Rimelig spiller + riaa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Inspirert av denne tråden så dro jeg på loppemarked i dag, og kjøpte en Philips F-7813 Direct Control platespiller med PHilips GP401 III pickup uten stift. Denne kostet 50 kr, og var uten bruksmerker eller andre lyter. Satte på en ny elliptisk ettermarkedsstift når jeg kom hjem, og nyter nå Bob Dylan Desire på denne spilleren. Den spiller faktisk veldig bra og engasjerende. Foten går!
    PhilipsF7213.jpg

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Spiller nå min ihjelspilte Blå Krukke med Kari Bremnes på nyervervelsen, og må si jeg er imponert over denne platespilleren. Jeg tror en må ut med ganske mye penger for å få en ny platespiller som spiller like godt! Pianotoner kommer trillende uten antydninger til svai, og bakgrunnsstøy er svært lav.

På grunn av at platen er gammel og mye spilt har den en god del støy og knitring med enkelte pickuper, men her fungerer den strålende.

Så det er fullt ut mulig å kjøpe en god platespiller for en hundrelapp eller to. Denne kostet 200 kr inklusive ny stift.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet Dual CS 601?
    Har nå fått økt budsjettet til 4k for spiller + riaa..

L

Labbis

Gjest
    Noen som har testet Dual CS 601?
    Har nå fått økt budsjettet til 4k for spiller + riaa..
    Dual 601 er en helt grei spiller. Har fungert utmerket i mange år hos meg. Lydmessig etter min mening like bra som de mer "berømte" 701 og 1219 fra Dual. Men dette er jo en spiller som begynner å bli noen år med fare for en del slitasje. Hvis aktuelt - sjekk automatikken, antiskating og spesielt den automatiske senkefunksjonen for armen.
    Mvh

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.189
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er flere gunstige spillere på finn nå til priser oppunder 2000 kr. Til og med en kjempebillig Technics 1200.
    Løp og kjøp!

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå ser det ut som jeg kan kjøpe spiller for 4k, har også sett på noen nye. Jeg har sett på pro ject debut carbon og dual cs 415. Jeg liker godt dual med sin klassiske utseende, og at den har automatikk.. men hvem er best lydmessig? Og finnes det andre jeg bør titte på til maks 4k?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ser også på Luxman 272 eller 282 - hva sier dere om disse? Hvem ville dere ha valgt?

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Du har ikke noen kjente/gode kompiser som kan låne deg en spiller og RIAA for en periode, for å teste om dette er noe for deg.
    Hvis du er fornøyd med det du hører, så er det bare å begynne og spare, og kjøpe seg noe ordentlig med en gang.
    R

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tviler at jeg kommer til å bruke mer penger på vinyl - om jeg så liker det, har rett og slett ikke mye økonomi til å betale store summer for hifi..
    Jeg bare elsker det klassiske utsende som f.eks. Luxman 282 har, men det spørs om jeg tørr å satse på noe som er brukt - da jeg ikke vet hvor lenge de holder. Dual cs 415 har jo fint utseende, men er den like god som f.eks. pro ject debut carbon esprit (alle kan jeg få for 4k )

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Det ligger en Pro-Ject RPM 5 på Finn nå. Til prisen er den en nobrainer.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    46.085
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ser også på Luxman 272 eller 282 - hva sier dere om disse? Hvem ville dere ha valgt?
    Finner du en pent brukt 272 får du en meget bra spiller,har den selv med en Shure MM pu.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: JG

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    46.085
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Jeg skjønner ut ifra sammenhengen at du er den samme som driver å sender meg SMS med spørsmål ang. platespillere. Ikke ta dette ille opp, men slik jeg oppfatter det er du både uerfaren og foreløpig usikker på hva du skal velge. Tråden gir deg en masse mer eller mindre gode råd, og du må selv velge hva du vil følge.

Jeg synes du skal ta deg tid og velge når du er sikrere på hva du egentlig ønsker deg. Om du vil begynne med en rimelig spiller finner du i alle fall ut om du er komfortabel med vinyl eller ikke uten å ha brukt for mange penger. På den andre siden er det ikke sikkert du går med tap om du selger en brukt spiller videre på et senere tidspunkt.

Luxman-spillerene jeg har tilbudt deg kommer fra min private samling, og går som de skal. Det er en smakssak om du velger den ene eller den andre. 272 har en lettere arm og senket stroboskop. 282 har et tradisjonelt stroboskop på kanten av tallerkenen og en tyngre arm med SME-innfesting på headshell. Uttover det er de vel i alle fall relativt like. Begge fungerer som de skal og ser bra ut.

Men, jeg synes du skal sette deg dypere inn i dette ved å google og lese deg opp. Hvis du er veldig usikker er det kanskje aller best om du gå å kjøper deg en ny spiller lokalt. Da får du den oppfølgningen du trenger for å få satt spilleren skikkelig opp, noe som nok er en forutsetning for at dette skal bli en positiv opplevelse for deg.

mvh:
    Stian

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Luxman lager lekre og driftssikre spillere, faktisk virker en normalt god platespiller en menneskealder om man ikke herger med de.
    Utrolige kupp kommer av og til men det spørs om du gidder vente på noe sånt. Jeg havde selv en Luxman PD370 med ortofon OM30 pickup, denne GAV JEG BORT til min søsters mann da jeg reiste utenlands en lengere periode, nå er de skilt og jeg vet ikke hva der skjedde med platespilleren.
    Luxman PD375
    Jeg kjøpte min første Micro Seiki, en perfekt BL-51 via DBA.dk i Danmark for kr. 900,-, et helt utroligt kupp, denne blev solgt i 2006.
    Bare headshellet fra denne, Micro Seiki H707 har jeg sett til salgs for US 500,-!! Micro Seiki beregnet en levetid på 80 år på sine bedre spillere.
    For pengene du har er det muligt å få tak i vesentlig bedre spillere enn de Luxman, men du må lete, være heldig og få den frem i hel tilstand, ikke alltid man lykkes med alle variabler i den kjede jo.

Vedlegg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da er min søken etter spiller over.

Jeg valgte Luxman PD272 - og regner med jeg blir fornøyd :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det følger med en dl110, riaa låner jeg for tiden, det er en H/K "sak" kommer til å kjøpe meg en brukt når han vil ha den tilbake..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Jeg ville også valgt eldre Luxman framfor ny Pro-ject, men kun om det ikke var mulig å få tak i Rega...hrhr..
    Uansett tror jeg du kommer til å bli godt fornøyd med det valget. En kvalitetsmaskin. Ny riaa er nesten peanuts der- se fex på Musical Fidelity..VLPS2 er langtfra dyr, og spiller som ei kule! Same goes for Regas Fono i valgfri MM eller MC-utgave, Creek, ASR eller Graham Slee..

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Litt spørsmål..

Ved justering av arm, hva slags utstyr må kjøpes inn, jeg ser at det blir brukt blant annet lp-plate uten riller, for å juster anti-skating.
    Hvordan finner jeg ut hvor mye vekt det skal være på vinylplaten, og hvor mye det egentlig er på spilleren?

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Anti skating setter du gjerne til samme verdi som nåletrykk.
    Sett nåletrykk som 0, ta armen ut av holderen og hold den med to fingre, utbalanser armen med kontravelten så den svever, sett den tilbake i holderen. Nå setter du nåletrykk til den der er anbefalt av pickup fabrikanten, og setter anti skating til samme verdi.
    Der er hundrevis av guider på nettet, denne f.eks. http://www.turntablebasics.com/advice.html
    Om du vil finjustere kan du kjøpe en sånn : US Seller New Professional Digital Turntable Stylus Force Scale Gauge | eBay

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    En "gammel" Shure, ADC, Empire, Ortofon...helst fra den tiden spilleren er fra ('80-talls) da det nesten ikke finnes "myke" nok pickup/stift i dag til en så lett arm.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hvor lett er den armen da?
    Jeg hadde en Ortofon OM30 på min Luxman PD375. OM20 er også ganske ok.
    Om du tenker Shure, da kanskje en N91ED med Jico S.A.S nål, finder ikke noen compliance data på den i farten dog.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er en micro seiki ta-1 arm på den. (tror jeg)

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer, det er en lekker spiller som kommer til å gi deg mye glede. Hadde en sånn i 1979, den kostet 1800,- dengang på tilbud. Det var faktisk endel.
    Som et apropos til Niels´innlegg lenger oppe i tråden, er faktisk Luxman PD 272 laget av Micro Seiki.
    Ortofon OM 20 er en god pickup som funker fint på 272. Den kan oppgraderes med bedre stift etterhvert som du blir hekta. OM 40-stiften er et av Ortofons glemte kanonkjøp. Elementer fra Grado passer også godt i denne armen.

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Tullinger....INGEN Luxman var laget av MicroSeiki. Heller ingen av Luxmans armer.
    -ønske-drømmer...

Arne K

Enkelte (store) modeller fikk DELER som var "sourced" fra MS... men det er en annen historie.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ikke vet jeg, men da tar så og si alle på nettet feil... og det kan jo være tilfelle. Bare det låter bra, og har en god kvalitet så kan det være laget av gamle rustne Lada deler for min del..

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Som Arne skriver, der er masse feil info på nettet. Luxman var et mye større firma enn lille Micro Seiki og at Micro Seiki skulle lage platespillere for Luxman virker ganske fjernt, hellere andre veien da faktisk.
    Micro Seiki platespillere er også OEM modeller (Solid serien først og fremst), til Tannoy og Marantz f.eks., men det er spillere der er nesten identiske med Micro sine egne modeller, bare fått et annet navneskilt. Ikke at det betyr noe, men armen tror jeg ikke er Micro Seiki, det eneste der minner om Micro Seiki ved den er kontravektens form, den minner veldig om den fra CF-1/MA707, men på disse arme har kontravekten en gjennomgående liten skrue, denne ender opp i en liten plastbit på insiden av kontravekten, og denne plastbiten følger en frest linje i armtuben.
    Er en tråd her om automat versjonen av din spiller, kanskje du finder den interessant: Turntable Forum • So tell me about the Luxman PD-277 turntable...

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Helt greit. 272 er sikkert en grei spiller selv om den ikke har MS-arm..

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.955
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå har spilleren kommet i hus, og med hjelp av Boogie-Stian så har den blitt justert så godt vi fikk til over telefon.
    Må bare si dette.. det høres (og ser) ut som at vinyl er noe for meg. For dette her er lyd med sjel i.
    Jeg har blitt en lykkelig eier av Luxman PD272
    IMG_20130427_210429.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn