RIP - Rick Wright

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89
og PinkFloyds gjenoppstandelse sammen med Waters kan vi bare glemme.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
504
Torget vurderinger
4
A Great Gig in the Sky

jangri

Medlem
Ble medlem
20.08.2008
Antall liker
3
Trist.
Det gikk ikke så inn på meg at Syd døde, da jeg er litt for ung til å ha blitt oppfostra med 60-talls pink floyd...

Men nå har en av heltene mine gått bort. Han som bidro til mye av magien som lever i platene til Pink Floyd!

:'(

Have a Great Gig in the Sky, Rick! :)

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89
Man kan mene hva man vil om PF, men svært mange beynte med hifi etter DSOTM og WALL. således en banebrytende gruppe

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.559
Torget vurderinger
2
Det tynnes ut blandt ungdommens helter. Trist.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
rip rick.
og mange takk.
echoes, great gig in the sky, introen til shine on you crazy diamond, det tunge synthkompet i welcome to machine, og us and them skal spilles i filler i kveld.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
for ikke å snakke om julia dream.

rick gjorde hele låta (selv om det var roger som skrev og dave som sang), imho.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
We'll meet again, on the dark side of the moon!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Trist.... Hadde håpet på en siste gjennforent turne, men enda godt at han sovnet inn etter et kort sykeleie....

RIP

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm
Dette kom så alt for tidlig, et stort musikalsk geni har gått videre.

K

kathrine

Gjest
Trist med stor T!
Han var så snill og sympatisk, mistet litt futtet jeg nå :'(
Vh
S

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
The Great Gig in the Sky på himmelhøyt volum fra 2x25W 300B PP og avspilles selvf. på vinyl.
Hårene reiser seg på armene ;D

RIP og fred på ferden mr. Wright

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.898
Sted
Oslo
RIP

Ingen fan av PF (hørt den før)
Har nå dog avspilt følgende som en liten markering i kveld

#1 Lucifer Sam
#2 Apples & Oranges
#3 Bike
#4 Leave Lucy Leave

Sisnevnte uten tvil min PF-favoritt (hvis jeg skal tørre å driste meg inn på det da. Hør hva PF kunne blitt, istedenfor hva det ble :-X ;) )

Som en avslutning i denne "minneseremonien", et helt annet band med en gåshudlåt av dimmensjoner, Rupert´s People - "Dream On My Mind"

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.511
Torget vurderinger
1
Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten nekrolog her, av hans musikalske karriere sammen med Pink Floyd i kortfattethet.

Richard William Wright er død, 65 år gammel. Han ble født 28. juli 1943, og døde 15. september 2008 av kreft. Wright er mest kjent for si lange karriere i bandet Pink Floyd. Han var med på å grunnlegge Pink floyd i 1965, under navnet Pink Floyd Sounds, og han er sett på som en de dominerende musikalske drivkreftene i gruppa sammen med Syd Barret, som skrev de fleste av låtene (fram til Barret forlot Pink Floyd i 1968, og David Gilmour erstattet ham. Syd Barret døde i 2006). Wright var en av de originale medlemmene i Pink Floyd og var også med i den innledende perioden til det som utviklet seg til Pink Floyd (slik som Sigma 6 og The (Screaming) Abdabs). Han skrev flere av låtene på "Dark Side of The Moon" (1973), "Wish You Were Here" (1975) og "The Division Bell" (1994) som er Pink Floyds siste plate. Hans bidrag til musikken var med på å utgjøre den distinkte sounden til gruppa. Wright var selvlært pianist og tangentinstrumentalist, og han gjorde bruk av et bredt spekter instrumenter i sin musikalske karriere, bl.a. instrumenter som keyboard, orgel, piano, synthesizer, trombone, vokal, gitar, fiolin, cembalo, saksofon, cello, mellotron, farfisa og vibrafon. Wright ble sparket i 1979 som bandmedlem etter å ha kommet i konflikt med Roger Waters under under innspillingen av "The Wall" (1979). Waters anklagde Wright for ikke å bidra tilstrekkelig grunnet sin kokainavhengighet, noe Wright selv har bekreftet i ettertid (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wall). Richard Wright kom senere tilbake til Pink Floyd som innleid musiker, ironisk nok for å delta i promoteringen av "The Wall" i 1980 og 1981.Han prøvde å komme videre i karrieren i duoen Zee som han grunnla sammen med Dave Harris i 1984, et prosjekt som ikke ble helt vellykket siden albumet "Identity" (1984) verken ble godt mottatt av kritikerne eller publikum. Etter at Roger Waters forlot Pink Floyd i 1985, kom Richard Wright tilbake til gruppa i 1986, men fortsatte sin status som "innleid musiker" før han igjen fikk status som et kontraktuelt og fullverdig medlem av Pink Floyd i 1988. På albumet "A Momentary Lapse of Reason" (1987) gjenspeiles Wrights status i Pink Floyd gjennom at Richard Wrights navn var skrevet med mindre bokstaver enn Gilmours og Masons navn, og at det ble heller ikke inkludert et foto av ham på albumet. På Pink Floyds siste album, "The Division Bell" (1994) bidro Wright til mye av musikken som medlem av gruppa. På Live 8-konserten i London 2. juli 2005 stod Wright igjen på samme scene som Gilmour, Mason og Waters, for første gang siden The Wall-konsertene i 1981 der Wright var leid inn som musiker. Wright avslo i 2006 et tilbud om å delta på turneen "The Dark Side of the Moon Live" sammen med Roger Waters (og Nick Mason, som spilte trommer på flere av konsertene. Mason er for øvrig er den eneste av den originale gruppas konstante medlem). Wright, har i likhet med Mason, deltatt på alle Pink Floyds turneer opp gjennom årene. Det eneste albumet til Pink Floyd som Wright ikke har bidratt til, er "The Final Cut" (1983). Richard Wright har sluppet to solo-album: "Wet Dream" (1978) og "Broken China" (1996) og var med i gruppa Zee sammen med Dave Harris fra 1984-1986, da han forlot Zee for å slutte seg til Pink Floyd igjen. Richard Wright har også bidratt til David Gilmour solo-album "On An Island" (2006) som keyboardist/piano og vokal.

Sov Godt, Richard Wright.

Bjørn

BELL

Medlem
Ble medlem
16.09.2008
Antall liker
1
DETTE VAR VELDIG TRIST

SOM EN STOR FAN ER DETTE IKKE NOE GOD DAG

R.I.P RICK

The Great Gig in the Sky

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Veldig, veldig trist. Nå skal jeg sette meg ned å spille "Mediterranean C" fra "Wet Dream" til ære for mannen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ypperlig harmony av rick.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Ja dette var triste greier...men musikken lever heldigvis videre...

RIP

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.511
Torget vurderinger
1
Ja. Heldigvis.

Topp Bunn