Risikerer en anerkjent produsent navnet sitt for en kabel?

P

Psybient

Gjest
Men sånn er det heller ikke!!!! Du kan oppleve at rimelig er bedre enn dyrt om du tester mange nok alternativer. Poenget er at det faktisk er forskjeller i mere eller mindre grad avhengig av en rekke faktorer.
Selv har jeg endt på hjemmelagede kabler som blir bra og mere enn bra nok.[/QUOTE]

Det er mange faktorer som spiller inn. Man bør prøve å se bort fra prisen. Jeg lånte et par poser kabler uten å vite prisen på forhånd. Testet i vei.
Dessverre var det de dyreste høyttalerkablene som passet best, men signalkabler fra TCI til 2.000 kr låt bedre her enn et annet merke som kostet 16.000 kr.

Så der tok jeg en blindtest på prisen! Gir det meg noe mer troverdighet her? Tvilsomt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Før vi blander inn smak og behag så kan en lyd-kabel ikke bli bedre enn transparent - dvs at det ikke er hørbar forskjell mellom det signalet som dyttes inn i kabelen og det signalet som kommer ut av den, og tilkoblingen av kabeluren har ingen hørbar konsekvens for lydkvaliteten i avsender eller mottaker. Transparente kabler fra seriøse leverandører og produsenter (dvs ikke hifi-boutique-kabler) koster ikke all verden.

IMHO som det heter, så har hifi-kabelbransjen utviklet seg til å bli en perversitet som kun selger illusjoner av luksus og velvære - aka snake oil og ren oksemøkk.

mvh
KJ
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.541
Sted
Langesund
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva. Varmer opp til Danmarkstur - Fallhøyden er enorm;)
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva.
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva.
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Jeg har ikke testet alle Van Den Hul sine Høyttalerkabler, men bla cs122, d352 og Magnum og kan ikke huske att jeg sleit med dårlig lyd fra de. Har også hatt noen av de med til noen venner og bekjente for test uten problemer også. Så hvilke er det du har hatt problemer med?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.541
Sted
Langesund
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva.
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Mye utstyr som ville spilt likt med de to kablene.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva.
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Jeg har ikke testet alle Van Den Hul sine Høyttalerkabler, men bla cs122, d352 og Magnum og kan ikke huske att jeg sleit med dårlig lyd fra de. Har også hatt noen av de med til noen venner og bekjente for test uten problemer også. Så hvilke er det du har hatt problemer med?
Ikke problem, men de var så "tamme" og slett i lyden liksom.
Følte både chord og billigkabler jeg har, låt mye bedre.
Husker ikke modeller.
Vart anbefalt de her inne på PM
De er vel anerkjent etter som jeg har sett her inne oppigjennom. Men fikk solgt de igjen for samme pris som jeg gav så ikke tap sånn sett.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Van del hul, makan til tamme kabler.
Sikkert brukendes til å temme dårlig sammensatt anlegg.
Tror de kablene er feilkonstruert jeg. :)


Sånn.. Får finne frem noe å bite i..
Alle anlegg som trenger noe annet enn godt konstruerte kabler som koster noen hundrelapper, er ute å kjører og spiller antagelig ganske ræva.
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Mye utstyr som ville spilt likt med de to kablene.
Betyr det at mye utstyr også er feilkonstruert?

De diskuteres chord ser jeg. Hvis de er ca lik med de vanlige, så har disse folka her i tråden bommet fælt når de sier chord er dårlige?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Jeg har ikke testet alle Van Den Hul sine Høyttalerkabler, men bla cs122, d352 og Magnum og kan ikke huske att jeg sleit med dårlig lyd fra de. Har også hatt noen av de med til noen venner og bekjente for test uten problemer også. Så hvilke er det du har hatt problemer med?
Ikke problem, men de var så "tamme" og slett i lyden liksom.
Følte både chord og billigkabler jeg har, låt mye bedre.
Husker ikke modeller.
Vart anbefalt de her inne på PM
De er vel anerkjent etter som jeg har sett her inne oppigjennom. Men fikk solgt de igjen for samme pris som jeg gav så ikke tap sånn sett.
Ja det kan fort bli sånn hvis matchingen ikke stemmer, brukte ofte cs122 på anlegg som var vell livlig. Brukte du Chord Epic Twin da? De er bra. Brukte selv også Signature en bra sak.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.541
Sted
Langesund
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Mye utstyr som ville spilt likt med de to kablene.
Betyr det at mye utstyr også er feilkonstruert?

De diskuteres chord ser jeg. Hvis de er ca lik med de vanlige, så har disse folka her i tråden bommet fælt når de sier chord er dårlige?
Kommer vel litt an på hvem du snakker med. Jeg prøver å unngå utstyr som påvirkes av slikt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Jeg har ikke testet alle Van Den Hul sine Høyttalerkabler, men bla cs122, d352 og Magnum og kan ikke huske att jeg sleit med dårlig lyd fra de. Har også hatt noen av de med til noen venner og bekjente for test uten problemer også. Så hvilke er det du har hatt problemer med?
Ikke problem, men de var så "tamme" og slett i lyden liksom.
Følte både chord og billigkabler jeg har, låt mye bedre.
Husker ikke modeller.
Vart anbefalt de her inne på PM
De er vel anerkjent etter som jeg har sett her inne oppigjennom. Men fikk solgt de igjen for samme pris som jeg gav så ikke tap sånn sett.
Ja det kan fort bli sånn hvis matchingen ikke stemmer, brukte ofte cs122 på anlegg som var vell livlig. Brukte du Chord Epic Twin da? De er bra. Brukte selv også Signature en bra sak.
Nei, har vel chord i serien under Epic. Fikk de med gratis da jeg kjøpte det første seriøse anlegget for en del år siden. Husker ikke i farten modell. Kostet vel egentlig 2500? For 2x3m høyttalerledning.
Fikk og med en rca Chord.. Den kostet vel egentlig 2000 den gang.. En blå en av utseende. Gode kabler det. Har og et sett Doxa høyttalerledning men de er bare 2x2m så er litt korte i stua. Men de igjen låt bedre en chord. Kan og skyldes at de er kortere? Holder på å skifte kontakter på de.. Snubla i den ene og knakk den ene bananen der så bestilte nye gode kontakter på ebay. Holder på og holder på.. Begynte på det, men Doxa har flere ledere som først er lakket og ligg løs i bommullstrømpe og så ligg de igjen inni isolasjon så var mye arbeid, så daua fra det egentlig.
Har og Nordost Solar Wind som jeg fikk med noen Sonus en gang. Ellers har jeg kabel på rull i fleng.

Tenkte prøve ut Focal trippelskjermet rca og 4 kvadrat Focal høyttalerledning som jeg kjøpte nylig fra Brassbrother til ca 1000 lappen samlet. Men ikke komt så langt. Ligg slengt inni et skap her.
Tilbake til Chord. De lager bra kabler de. Signatur har jeg ikke testet, men husker tester fra HiFi bladene tidligere og de vant mot andre som kostet 10-20 ganger mer :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En vanlig høyttalerledning, typisk gjennomsiktig med rød eller blå strek på ene leder spiller mye bedre enn Van Del Hul.
Så er Van Del Hul feilkonstruert?
Mye utstyr som ville spilt likt med de to kablene.
Betyr det at mye utstyr også er feilkonstruert?

De diskuteres chord ser jeg. Hvis de er ca lik med de vanlige, så har disse folka her i tråden bommet fælt når de sier chord er dårlige?
Kommer vel litt an på hvem du snakker med. Jeg prøver å unngå utstyr som påvirkes av slikt.
Jojo.. Men da er vel chord bra hvis de ikke gjør så mye ut av seg?
Faktisk har jeg ikke giddet teste kabler på flere år selv om jeg har diverse.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Jeg tror det er en del som bør vurdere sin egen kompentanse og erfaring sammenlignet med alle de store Hi-Fi journalister og nestorer i bransjen der ute. Og å antyde at bare kabelprodusenter er noen luringer, vel nå demonstreres f eks Nordost sammen med VTL og Magico og andre kjente merker, og Electrocompaniet benytter seg av forseggjorte kabler og strøm og Hegel det samme og mannen bak Ansuz produserer også Raidho høyttalere og Aavik elektronikk. Så hallo i luken, nå dummer dere dere ut.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hvem som bruker hva til å demonstrere med betyr nullognix. Går kun på det å fremstå som eksklusiv i alle ledd. Utrolig mange som kjøper prinsippet "Det koster x antall kroner, låter jævla bra, ingen bedre etcetc" Dette har æ hørt mange ganger. Prislappen er det første det opplyses om :)
Helt ok for meg, bare å bruke penger uta hel...... Jeg gjør det ikke uten at jeg mener å få noe igjen for det, så får folk gjøre hva de vil med sine penger, visst de mener at de får noe igjen for de :)

Mvh
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det vel i stor overvekt slik at de fleste HiFIjournalister er selvlærte orakler i stor grad og for det meste uten teknisk kompetanse, - selv om de påberoper seg forståelse av all slags kvantemekaniske prosesser. Enkelte her bør faktisk sette seg inn i hva kvantemekanikk egentlig går ut på...

Hva angår villedende reklame, så blir det her i flere vendinger vist til bl.a. til Chord.... det skal ikke særlig mye kjennskap til fysikk utover ungdomsskolepensum for å forstå at dette ikke er annet enn ei bøtte med BS. Dette er bare ett enkelt eksempel:

"Ethernet cables don’t normally use high quality silver-plated conductors, high speed insulation and high density shielding. Neither do they use our unique Tuned ARAY conductor geometry. Chord Epic streaming cable has been designed to get the best and most coherent sound from any decent audio streamer."

Hele verdens internett fungerer utmereket uten både "silver plated" connectors og "Tuned Aray conductor geometry". Cat-7 kabel koster under 10 kr /m i bunt. Først får man forstå hvordan nettverks og annen digital kommunikasjon faktisk virker, - så skjønner man også at "Tuned ARAY" og annen fantasikabel er reinspikka bullshit.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ah, enda godt noen - ofte en av gjengangere i kabeltråder - tar ansvar og starter en ny :D. Så nå at den forrige, som rakk å bli bare 54 sider lang, ble jo nylig stengt av store, slemme Ugh pga noe så banalt som ufordragelig oppførsel fra ramper :'(

Flott at gjengen igjen samles rundt bordet. Så, er det noe nytt som bringes til torgs, u crazy kidz?:D
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Beklage å måtte skuffe, her er det nok intet nytt under solen :) Snart ikke noe igjen av den stakkars døde hesten, kan sendes som brevpost snart.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Beklage å måtte skuffe, her er det nok intet nytt under solen :) Snart ikke noe igjen av den stakkars døde hesten, kan sendes som brevpost snart.
Så det er noe av hesten igjen, altså, selv om aldri så lite. Da er ikke alt håp ute:D! Vi snakker her om entusiaster som frådende sparker inn åpne dører, henger stråmenn straks de ser et gressfrø, antar at Slottet brenner ved synet av røyk fra naboens pipe, skyter inn i skogen når de får svar derfra....:rolleyes:
 
P

Psybient

Gjest
Nå er det vel i stor overvekt slik at de fleste HiFIjournalister er selvlærte orakler i stor grad og for det meste uten teknisk kompetanse, - selv om de påberoper seg forståelse av all slags kvantemekaniske prosesser. Enkelte her bør faktisk sette seg inn i hva kvantemekanikk egentlig går ut på...

Hva angår villedende reklame, så blir det her i flere vendinger vist til bl.a. til Chord.... det skal ikke særlig mye kjennskap til fysikk utover ungdomsskolepensum for å forstå at dette ikke er annet enn ei bøtte med BS. Dette er bare ett enkelt eksempel:

"Ethernet cables don’t normally use high quality silver-plated conductors, high speed insulation and high density shielding. Neither do they use our unique Tuned ARAY conductor geometry. Chord Epic streaming cable has been designed to get the best and most coherent sound from any decent audio streamer."

Hele verdens internett fungerer utmereket uten både "silver plated" connectors og "Tuned Aray conductor geometry". Cat-7 kabel koster under 10 kr /m i bunt. Først får man forstå hvordan nettverks og annen digital kommunikasjon faktisk virker, - så skjønner man også at "Tuned ARAY" og annen fantasikabel er reinspikka bullshit.
Hmm, en med høy utdanning som ikke hører forskjell på kabler, sounds familier.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.431
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
Kom til å tenke på om det faktisk eksisterer noen anerkjente hifikabelprodusenter?

-BB-
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du skulle slumpe til å ha høgere utdanning, så er det nok der problemet ligger..... Aller verst er det selvsagt om du har utdanning innen elektro og elektronikkkrelaterte fag. Da er du dømt til å mislykkes innen Haifai...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Kom til å tenke på om det faktisk eksisterer noen anerkjente hifikabelprodusenter?

-BB-
Som kabelagnostiker kan jeg vel si at joda, det eksisterer noen som lager gode kabler. Pluggene sitter godt, kablene ser flotte ut, og fungerer år ut og år inn. Dessuten har de et velkjent og etablert merkenavn. Så de må vel kunne sies å være anerkjente, vel?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.431
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
Kom til å tenke på om det faktisk eksisterer noen anerkjente hifikabelprodusenter?

-BB-
Som kabelagnostiker kan jeg vel si at joda, det eksisterer noen som lager gode kabler. Pluggene sitter godt, kablene ser flotte ut, og fungerer år ut og år inn. Dessuten har de et velkjent og etablert merkenavn. Så de må vel kunne sies å være anerkjente, vel?
At pluggene sitter og kontaktene duger er absolutte minimumskrav. Utseende er bonus. Men igjen, hvem er hifiprodusentene som har egen kabelfabrikk og full kontroll på hele leveransen? Monster? Vdh?

-BB-
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.541
Sted
Langesund
Av og til savner jeg min tid i uvitenhet og kunne glede meg over store kabelforskjeller.
Ja det var jo en fin tid, men selv den gang sleit jeg med å høre noen gevinst på de få, ganske dyre, hjemlånene jeg gjennomførte. Konkluderte med for dårlig anlegg.
Heldigvis fikk jeg en øyeåpner ved å ta i mot besøk og besøke andre. Også en annen ting som var bra var at det dårlige anlegget jeg hadde responderte meget positivt på diverse andre ting som kan gjøres i godlydens tjeneste.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Jeg lytter stadig til Biltema USB kabelen min (Har 1 USB kabel totalt) og når jeg kjører lyden i slo-mo høres det akkurat slik ut.
Er det dette dere med digitalører hører forskjell på --- me wonder....




 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Kom til å tenke på om det faktisk eksisterer noen anerkjente hifikabelprodusenter?

-BB-
Som kabelagnostiker kan jeg vel si at joda, det eksisterer noen som lager gode kabler. Pluggene sitter godt, kablene ser flotte ut, og fungerer år ut og år inn. Dessuten har de et velkjent og etablert merkenavn. Så de må vel kunne sies å være anerkjente, vel?
At pluggene sitter og kontaktene duger er absolutte minimumskrav. Utseende er bonus. Men igjen, hvem er hifiprodusentene som har egen kabelfabrikk og full kontroll på hele leveransen? Monster? Vdh?

-BB-
Godt spørsmål. Jeg vil vel anta at Audio Note gjør alt selv, de har en patologisk interesse av å gjøre hver eneste lille operasjon in-house, men disse er ikke kun kabelprodusenter.
Monster er vel en av de mer etablerte, vil jeg tro, men hvor mye de lager, og hvor mye de kjøper, aner jeg ikke. Går ellers ut fra at en del får produktene laget etter spesifikasjon, altså at de er eksklusive design kun for ett merkenavn. Sånt koster jo fort en del.

For min egen del har jeg en viss sans for kablene i profflyd-bransjen. Solide og godt skjermede, koster ikke skjorta.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.123
Sted
Oslo
Jeg tror det er en del som bør vurdere sin egen kompentanse og erfaring sammenlignet med alle de store Hi-Fi journalister og nestorer i bransjen der ute. Og å antyde at bare kabelprodusenter er noen luringer, vel nå demonstreres f eks Nordost sammen med VTL og Magico og andre kjente merker, og Electrocompaniet benytter seg av forseggjorte kabler og strøm og Hegel det samme og mannen bak Ansuz produserer også Raidho høyttalere og Aavik elektronikk. Så hallo i luken, nå dummer dere dere ut.
Når man ser hvor mye som er lagt i utseendet (interiørdesign) på en del merker er det ikke det minste rart om de er interessert i utseende på kablene også. At de takker ja til å låne noen med dyrt utseende på messe er vel heller ikke noe rart, ihvertfall så lenge de ødelegger for lyden. I noen tilfeller skal man vel heller ikke se bort fra at de ønsker en kabel med en viss forvrengning for å kompensere for feil i rom og annet utstyr.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kabelfabrikk??

Det går vel i inpakking og pynt vel, og den påstanden kommer til å stå inntil vi får dokumentert at en av disse "fabrikkantene" har sitt eget valseverk.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Om man har et anlegg av god kvalitet, for eksempel der man har et fornuftig impedansforhold i signalveien, riktig jordavkobling, fornuftig CMRR osv, så kan man omtrent kable anlegget med piggtråd uten at man hører forskjell. Om man sammenlikner kabler som er fornuftig bygget til formålet, og allikevel hører forskjell, så er man ganske langt ute å kjøre mht impedansforhold. Vi har samme forhold på digitalsiden. Fornuftig impedans gir tapsfri overføring, lavest mulig jitter osv. På strømforsyningssiden, lav impedans er det optimale uansett, og har man et støyproblem er feilen selve strømforsyningen, for om den ikke klarer å undertrykke støy fra nettet klarer den definitivt ikke undertrykke sin egen støy, og der har ingen kabel eller nettfilter noe å stille opp med.

En av produsentene nevnt i tråden hadde i sin tid en kabel beregnet for antennesignal. Den kostet flere tusen kroner for 20 år siden, og var av så dårlig kvalitet at man ofte ikke fikk bilde på TV-en. Dette er en slags annerledeshet som er høyst uønsket. En bransjeaktør fortalte meg for mange år siden hvordan han hadde solgt et enormt beist av en transistorforsterker med ekstrem dempningsfaktor til en kunde med et par små skoesker av noen høyttalere. Begge deler svært kostbare, men det fungerte ikke bra sammen. Løsningen på problemet var selvsagt å selge kunden en svært kostbar og ekstremt tynn høyttalerkabel.

Allikevel er det altså slik at om man ikke tror på dyre kabler fra produsenter som ikke evner å forklare hvorfor kablene deres er så fantastiske, så er man enten dum, døv, eller en kombinasjon av disse. I allefall bør man helst knebles og låses ute, og ens meninger bør helst degraderes til uttalelser fra et stakkars naivt barn. Det underlige ved dette er at de mest aktive predikantene gjerne ikke (i allefall etter det vi vet) har en krone å tjene på det verdensbildet de tegner. Tvert i mot burde det være i alles interesse å spare en gjennomsnittlig årslønn som kan brukes på musikk, god whisky og noen solide oppgraderinger i anlegget.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En herværende HFS-er fortalte en gang på et helt urelatert forum om en kompis som hadde blitt utsatt for å få signalet fra høyttalerkablene koblet gjennom hhv. en sykkelpumpe og en trehjulssykkel på sin vei mot høyttalerne, uten at noen hørte forskjell. ;) ...uten at kabel-eieren visste om stuntet, selvsagt.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.431
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
De fleste med et lite snev av interesse har vel lest om kabeltesten hvor dem benyttet en metallkleshenger som dem rettet ut og benyttet. Flertallet hørte ikke forskjell mellom kleshengeren og kabelen


- 122 listeners chose “both sound equally as good” (41.7%)
- 96 listeners preferred the cable (32.4%)
- 86 listeners preferred the coathanger (29.5%)

-BB-
 
Topp Bunn