Rippe fra USB CD drev

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Fant ingen tråder som tok for seg dette, så jeg tar sjansen på å lage en ny tråd.

Finnes det noen med erfaringer på dette?
Isåfall, hvilke problemer kan man få og hvilke CD drev skal man se etter?
1645526758978.png

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har rippet hundrevis av CD'er fra et USB CD-drive som vel kostet et par hundre kr. En no-brainer egentlig.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Så rett og slett ikke et problem i det hele tatt? Ingen lydmessige forskjeller whatsoever? Finnes det noen kvalitetsforskjeller overhodet?

S

Syncrolux

Gjest
Det eneste man merker er muligens forskjell i rippehastighet. Så lenge RIP'en er uten feil så kan det da neppe være noen forskjeller på lyden heller.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.572
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Kjøp et drev med skuff og ikke et som drar CDen inn gjennom en slisse. Sistnevnte kan ripe opp plata. For eksempel denne fra Komplett til 199 kroner gjør susen:
ASUS DVD Writer, DRW-24D5MT - DVD - Komplett.no. Når du ripper blir resultatet likt originalen hvis du bruker et ok program som f.eks. Foobar eller tilsvarende. Hvis du derimot skal bruke drevet til direkteavspilling av CDen vil du få problem med jitter som med enhver annen CD-spiller og da holder det ikke med så enkle drev.

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
364
Torget vurderinger
22
For å få benyttet seg av Accurate Rip må man finne ut av offset på drevet. Dette er ikke alltid helt rett frem, men det går på et vis uansett. I mitt tilfelle måtte jeg finne noen spesifikke gamle CDer i hyllen.

S

Syncrolux

Gjest
Hvis du derimot skal bruke drevet til direkteavspilling av CDen vil du få problem med jitter som med enhver annen CD-spiller og da holder det ikke med så enkle drev.
Nei det er direkte feil. Man leser jo dataene som en fil her.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
For å få benyttet seg av Accurate Rip må man finne ut av offset på drevet. Dette er ikke alltid helt rett frem, men det går på et vis uansett. I mitt tilfelle måtte jeg finne noen spesifikke gamle CDer i hyllen.
Det var gresk for meg. Hva mener du?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.572
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Nei det er direkte feil. Man leser jo dataene som en fil her.
Det er ikke feil. Hvis du ripper så leses dataene som en fil, men hvis du spiller CDen med f.eks. Foobar uten å rippe den så fungerer PCen din som en helt vanlig CDspiller.

S

Syncrolux

Gjest
Det er ikke feil. Hvis du ripper så leses dataene som en fil, men hvis du spiller CDen med f.eks. Foobar så fungerer PCen din som en helt vanlig CDspiller.
Hvordan går dette for seg da? En forklaring tror jeg vi må ha her.

Uansett sender en ekstern CD drive ikke noe data over SP/DIF eller USB Audio til PC'en?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.767
Torget vurderinger
2
Streameren Lindemann Network blir en CD spiller når jeg kobler til et USB drev.Null problem.
Kobler jeg samme drevet til PC spiller jeg musikken litt hakkete i VLC player, men det rippes perfekt med CDExtractor

billig drit USB drev/brenneer…må legge en bok opp ved ripping pga skranglelyd , ved avspilling er det ok uten tiltak.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.572
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Hvordan går dette for seg da? En forklaring tror jeg vi må ha her.

Uansett sender en ekstern CD drive ikke noe data over SP/DIF eller USB Audio til PC'en?
Du er kanskje ikke kjent med Foobar, men i menyen "File - Open Audio CD" har du valg mellom Rip og Play. Sistnevnte alternativ lar deg bruke Foobar som CDspiller uten å gå veien om ripping. Dette har ingen ting med SP/DIF eller USB Audio å gjøre.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Så, bottom line, det betyr lite hva man ripper fra?
Men....betyr det noe om det er skuff eller om den drar inn platen?
1645609272580.png

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.678
Sted
Oslo
Så, bottom line, det betyr lite hva man ripper fra?
Men....betyr det noe om det er skuff eller om den drar inn platen?
Vis vedlegget 794195
Jeg har prøvd begge og svaret er Nei.

PS: Jeg har brukt Apple sin som på bildet, og en Lacie BluRay-spiller/CD-brenner med skuff, til å rippe til iTunes Lossless. Ved et par anledninger har CD-platene vært for slitt til at en gammel CD-spiller kunne spiller dem, men da har det faktisk hjulpet å rippe til i iTunes og brenne en ny CD. Feilkorreksjonen finner og retter opp feilene på platen og resten er identisk med originalen.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjøp et drev med skuff og ikke et som drar CDen inn gjennom en slisse. Sistnevnte kan ripe opp plata. For eksempel denne fra Komplett til 199 kroner gjør susen:
ASUS DVD Writer, DRW-24D5MT - DVD - Komplett.no. Når du ripper blir resultatet likt originalen hvis du bruker et ok program som f.eks. Foobar eller tilsvarende. Hvis du derimot skal bruke drevet til direkteavspilling av CDen vil du få problem med jitter som med enhver annen CD-spiller og da holder det ikke med så enkle drev.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.622
Sted
Liten by
Jeg leste det, men jeg tror ikke på det. Jeg tviler veldig sterkt på at de kan lage riper! Da ville det blitt et ramaskrik fra laptopeiere!

S

Syncrolux

Gjest
Nå skal det veldig mye riper til før plata ikke lar seg rippe. Jeg har ... ahem.. litt erfaringer med å rippe SACD'er lånt på biblioteket, som er veldig stripete. Funka fint det også.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.678
Sted
Oslo
Nå skal det veldig mye riper til før plata ikke lar seg rippe. Jeg har ... ahem.. litt erfaringer med å rippe SACD'er lånt på biblioteket, som er veldig stripete. Funka fint det også.
Jepp, som sagt lenger oppe. Man kan redde slitte plater ved å rippe med god feilkorreksjon og til og med brenne en ny hvis man har lyst til det.

Topp Bunn