Risikerer en anerkjent produsent navnet sitt for en kabel?

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.547
Sted
Langesund
De fleste med et lite snev av interesse har vel lest om kabeltesten hvor dem benyttet en metallkleshenger som dem rettet ut og benyttet. Flertallet hørte ikke forskjell mellom kleshengeren og kabelen


- 122 listeners chose “both sound equally as good” (41.7%)
- 96 listeners preferred the cable (32.4%)
- 86 listeners preferred the coathanger (29.5%)

-BB-
Interessen for kabler er tydeligvis for lav til at jeg har fått med meg denne. Var de opplyst om hva de hørte på?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Saken er vel ikke nødvendigvis om det eksisterer lydmessige forskjeller på kabler, det jeg ikke skjønner er den urokkelige troen på at bare man kaster nok penger etter noe så vil det nødvendigvis måtte låte bedre.
Som en kuriositet, så er det er vel dette synet som man på godt norsk kan kalle for en 'verkebyll' hos enkelte :confused:
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.436
Antall liker
12.536
Sted
Sørlandet
De fleste med et lite snev av interesse har vel lest om kabeltesten hvor dem benyttet en metallkleshenger som dem rettet ut og benyttet. Flertallet hørte ikke forskjell mellom kleshengeren og kabelen


- 122 listeners chose “both sound equally as good” (41.7%)
- 96 listeners preferred the cable (32.4%)
- 86 listeners preferred the coathanger (29.5%)

-BB-
Interessen for kabler er tydeligvis for lav til at jeg har fått med meg denne. Var de opplyst om hva de hørte på?
I den første testen som ble utført så var det kleshenger vs monstercable hvor dem spilte syv sanger fem ganger og ingen klarte å skille mellom Monster og kleshenger. Dem ble ikke opplyst eller fikk se hva som spilte når:

"All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occured, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use"

I nyere tid ble denne testen utført av Soundguys:

https://www.soundguys.com/cable-myths-reviving-the-coathanger-test-23553/

Her på berget har vi så god hørsel at vi hører forskjeller på strømkabler, USB kabler og enkelte mener til og med at dem hører forskjeller når dem plasserer sin streamer på high end cones.

-BB-
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Før vi blander inn smak og behag så kan en lyd-kabel ikke bli bedre enn transparent - dvs at det ikke er hørbar forskjell mellom det signalet som dyttes inn i kabelen og det signalet som kommer ut av den
I hovedsak enig, men la oss tenke oss at anleggets EQ karakter trekker det bort fra nøytralt (evt. klangpreferanse) og deretter kommer kabelens EQ karakter og retter opp noe av dette, da blir det ikke SÅ opplagt lenger (hvis ikke man angriper root cause for EQ avviket).
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.547
Sted
Langesund
De fleste med et lite snev av interesse har vel lest om kabeltesten hvor dem benyttet en metallkleshenger som dem rettet ut og benyttet. Flertallet hørte ikke forskjell mellom kleshengeren og kabelen


- 122 listeners chose “both sound equally as good” (41.7%)
- 96 listeners preferred the cable (32.4%)
- 86 listeners preferred the coathanger (29.5%)

-BB-
Interessen for kabler er tydeligvis for lav til at jeg har fått med meg denne. Var de opplyst om hva de hørte på?
I den første testen som ble utført så var det kleshenger vs monstercable hvor dem spilte syv sanger fem ganger og ingen klarte å skille mellom Monster og kleshenger. Dem ble ikke opplyst eller fikk se hva som spilte når:

"All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occured, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use"

I nyere tid ble denne testen utført av Soundguys:

https://www.soundguys.com/cable-myths-reviving-the-coathanger-test-23553/

Her på berget har vi så god hørsel at vi hører forskjeller på strømkabler, USB kabler og enkelte mener til og med at dem hører forskjeller når dem plasserer sin streamer på high end cones.

-BB-
Må ha vært mange dumme folk på akkurat de testene da?:)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
De fleste med et lite snev av interesse har vel lest om kabeltesten hvor dem benyttet en metallkleshenger som dem rettet ut og benyttet. Flertallet hørte ikke forskjell mellom kleshengeren og kabelen


- 122 listeners chose “both sound equally as good” (41.7%)
- 96 listeners preferred the cable (32.4%)
- 86 listeners preferred the coathanger (29.5%)

-BB-
Hadde denne testen bare fokus på hvilken lyd man bestemt foretrakk, eller handlet det også om å føre en slags statistikk over om lytterne faktisk hørte forskjell?

Noen ganger kan det jo være klart hørbar forskjell på A og B, men allikevel av en slik karakter at man får en slik fordeling. A og B kunne jo for eksempel vært en Klipsch-høyttaler og en Sonus Faber-høyttaler. De har ikke altfor mye til felles, og noen foretrekker sikkert det ene, andre foretrekker det andre, og noen synes ikke det er verdt å fremheve den ene som bedre enn den andre.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.436
Antall liker
12.536
Sted
Sørlandet
Hadde denne testen bare fokus på hvilken lyd man bestemt foretrakk, eller handlet det også om å føre en slags statistikk over om lytterne faktisk hørte forskjell?

Noen ganger kan det jo være klart hørbar forskjell på A og B, men allikevel av en slik karakter at man får en slik fordeling. A og B kunne jo for eksempel vært en Klipsch-høyttaler og en Sonus Faber-høyttaler. De har ikke altfor mye til felles, og noen foretrekker sikkert det ene, andre foretrekker det andre, og noen synes ikke det er verdt å fremheve den ene som bedre enn den andre.
https://www.soundguys.com/cable-myths-reviving-the-coathanger-test-23553/
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
enkelte mener til og med at dem hører forskjeller når dem plasserer sin streamer på high end cones.
Denne tidligere omtalte kabelsjarmøren på Horten-messa i år beskrev forskjellen med router plassert på dempepose vs router plassert bare rett på hardt underlag som "natt og dag"-forskjell. Skal si gutten har hørselen i orden ja!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Hadde denne testen bare fokus på hvilken lyd man bestemt foretrakk, eller handlet det også om å føre en slags statistikk over om lytterne faktisk hørte forskjell?

Noen ganger kan det jo være klart hørbar forskjell på A og B, men allikevel av en slik karakter at man får en slik fordeling. A og B kunne jo for eksempel vært en Klipsch-høyttaler og en Sonus Faber-høyttaler. De har ikke altfor mye til felles, og noen foretrekker sikkert det ene, andre foretrekker det andre, og noen synes ikke det er verdt å fremheve den ene som bedre enn den andre.
https://www.soundguys.com/cable-myths-reviving-the-coathanger-test-23553/
De kunne jo valgt litt mer ambisiøse produkter for testen, men så lenge de bare har fokusert på hva lytterne foretrakk er det kanskje ikke så nøye. Målingene er imidlertid interessante nok.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke før var kleshenger nevnt så dukker det opp en highend-variant med treklosser. Vil ikke engang høre hva vidunderet koster.
Heldigvis finnes det en Biltema-variant av sånne også. :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Ikke før var kleshenger nevnt så dukker det opp en highend-variant med treklosser. Vil ikke engang høre hva vidunderet koster.
Heldigvis finnes det en Biltema-variant av sånne også. :)
Men i alle? Som om Biltema-kleshengere skulle holde mål i highend? Hah! Bare smak på navnet; BILtema.... hadde det enda vært nanoquantumtheme. Det foretrukne valget for enhver seende lytter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.343
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg regner med at treverket i den hengeren er solid dopet med unobtanium, - ellers hadde den jo ikke ledet strøm??
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg regner med at treverket i den hengeren er solid dopet med unobtanium, - ellers hadde den jo ikke ledet strøm??
Når ble naturvitenskap en forutsetning for highend-markedet?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.800
Torget vurderinger
23
Risikerer en anerkjent produsent navnet sitt for en kabel?
På ingen måte - det er ingen risiko forbundet med slikt.
 
P

Psybient

Gjest
Bias, innbilning, psykologi, dårlig akustisk hukommelse, uvitenhet, JA! det er svaret.
Det mest undevurderte sansen her er hørselen, og det snakkes om lyd! Jo mer en person vet jo mer skjønner han at han ikke vet. Den skråsikre dont know shit.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Alle disse kabeldebattene er mer eller mindre tåpelige. Det finnes ikke noe enklere å teste ut i eget anlegg. Hvis du ikke hører forskjell, så er det bare å returnere til utgangspunkt og få pengene tilbake.

Byttet nettopp nettkabelen fra standard lakris til en skjermet kabel med gode kontakter på en streamer/dac og fikk en forbedring i holografi og dybde. Til og med bassen ble saftigere. Jeg trenger ingen til å fortelle meg at jeg ikke hører dette.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Bias, innbilning, psykologi, dårlig akustisk hukommelse, uvitenhet, JA! det er svaret.
Det mest undevurderte sansen her er hørselen, og det snakkes om lyd! Jo mer en person vet jo mer skjønner han at han ikke vet. Den skråsikre dont know shit.
Jeg ser du er bastant.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Tviler ikke at du hørte forskjell på lakrisen og en god skjermet vanlig nettkabel. Men fra å gå fra en god skjermet nettkabel til noen hundrelapper, til en ditto, laget av Lurium2000 + masse shiny kosmetikk til 30-40 tusen kroner, det er jo da galskapen begynner.

Mvh
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva. Varmer opp til Danmarkstur - Fallhøyden er enorm;)
Ja du har ret. Fallhøyden er enorm. :D

20190422_221842.jpg


Du må nok hellere gennemtænke, hvad du skal sige til Drossel, der har bygget disse to monoblokke med Holton NXL 800 moduler i.. :cool:

Når du nok vil kunne lytte forskel på strømkablerne. Jeg kan ikke forestille mig andet!

Vi lytter først til anlægget, så Roald og dig kan lære anlægget og rummet at kende. Derefter kan vi sætte dine medbragte strømkabler på, og senere gå tilbage til mine.

Strømkabel til:

Drev Pro Ject
Dac
Marantz AV 8805
Holton NXL 800
Holton NXL 800
Fødekabel til fordeler boks.


Mvh. Sven, der varmer op til besøg fra Norge :D
 
Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Forventningsbiasen er i allefall sterkt tilstede, det ser jeg. Så da er nok resultatet gitt på forhånd. Men for alldel, peis på

Mvh
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Tviler ikke at du hørte forskjell på lakrisen og en god skjermet vanlig nettkabel. Men fra å gå fra en god skjermet nettkabel til noen hundrelapper, til en ditto, laget av Lurium2000 + masse shiny kosmetikk til 30-40 tusen kroner, det er jo da galskapen begynner.

Mvh
Har du testet kabler til 40000 ?
 
Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.914
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Leser nettsiden til Whathifi, en ny digitalkabel dukker opp fra den meget anerkjente produsenten Chord, spesielt de siste årene for sine innovative DAC'er (og masse annet). Mange mener kabler, og spesielt digitalkabler, har null lydmessig påvirkning - at de med dette må spille helt likt!? Men, vil en anerkjent produsent risikere sitt gode navn og rykte, dersom denne nyhet er kun bløff & fanteri & pølsevev?
Kablene produseres av The Chord Company ; https://www.chord.co.uk/
mens elektronikker produseres av en annet selskap: Chord Electronics ; https://chordelectronics.co.uk/
(Har ingenting med hverandre å gjøre så vidt jeg ser.)
 
P

Psybient

Gjest
Bias, innbilning, psykologi, dårlig akustisk hukommelse, uvitenhet, JA! det er svaret.
Det mest undevurderte sansen her er hørselen, og det snakkes om lyd! Jo mer en person vet jo mer skjønner han at han ikke vet. Den skråsikre dont know shit.
Jeg ser du er bastant.
Jeg er temmelig sikker på at jeg ser forskjell i nyansene i fargene på himmelen, lukter forskjell på en sigar og en sigarett og at jeg hører forskjell på Blue Heaven og Odin.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Bias, innbilning, psykologi, dårlig akustisk hukommelse, uvitenhet, JA! det er svaret.
Det mest undevurderte sansen her er hørselen, og det snakkes om lyd! Jo mer en person vet jo mer skjønner han at han ikke vet. Den skråsikre dont know shit.
Jeg ser du er bastant.
Jeg er temmelig sikker på at jeg ser forskjell i nyansene i fargene på himmelen, lukter forskjell på en sigar og en sigarett og at jeg hører forskjell på Blue Heaven og Odin.
;)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Igjen er tiden inne til å be Uncle Zap om hjelp... vår tids største Psychoknucler....






 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.547
Sted
Langesund
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva. Varmer opp til Danmarkstur - Fallhøyden er enorm;)
Ja du har ret. Fallhøyden er enorm. :D

Vis vedlegget 555459

Du må nok hellere gennemtænke, hvad du skal sige til Drossel, der har bygget disse to monoblokke med Holton NXL 800 moduler i.. :cool:

Når du nok vil kunne lytte forskel på strømkablerne. Jeg kan ikke forestille mig andet!

Vi lytter først til anlægget, så Roald og dig kan lære anlægget og rummet at kende. Derefter kan vi sætte dine medbragte strømkabler på, og senere gå tilbage til mine.

Strømkabel til:

Drev Pro Ject
Dac
Marantz AV 8805
Holton NXL 800
Holton NXL 800
Fødekabel til fordeler boks.


Mvh. Sven, der varmer op til besøg fra Norge :D
Var det meningen jeg skulle ha med kabler??? Tror vi får bruke de kablene du har. Du har vel litt av hvert.
 
P

Psybient

Gjest
Bias, innbilning, psykologi, dårlig akustisk hukommelse, uvitenhet, JA! det er svaret.
Det mest undevurderte sansen her er hørselen, og det snakkes om lyd! Jo mer en person vet jo mer skjønner han at han ikke vet. Den skråsikre dont know shit.
Jeg ser du er bastant.
Jeg er temmelig sikker på at jeg ser forskjell i nyansene i fargene på himmelen, lukter forskjell på en sigar og en sigarett og at jeg hører forskjell på Blue Heaven og Odin.
;)
Temmelig sikker. Vi kan jo ta en blindtest med sigaren og sigaretten.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det er greit at jeg eller andre hører forskjell.
Vi har fått noen forklaringer i diverse tråder som drukner i de vanlige diskusjonene.
Disse forklaringene er det som er interessant om hvorfor en kan høre forskjell.

Det rareste er at en gidd forsette å diskutere dette i det uendelige når måleresultater og gode lette forklaringer synliggjør årsakene.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Forutsigbarhet er en god ting.. Og tidvis, underholdende..
 
P

Psybient

Gjest
Det er greit at jeg eller andre hører forskjell.
Vi har fått noen forklaringer i diverse tråder som drukner i de vanlige diskusjonene.
Disse forklaringene er det som er interessant om hvorfor en kan høre forskjell.

Det rareste er at en gidd forsette å diskutere dette i det uendelige når måleresultater og gode lette forklaringer synliggjør årsakene.
Ja vi må dypt inn i den psykoakustiske læren, fordi umiddelbare klare distinksjoner av vår fantastiske hørsel blir undervurdert så til de grader.
 
Topp Bunn