Rimelig spiller + riaa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.959
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvis den står i mc så har jeg plenty av volum, på mm så må jeg skru pre-ampen på nesten maks for å få ok med volum.. da setter jeg den heller i mc, og bare nyter musikk..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Tror både utstyret og øra dine kommer til å takke deg om du IKKE gjør det..du er herved advart!! Men det funker etter dt jeg kan forstå etter hensikten..

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det var et litt uventet resultat. Men det som virker, virker. Kjør på!

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.959
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Øra mine tar ikke skade av at den står i mc, jeg sliter med å tro at anlegget tar skade, jeg spiller lavere en folk flest, tror jeg.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Det håper jeg for din del..du skal kunne nyte musikk hele livet!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke studert tallene, men i teorien skulle det vel være en viss risiko for å overstyre MC-inngangen når du bruker en slik high-output sak. Dersom du ikke hører noen forvrenging og ikke ser noen røyk, er sikkert alt i sin skjønneste orden. :)

EDIT: Uansett er det jo kun en midlertidig løsning.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hadde en mistanke om du brukte mc inngangen ja da du nevnte høyt volum.
    Problemet er, at pickuppen har 1,6 mv, følsomheten på din riaa mm er høyere enn det, da må du vri opp volum knotten ganske mye for ok volum.
    Om jeg var deg ville jeg sett etter en mm pickup, eller en mc med lav output, 0,5 mv ca., og da kjøpe en 10 x mc step up trafo (denne skal IKKE kobles til strøm). Da får du 5 mv, og utgangen fra trafoen kobler du i mm inngangen på en mm riaa, da får du vidunderlig "out-of-this-world lyd". (Denon DL 301 MK II er et eksempel).
    Jeg har akkurat kjøpt en Rothwell MCL step up trafo, 20 x, til min mc pickup, og lyden er av en annen verden enn den var før koblet i min mc inngang. Som jeg skrev i tråden om mc step up, dette smaker fugl, eller rettere struts! Virkelig bra.
    Rothwell har en 10 x trafo på trapperne også nå...
    http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/mc_step-up_transformers_explai.html
    (har ikke lest Arve sitt innlegg endda, han har kanskje foreslått dette allerede)
    Tests av overload margins: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=46253

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.959
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en mistanke om du brukte mc inngangen ja da du nevnte høyt volum.
    Problemet er, at pickuppen har 1,6 mv, følsomheten på din riaa mm er høyere enn det, da må du vri opp volum knotten ganske mye for ok volum.
    Om jeg var deg ville jeg sett etter en mm pickup, eller en mc med lav output, 0,5 mv ca., og da kjøpe en 10 x mc step up trafo (denne skal IKKE kobles til strøm). Da får du 5 mv, og utgangen fra trafoen kobler du i mm inngangen på en mm riaa, da får du vidunderlig "out-of-this-world lyd". (Denon DL 301 MK II er et eksempel).
    Jeg har akkurat kjøpt en Rothwell MCL step up trafo, 20 x, til min mc pickup, og lyden er av en annen verden enn den var før koblet i min mc inngang. Som jeg skrev i tråden om mc step up, dette smaker fugl, eller rettere struts! Virkelig bra.
    Rothwell har en 10 x trafo på trapperne også nå...
    mc step-up transformers explained
    (har ikke lest Arve sitt innlegg endda, han har kanskje foreslått dette allerede)
    For en som kan bruke maks 1500,- til på riaa, så tror jeg alt dette her blir alt for dyrt.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, det var samme budsjettet som jeg startet med til riaa jo. Problemet er bare at når noe er så mye bedre er det vanskeligt å si nei. Men dette er noe du kan ha i bakhodet når du får lyst å oppgradere, du har jo allerede spurt hvike pickupper der kunne passe din spiller.....om du f.eks. bruker den riaa du har nå, da vil en mc som Denon DL301 MK II spille kjempebra i mc modus, men endda bedre med en trafo og inn i mm inngangen. (Sony HA-T10 og Ortofon T5 trafoer kan fås på ebay til ca. 700,- de har 26 db gain)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Bare for sikkerhetsskyld!
    Er du helt sikker på at kablene står i riktig ingang bak på ampen og at knappen i tillegg står riktig?
    Det blir jo oftere mye lavere gain med MC, men det skal jo tross alt være akseptabel volum.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    2
    Den omtalte pickupen har jo 1,6mV og MC-inngangen takler 8,5mV i følge manual http://www.harmankardon.com/images/media/AP2500_OM_EN.PDF så det er jo ikke noe problem,men last via MC er kun 56ohm så det er rart hvis ikke dette låter "lukket" i toppen.Men spiller det bra så trenger du ikke bekymre deg,kjørte selv en DL110 via MC-inngang på en Cambridge som har 100ohm,funka greit det,opplevde samme som deg,ble alt for lavt nivå,ble ikke høyt med volum på maks.Nå har æ gått over til MC-low med 0,3mV og step-up som kan brukes som 13X alt 26X. 13X forsterkning ble litt lavere enn cd og 26X litt høyere..begge deler funker greit:) Men syns det blir et problem når det er STORE nivåforskjeller som du opplever.Så hvis det låter bra nå;spill og kos dæ!

mvh Filip

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.959
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da lar jeg det være som det er, ikke noe særlig lukket i toppen, litt mindre detaljert en via sb/dac, men litt mer pondus via vinylspiller. En får sjeldent i pose og sekk..

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Det står at det er en mc pu, som KAN bli brukt i mm trinn..
    Om du leser alt på den måten, kan jeg komme med en tilleggsopplysning: den KAN plugges inn i komfyren...(om den har slike plugger montert) ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    598
    Torget vurderinger
    2
    Da lar jeg det være som det er, ikke noe særlig lukket i toppen, litt mindre detaljert en via sb/dac, men litt mer pondus via vinylspiller. En får sjeldent i pose og sekk..
    Flott,kjør på du,flott spiller du har fått dæ :)

mvh Filip

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    Mye skråsikkerhet her gitt. At en mm aldri låter godt på en mc-inngang er en kjennsgjerning. En highout mc kan imidlertid godt gjøre det. Jeg har en Quad 34 med mc-phonotrinn. Den låter svært bra med en Sumiko blue-point. Har prøvd andre også med godt resultat.

Men nå liker jeg godt å ha litt gain på lur da, men noen voldsom reserver er det ikke...

Når man tenker på alle de subjektive oppfatningene som fonnes rundt alle mulige mer eller mindre vellykkede modifikasjoner på hifi-utstyr synes jeg det er rart at så mange går så kraftig ut... Det viktigste er vel å stole på egne ører, og hygge seg med det man hører. Det er jo ikke noen vits i å problematisere om folk er tilfreds, eller ?

mvh.
    Stian

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.959
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er uten tvil godt fornøyd med å kjøre mc hos meg, det låter meget bra, og som du sier Stian, greit å ha litt volum på lur.. :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn