Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Her er en simulering av hvilke frekvenser som slipper gjennom et vanlig nettfilter tilkoblet min forsterkers trømforsyning, og med min strømettimpedanse på 0,316 ohm
    Filteret gir en tyelig topp som fokuserer støy akkurat som Schaffner kurvene i tidlgere innlegg viste
    Typisk filter til venstre, enkel X kondensator til høyre. Målt på sekundærsiden av nett trafo
    ........
    Hadde du nevnt "Shaffner" for de som har jobbet med problematikken på høyeste plan i dette landet hadde de ledd rått av deg.
    Tror man skal skille mellom effekter fra tungindustri, elektrolyseceller og tunge El motorer, og sparepærer og mobileladere.
    Man må heller ikke amputere benet så snart man har brukket tåneglen.:rolleyes:

    Og dette viser null erfaring,kunnskap og forståelse.Alt dette skaper problemer i større eller mindre grad,
    alt ut i fra gitte forhold i egen installasjon,lokalt nett og sentralnettet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Her er en simulering av hvilke frekvenser som slipper gjennom et vanlig nettfilter tilkoblet min forsterkers trømforsyning, og med min strømettimpedanse på 0,316 ohm
    Filteret gir en tyelig topp som fokuserer støy akkurat som Schaffner kurvene i tidlgere innlegg viste
    Typisk filter til venstre, enkel X kondensator til høyre. Målt på sekundærsiden av nett trafo
    ........
    Hadde du nevnt "Shaffner" for de som har jobbet med problematikken på høyeste plan i dette landet hadde de ledd rått av deg.
    Tror man skal skille mellom effekter fra tungindustri, elektrolyseceller og tunge El motorer, og sparepærer og mobileladere.
    Man må heller ikke amputere benet så snart man har brukket tåneglen.:rolleyes:

    Og dette viser null erfaring,kunnskap og forståelse.Alt dette skaper problemer i større eller mindre grad,
    alt ut i fra gitte forhold i egen installasjon,lokalt nett og sentralnettet.
    Har du gått fått hakk i plata nå Ymir?. Leser du en gang til så sier jeg nettopp det samme som deg "alt ut i fra gitte forhold i egen installasjon,lokalt nett og sentralnettet"
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vel,for meg synes det som problemet generelt rundt om kring omtales som å ha brukket en negl og ikke ikke ett ben.
    Men mulig jeg tolket feil.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er det 3x230v (IT) eller 3x400/230v (TN) nett der du bor?
    Er det meg du spør så er det et IT nett. Det rare er at trafoen ble skiftet i begynnelsen av 2000 tallet, så her må det være gjort en tabbe. Jeg måtte få satt ned spenningen for en del år tilbake da spenningen var oppe i 248V om sommeren. Dette tok sannsynligvis knekken på mye utstyr her i området. Nå varierer spenningen mellom 238 og 222V Sommer/vinter, men variasjonen skjer gjennom døgnet der spenningen dropper 4-5V på noen minutter og da er lytting meningsløst.....
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ok, har du forsøkt å sette en enkel trafo mellom alt hifi utstyret og nettet?
    Du må samle alt utstyret etter trafoen for å se om du kan registrere noen forskjell.

    Det behøver ikke være en ISO trafo, kun 230/230v trafo. Dette endrer ikke noe ift spenningsnivået men teknisk sett kan det være sirkulerende (reaktive) strømmer i systemet som og løper innom forsterkertrafoens primærside. Har du varmepumpe og evt hva slags omgivelser er det ellers der du bor, feks industri vs boligområde.

    Spenningen trinnes gjerne opp/ned 2 ganger i døgnet etter behov variasjoner i belastning.

    Avvikene i spenningsnivåene skal være innenfor 230v +/- 10% dvs mellom 207 og 253v

    [TILLEGG:*Har du luftstrekk eller kabel til boligen? Er det langt til høyspentlinjer eller lignende?]
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ok, har du forsøkt å sette en enkel trafo mellom alt hifi utstyret og nettet?
    Du må samle alt utstyret etter trafoen for å se om du kan registrere noen forskjell.

    Det behøver ikke være en ISO trafo, kun 230/230v trafo. Dette endrer ikke noe ift spenningsnivået men teknisk sett kan det være sirkulerende (reaktive) strømmer i systemet som og løper innom forsterkertrafoens primærside. Har du varmepumpe og evt hva slags omgivelser er det ellers der du bor, feks industri vs boligområde.

    Spenningen trinnes gjerne opp/ned 2 ganger i døgnet etter behov variasjoner i belastning.

    Avvikene i spenningsnivåene skal være innenfor 230v +/- 10% dvs mellom 207 og 253v

    [TILLEGG:*Har du luftstrekk eller kabel til boligen? Er det langt til høyspentlinjer eller lignende?]
    Er noen år siden jeg har prøvd trafo, men har vert inne på tanken ja. Men den den blir bælstor da jeg ser for meg 4-5KvA for at det skal fungere...
    Det er kabel til boligen og det skal ikke være noe industri koblet til samme trafo, men en skole, en del boliger og mulig noe blokker på samme linje. Disse har sannsynligvis noen frekvenstyrte ventilasjonsanlegg som er noe herk.
    Har hatt målinger på både støy og spenning og den verste støykilden som var noen utelys i gata koblet til min kurs ble rutet om, men fikk beskjed om at "resten" av målt støy måtte en leve med da det er slik strømnettet er blitt....
    Konklusjonen om at vi har et "svakt" nett er at lyden kan være dramatisk mye bedre om natten, og i sommerhalvåret når skolen er stengt og røkla er på ferie kan det være stjernelyd hele døgnet...
    Har hatt planer om både "cleangenerator" og Tesla batteripakker, men har ikke realisert noe enda da det ikke er helt enkelt å få til, og det blir dyrt...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er ikke sikkert at du behøver så veldig stor trafo for å evaluere problemet, låne i stedet for å kjøpe.

    Vær forøvrig OBS på elbilladere/lading om det skulle være noen av de i nærheten.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan er det med DC spenninger på nettet, er det noe som går ned i jord?
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hvordan er det med DC spenninger på nettet, er det noe som går ned i jord?
    Nei, en DC komponent forykker kun 0-linjen for AC spenningen (Løfter den fra naturlige 0) og skal ikke gå til jord med mindre den overstiger hinsides mange volt.

    En kan få et inntrykk her:
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan er det med DC spenninger på nettet, er det noe som går ned i jord?
    Nei, en DC komponent forykker kun 0-linjen for AC spenningen (Løfter den fra naturlige 0) og skal ikke gå til jord med mindre den overstiger hinsides mange volt.

    En kan få et inntrykk her:
    Ah ok, takk for svar.

    Prøvde å koble til et Furutech Flow 15 som jeg har liggende her som jeg har glemt helt av til dacen, og som forventet ble det mindre dynamikk, men mindre hardhet og mer detaljer. Mens Jenving filteret har ikke forandret noe vedr. dynamikk og ironisk nok koster jenving filteret bare halvparten og er en forgrener med overspenningsfilter, verden vil bedras...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Fikk DC filteret i dag, veldig stor forskjell i lydkvaliteten over hele linja, og viftene i pcen ble jammen meg mer stille og.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jenving sitt.

    EDIT: Merker også at dacen er langt fra like varm som før(analogtrinnet opererer i klasse A).
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kunne vært interessant å faktisk måle på dette.. forslag til pålitelig interface direkte til nett? 100:1 diff.probe??
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Mains DC and Transformers

    It is the mean value that appears as "DC" on the mains. It can also be measured, but to do so requires that one works on live components. This is not recommended as it is inherently dangerous. However, if you must (and PLEASE take extreme care), you need a 100k resistor and a 10uF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor. This attenuates the AC enough to prevent the front-end of the meter from being overloaded, and the DC voltage is easy to measure. Expect to see the DC vary around the zero voltage, with a normal variation of +/-25mV or so (typical - residential areas). The alternative method is to measure the DC across the diode/capacitor network in the circuit of Figure 3. Do not connect or disconnect the meter with the circuit live, and use alligator clip leads to make the connections.



    Fikk denne tunge rapporten/undersøkelse av min saksbehandler hos netteier da vi kikket litt på DC problematikken.
    Mener han og Seljeseth hos Sintef,som var leid inn som nøytral tredjepart diskutete om hvordan det skulle måles.
    Fikk ikke med meg så mye annet enn at de snakket om kvadratet på kurven.

    DC Injection into Low Voltage AC Networks

    http://webarchive.nationalarchives....http://www.ensg.gov.uk/assets/dgcg0000200.pdf
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor anbefales det ikke å bruke strømfilter på effektforsterker?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det rapporteres at den begrenser strømmen ved kraftige pulser i i musikken og dermed demper dynamikken. Har ikke lyttet etter dette i det siste så dette er basert på hva jeg har lest, og kan være tullprat. Setter man noe med spoler(som et godt filter må ha), vil det yte motstand mot strømmen -mest mot høye frekvenser langt over audio-området-men også noe likespennings tap, dvs spenningen til forsterkeren vil falle mer når strømmen leveres. Hos meg faller feks nettspenningen ( uten filter) med 0,3Volt for hver ampere forbrukt.=0,13%!! dvs -58 dB.
    Dette skal så gjennom strømforsyiningen. og effekten blir reduserte ytterligere. Feks har forforsterkere og dac'er spenningsregulatorer som i stor grad kompenserer for variasjon i levert nettspenning, og uansett i klasse A som trekker jevnt med strøm uansett musikksignal, så filtre bør ikke være noe problem på disse. Slutt-trinn har IKKE spenningsregulering og vil kunne oppleve litt ekstra fall i spenningen til transistorene ved dukte filtet bruk, og er teoretisk og mulig effekt på lyden. Men om det er hørbart vet jeg ikke.

    PS "Billiger"/Enkle filtre har som regel bare noen parallelle kondensatorer til 20kr internt, og har ikke mer motstand mot i strømmen en noen cm nettkabel.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    All models are equipped with Supra NIF (Non-Intrusive Filtering), an efficient high frequency (RFI) transient filter. It is designed and configured to efficiently suppress RFI interference, but not to dampen quick recharge demands from the connected devices power supplies. Supra NIF is developed by Ben Duncan Research in England.
    Er dette du snakker om? Disse begrepene danser i ring rundt meg. Å bruke hodetelefonen forsterkeren med et slikt filter fungerer helt fint for meg i allefall.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har aldri opplevd denne effekten selv, men synes det høres underlig ut at et filter skal drepe all dynamikk. Sjekket data på et par av Schaffners filtre, 6 og 10A versjoner har en impedans på 0,5 - 0,3 ohm. Tidsaspektet på nettsiden kan aldri bli raskere en 20ms uansett, og det nettopp raske impulser som gjør at man bruker normalt overdimensjonerte filterlytter... - og hvor stort blir strømtrekket og impulslasten på primærsida ved en puls på - la oss si 100W?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hmmm jeg testet noen andre filtere på dacen min faktisk og de drepte dynamikken ganske mye. Filtrene var Schaffner FN 9222B 3A og Furutech Flow 15 10A.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg skal ikke påstå at du hørte feil, men strømtrekket på en DAC er kanskje i verste fall et par titalls milliampere ekstra...... om det blir såpass...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja jeg stusser på hvordan det blir slik, opplever ikke det problemet med jenving sitt filter. Både dac og forsterker er koblet på to jenving filtere uten problemer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Tja, det rapporteres at den begrenser strømmen ved kraftige pulser i i musikken og dermed demper dynamikken. Har ikke lyttet etter dette i det siste så dette er basert på hva jeg har lest, og kan være tullprat. Setter man noe med spoler(som et godt filter må ha), vil det yte motstand mot strømmen -mest mot høye frekvenser langt over audio-området-men også noe likespennings tap, dvs spenningen til forsterkeren vil falle mer når strømmen leveres. Hos meg faller feks nettspenningen ( uten filter) med 0,3Volt for hver ampere forbrukt.=0,13%!! dvs -58 dB.
    Dette skal så gjennom strømforsyiningen. og effekten blir reduserte ytterligere. Feks har forforsterkere og dac'er spenningsregulatorer som i stor grad kompenserer for variasjon i levert nettspenning, og uansett i klasse A som trekker jevnt med strøm uansett musikksignal, så filtre bør ikke være noe problem på disse. Slutt-trinn har IKKE spenningsregulering og vil kunne oppleve litt ekstra fall i spenningen til transistorene ved dukte filtet bruk, og er teoretisk og mulig effekt på lyden. Men om det er hørbart vet jeg ikke.

    PS "Billiger"/Enkle filtre har som regel bare noen parallelle kondensatorer til 20kr internt, og har ikke mer motstand mot i strømmen en noen cm nettkabel.
    En reduksjon med 0,3V av 230V er 0,01dB. En reduksjon fra 230V til 0,3V er -58dB.
    Gjør det samme regnestykket med f.eks. 115V spenningsreduksjon så ser du.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg stusser på hvordan det blir slik, opplever ikke det problemet med jenving sitt filter. Både dac og forsterker er koblet på to jenving filtere uten problemer.
    Ikke noe å stusse over.Supra filteret har ikke noe i serie med lasten,kun parallelt.
    Schaffner har spole i serie med lasten.
    DAC og HP sitt strømtrekk betyr ingen ting,det er støystrømmen de lager som ideelt sett skal returnere tilbake
    til netteiers trafo som du er tilknyttet som betyr noe,og tilstanden til jordingen.

    Mellom impulsstørningar og filter i linken er det litt nyttig info

    Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum


    Litt tungt men mye interessant,spesielt om jording.

    History | Equitech

    Dersom jeg ikke husker feil har du/dere en varmepumpe i drift?Stopp den en stund mens du spiller for å se om det bedrer seg.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ja jeg stusser på hvordan det blir slik, opplever ikke det problemet med jenving sitt filter. Både dac og forsterker er koblet på to jenving filtere uten problemer.
    Ikke noe å stusse over.Supra filteret har ikke noe i serie med lasten,kun parallelt.
    Schaffner har spole i serie med lasten.
    DAC og HP sitt strømtrekk betyr ingen ting,det er støystrømmen de lager som ideelt sett skal returnere tilbake
    til netteiers trafo som du er tilknyttet som betyr noe,og tilstanden til jordingen.

    Mellom impulsstørningar og filter i linken er det litt nyttig info

    Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum


    Litt tungt men mye interessant,spesielt om jording.

    History | Equitech

    Dersom jeg ikke husker feil har du/dere en varmepumpe i drift?Stopp den en stund mens du spiller for å se om det bedrer seg.
    Hvor har du den informasjonen om jenving filteret i fra?

    Varmluftspumpen er fjernet for lenge siden, og ja det ga en enorm forbedring ja.

    Nå med dc filteret og emi filterene har jeg aldri hatt så god og konsistent lyd fra anlegget på vinteren.
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Har oppdaget ved en tilfeldighet at det er ganske mye støy i luften her, har ikke kunnet observere dette tidligere.
    Da jeg byttet ut strømkabel til datamaskinen til en kortere for å få mindre kabel rot, gik jeg fra 1.5 meter og kabel til 0.5 meter kabel, som jeg merket med en gang ga mindre emi bare ved å høre på vifte støyen på pcen da jeg startet den opp igjen.

    Så tok og fjernet 1.5 meter kabel til, denne kabelen går til selve anlegget som forbedret enda mer.

    Vil vel mistenke at siden garasjen under her har blitt bygget om til leilighet så har vel den luftbårne støyen gått adskillig opp.

    Skulle jo egentlig gått over til skjermede strømkabler, men da blir det mindre dynamikk og mer harmonisk forvrengning.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Bestilt meg AM radio, blir spennende å se hvor ille det er her.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Virker som pc skjermen er den største støybomben når det gjelder luftbåren støy så klart. Den står nå 20 cm unna i luft linje, tidligere stod den ca 17 cm unna, å bare flytte den 3 cm ga enorm forbedring, på anlegget for et eget rack eller bord å stå på slik at jeg kan plassere det mer ideelt.

    Trodde tidligere at det var nok at anlegget ikke stod rett under skjermen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Plasmaskjermer kan være ordentlige verstinger på elektromagnetiske støyfelt.

    Johan-Kr
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Plasmaskjermer kan være ordentlige verstinger på elektromagnetiske støyfelt.

    Johan-Kr
    Ja det har du helt rett i, har en 65" plasma-tv stående her som jeg ikke en gang gidder å bruker pga dette. Men regnet ikke med en sånn høvelig påkostet led-lcd skjermer hvor hele baksiden er dekket av aluminium skulle være sååå ille som dette. Glad i allefall at jeg byttet ut den forrige skjermen hvor det bare var plastikk på baksiden.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Snakket med en i strømselskapet, og han sa jeg hadde 3 fase IT-nett og sa at nettet her i området var ganske nytt og mente det var et veldig sterkt nett her. Og hvis det var så ille med emi her som jeg mente det er, så må det være noe på nettet som ikke fungerer som det skal.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Åpenbart at det er stor forskjell fra Supra Lorad mkI til mkII når det gjelder skjerming, byttet ut mkI kabelen til pcen med mkII og det er åpenbart at mkI kabelen sendte ut mye støy og evt plukker opp støy, for det kabelbyttet merker jeg helt klart på anlegget og viftestøyen på pcen. Kabelen ligger ca 50 cm fra anlegget.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    ..

    Skulle jo egentlig gått over til skjermede strømkabler, men da blir det mindre dynamikk og mer harmonisk forvrengning.
    Ærllg talt Roberth, hvor i allverden har du det ifra... det en totalt ufundert påstand... Foreslår at du googler deg litt opp på hvordan en strømforsyning og forsterker virker?

    Men TV skjerm er kjente støykilde, både luft og ledningebårne, og Supra-Lo rad kan være et fornuftig valg, langt bedre enn de overprisede liksomkablene fra Isotek som ikke har noen skjerming
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    ..

    Skulle jo egentlig gått over til skjermede strømkabler, men da blir det mindre dynamikk og mer harmonisk forvrengning.
    Ærllg talt Roberth, hvor i allverden har du det ifra... det en totalt ufundert påstand... Foreslår at du googler deg litt opp på hvordan en strømforsyning og forsterker virker?

    Men TV skjerm er kjente støykilde, både luft og ledningebårne, og Supra-Lo rad kan være et fornuftig valg, langt bedre enn de overprisede liksomkablene fra Isotek som ikke har noen skjerming
    Pussig at det ble mer dynamikk og mindre harmonisk forvrengning da jeg gikk fra skjermede kabler til lakrisnorer. Fant den gang og info på nettet hvor noen mente det samme:

    Shielding a power cable is unadvisable. It will add significant capacitance to the cable with minimal positive benefit. If you really need this, then the shield needs to be spaced well away from the conductors (large diameter) to minimize capacitance and avoid constraining the magnetic field lines that should couple between the conductors.
    Empirical testing has shown that standard shielded 14 gauge stranded power cord sounds less dynamic than unshielded 14 gauge stranded cord when used with audio components that benefit from improved cords. The impedance of the AC electrical system is extremely low and susceptibility to magnetic and RF fields is extremely low for power cables so the benefit is questionable at best. Unfortunately, some of the commercially available shielded cords appear to make some systems sound better, but are actually "tone controls" for taming badly matched or designed components. There is some benefit to shielding if you are trying to protect unshielded nearby unshielded interconnects from the fields generated by the cord itself.
    Myths and Snake OIL : Empirical Audio

    I tillegg har jeg lest dette her på sentralen og.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Da er eget bord for anlegget på vei, har stor tro på at det vil utgjøre en stor forskjell etter som det er enorm forskjell bare ved å få anlegget en 1 cm lengre unna pc monitoren.



    Var så overasket over Supra Lorad 2.5 MkII sine skjermingsegenskaper at jeg bestemte meg for å prøve jenving sine rca kabler med samme type skjerming. Så det er også på vei. Etter som Supra lorad 2.5 MkI bruker aluminumsfolie, så er jeg spent på hvordan "karbonnylonen" gjør det i forhold til dobbel kopper flettingen på rca kablene jeg har nå.

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    ..

    Skulle jo egentlig gått over til skjermede strømkabler, men da blir det mindre dynamikk og mer harmonisk forvrengning.
    Ærllg talt Roberth, hvor i allverden har du det ifra... det en totalt ufundert påstand... Foreslår at du googler deg litt opp på hvordan en strømforsyning og forsterker virker?

    Men TV skjerm er kjente støykilde, både luft og ledningebårne, og Supra-Lo rad kan være et fornuftig valg, langt bedre enn de overprisede liksomkablene fra Isotek som ikke har noen skjerming
    Pussig at det ble mer dynamikk og mindre harmonisk forvrengning da jeg gikk fra skjermede kabler til lakrisnorer. Fant den gang og info på nettet hvor noen mente det samme:

    Shielding a power cable is unadvisable. It will add significant capacitance to the cable with minimal positive benefit. If you really need this, then the shield needs to be spaced well away from the conductors (large diameter) to minimize capacitance and avoid constraining the magnetic field lines that should couple between the conductors.
    Empirical testing has shown that standard shielded 14 gauge stranded power cord sounds less dynamic than unshielded 14 gauge stranded cord when used with audio components that benefit from improved cords. The impedance of the AC electrical system is extremely low and susceptibility to magnetic and RF fields is extremely low for power cables so the benefit is questionable at best. Unfortunately, some of the commercially available shielded cords appear to make some systems sound better, but are actually "tone controls" for taming badly matched or designed components. There is some benefit to shielding if you are trying to protect unshielded nearby unshielded interconnects from the fields generated by the cord itself.
    Myths and Snake OIL : Empirical Audio

    I tillegg har jeg lest dette her på sentralen og.
    At strømkabler er lavimpedante (det går mye strøm i dem) og ikke spesielt utsatt for støy stemmer. Men å ville minimere kapasitansen ser jeg egentlig ikke noen grunn til. Strømtilkoblingen går jo mer eller mindre rett inn i et kjempestort kondensatorbatteri for å bli DC. Kapasitans er fint hvis man vil begrense båndbredden, det er derfor det finnes kondensatorer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Jeg simulerte kapsitansen i strømkabel i simuleringsprogram for elektronkk. Effekt omsatt via kapasitansen til en strømkabel utgjør 0,02Watt for min forsterker som trekker 280Watt, dvs 0,007%. Neglisjerbart spør du meg. Og når Emperical Audio i tilleg babler om retningavgengihetpå kabler så slår humbugbarometeret ut for fullt her hos meg. Konsekvensen er dermed ikke ta noe slike firma hevder seriøst
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med kapasitans er at sammen med en støykomponent kan det gi en resonans - forsterkning.
    Dette kom tydelig frem hos meg og på sentralnettet vest,og som de sies,0,3 - 0,5 micro skaper mye krøll.

    En allerede kjent resonans,og her noen ord fra saksbehandler om dette.



    "Vi har riktignok lagt ut 500 m kabel mellom Årtun sentrum og Odden hvilket representerer ca 0.1 microfarad men dette må ses opp mot totalt ca 1.16 dvs det mindre enn 10%. Det er alt vi kan koble bort uten å ta strømmen fra noen."

    "Som sagt tidligere så er ikke endringen stor og kapasitansen i ett av aggregatene til Saudefaldene er trolig i en størrelsesorden som påvirker forholdene.
    Et stort aggregat har typisk 0,3-0,5 micro om jeg husker rett"

    "Er mine vurdering om forsterkning videre nedover i 230V nettet riktig, bør kanskje også du merke en liten forskjell dersom du f.eks. når du reagerer på mye støy, skrur av utstyr med kondensatorer som til eksempel varmekabler, vifter, varmepumpe. Skifte til en annen sikringskurs kan også gi effekt"


    "Den 23. og 25. skyldes likeretterne til smelteindustrien. Egentlig har de 12 puls likerettere men ved å sette sammen to 12 puls hvor den ene fasedreies i forhold til den andre, oppnås 24 puls.
    Smelteverkene har filter for bl.a. 11. harm men ikke 23. og 25. som genereres som følge av 24 puls likeretting.

    I nettet på Vestlandet varierer 23. og 25. harm med nettimpedansen. Typisk har vi registrert at innkobling av kondensatorbatterier gir merkbar endring i harmonisk støy. Det er dette jeg har bedt Statnett kartlegge bedre. Denne støyen kan ligge godt under kravene i FoL i Sentralnettet, men støyen kan forsterkes nedover i systemet der transformatorimpedansen og nettkapasitansen har et resonanspunkt i nærheten av 23. og 25.harmonisk frekvens. Dette har vi som du vet, i Hellandsbygd. Vi ser det også i Karmøy nettet. Karmøy nettet har større last enn det vi har i Hellandsbygd, og dermed blir det en bedre dempning i Karmøy nettet.

    Statnett har trolig ikke stort innhold av harmoniske komponenter i sitt nett. Dette vil imidlertid bli sjekket bedre nå. Kanskje kan man finne en bedre måte å regulere spenningen i Vestlandsnettet på enn ved å koble ut og inn store kondensatorbatteri. Og kanskje kan man da unngå de relativt store endringene i nettstøyen."




    Og når jeg da bruker min Ulveco støydempingstrafo,hvor sekundærsiden med en kondensator speiler
    det som er på primærsiden ender det opp med en forsterkning av støykomponenten vi jobbet med å bli kvitt.

    Da blir det seende slik ut

    Uten kondensator innkoblet.

    st5.jpg


    Med kondensatoren

    st2.jpg

    st1.jpg



    Forsterking av en annen støykomponent ble det også med Electrocompaniet og fat LMC kabelen,
    noe flere enn meg har erfart.
    Electrocompaniet kabelen er en "høy kapasitans" støydempingskabel.
    Så da bør en heller se etter hvilken kapasitans og induktans en kabel har og hvilke
    støykomponent det er som blir senket eller blir forsterket.
    Altså om den blir omtalt som en "drittkabel" eller rost opp i skyene.


    https://senorc.no/?p=226

    Nettfilterkabler er nettkabler som er viklet på en spesiell måte som i følge produsentene skal føre til reduksjon av HF-støy og pulser. Nettfilterkabelen erstatter enten apparatets nettkabel, eller den koples i serie med denne. Slike kabler leveres av blant annet Electrocompaniet, AudioQuest, ART m.fl.



    Og så er det den biten som "målemafiaen" på hfs ikke kjøper.
    Mesteparten med den første meteren ..
    Det de ikke har lært,erfart eller forstår er og blir feil.

    Etter å ha fått være med på en støysak der saksbehandlerne har vert på øverste hylle,
    NVE,Sintef m/ Seljeseth og saksbehandler hos netteier som ble headhunted til saken
    og har en stor stjerne hos NVE og Seljeseth.
    Så for meg har disse og Luleå tekniska Universitet større troverdighet på dette enn enkelte her på hfs.


    Det handler mye om den "FØRSTE METER" SETT FRA APPARATET.
    '
    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

    Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum

    fra saksbehandler netteiger

    Det utstyr som lager støy gjør det (hovedsakelig) i form av at de trekken en forvrengt strøm. De slipper igjennom/ trekker strøm i bare deler av «sinusbølgen». Sett fra disse støykildene (ulineære belastninger) blir dette å betrakte som en ulineær strømkilde. En strømkilde «presser» forvrengt strøm tilbake mot forsynende nett. Så det at vi henger på en ulineær last i form av f.eks. en PC, frekvensstyrt motor o.l. medfører at vi tilnærmet «presser» en tilsvarende ulineær strøm mot nettet.
    Den ulineære strømmen vi presser mot nettet, ser impedansen i nettet. Sett fra en abonnent, vil den første impedansen av betydning være kiosktransformatoren. Jo større transformatoren er, jo mindre er impedansen og jo lettere er det å «presse» tilbake den «forurensede» strømmen. Det som egentlig skjer, er at når den «forurensede» strømmen møter impedansen til matende nett, så gir det forurensede strømmen et «forurenset» spenningsfall som igjen forvrenger spenningen i matepunktet. Alle abonnentene tilknyttet samme kiosktransformator (samme nätstation) opplever omtrentlig den samme forvrengningen av matespenningen.
    Dersom nettimpedansen inneholder induktanser og kapasitanser (og det gjør den alltid), så kan også resonansfrekvenser i nettimpedansen sammenfalle med en av støyfrekvensene og vi får ytterligere forsterkning (det er dette vi ser i Hellandsbygd).
    Sannsynligheten for å få stygg spenning avtar som regel med lav nettimpedans (stor transformator). Men dette gjelder bare den siden som forurenset strøm kommer fra. I Hellandsbygd har vi (antatt) lite forurenset støy fra abonnentene. Slik støy er det smelteverket som lager. Har vi derimot mye forurenset strøm som trykkes mot nettet (fra abonnent mot nätstation) så er det, som sagt, en fordel at impedansen i matende nett er liten. Vi sier at nettet er «stivt» eller vi kan også si at nettet har stor kortslutningsytelse. Disse begrepene betyr i prinsippet alle at impedansen er lav og det er lett å kvitte seg med den forvrengte strømmen uten at dette gir forurenset spenning og problemer for naboene

    Nettimpedansen er den da opplegg frem til sikring,sikring,jordfeilbryter og måler?

    Tilbakemelding: Nettimpedansen er helt tilbake til kilden dvs. generator. Nå vi regner på dette så ser vi at impedansen sett fra klemmene på transformatoren i kiosken og bakover mot generator blir liten i forhold til impedansen sett fra klemmene mot lasten i det enkelte hus. Slik sett kan du anta nettimpedansen omtrentlig lik det du skisserer. I hovedsak ligger impedansen mellom hovedsikring og stikkontakt.


    Ang avsnitt merket grønt


    Fikk en oppdatering fra SB i kveld.

    Takk for sist. Det er blitt en stund siden.
    I dag kom det inn en melding om det var gjort endringer i hovednettet i distriktet og at en ny kabel er lagt inn. Dette påvirker de harmoniske vi har registrert bl.a. i Hellandsbygd.
    Fra 15. des var endringen aktiv, og jeg legger ved en utskrift fra Hellandsbygd som jeg tok ut i dag. Som du ser, er tilsynelatende nå forholdene blitt bedre hva gjelder 23.harm. Om dette gir seg utslag i bedre forhold hos dere, gjenstår å se.
    Generelt tror jeg problemer med støy kommer til å øke i årene som kommer. Vi får nå inn anlegg med ladere for bil og anlegg med solceller. Dette er potensielle støykilder.

    Spurte etter støymålingene som Statnette skulle foreta på sentralnettet her i området.
    Som vanlig kommer svarene fra SB rask og ofte utenfor normalarbeidstiden.

    "Målingene til Statnett; ja det er de som ligger til grunn for meldingen jeg sendte deg angående 23.harm. Men jeg har ikke selv tilgang til målingene. Jeg fikk bare en melding som sa at nå var 23.harm redusert."


    Slik så det ut tidligere


    image001 (2).jpg



    Og etter omleggingen


    ny sb1 (2).jpg



    Ett drastisk fall av 23nd etter 15.12.2017


    ny sb2 (2).jpg



    Som en ekstra opplysning ble målingene på sentralnettet etterspurt av saksbehandler netteier,
    og Seljeseth som da var hos SINTEF ble hentet inn av/til Statnett sørvest og har stått for
    målinger og omleggingen til Statnett.Men det er sikkert noen her som kan pisse lenger
    en både NVE,Sintef,Seljesth,LtU og SB hos netteier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn