RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg også synes wimp "låter" bedre. Må sette det i hermetegn fordi jeg ikke helt skjønner hvorfor det er slik. Litt mer nøytralt og distinkt? Nei, jeg tror jeg må være åpen for at jeg lurer meg selv..
    Jeg har dog aldri gått inn for å høre forskjell, men satt på Wimp en dag i forrige mnd siden kona allerede abonnerer. Det slo meg ganske raskt at det var en forskjell.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Du får jo 320-kvalitet på Premium-versjonen til Spotify for skarve 99,- i måneden. Det er, med all respekt, for et musepiss i havet av en investering for å få god lydkvalitet, strålende utvalg av musikk. De som kjiper seg for den summen, men bruker flere tusen på andre remedier som kanskje ikke gir den samme kvalitetsøkningen, forstår jeg meg ikke på.

Uten at jeg nå sier at du er det sistnevnte... ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis det var meg den kommentaren var til kan jeg trøste deg med at jeg har abonnert siden tidenes morgen.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Griffenfeldt skrev:
    Hvis det var meg den kommentaren var til kan jeg trøste deg med at jeg har abonnert siden tidenes morgen.
    Hadde ingen spesifikt i tankene, so ingen fare :) Men det er, både her og på AVF, folk som bærer seg og klager over at det koster penger å få bedre lydkvalitet, hele 99,- mnd, på en slik eminent streamingtjeneste. Min forrige kommentar kan du sette i den konteksten....

C

Cyber

Gjest
    Tok for moro en A/B-test av en del kjente spor på samme volum på hodetelefonene mine. Jeg kan ærlig talt ikke høre store forskjeller, om noen. Om noe føltes Spotify litt "friskere"...kanskje. Vi snakker svært små variasjoner ihvertfall.

Var forøvrig flere sanger jeg ikke fant i Wimp som var i Spotify. Kan være det er "Vice Versa" uten at jeg har prøvd.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Bruker kun WiMP for tiden selv, etter at Spotify free ble sånn "spill en låt maks 5 ganger" opplegg.
    Liker WiMP for det redaksjonelle, mye fine tips og spillelister å få.
    Når jeg tenker meg om har vi jo CD her i huset.
    Og anlegget til ho mor er koblet opp mot tv og det ruklet der.

Må det gå via SB eller noe annet fint eller duger det med tv og anlegg kun ?

/jan

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    RoDa skrev:
    Bruker kun WiMP for tiden selv, etter at Spotify free ble sånn "spill en låt maks 5 ganger" opplegg.

/jan
    Laste ned programmet til PC, tror det var link på canaldigital.no?
    Skal du ha det på SB så koster det 49,- mnd.

:)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anfield skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Hadde ingen spesifikt i tankene, so ingen fare :) Men det er, både her og på AVF, folk som bærer seg og klager over at det koster penger å få bedre lydkvalitet, hele 99,- mnd, på en slik eminent streamingtjeneste. Min forrige kommentar kan du sette i den konteksten....
    Enig med du.
    Jeg har før hatt Spotify kun på PCn for å høre på ny og ukjent musikk.
    Nå som jeg fikk muligheten så la jeg inn WiMP på SBen.
    Synes ikke jeg behøver Spotify med bruken min, selv om 99,- pr mnd ikke er mye penger.
    Begynner jeg å bruke det mer og savner noe på WiMP, så kanskje.

Sånn som det er nå med spillelister og anbefalt musikk så funker WiMP veldig fint for meg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    JanR skrev:
    RoDa skrev:

/jan

Ta en titt på det der.
    Guttungen har SB men tviler på at hu får låne ;) Pc har a så da kan hu teste om det er noe hu kunne tenkt seg.

Takker.

/jan

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    RoDa skrev:
    JanR skrev:
    RoDa skrev:

/jan

Ta en titt på det der.
    Guttungen har SB men tviler på at hu får låne ;) Pc har a så da kan hu teste om det er noe hu kunne tenkt seg.

Takker.

/jan
    Bare høggeli, kona og jentungen er fornøyde brukere her i huset. :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    Anfield skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Enig med du.
    Jeg har før hatt Spotify kun på PCn for å høre på ny og ukjent musikk.
    Nå som jeg fikk muligheten så la jeg inn WiMP på SBen.
    Synes ikke jeg behøver Spotify med bruken min, selv om 99,- pr mnd ikke er mye penger.
    Begynner jeg å bruke det mer og savner noe på WiMP, så kanskje.

Sånn som det er nå med spillelister og anbefalt musikk så funker WiMP veldig fint for meg.
    Enig og i tillegg en grei og oversiktlig side som jeg liker ;)
    Nå skal det sies at jeg har både Spotify og WiMP på laptopen her i "bulen", men velger nok bort den ene etterhvert.
    Til avspilling for en "godlytt" holder jo ikke noen av dem mål, men flott som musikk info osv...

...Griffenfelt: Det at både du og jeg ble lurt av godlyd fra WiMP har nok heller noe med HT å gjøre..... 8) ;D ;D

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Høyttalere ja, gismo.....
    Nå er det det par 805s på bruktbørsen i min favorittfinish.....
    Kanskje gi slipp på litt bass og se om noen er interesserte i mine CM9?

Tenkte jeg det ikke, bytte en del i anlegget og så bare raser det ivei ;D
    805s er en gammel drøm, det eneste skumle med det er muligens at drømmen er gammel? ::)

J

J.J

Gjest
    Etter all denne tid så er det ikke sjans for et lite lysglimt hos`n heller 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er vel ikke så rart at jeg ikke vil bli som dere to? .... ::)

;D ;D ;D

J

J.J

Gjest
    RoDa skrev:
    Er vel ikke så rart at jeg ikke vil bli som dere to? .... ::)

;D ;D ;D
    Det klarer du nok ikke ... da må du nok spise litt anderledes - MEN du kunne jo i det minste skaffet deg skikkelige Ht ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    7 milsstøvler er vel tilsynelatende en av de største trusslene i vår hobby Roda. Har sett det gang på gang. Voldsomme oppgraderinger i løpet av kort tid, og plutselig står hele " driden" på bruktbørsen.

Men på en annen side er 805 gode høyttalere!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Griffenfeldt skrev:
    7 milsstøvler er vel tilsynelatende en av de største trusslene i vår hobby Roda. Har sett det gang på gang. Voldsomme oppgraderinger i løpet av kort tid, og plutselig står hele " driden" på bruktbørsen.

Men på en annen side er 805 gode høyttalere!
    Det er jeg enig i Griffenfeldt.
    Nettopp derfor kjører jeg babysteps. ;)

Nedgradering fra 718BE var vellykket, synes det er mye (mer) musikk i CM9erne enn jeg fikk til med Usherne.
    (Det er mye siden Usherne er rasedyr som krever sitt av utstyr og rom, noe som jeg ikke ville/kunne gi dem)

CM9 kontra 805s mistenker jeg blir mye gi og ta, gi litt på rekkevidde i bassen og trøkk, kanskje gi litt på allsidighet og svelger-alt-av-musikk egeskaper. Ta litt på oppløsning, mellomtone og topp. Vet ikke, har bare som sagt en gammel drøm og et par gode lytteopplevelser med dem.

Nedgraderingen på digitalkildesiden har gått vanvittig over forventningene. At 7.000,- i 2011-kroner kan slåss med 30.000,- i 2004-kroner er langt over hva jeg ville trodd. Gledelig er det selvsagt, og gir håp for hvor bra lyd man kan oppnå uten alt for store utlegg.
    Nå har nok ikke nødvendigvis Rega samme oppløsning som SA-11, heller ikke samme fundament, og med SACD er SA-11 noe annet.
    Men målt i troverdighet så er Rega en virkelig morsom liten klump!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Nedgraderingen på digitalkildesiden har gått vanvittig over forventningene. At 7.000,- i 2011-kroner kan slåss med 30.000,- i 2004-kroner er langt over hva jeg ville trodd.

;)

Nå gjelder det bare å ikke begynne å tenke på hva 30.000 2011-kroner kan gjøre. :-X

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Nå gjelder det bare å ikke begynne å tenke på hva 30.000 2011-kroner kan gjøre. :-X
    Hehe, det har hele tiden vært et poeng å "drifte" hifi'en uten å måtte legge ut (mye) kroner. 8)
    CDlyd blir til PClyd har vel kostet ca likt.
    10.000,- i salg
    1.800,- + 3000,- + 4.400,- + noen hundringser til kabler = ca samme :)

At jeg skulle blir happy med Rega DACen hadde jeg ikke trodd, så 1-0 til deg på den. ;)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    CM9 kontra 805s mistenker jeg blir mye gi og ta, gi litt på rekkevidde i bassen og trøkk, kanskje gi litt på allsidighet og svelger-alt-av-musikk egeskaper. Ta litt på oppløsning, mellomtone og topp. Vet ikke, har bare som sagt en gammel drøm og et par gode lytteopplevelser med dem.
    Det betyr neppe stort, men 805s er en av de friskeste høyttalere jeg har hørt i kattegorien "apekister". ;)
    Har du hatt eller fremdeles har en drøm om 805s, så synes jeg du skal prøve å gå for den.
    Forøvrig en stor fordel at de ikke trenger en Rjukanfoss i ræva for å virke. ;D

J

J.J

Gjest
    BHO skrev:
    Forøvrig en stor fordel at de ikke trenger en Rjukanfoss i ræva for å virke. ;D
    Vel .. det er jeg ikke helt enig i .... Klart det er variasjoner på amps .. men dem trives best med skikkelig krutt.

Jeg har prøvd dem med Classè Omega - og er det beste jeg har hørt av 805. HELT RÅTT
    Men det sagt så finnes det 2 veis som krever mer enn 805 igjen :D

Edit:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jupp BHO, de er vel kjent for å være både lettdrevne og litt snille i lyden kontra forrige versjon 805.
    Aberet er vel om jeg blir happy med bassingen dems nå etter å ha levd med CM9 en stund......

Vil du kjøpe CM9erne mine? :eek:

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ;D
    Nei. Men har ikke du en subbefant også da?

Og du jan#jan.....nå må du vel tenke på gamle 805? ikke 805s? det er nemlig noe ganske annet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.164
    Torget vurderinger
    10
    RoDa.

Jeg beklager på dine vegne denne seksogenhalvtomsvillfarelsen.

Du må opp i diameter!

Jeg har et par vintage 10 tommere i åpen baffel jeg vil forære deg. Det ene membranet fikk en rettholt i seg. Vælva over i boden. Omtrent like utilgivelig som å miste en baby fra stellebordet. Trelim og vått papir fikset biffen. Tror følsomheten er redusert med 1 db eller noe sånt. Har ikke noe å si. Det låter bra uansett.

Med en 500 kroners NAD og litt justering på tonekontrollene så låter det kuuuult.

Har lånt dem bort en uke eller to fremover (mens vi bygger en fjortis-15 tommer) men etter det så går de som gratisannonse på brukten.

Her har du en gylden (og gratis) mulighet til å oppleve den enkle suksessfaktor som er: stort membranareal, lettdreven, ikke delefilter, ett element!

Hvis du er grei gutt skal du få et 10 watts T-amp kort av meg også ;D

J

J.J

Gjest
    BHO skrev:
    ;D
    Nei. Men har ikke du en subbefant også da?

Og du jan#jan.....nå må du vel tenke på gamle 805? ikke 805s? det er nemlig noe ganske annet.
    Jepp - du har rett i det - er bare ikke vant til at det kommer oppgraderinger på Ht .... ref La Scala ;D ;D ;D

;)

J

J.J

Gjest
    Kudos hel !!!!!

en ting er vi som bare ertemaser på , men du gjør virkelig noe skikkelig :D :D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    RoDa.

Jeg beklager på dine vegne denne seksogenhalvtomsvillfarelsen.

Du må opp i diameter!

Jeg har et par vintage 10 tommere i åpen baffel jeg vil forære deg. Det ene membranet fikk en rettholt i seg. Vælva over i boden. Omtrent like utilgivelig som å miste en baby fra stellebordet. Trelim og vått papir fikset biffen. Tror følsomheten er redusert med 1 db eller noe sånt. Har ikke noe å si. Det låter bra uansett.

Med en 500 kroners NAD og litt justering på tonekontrollene så låter det kuuuult.

Har lånt dem bort en uke eller to fremover (mens vi bygger en fjortis-15 tommer) men etter det så går de som gratisannonse på brukten.

Her har du en gylden (og gratis) mulighet til å oppleve den enkle suksessfaktor som er: stort membranareal, lettdreven, ikke delefilter, ett element!

Hvis du er grei gutt skal du få et 10 watts T-amp kort av meg også ;D

Du er en snill mann, hel. Det vet jeg fra før av.
    Men jeg trives i min villfarelse og prøver dette byttet hvis lykken står meg bi.

En liten tur på Spenst først og så lage annonse tenker jeg.
    Krysser fingrene og alt det der...... :-X

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    Høyttalere ja, gismo.....
    Nå er det det par 805s på bruktbørsen i min favorittfinish.....
    Kanskje gi slipp på litt bass og se om noen er interesserte i mine CM9?

Tenkte jeg det ikke, bytte en del i anlegget og så bare raser det ivei ;D
    805s er en gammel drøm, det eneste skumle med det er muligens at drømmen er gammel? ::)
    Ja se der ;) ht er også en del av anlegget ;D
    Nå er jeg ikke sikker på om bytte fra CM9 til 805s vil skape så mange problemer/savn hos deg RoDa, du nevner bassen og mulig det ::) Men du spiller jo med Velodyne på lag vel?
    For min del så lever jeg veldig greit med min nedgradering på ht fronten, mine Sitara (2"x5,9") spiller meget flott i min lille bule, der Scorpio (med 7 spillende elementer pr.ht, der av 4x7" basser) ble nesten litt overkill for rommet mitt ;)
    Blir nok heller å spille på Sitara og event supplere med en liten kjapp sub med tiden :)

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kan jo ikke leve for trygt og med sikkerhetsnett?
    Tror jeg legger ut sub-en for salg også...... :-X

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.164
    Torget vurderinger
    10
    Kona er på spenst men jeg sitter på lytterommet med et glass rødvin (starter opp på spenst fra mandan av igjen etter sommern bare så det er sagt altså) ::)

Hvis du har plass i garasjen til litt rask og du er nysgjerrig står tilbudet ved lag, med T -Amp kort og det hele (på børsen uten T-amp folkens).

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Phobos
    B&W 805S låter bra de. Personlig synes jeg de engasjerte meg mye mer enn B&W 802D som jeg hadde tidligere, nærmest 100% sikkert på grunn av rommessige ting. 805S er jo også de høyttalerne jeg har hatt klart lengst. Jeg hadde dem på EC AW400 monoblokker og det låt jo meget behagelig, men jeg synes faktisk at de kledde Bryston 4B SST² enda bedre selv om jeg kun hadde denne kombinasjonen noen få måneder.

De når selvsagt ikke opp til Klipsch RF-7 II på lydsiden, hverken på stereoperspektiv, dynamikk, oppløsning, sammenheng, realisme eller skyv, men nå koster jo også RF-7 II en del mer og det er jo Klipsch så annet er ikke å forvente :D
    Hos meg hadde det en del å si på basskvaliteten å sandfylle stativene (og vi snakker kun originalstativer her.. 805S fortjener såpass). Jeg hadde B&W 683 før dette, som jo også er svært gode høyttalere til prisen, og 805S var en oppgradering over hele fjøla uten mangler fra disse, også i bassområdet, selv om det ble borte noen Hz i bånn.

Stygge er de jo heller ikke...

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    Herved er det offisielt. Gir opp RoDa. Han ble for tøff. Tror jeg tar meg en tur på klubben istedenfor. Gjør mindre vondt.

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Herved er det offisielt. Gir opp RoDa. Han ble for tøff. Tror jeg tar meg en tur på klubben istedenfor. Gjør mindre vondt.

Han er på vei, men dog treg. ;)
    Gi gutten et par år til. ;D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Når du i tillegg bytter ut Audionet'n med Rega Brio så er sirkelen fullkommen.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jaja, treningen ferdig. Sørland i bollen og Cola i glasset. Bare til å lage annonser da... uææ

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Du ender vel opp med iPhone og batteridrevne microhøyttalere i plast. Forfall.

Her blir det forresten bare mer og mer

Zero og popcorn her forresten

RBN

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn