bare tweak, men oppgraderinger!
    (Nå det gjelder white-belt så kan det være noe variasjon i produksjonen som gjør at min - og noen andre - lager hastighetsavvik?)



    TT-PSU er så forbannet god for lyden fra P5 at det ikke skulle vært en mulig oppgradering. Dette er et must!!
    Burde vært standard på denne spilleren.



    Det ble moro å oppgradere så hvorfor stoppe? ::)














    Mvh
    Rolf

    EDIT: Litt retting og tillegg
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    He, he....når du har tweaket deg ferdig, ender du opp med en Vpi Classic! Den har motor til å dra både platestrammer, periphery-ring osv. osv.

    Hva angår platestrammer ( clamp ), er den kraftig undervurdert - uansett om det er Rega, Vpi, Linn, Avid, HarmanKardon eller hva. Min erfaring er at en såkalt "clamp" har positiv innvirkning på det en vinylspiller presterer. Uten unntak. De burde døpes om til "lydoppstrammer" - for det er nettopp det "clamp'en" gjør. Prøv.... :D

    mvh. VilhelmW
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.665
    Antall liker
    32.664
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg sier bare kult, å ha deg tilbake Rolf :D
    Dine innkjøp sier meg ikke noe :p Noe til sånn vinyl snurre ;D ;D

    mvh
    Dag
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    VilhelmW skrev:
    He, he....når du har tweaket deg ferdig, ender du opp med en Vpi Classic! Den har motor til å dra både platestrammer, periphery-ring osv. osv.

    Hva angår platestrammer ( clamp ), er den kraftig undervurdert - uansett om det er Rega, Vpi, Linn, Avid, HarmanKardon eller hva. Min erfaring er at en såkalt "clamp" har positiv innvirkning på det en vinylspiller presterer. Uten unntak. De burde døpes om til "lydoppstrammer" - for det er nettopp det "clamp'en" gjør. Prøv.... :D

    mvh. VilhelmW

    Forsåvidt enig, men det er ikke alle spillere som er beregnet til det, og som dermed har en motor eller et oppheng som ikke tar skade, så å kritikkløst anbefale strammer generelt er jeg ikke med på....

    Å dra rundt på 250 g ekstra trenger ikke å være småtteri.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker, gismo.
    Neste bilde vil gjøre alt så mye klarere. Eller kanskje ikke for deg.... ;D





    I'm with you, impulse. ;)
    Respekterer dine gode erfaringer med platestrammere, Wilhelm W, men tror ikke jeg kommer til å gå den veien.
    Regaen snurrer jeg i gang og så går den så lenge jeg spiller musikk, stopper ikke for å bytte side eller plate.
    En platestrammer vil ikke funke slik.
    Dessuten, kjøper jeg en platestrammer nå etter tips fra deg så må jeg garantert kjøpe en Densen senere.. ;D ;D ;D




    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Rega P5 taklet det fint. Om den gjør det over tid, aner jeg ikke. Veit heller ikke om vekta var 250 gram...kanskje. Men lyden med og uten var temmelig forskjellig. Det ble meir dynamikk, hurtighet og trøkk med vekt / clamp.

    Jeg har faktisk aldri tenkt på at enkelte spillere ikke er konstruert for bruk av platestrammer. Men det stemmer sikkert. I slike tilfeller bør man nok avstå... ;D

    mvh. VilhelmW
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.665
    Antall liker
    32.664
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takk...til å med meg fikk dette med nå...tross et par -tre cognacer ;D
    Godt fortalt og gode bilder ;)

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.665
    Antall liker
    32.664
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Men Rolf??
    Hvorfor alle disse vekter foran, bak, på siden osv...'
    I dag finnes jo sølvplater, og enda verre...de sier også at god musikk nå finnes på en fil som hentes ned fra himmelen... ;D ;D

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du må bare oppleve det, gismo.
    Jeg hadde besøk av en gryende audiofil for litt siden, og vi prøvde for moro skyld CD vs LP.
    (Target CD kontra standard pressing) Dire Straits - Communique - Where do you think you're going.
    Det er jo to helt forskjellige kilder, selvsagt, men prismessig temmelig likt.
    Vinylen lever, rett og slett.

    Det er sånn at jeg nesten ikke husker sist jeg spilte CDer, så nå skal jeg forsøke å spille CD i en periode for å se hvordan jeg reagerer på det. Føles det vondt, så dropper jeg bare forsøket ;D ;D

    Litt mer bilder av siste lille del













    R
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    RoDa skrev:
    Respekterer dine gode erfaringer med platestrammere, Wilhelm W, men tror ikke jeg kommer til å gå den veien.
    Regaen snurrer jeg i gang og så går den så lenge jeg spiller musikk, stopper ikke for å bytte side eller plate.
    En platestrammer vil ikke funke slik.
    Dessuten, kjøper jeg en platestrammer nå etter tips fra deg så må jeg garantert kjøpe en Densen senere.. ;D ;D ;D
    Mvh
    Rolf
    Tja, jeg ser ikkeno' galt i det, hvis du skulle ende opp med Densen. Det er aldri for seint.... ;D

    Jeg er ingen Rega-mann, og i en anna tråd har jeg gitt uttrykk for at jeg synes de rimeligste Rega-armene er oppskrytte og kjipe. Slik de fremstår, umodda. Du har vel en RB700-arm, og da begynner det å likne på noe. Men du har jo modda den nokså kraftig? Ble det noen innvirkning på lyden med det nye motvektsloddet? Ser at vektpunktene kommer god under senter for opplagring av armen - spennende!

    Lykke til med en flott spiller....og har du ikke prøvd Densen, har du gått glipp av noe!

    mvh. VilhelmW
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    VilhelmW skrev:
    RoDa skrev:
    Respekterer dine gode erfaringer med platestrammere, Wilhelm W, men tror ikke jeg kommer til å gå den veien.
    Regaen snurrer jeg i gang og så går den så lenge jeg spiller musikk, stopper ikke for å bytte side eller plate.
    En platestrammer vil ikke funke slik.
    Dessuten, kjøper jeg en platestrammer nå etter tips fra deg så må jeg garantert kjøpe en Densen senere.. ;D ;D ;D
    Mvh
    Rolf
    Tja, jeg ser ikkeno' galt i det, hvis du skulle ende opp med Densen. Det er aldri for seint.... ;D

    Jeg er ingen Rega-mann, og i en anna tråd har jeg gitt uttrykk for at jeg synes de rimeligste Rega-armene er oppskrytte og kjipe. Slik de fremstår, umodda. Du har vel en RB700-arm, og da begynner det å likne på noe. Men du har jo modda den nokså kraftig? Ble det noen innvirkning på lyden med det nye motvektsloddet? Ser at vektpunktene kommer god under senter for opplagring av armen - spennende!

    Lykke til med en flott spiller....og har du ikke prøvd Densen, har du gått glipp av noe!

    mvh. VilhelmW
    Har nok erfaringer med Densen til at jeg vet at det ikke er min tekopp. :)
    Kan sikkert være helt glimrende når det treffer egne preferanser og i rette oppsettet, men jeg kommer ikke til å bruke mye ressurser på det. (Det er masse masse utstyr der ute, og skulle jeg få et overblikk så måtte jeg tenkt annen livsførsel enn kjærring og unger)




    Jeg er Rega-mann, og synes at å kritisere rimelige armer for å være rimelige er litt unødvendig. Armene er sannsynligivs populære av en grunn, og at de kan kjøpes rimelig og moddes til å bli bedre er jo fint for de mindre bemidlede entusiaster?

    Min RB700 som begynner å ligne noe (??) er original bortsett fra motvektsloddet. ;)
    Så det er ikke sikkert den ligner noe særlig likevel .. ;D :D

    Kommer tilbake til mer om loddet etterhvert.

    R
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Velkommen tilbake RoDa. Lurte på hvor det hadde blitt av deg :)
    Du har uansett ikke gått glipp av noen store HFS høydare den siste måned. Har vært usedvanlig mye surmuling fra endel nyere (og noen eldre) HFS medlemmer den siste tiden. Mye bedre og koselig å holde lavprofil på vennetråder, musikk og vinylen ;)

    Blir interessant å høre hva du opplever med det nye loddet. Hvordan gikk det med å få av ende-stumpen?
    Spør fordi jeg «chickened out» på min RB700. Så er litt skeptisk til å dra frem rørleggertanga på RB1000. Bruker forøvrig Rega sin Tungsten vekt på RB1000 og den kommer nesten helt inntil pivot ved riktig vekt innstilling på selve armen og Shure vekten, noe som skal være en fordel :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    RoDa; jeg har ikke kritisert de rimeligste Rega-armene. Jeg har sagt at jeg reint personlig ikke liker de. Jeg synes at plastgreia til antiskatingen er kjip, og det står jeg for. Og jeg har også sagt at jeg er kjent med at mange - også vinylspillerfabrikanter - modder Rega-armer og får flotte greier ut av av disse.

    Men bevares, kan rimelige Regaspillere være en inngangsbillett for mange til vinylens flotte verden av musikk, så ære være de for det.

    Jeg vurderte sterkt en pent brukt P7 og hadde både P5 og P7 på heimlån, før vpi Scout'en ble kjøpt. Jeg likte P7'ern godt og kunne nok levd fint med den, men så dukka Vpi'en opp, og det ble nok et lykkeligere valg for min del. Clearaudio black Pearl var forresten også inne i bildet et kort øyeblikk..

    Jeg er spent på hva du opplever lydmessig med det nye motvektsloddet.

    mvh. VilhelmW
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    WilhelmW:
    Du som har den rimeligste VPI`n- er du fornøyd med armen og måten den fungerer på inkl. korrekte innstillinger etc?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Velkommen tilbake RoDa. Lurte på hvor det hadde blitt av deg :)
    Du har uansett ikke gått glipp av noen store HFS høydare den siste måned. Har vært usedvanlig mye surmuling fra endel nyere (og noen eldre) HFS medlemmer den siste tiden. Mye bedre og koselig å holde lavprofil på vennetråder, musikk og vinylen ;)
    Takker digiman. Greit nok å slippe unna surmuling. :)

    Blir interessant å høre hva du opplever med det nye loddet. Hvordan gikk det med å få av ende-stumpen?
    Spør fordi jeg «chickened out» på min RB700. Så er litt skeptisk til å dra frem rørleggertanga på RB1000. Bruker forøvrig Rega sin Tungsten vekt på RB1000 og den kommer nesten helt inntil pivot ved riktig vekt innstilling på selve armen og Shure vekten, noe som skal være en fordel :)
    Jeg kjøpte nettopp denne siden jeg da skulle slippe å ta av endestumpen. Var litt redd for å skade lagre og slikt.. :-\
    Fikk også mail fra "daniel" på Euphonia Audioforum at han bare satte på vekten uten å bytte på sin RB1000.
    Men som produsenten Groovetracer påpekte så var det noe variasjon i diameter på Regas egne stumper.
    Derfor legger han ved en ny stump som passer - ikke helt uventet - perfekt med motvekten.
    Nevnte "daniel" rapporterte om hallelujaendringer ved å bytte motvekt, btw.

    Jeg fikk #¤%&#¤ ikke motvekten til å passe, selvsagt! :mad:
    Så da måtte jeg bruke pappremsene som fulgte med fra Groovetracer og en tang og la det stå til. :eek:
    Heldigvis løsnet endestumpen helt udramatisk og jeg kunne sette på den nye. Phuuii.

    Jeg kom langt unna pivot med originalvekten og tungsten er heller ikke tunge nok for min Ortofon.
    Der var en annen av grunnene til kjøpet.
    Nå har jeg en som passer min egen PU, AT33EV og Dynavector DV20XL. Da er jeg sikker. :)

    Kommer tilbake med inntrykk.

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    VilhelmW skrev:
    RoDa; jeg har ikke kritisert de rimeligste Rega-armene. Jeg har sagt at jeg reint personlig ikke liker de. Jeg synes at plastgreia til antiskatingen er kjip, og det står jeg for. Og jeg har også sagt at jeg er kjent med at mange - også vinylspillerfabrikanter - modder Rega-armer og får flotte greier ut av av disse.
    OK. Plastgreia er en løsning for å flytte magneten frem og tilbake, den kunne sikkert vært bygget i flottere materialer, og er forsåvidt det på RB1000. Tingene er bygget til en utsalgspris, langt fra cost-no-object dette. At grunnkonstruksjonen er god viser jo disse aftermarketleverandørene til gangs. Hvilke armer synes du er bedre enn RB301 eller 251 til samme pris?



    Men bevares, kan rimelige Regaspillere være en inngangsbillett for mange til vinylens flotte verden av musikk, så ære være de for det.
    Enig. Vi kan vel si at Rega er rimelig hele veien, dyreste spilleren koster ikke mer enn en eksotisk PU. :D




    Jeg vurderte sterkt en pent brukt P7 og hadde både P5 og P7 på heimlån, før vpi Scout'en ble kjøpt. Jeg likte P7'ern godt og kunne nok levd fint med den, men så dukka Vpi'en opp, og det ble nok et lykkeligere valg for min del. Clearaudio black Pearl var forresten også inne i bildet et kort øyeblikk..
    Jeg synes det er litt rart at du ikke havnet på en Rega, dette må da være lyd som er rett på linje med Densen?
    Det ble kanskje for mye av det gode? Lett på foten, rytmisk drivende og fremoverlent.



    Jeg er spent på hva du opplever lydmessig med det nye motvektsloddet.

    mvh. VilhelmW
    Kommer :)

    Mvh
    Rolf
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor Groovetracer?
    Jeg har tenkt på ny motvekt helt siden starten av mitt P5 eierskap.
    Fikk tips om dette allerede første uken, tror jeg. Så tanken har lurt lenge i bakhodet.
    Etter TT-PSU og subplatter var det på tide å flytte tanken frem i hodet.

    Motvekten som får mest skryt rundt om er Michell Technoweight.
    Som jeg skrev tidligere var jeg skeptisk til å løsne den originale endestussen, og det er et must for å bruke Michells løsning.
    Origin Live har også en variant, hvor det sies at nettopp endestussen er det viktigste i endringen fra original.
    Etter å ha brukt Groovetracer Subplatter og fått kjenne på kroppen hvor bra kundeservice de har og ikke minst hvor ekstremt bra finish og kvalitet det var på subplatteren så føltes det ikke veldig risikabelt å handle derfra.
    Det eneste risikable er tollen inn til Norge som legger grovt på prisen man kjøper for.... :(
    Men skal vi bo i dette fantastiske landet så må vi være beredt å betale prisen. :D

    Tidligere nevnte "daniel" på Euphonia Audioforum hadde byttet ut Origin Live med Groovetracer, og det var med å tippe beslutningsprosessen i retning Groovetracer.
    Mailkontakt med Frank Smillie gjorde at jeg fikk muligheten å kjøpe en one-off versjon i satin finish. Kult nok å ha noe spesielt.








    Motvekten kom godt pakket inn og pakken inkluderte nøkkel til å stramme motvekten på endestussen. Ny stuss og selve motvekten.
    (Denne finnes i flere forskjellige vektklasser. 110g, 130g og 150g. Jeg har den tyngste)

    Bruksanvisningen er veldig grundig og forteller alt du trenger å vite og litt til. Blant annet står det et tips om å sette skalaen til VTF på 3g for å frikoble fjæra inni mekanismen i stor grad. Ved å sette den på 3g får du også litt spillerom for finjustering av VTF.
    Vet ikke hvor mye dette har å si for lyden, men jeg gjorde som instruert i alle fall.







    Finish og kvalitet er som på subplatteren helt glimrende! At hovedgeskjeften til Hr Smillie er å levere maskindeler til blant annet flyindustrien kommer denne bigeskjeften med tre Rega tweaks til gode. 8)
    Jeg gjorde som normalt og kjørte gjennom noen låter før jeg gjorde byttet fra original smultring til kleshengeren fra Silicon Valley.
    Groovetracer legger som nevnt ved to pappstrimler for å hjelpe til med demontering og montering av endestussen.
    Etter jeg hadde kommet over frykten for å ødelegge lager og gikk i gang med å demontere så var det befriende enkelt.
    Du trenger en separat vekt for å fine rett plassering av motvekten, i alle fall dersom du ønsker å frikoble Regas egen VTF-justering.
    Jeg hadde min Pro-Ject Measure-it lett tilgjengelig så den saken var grei.
    Et lite moment rundt monteringen er å få motvekten til å henge i plan med plinth/tallerken.
    Den er ikke helt selvjusterende og litt sikting og mysing må til.








    Fint med slike tweak som er 100% reversible og lette å sjekke virkningen av. Selv om Groovetracers endestuss er litt mindre enn originalstussen i diameter så passer likevel smultringen bra og den kan kjapt bytte plass med kleshengeren.

    To Groovetracer produkter på plass. 8)
    Subplatteren er en no-brainer, så spørs det da med motvekten om den lider samme skjebne som white-belt og havner i skuffen? :-X








    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den så forseggjort ut.

    Hvordan justerer du nåletrykket nå? Må du bare skyve vekta frem og tilbake?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.665
    Antall liker
    32.664
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som vanlig, flotte forklarende bilder med ditto tekst RoDa ;)
    Den blev lekker med denne syns jeg, og da lyden også blir lekker, ja da er du jo der da ;D ;D

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En smultring og en kleshenger ......


    Jeg fatter ikke mye av hvordan dette kan ha påvirkning på lyden. Fatter ikke så veldig mye mer nå heller egentlig.. :-[
    Men hva betyr det når jeg kan høre forskjellen!?! ;D













    Skepsisen til denne endringen gjør kanskje at forskjellene oppleves store? Jeg hadde strengt tatt ikke trodd dette skulle være rare greiene, men fanken heller!!
    Bassen slår seg fort frem som en endring. Mer tight, mer kontrollert og mer detaljer. Ikke minst oppleves den mer punchy, og det gjør lyden mer rytmisk levende. Det var nok ikke mudret før heller, men i etterkant fremstår det slik. Bassen er strammet opp og mindre ullen, uten at det låter slankt. Bare mer detaljert og beskrivende i dette området.
    Mellomtonen og toppen har fått enda et snepp på fokus og presisjon, mye det samme som skjedde med subplatter og TT-PSU og altså nå dratt enda lengre. Det virker også som støy er senket enda et snepp og bakgrunnen er svartere.

    Men endringene i selve presentasjonen av lydbildet er (sammen med bassen) det mest påtagelige. Bredde, høyde og dybde vokser, men aller mest låses elementene i lydbildet fast uten å røre på seg selv gjennom komplekse passasjer i musikken. Lydbildet blir mer troverdig og dette som før har vært CDens banehalvdel i mitt oppsett er i ferd med å bytte side. Lyden virker mer energisk og levende, også på lavere volum.

    Noen av brukt- og arveskivene mine har vært spilt på mindre gode spillere og har slitasje. Hører dette på stemmer som kan skjære ut og ss-er som er sch-ete. Den nye motvekten gir en herlig effekt ved at dette blir mindre fremtredende. Det er fortsatt hørbart, selvsagt, men det står ikke i veien for musikken. Bravo!




    (Hvilken LP her, impulse? ;) )










    Dette er mine subjektive inntrykk i mitt eget oppsett på min P5.
    Jeg har ikke aning om hvordan det ville vært med Michell eller Origin Live eller andre motvekter.
    Jeg har heller ikke aning om det jeg hører er grunnet frikobling av VTF-fjæra, lavere tyngdepunkt, tettere på pivot eller hvilke andre fysiske forskjeller det nå er på disse to.
    Men for svarten så moro det var å oppleve!



    Så får vi se om jeg stopper her eller fortsetter på denne tweakede veien videre.. :D












    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Den så forseggjort ut.
    Hvordan justerer du nåletrykket nå? Må du bare skyve vekta frem og tilbake?
    Kan bruke normalmetoden med å balansere ut armen og justere etter VTF-skala.
    Men jeg har valgt å følge instruks og sette VTF-skala til 3g og justere ved å flytte vekta. Funket helt fint det.
    (I alle fall med muligheten til å finjustere på armen)

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.896
    Antall liker
    13.950
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    Som vanlig, flotte forklarende bilder med ditto tekst RoDa ;)
    Den blev lekker med denne syns jeg, og da lyden også blir lekker, ja da er du jo der da ;D ;D

    gismo
    Takker gismo.
    "Er der" ?? Hvem kjenner du med denne sjukdommen vi har som "er der"? ;D
    Alltid på vei, med konstant nytelse ;)

    R
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Kan bruke normalmetoden med å balansere ut armen og justere etter VTF-skala.
    Men jeg har valgt å følge instruks og sette VTF-skala til 3g og justere ved å flytte vekta. Funket helt fint det.
    (I alle fall med muligheten til å finjustere på armen)

    R
    OK. Så formeg at det kanskje ville bli vrient, siden det sikkert ikke skal rare flyttingen til før nåletrykket endrer seg et halvt gram hit eller dit?

    Hvorfor lyden blir annerledes? Tja, si det, du. Ser ikke noen åpenbar grunn, jeg heller, men i det siste har jeg lært meg at ved å øke massen på armen, vil dens egen-resonnansefrekvens flyttes nedover. Kanskje det er det som gir et heldig utfall?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn