C
cruiser
Gjest
Hvis jeg forstår deg riktig så er det en menneskerett som båteier å ikke medbringe sikkerhetsutstyr til seg selv og sine passasjerer?Saken i seg selv er en bagatell ja. Det som er skremmende er ikke loven i seg selv men det tankesettet og de prioriteringene som ligger bak, og den iveren mange viser etter å slippe å måtte ta ansvaret for og konsekvensene av egne valg og risikovurdering i det daglige.Om opposisjon mot flytevestpåbud er der det hakker i det norske samfunnet etter din oppfatning, så tror jeg vi er ude i bagateller, Gjestemedlem.Når lovene i et land blir basert på konservativ religion, fascisme og/eller barnehagesosialisme er det en hedersbetegnelse å være kriminell.
Forøvrig syns jeg du mangler historisk perspektiv - tenk å prestere å røre sammen konservativ religion, fascisme og noe du kaller barnehagesosialisme som like begrep som fortjener kriminell opposisjon. Proporsjoner er ikke det man ser mest av hos deg.
Det er en viktig fellesnevner på alle disse ideologiene. Det handler om å umyndiggjøre enkeltmennesket og erstatte selvråderett og rett til å ta beslutninger på egne veier med lover, påbud, forbud, restriksjoner, straff, bøter og utfrysing fra det gode selskap.
Det er selvsagt forskjeller på alvorlighetsgrad, maktmidler og hva man påberoper seg av hensikter, motivasjon og rettferdiggjøring for frihetsberøvelsen.
En barnehagesosialist er også oftere et hyggelig menneske enn en hardbarket fascist, men de har det til felles at de har manglende respekt for menneskers rett til å bestemme over sitt eget liv og livsførsel, og setter gruppen, nasjonen, staten, fellesskapet, religionen etc. som overordnet hensyn som trumfer alt.