Diverse Risikohåndtering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Når lovene i et land blir basert på konservativ religion, fascisme og/eller barnehagesosialisme er det en hedersbetegnelse å være kriminell.
    Om opposisjon mot flytevestpåbud er der det hakker i det norske samfunnet etter din oppfatning, så tror jeg vi er ude i bagateller, Gjestemedlem.
    Forøvrig syns jeg du mangler historisk perspektiv - tenk å prestere å røre sammen konservativ religion, fascisme og noe du kaller barnehagesosialisme som like begrep som fortjener kriminell opposisjon. Proporsjoner er ikke det man ser mest av hos deg.
    Saken i seg selv er en bagatell ja. Det som er skremmende er ikke loven i seg selv men det tankesettet og de prioriteringene som ligger bak, og den iveren mange viser etter å slippe å måtte ta ansvaret for og konsekvensene av egne valg og risikovurdering i det daglige.

Det er en viktig fellesnevner på alle disse ideologiene. Det handler om å umyndiggjøre enkeltmennesket og erstatte selvråderett og rett til å ta beslutninger på egne veier med lover, påbud, forbud, restriksjoner, straff, bøter og utfrysing fra det gode selskap.

Det er selvsagt forskjeller på alvorlighetsgrad, maktmidler og hva man påberoper seg av hensikter, motivasjon og rettferdiggjøring for frihetsberøvelsen.

En barnehagesosialist er også oftere et hyggelig menneske enn en hardbarket fascist, men de har det til felles at de har manglende respekt for menneskers rett til å bestemme over sitt eget liv og livsførsel, og setter gruppen, nasjonen, staten, fellesskapet, religionen etc. som overordnet hensyn som trumfer alt.
    Hvis jeg forstår deg riktig så er det en menneskerett som båteier å ikke medbringe sikkerhetsutstyr til seg selv og sine passasjerer?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis jeg forstår deg riktig så er det en menneskerett som båteier å ikke medbringe sikkerhetsutstyr til seg selv og sine passasjerer?
    Om ikke menneskerett så er det i alle fall en rett man bør ha som fri borger av Norge å kunne sette seg i en båt, ro ut på fjorden og fiske litt uten å bli harselert av politi, militæret og straffeforfulgt om man ikke er iført politisk korrekt kostyme.

I sosialistiske eller religiøse land er det sikkert anderledes. Der er man ikke så mye verdt som enkeltmenneske.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.009
    Du har misforstått litt, Deph. Det er ikke påbud om å bruke vest, men å ha med vest.

Hvordan reagerer du ombord i et fly når flyvertinnen sjekker om du har belte på deg?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du har misforstått litt, Deph. Det er ikke påbud om å bruke vest, men å ha med vest.
    Ingen misforståelser, det er nok bare du som ikke leser innleggene i tråden. Ref #71

Hvordan reagerer du ombord i et fly når flyvertinnen sjekker om du har belte på deg?
    Da gjør man som denne sier. Om luftekspreditrisen hadde forlangt at jeg skulle ikle meg en propellhatt før avgang ville jeg måtte akseptere dette også. Når man kjøper flybillett aksepterer man å følge regler og instruksjoner gitt av personalet ombord. Det har jeg ingen problemer med.

edit: Jeg sitter også stort sett med beltet på under hele flyturen da dette er anbefalt grunnet mulighet for plutselig turbulens og slikt. Jeg ville dog blitt oppgitt hvis norske politikere på egenhånd hadde innført lover som påbød dette, og jeg ville blitt opprørt om man brukte av politiets, kystvaktens eller luftforsvarets ressurser for å straffeforfølge forbrytelser mot disse.

Sist redigert av en moderator:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.009
    Om ikke menneskerett så er det i alle fall en rett man bør ha som fri borger av Norge å kunne sette seg i en båt, ro ut på fjorden og fiske litt uten å bli harselert av politi, militæret og straffeforfulgt om man ikke er iført politisk korrekt kostyme.

I sosialistiske eller religiøse land er det sikkert anderledes. Der er man ikke så mye verdt som enkeltmenneske.
    Jammen, det er da fullt tillatt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    0
    Generalpreventive hensyn er en vanskelig måte å si "det som er smart for fellesskapet" på.

Når en knallidiot oppiårene nekter å bruke flytevest, sender han et signal om at slike generalpreventive hensyn er det opp til den enkelte å forholde seg til. Det vil alltid være en brytning mellom hva fellesskapet ønsker, og hva individet mener det har rett til -- og det er helt greit på enkelte områder, ikke like greit på andre.
    Det finnes jo et alternativ som er ubrukt her. Gi fan i å lage lover som påbyr flytevest. Det er gjerne ikke nødvenig å lovregulere absolutt alt!

G

Gjestemedlem

Gjest
    La meg stille et spørsmål til de forbudsvennlige her i tråden:

Bør det være lovforbud mot å ha ubeskyttet sex i Norge? (med unntak av reproduksjosaktivitet)

Bør ungkarer kunne ransakes av politiet og bøtelegges hvis de beveger seg inn på utesteder på kveldstid uten badehette i lommeboken?

I så fall hvorfor / hvorfor ikke?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vel riktig nok påbudet at det skal være vest tilgjengelig i båten, og ikke at man skal tvinges til å ha den på når det er totalt meningsløst. (hvis jeg har forstått dette rett).
    Det jobbes faktisk med en lovendring som skal påby bruk av redningvest når man er i båt. Da holder det ikke med å ha den i båten, da SKAL den være på!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    0
    En liten digresjon. Er det ikke kjekt når man ser folk på sykkel med hjelmen hengende på styret? Skulle man velte/kræsje så bør man være superrask om man skal rekke å sette den på hodet.
    Ja men om du vurderer situasjonen slik at hodet ikke er verd å beskytte, mens du betalte dyrt for lykta og derfor henger hjelmen på lykta, ja da vil jeg faktisk være helt enig med syklisten! Det hodet er det ikke verd å beskytte!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    0
    Heldigvis er det påbudt med nødvendig sikkerhetsutstyr ombord i danskebåten i tilfelle den får problemer

Vi er ikke uenige når det gjelder verdien av å ha reningsutstyr i båten. Det jeg ikke er enig er at det skal være påbudt ved lov i private småbåter. Danskebåten driver kommersiell transport. De tar betalt for den fraktjobben de gjør og da blir det noe annet å kreve at de skal tilfredstille en minimumsnorm hva gjelder utstyr. "Egentransport" i din private småbåt for å fiske en uermiddag blir faktisk noe annet. Jo jeg bruker redningsvest i slike situasjoner selv, og har gjort det i mange år før det ble påbud om redningsvest. Men jeg mener fortsatt at dette er innenfor den private svære og at det ikke angår myndighetene!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    0
    Det er en viktig fellesnevner på alle disse ideologiene. Det handler om å umyndiggjøre enkeltmennesket og erstatte selvråderett og rett til å ta beslutninger på egne veier med lover, påbud, forbud, restriksjoner, straff, bøter og utfrysing fra det gode selskap.
    Nettopp!!!

T

Torget

Gjest
    Modern life, with its protected cultures and curtailment of war,
    has not wiped out the need for excitement. Some people find it through other people,
    in relationships and sex. Others need more of a thrill, and go hang-gliding or bungee-jumping,
    although the most common everyday outlet for sensation-seeking is reckless driving.
    My work has shown that people have basic need for excitement—and one way or another, they will fulfill it.

http://www.psychologytoday.com/articles/200011/are-you-risk-taker

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn