RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her er vi så smarte at den halve skatten plasseres i november. Det er jo gjerne ikke rett oppunder jul folk drar nytte av de ekstra kronene. :)
    Men jeg har ikke hastverk med å samle sammen til en sub til, tvert imot.

    Bra med liv på himmelen da sola gikk ned i ettermiddag.

    IMG_7640.jpg
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.532
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Det kan virke som han RoDa uten _ foran og bak får litt meldinger :D
    Bare gøy det, får som regel kontakt til slutt uansett. (y)

    En slags final update om tassen. Advents-tass.
    Jeg tror det er lett å bli basskåt, selv med en liten tass. Så kanskje liker jeg nivået litt (for) høyt, kanskje.
    Foreløpig sluttsum her er delefrekvens på 47Hz og nivå på 44%. Sånn ca :unsure:😅 Fortsatt litt småskruing, så det kan variere et par Hz-er og et par %-er.
    Noen låter kan virke litt basstunge og noen motsatt, men sånn er det jo uten subwoofer også. Forskjell på innspillinger vil det være, sub eller ei.

    Speaker input vs line input
    Jeg liker høyttalerinngangen best. Jeg tror det er siden signalet som da mates inn i sub er likt det som mates inn i høyttalere. Inkludert alle rør og trafoene. Jeg tror det gjør at subwooferen da er mer i takt med høyttalerne. Jeg tror det er årsaken til at jeg opplever suben som raskere og enda mer "usynlig" i lydbildet. Jeg tror såpass på det at jeg har pakket vekk signalkablene. Er jo bare å teste på nytt en vakker søndag når/hvis jeg begynner å tvile på hva jeg tror. :)

    Lyden av C1 med sub
    Jeg vet fra tidligere at det er mulig å venne seg til fraværet av den nederste bassen. Det var en overgangsperiode fra Vienna gulvstående til Dynaudio stativhøyttalere, for å si det sånn. Bassen kan trekke oppmerksomheten til seg, så det er ikke gitt at dypere/mer bass betyr mer musikkglede.
    Det kan faktisk være tvert imot om det bare rumler og rister der nede. :rolleyes:

    C1 alene funker bra, og på noen låter veldig så bra. De treffer nok der bassen spiller best. Eksempelvis
    Lars Bremnes - Ha Det Hav, Mark Knopfler - Rudiger, D'sound - Smooth Escape, Sophie Zelmani - How It Feels
    De låtene blir også i kategorien "å, fan" med KC62 slått på. Selv om den lille ikke er i nærheten av å kunne medføre setningsskader.
    Det er bare å ta et kjapt blikk på anleggstrådene og DIY-seksjonen her inne for å skjønne at det kan gjøres ordentlig dette med bass. :cool:

    Jeg har noen tanker om at C1 uansett ikke spiller høyt eller har mye kapasitet fra sine 40ish og opp, så da trenger jeg ikke så mye kapasitet nedover heller.
    Prøver ikke å starte en diskusjon om dette er rett, den har jeg tapt før den har startet. Men jeg må jo rettferdiggjøre valget mitt av mikrosub basert på noe...
    Nok krutt i den lille tønna enn så lenge. 😉

    Jeg synes bassen skjøtes fint på under C1, at jeg får den forlengelsen av nedre frekvens som jeg ønsket meg med sub. Plasseringen midt mellom høyttalerne gjør at hjernen får fri, og jeg slipper visuell ubalanse som gjør at jeg "hører" at den står ved en av høyttalerne.
    Kef KC62 fra @HiFi Life AS, levert lynkjapt forresten, er helt lydløs i seg selv. Da mener jeg at det ikke er noen ulyder, det er ikke mulig å høre hvor sub-en er plassert og med all kontroll innebygget så presses den ikke til det kommer ulyder fra den. Det er en svært velkommen egenskap.
    Spiller jeg så høyt at maks lydnivå fra Kef-en nås, så bare holder den litt igjen mens resten av lydbildet - altså fra C1 - øker. Praktisk. (y)

    Kef KC62 spiller så dypt at jeg hører hva Kurt Wagner bedriver langt der nede. Den oppleves som "rask nok" til å spille sammenhengende med høyttalerne. Den spiller høyt nok til mitt normale lyttenivå. Den har detaljer nok til å høres ut som instrumenter som spiller, ikke som en slegge med ullsokk. Den er liten nok til ikke å gjøre seg bemerket som et ekstra salongbord. Den er rett og slett svær nok for meg.

    Lyden med subwooferen på plass har tatt et steg nærmere komplett. Det er fortsatt små greier, men litt større lydbilde og litt mer av innspillingene vises frem. Det eneste jeg har tapt er nok de gangene C1 overrasket med å spille mer bass enn man skulle tro.


    Vis vedlegget 768240



    mvh
    Spennende lesning RoDa, jeg går og teller minuttene her nå på jobb for å få dratt å hentet min nyervervede sub.
    Det gledes stort...

    ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du RoDa.. Ert, ert.. Forklar meg, teknisk, hvordan signalet blir mer likt fra høyttaler utgang kontra linje? Hva mangler isåfall linjesignal når signalet fra høyttaler utgang er mer i "takt"...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel sånn ca. alle grupper som spiller britisk folk, siden det trolig er en av de aller mest populære låtene i den sjangeren. Har ikke tid til å finne frem forslag akkurat nå siden jeg må gjøre meg klar til jobb, men om du søker på låtnavnet på f.eks Allmusic så finner du trolig nok eksempler til å lytte resten av kvelden og deler av morgendagen.

    Edit: blir det rolig på jobb så kanskje i løpet av natta....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du RoDa.. Ert, ert.. Forklar meg, teknisk, hvordan signalet blir mer likt fra høyttaler utgang kontra linje? Hva mangler isåfall linjesignal når signalet fra høyttaler utgang er mer i "takt"...
    Jeg vet jo ikke helt, og er åpen for at det ikke er noe forskjell men jeg biller meg inn ting. :)

    Men jeg tror at signalet som kommer ut av høyttalerutgangene på Cayin er litt annerledes enn det er på vei ut av pre-out.
    Argumentene jeg finner på nett rundt signal- vs høyttalertilkobling er av typen "hvorfor i alle dager vil du ha et mer forvrengt signal inn i subwoofer?".
    Mitt svar på det er fordi jeg liker den forvrengte (rør)lyden. Altså tror jeg at signal inn på sub som har fått samme behandling gjennom rør og trafoer gjør at den spiller likere det høyttalerne gjør. Jeg tror også at det har mer betydning når høyttalerne spiller uten høypass og dermed overlapper litt med sub.

    Vi skal alle ri våre hester, selv om denne lille subwooferen knapt nok er mulig å sette seg på. 😅


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet jo ikke helt, og er åpen for at det ikke er noe forskjell men jeg biller meg inn ting. :)

    Men jeg tror at signalet som kommer ut av høyttalerutgangene på Cayin er litt annerledes enn det er på vei ut av pre-out.
    Argumentene jeg finner på nett rundt signal- vs høyttalertilkobling er av typen "hvorfor i alle dager vil du ha et mer forvrengt signal inn i subwoofer?".
    Mitt svar på det er fordi jeg liker den forvrengte (rør)lyden. Altså tror jeg at signal inn på sub som har fått samme behandling gjennom rør og trafoer gjør at den spiller likere det høyttalerne gjør. Jeg tror også at det har mer betydning når høyttalerne spiller uten høypass og dermed overlapper litt med sub.

    Vi skal alle ri våre hester, selv om denne lille subwooferen knapt nok er mulig å sette seg på. 😅


    mvh
    Virker veldig logisk for meg det du skriver.

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Just pulling your chain m8.. Trodde også på det du skriver.. Et spørsmål er jo hva forsterker i sub gjør med det "rene" signalet den får fra høyttaler utgang på forsterker som har rør... Nei, som du klokt sier, en rir hester.. Enkelte ganger faller en av, andre ganger er det et muldyr, eller en må gumle en kamel.. Uansett, det er fremdrift :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Må nesten kunne kategoriseres som en supergruppe. Har ikke fått det med meg. Blir vanligere og vanligere 😡 Takker for tips! Ligger klar til jeg er innehaver av en streamer igjen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kom over denne karen på youtube, etter at noen linket til han i Humminguru-tråden.
    Liker stemningen og innholdet på kanalen hans.




    Smått inspirert av han så er det kun lov å spille vinyl i dag. Først en firelåters 45rpm i fin farge :D

    IMG_7882.jpg


    IMG_7880.jpg







    Så innom en gammel favoritt hvor "Runing On Faith" og "Old Love" er virkelig godlåter.

    IMG_7889.jpg


    Praktisk med sånne store platecover som kan brukes til å gjemme bort subwoofere.

    IMG_7890.jpg






    Beck - Morning Phase
    Et fantastisk album! Tror det har hos @Hornlyd jeg hørte det først.
    Noen plater bare treffer så vanvittig med en gang.
    Dette er for meg et av dem.

    IMG_7891.jpg



    Fortsatt god lørdagskveld og helg til de som er innom tråden :)


    mvh
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    God helg _RoDa_ :)
    Det ser så strøkent ut 👌
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Oppsettet må låte godt OG se bra ut! Der er vi enige :D

    Ta gjerne turen innom meg en gang du kjører forbi, Mister ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kos deg, @vipa - og meld meg med tlfnr, adresse og tid i morra 👍😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet jo ikke helt, og er åpen for at det ikke er noe forskjell men jeg biller meg inn ting. :)

    Men jeg tror at signalet som kommer ut av høyttalerutgangene på Cayin er litt annerledes enn det er på vei ut av pre-out.
    Argumentene jeg finner på nett rundt signal- vs høyttalertilkobling er av typen "hvorfor i alle dager vil du ha et mer forvrengt signal inn i subwoofer?".
    Mitt svar på det er fordi jeg liker den forvrengte (rør)lyden. Altså tror jeg at signal inn på sub som har fått samme behandling gjennom rør og trafoer gjør at den spiller likere det høyttalerne gjør. Jeg tror også at det har mer betydning når høyttalerne spiller uten høypass og dermed overlapper litt med sub.

    Vi skal alle ri våre hester, selv om denne lille subwooferen knapt nok er mulig å sette seg på. 😅


    mvh
    Sammenfaller med mine erfaringer med Merlin VSM og to suber. Bassen ble kanskje ikke «bedre», men det låt mer homogent kjørt via effekt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt mer vinyl siden det var avtalen med meg selv.
    Så har vi tent rør i kveld, de står og skinner der for seg selv.
    Ett OA2 og to 6N6P, til sammen blir det tre.
    Men enn så lenge ikke noe musikksignal gjennom dem siden de er på digitalsiden av anlegget.
    Det er både tvangstanker, nerding og latskap som gjør at de er tente, så slipper jeg å gjøre noen krumspring i loggboka for driftstimer :D

    IMG_1769.jpg




    På andre siden, analogsiden, snurres det.

    Lybildet på Raising Sand er deilig fyldig og med trøkk i. Liker denne godt.
    Ikke lyttet nok på etterkommeren ennå.

    IMG_7893.jpg




    Gode gamle G'n''R
    Det blir for min del stort sett alltid fra Patience og ut som spilles. Litt bråkemusikk de første låtene.

    IMG_7895.jpg




    IMG_7896.jpg






    Katie, live fra O2 er i hvert fall ikke bråkete!
    Vakkert og mykt fra henne.

    IMG_7898.jpg


    Funker til å skjule subwooferen dette også.

    IMG_7899.jpg





    Angående subwooferen så har vinyldagen gitt en overraskende oppdagelse.
    Jeg synes platespilleren er kjappere og mer kontant i bassen. Her hadde jeg faktisk trodd det skulle være litt trengere og avrundet, men det er rett og slett veldig bra, Artig opplevelse!



    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De er noen raringer disse høyttalerne mine. Blir enda tydeligere etter å ha vært i nærheten av normalt utseende høyttalere hos @vipa i går. 😅 :D
    Men jeg syns de er passe schtilige likevel :cool:


    IMG_5424-001.jpg


    IMG_7306.jpg


    IMG_7635-001.jpg



    mvh
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Lekkert oppsett. C1 hørte jeg hos @oyvindl85 for noen år siden å de har brent seg i minnet som meget gode +++ å cayin er jo meget bra😁🎶
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva er den bittelille blå ledningen som går inn i suben? Det skal ikke mye lengde til for at de har samme displasement!

    Fint julekort.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva er den bittelille blå ledningen som går inn i suben? Det skal ikke mye lengde til for at de har samme displasement!
    I min sin?
    Svarte høyttalerkableriensvartstrømpe og en grønn strømkabel :)
    (var tidligere et par hvite signalkabler i stedet for den sorte strømpen)

    For referanse, siden det kan virke som du er litt fargeblind, så er pistolen blå :ROFLMAO:

    subwoofer.jpg

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et par gode ører, montert på en erfaren og svært hyggelig fyr, var innom i dag.
    Gode refleksjoner, gode beskrivelser og forklaringer, førte til litt endring. Subwoofer nå helt i bånn på delefrekvens, 40Hz der altså, og nivået 5-7 knepp lavere. 😅
    Dette skal forskes videre på, med endring i perspektiv som forutsetning.
    Lærerik onsdag, takk for besøket! 😊👍
    Høyttalerne er fortsatt ganske stolte av at du trodde sub var slått på under Amsterdam Stranded 😁😎

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Et par gode ører, montert på en erfaren og svært hyggelig fyr, var innom i dag.
    Gode refleksjoner, gode beskrivelser og forklaringer, førte til litt endring. Subwoofer nå helt i bånn på delefrekvens, 40Hz der altså, og nivået 5-7 knepp lavere. 😅
    Dette skal forskes videre på, med endring i perspektiv som forutsetning.
    Lærerik onsdag, takk for besøket! 😊👍
    Høyttalerne er fortsatt ganske stolte av at du trodde sub var slått på under Amsterdam Stranded 😁😎

    mvh

    Veldig hyggelig å väre på besök igjen, alltid trivelig hos dere...og siden sist...med ett ”helt" nytt oppsett!
    Interessant når to innfallsvinkler til aktuell lyd/opplevelse diskuteres, skal ikke si så mye annet enn att det er oppsett jeg selv kunne levd veldig godt med, både uten og med sub...jeg ble imponert og overrasket av Dynaudioénes evne å presentere egne kvaliteter...veldig bra!

    Vi snakkes plutselig..og når det roer seg i samfunnet igjen.....veien har blitt kortere til ett besøk sørover... du er hjertelig velkommen :)

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ...og apropos musikk valg igår, traff på Paal Flaata på jobben idag, og vekslet noen få ord med ham...pussig med tanke på sporet (Amsterdam Stranded) fra Rockefeller konserten i 2001 vi spilte igår...dessverre tyder ingeting på att det er noe mer i vente fra Midnight Choir med det förste...men en skikkelig hyggelig fyr :giggle:

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En slags fasit etter @musicus besøket er at delefrekvens subwoofer er ned fra 47ish til 40-42ish.
    Samt nivå ned fra 40% til 30%.

    Resultatet er at det ikke høres som som sub-en overlapper med bassen fra høyttalerne, og at lyden oppleves noe luftigere og friere.
    Samt et økt detaljnivå i bassen.
    Refleksjonen trigget etter besøket er at jeg liker lyden fra C1, og måten de spiller på.
    Grunnen til subwooferen er å skjøte på rekkevidden i bassen, ikke å rote seg bort i det aktive området til høyttalerne.

    Takk for ærlige og innsiktsfulle betraktninger @musicus :)




    IMG_7933.jpg



    mvh
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Er så deilig følelse når pop anlegget hjemme leverer som ønsket 🎶🎶 vel unt 🎶
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Når du deler såpass lavt, kan du også prøve å flytte suben. Hvis du da ikke absolutt vil ha den midt foran, men litt unna midt på gulvet og mer på sida. (🙊)
    Det er klart den tåler å beskues, men.
    Altså prøve. 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn