RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Snaut innspilt jo :)
    Mine har stått her i 6,0602739726 år ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du hører på?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje sjekkes ut. Daft Punk her i kveld, til moroa ble stoppet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dæven, blues, takk! Det er vakkert :) Tatt ned så det bare slurer skeivt fremover. 8)
    - Versjonen fra Live @Filmore er også deilig.

    Det var selvsagt This Sweet Old World jeg snurret tidligere i kveld. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynte det å bli litt vel stille her inne..?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mr Roda har anlegg han trives med... ;) Og en mester i å holde byttesyken i sjakk ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    ...det siste der vet jeg ikke helt..!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk uventet ekstern hjelp til det, Bjørn.H... Gategutten røk i dag ved stenging av vanntilførsel, og da slpper jeg å tenke på hifiutlegg på et par titalls tusen i alle fall. Bare grav du gamle Børre :(
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Abstinenser, abstinenser.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Men hva slags gategutt er det snakk om?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Utvendig hovedstoppekran. Modell gammel, type byggeår. Risk for at den ryker når den brukes. Risken var reell...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Trenger man egentlig innlagt vann i dag? Holder det ikke med å laste ned en app?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Skal selv snart prøve en ny Pickup her.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Skal selv snart prøve en ny Pickup her.
    Det har jeg også lyst til. Etter alt for mange timer med gold note spilleren som pm hadde med på messa, så har jeg sinnsykt lyst på en donatello gold pu. Fy flate som den spilleren låt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lille gul er PU nok her, tenkjer eg. ;)


    Men, i går var det Kari :)


    1-IMG_8471.JPG






    ......og Mozart måtte stille seg i skammekroken ;)

    2-IMG_8473.JPG
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Oi. Er det en harbeth sideboob vi ser der?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Heldig med bildeutsnittet eller nok en uendelig roda "pakk og klipp" tråd? :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er godt fornøyd med Vienna Mozart Grand SE, og får kun unntaksvis dragninger mot andre høyttalere.
    Ingen regel uten unntak, sies det, og regelen for dette unntaket er at dragningen oftest går mot Harbeth.

    Har hørt, og rent ut digget lyden av Super HL5 hos Liotheles gjennom mange år.
    https://www.hifisentralen.no/forume...g-med-narvikdialekt-og-ho-kari-ut-pa-tur.html

    Men Harbeth er - etter min mening - høyt priset, sikkert grunnet popularitet, og sikkert også derfor de holder seg høyt i pris på bruktmarkedet.
    Samt at jeg har hatt mine tvil om spillestilen har nok tyngde i det nederste frekvensområdet til å kunne fungere alene - uten sub(er) - i mitt noenogtredve kvadrat store rom.

    Tvilen har vært nok til å ikke kjøpe uhørt, og skammen har vært liten nok til å mase på Liotheles om å ta dem med på besøk ;)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er godt fornøyd med Vienna Mozart Grand SE, og får kun unntaksvis dragninger mot andre høyttalere.
    Ingen regel uten unntak, sies det, og regelen for dette unntaket er at dragningen oftest går mot Harbeth.

    Har hørt, og rent ut digget lyden av Super HL5 hos Liotheles gjennom mange år.
    https://www.hifisentralen.no/forume...g-med-narvikdialekt-og-ho-kari-ut-pa-tur.html

    Men Harbeth er - etter min mening - høyt priset, sikkert grunnet popularitet, og sikkert også derfor de holder seg høyt i pris på bruktmarkedet.
    Samt at jeg har hatt mine tvil om spillestilen har nok tyngde i det nederste frekvensområdet til å kunne fungere alene - uten sub(er) - i mitt noenogtredve kvadrat store rom.

    Tvilen har vært nok til å ikke kjøpe uhørt, og skammen har vært liten nok til å mase på Liotheles om å ta dem med på besøk ;)
    Overhode ikke noe problem RoDa, du har jo drasset med både forsterker og dac til meg ved tidligere anledninger så dette er bare morro og i hifi-interessens ånd :)
    Takk for en riktig så hyggelig kveld med deg og Baard og etterhvert skal du kanskje si litt om hva du syns om de engelske herrene i eget rom også?
    For min del så forstår jeg godt at Mozart har overlevd lenge i ditt oppsett, for de spiller med en stativhøyttalers presisjon, letthet og innsikt pluss at de har et utrolig fundament til å være en såpass nett og fin gulvstående HT
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noe slags rapportering skal vi nok få til, -BB-
    Har bare litt jeg må få unna først...

    1-IMG_8500.JPG



    Bilder blir der verre med, når squeezeboxens venner møtes er det mer fliring og skravling enn kamera og tripod. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I min jakt på den søte audiofile kløe ligger jeg ofte med vinduet åpent for å lokke inn myggen.
    Det har virket dårlig de siste årene, så nå måtte det kraftigere tiltak til.
    Det ene merket - av selvsagt flere - som jeg ikke har hatt innom men som ikke forsvinner fra tankene er Harbeth.
    Lyden hos Liotheles er ikke uten skyld i dette. En messeopplevelse med P3ESR sitter også godt i kroppen.

    Viennaene tegner ikke opp et spesielt stort lydbilde, og de spiller ikke spesielt høyt. Men ut over det er de ganske forbannet bra balanserte og lettlikte.
    Jeg putter dem i samme spillestil som Sennheiser HD650, som noen elsker og andre elsker å hate.

    Ikke alle har Vienna Mozart GrandSE som referanse, så en del av denne skrivingen blir lite verdi i, er jeg redd.

    Bassen
    Første som blir lagt merke til når SHL5 på foundationstativene tar over er at det blir mindre bass. Eller mindre nivå nedover i bassen, er mer riktig å si.
    Den bassen som mer føles enn høres er ikke tilstede fra SHL5 på samme måte som fra Viennaene.
    Diskusjonen om Vienna har for mye nivå, en festkul eller at SHL5 er slik det skal være er ikke så nøye.
    Det er i alle fall en forskjell.

    Toppen
    Fyldigere, rikere, og opplevd større lydbilde fra SHL5. Helt uten å stikke seg frem eller låte hardt på noen måte. Høres ikke som disskant som ikke henger sammen med resten, selv om det er fire stykker som er i spill.
    I mine ører høres det egentlig bare passe fantastisk ut.

    Mellomtonen
    Det som kanskje trigger meg mest når det gjelder Harbeth. Er jeg farget av historiene om stemmen til datteren, og nå visstnok snart barnebarnet, til Alan Shaw som referanse? Jatta jatta. Kan jeg rent ut være så påvirket at jeg blir lurt? Jatta jatta. Bryr jeg meg om det? Neitta neiita.
    Det er en sånn deilig opplevelse av lag på lag som hørselen kan skrelle av og lytte innover og en sånn like deilig stoffelighet - i betydningen av å nærmest kunne ta på og føle på overflaten av, at den første opplevelsen av mindre bass nå begynner å miste verdien sin.

    Totalt SHL5
    Jeg personlig står igjen med bassen som det eneste ankepunktet i gjengivelsen til Harbethene.
    Om kassene spiller med? Glem det
    Om de virker overpriset i forhold til hva du får for pengene? Ja, men er ikke lyden viktigst?
    Kunne jeg levd med SHL5 som mine egne høyttalere? Vet ikke, har ikke løpt og kjøpt ennå.
    Alle bør høre et par Harbeth for å høre denne måten å gjengi musikken på.
    Treffer det så tror jeg det blir en ny og bedre hifiverden for deg.
    De er spesielle, og ganske så motstrøms og jeg digger det. Høyttalerkasser 8)


    3-IMG_8474.JPG




    Rommet er 7,8 x 4,4 meter.
    Høyttalerne ble plassert på samme sted som mine egne.
    Senter av frontbaffel 1/7 av rommets lengde - 1,1 meter - fra frontveggen, lett - type nesten ikkeno - vinklet inn. (prøvde litt mer vinkling men ikke av stor betydning i lyden)
    Sofa - og lytteposisjon - 38% av rommets lengde, 3 meter fra frontvegg. Samt litt i sofa helt i andre enden av rommet knappe 7 meter unna høyttalerne.
    Venstre høyttaler 1/3 av rommets bredde fra sidevegg - 1,45m og høyre høyttaler 1/5 av rommets bredde fra sidevegg - 0,9m
    Sånn ca omtrent 2,1 meter mellom høyttalerne og ca samme fra høyttaler til lytteposisjon.
    Her pleier det meste av høyttalere å funke best hos meg. Men ved lengre tid med SHL5 ville jeg nok prøvd litt lengre fra hverandre og litt nærmere bakvegg.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bevegelser i Moss. Spennende! Du er vel såpass haifai-spontan at du burde klare å bestemme deg.....om et år eller to :cool::D
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg opplevde at bassen i SHL5 ikke gikk spesielt dypt og heller ikke med samme tyngde som i mine vesentlig mindre Dynaudio Special 25. Dette var overraskende da jeg hadde forventet mer av såpass store kasser. I tillegg opplevde jeg diskanten som litt slitsom, noe jeg regnet med kunne ha å gjøre med metalldomen øverst, eller med en litt uheldig matching med forsterkeren. I tillegg har jeg en liten skade på høyre øre som gjør meg ekstra følsom for skarpe lyder, noe som kanskje også spilte inn.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Jeg opplevde at bassen i SHL5 ikke gikk spesielt dypt og heller ikke med samme tyngde som i mine vesentlig mindre Dynaudio Special 25. Dette var overraskende da jeg hadde forventet mer av såpass store kasser. I tillegg opplevde jeg diskanten som litt slitsom, noe jeg regnet med kunne ha å gjøre med metalldomen øverst, eller med en litt uheldig matching med forsterkeren. I tillegg har jeg en liten skade på høyre øre som gjør meg ekstra følsom for skarpe lyder, noe som kanskje også spilte inn.
    Hei K.H. !

    Dette er jo som du vet dine gamle SHL5, som jeg kjøpte av deg for ca. 7 år siden. De var da kliss nye og du hadde vel ikke hatt de mer enn et par måneder?
    Jeg ser at du nevner dette med slitsom diskant når SHL5 blir diskutert her inne, men det spørs om ikke det er relatert til din hørsel for ingen andre som har hørt dem har reagert på dette. Kanskje de hadde behov for litt lengre innspillingstid enn du hadde tid til å gi dem?, eller så er du bare ekstra følsom for denne superdiskanten fra Seas (som faktisk er delt helt oppe ved 12kHz)

    Når det gjelder bassen er de også hos meg litt beskjedne (langt unna den romlebassen som Zerostat opplevde, ref Harbeth-tråden)
    Jeg opplever bassen som artikulert og presis men kanskje med litt lite nivå i store rom (+30kvm). I min lille kjellerstue (15kvm) er bassen derimot helt passe.

    Mitt lytterom er omtrent helt identisk med RoDa sitt men jeg bruker 2 stk REL Storm V for å supplere litt under 55Hz. Det fungerer utmerket og overgang mellom høyttaler og sub er tilnærmet sømløs ved bruk at REL's smarte høynivå tilkoblingskabel koblet til biwiringsterminalene på høyttalerne.
    Jeg har nå hørt mine SHL5 på både Naim 5, Naim SuperNait, Audionet SAM, Luxman vintage og på rørforsterker fra Audio Innovation (2x20w) og selv om det er nyanseforskjeller beholder de sin flotte karakter uansett.
    Man blir liksom aldri lei av å høre musikk på disse britiske klassikerne ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Meget interessant og spennende rapport _RoDa_.

    "ved lengre tid med SHL5 ville jeg nok prøvd litt lengre fra hverandre og litt nærmere bakvegg"

    Enig! Jeg har måtte jobbe med SHL5 i alle lokaler jeg har benyttet dem for å få dem til å skinne og jeg mener at dette er noe som gjør denne hobbyen givende. Hadde det vært enkelt hadde alle fått det til :) Jeg har også prøvd en rekke forsterkere og kan nevne Mcintosh, Cyrus, Primare, Nad, Creek, Abrahamsen og Dared og jeg vil påstå dem spiller annerledes og fengende flott på alle sammen.

    Jeg er allergisk mot aggresive diskanter og superdiskanten i SHL opplever jeg ikke som slitsom uansett forsterker. Bassen stikker seg ikke frem på noen måter og med riktig plassering er det plenty med pondus i mine ører.

    Mvh
    -BB-
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    I går i skyggen av en større, Super men ikke plus 8)
    Herlig at du har fått denne sjansen, blir spennende å få høre
    dine inntrykk👍🏼🎶

    Kan jo ta med mine Guarneri Memento på tur også??
    Nå har jeg tid så det kan vi få til og flere innrykk er jo
    greit å putte på minnepennen😎👍🏼😂

    gismo
    Jeg SKAL være med!
    Jeg gidder IKKE å dra med meg høyttalerne mine!

    :cool:;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg opplevde at bassen i SHL5 ikke gikk spesielt dypt og heller ikke med samme tyngde som i mine vesentlig mindre Dynaudio Special 25. Dette var overraskende da jeg hadde forventet mer av såpass store kasser. I tillegg opplevde jeg diskanten som litt slitsom, noe jeg regnet med kunne ha å gjøre med metalldomen øverst, eller med en litt uheldig matching med forsterkeren. I tillegg har jeg en liten skade på høyre øre som gjør meg ekstra følsom for skarpe lyder, noe som kanskje også spilte inn.
    Hei K.H. !

    Dette er jo som du vet dine gamle SHL5, som jeg kjøpte av deg for ca. 7 år siden. De var da kliss nye og du hadde vel ikke hatt de mer enn et par måneder?
    Jeg ser at du nevner dette med slitsom diskant når SHL5 blir diskutert her inne, men det spørs om ikke det er relatert til din hørsel for ingen andre som har hørt dem har reagert på dette. Kanskje de hadde behov for litt lengre innspillingstid enn du hadde tid til å gi dem?, eller så er du bare ekstra følsom for denne superdiskanten fra Seas (som faktisk er delt helt oppe ved 12kHz)

    Når det gjelder bassen er de også hos meg litt beskjedne (langt unna den romlebassen som Zerostat opplevde, ref Harbeth-tråden)
    Jeg opplever bassen som artikulert og presis men kanskje med litt lite nivå i store rom (+30kvm). I min lille kjellerstue (15kvm) er bassen derimot helt passe.

    Mitt lytterom er omtrent helt identisk med RoDa sitt men jeg bruker 2 stk REL Storm V for å supplere litt under 55Hz. Det fungerer utmerket og overgang mellom høyttaler og sub er tilnærmet sømløs ved bruk at REL's smarte høynivå tilkoblingskabel koblet til biwiringsterminalene på høyttalerne.
    Jeg har nå hørt mine SHL5 på både Naim 5, Naim SuperNait, Audionet SAM, Luxman vintage og på rørforsterker fra Audio Innovation (2x20w) og selv om det er nyanseforskjeller beholder de sin flotte karakter uansett.
    Man blir liksom aldri lei av å høre musikk på disse britiske klassikerne ;)
    Hei. Jeg hadde dem vel ikke et par måneder engang, så det er godt mulig de hadde opplevdes bedre hvis jeg hadde gitt dem litt tid. Jeg hadde jo også C7ES3 en kort periode før SHL5 og de hadde jeg ingenting å utsette på, bortsett fra enda mindre nivå i bassen. De hadde heller ikke metalldomen, så jeg trodde det var den som gjorde at jeg opplevde SHL5 slik jeg gjorde i diskanten.

    Så du har fortsatt de du kjøpte av meg. Tenkte kanskje du hadde byttet til nyere utgave i ettertid. 7 år med samme høyttalere tilsier i alle fall at vi snakker om bra høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn