Rimelig, gode nettkabler?

C

Cyber

Gjest
Vurderer å kjøpe noen gode nettkabler til forsterkerne, finnes det noen billige, godkjente kabler med bra tverrsnitt og skjerming?

Tips mottas med takk!

(DIY kan gå and hvis jeg får linker til rimelige deler)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
QED (hifiklubben?) overrasket meg gledelig da jeg prøvde dem. Bonus var også at de ikke var så j---a stive.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Supra Lorad eller Ölflex?

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Supra Lorad kan være en god ide. Skjermingen i den er uhyre effektiv og virker å ha en gunstig effekt på lyden fra systemet, antakelig ikke minst fordi nettledninger gjerne går nær signalkabler?

Mvh Vidar P

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg har 40-50 meter ølflex, bare si ifra, så kan jeg ta en tur.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Supra Lorad virker for meg som en uhyre godt gjennomtenkt kabel da kontaktene også er skjermet.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hvem er det som forhandler Supra? Får man de i forskjellige lengder?

Jeg har fire meter med ølflex-kabel liggende jeg også, syv ledere i hver av de tre kablene i selve kabelen. Holder dette til bruk i strømkabel? Jeg hadde tenkt til å bruke ølflex'en som signalkabel, hva er det beste bruksområdet?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du får Supra på Eltek, enten som metervare eller ferdig terminert i den lengden du bestiller. Jeg bruker 2,5 mm2 Supra LoRad i DIY-versjon, med matchende kontakter, også de fra Eltek. Jeg har en dedikert, jordet 16A kurs, og kobler jordledningen korrekt, dvs at chassis på alle apparater er jordet til nettjord.

I tillegg gjør jeg to småtweaky ting:
  • Passer på å vite hvilken fase som er hvilken, ved å koble "riktig" i apparatenden og merke hvilken pin som er "rød" på Schuko-pluggen, sånn at jeg kan holde samme fase på alle apparater og minimere jordstrømmer,
  • Setter på ferrittkjerner rett før apparatkontakten, for å dempe innstålt RF-støy. Sånne fås på Elfa.

Total kostnad for 1 m strømkabel med denne løsningen er ca 500, hvorav ca en førti-lapp for ferritten.

L

lark

Gjest
tore_v1 skrev:
Hvem er det som forhandler Supra? Får man de i forskjellige lengder?

Jeg har fire meter med ølflex-kabel liggende jeg også, syv ledere i hver av de tre kablene i selve kabelen. Holder dette til bruk i strømkabel? Jeg hadde tenkt til å bruke ølflex'en som signalkabel, hva er det beste bruksområdet?
Ölflex fungerer utmerket både som strømkabel og signalkabel. Jeg bruker 3x1 kv. som signalkabel og 3x1.5 kv. som strømkabel. Strømkabelen terminerte jeg med et solid veggstøpsel kjøpt hos lokalt installasjonsfirma. Apparatkontakt kjøpte jeg her: http://markgrantcables.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=16&products_id=112
Glimrende apparatkontakt med sølvbelagte kontakter med skikkelig spenn i.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
LMC-kabelen er det da mange som benytter med meget godt resultat, undertegnede inkludert.

Denne er 2 x 2,5mm2 + 1 x4mm2 og har dobbel skjerm.

S

Storebror

Gjest
asbjbo skrev:
  • Passer på å vite hvilken fase som er hvilken, ved å koble "riktig" i apparatenden og merke hvilken pin som er "rød" på Schuko-pluggen, sånn at jeg kan holde samme fase på alle apparater og minimere jordstrømmer,
Tja, det kommer vel an på hvordan det er koblet internt i apparatet?
Men skal ikke ta nattesøvnen fra deg... ;D

:) R[/list]

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du vet, når man har koblet det meste inni selv, ...

Men apparatkontakter (IEC 320) er gjerne polarisert, slik at det er definert hva som skal være "Live" og "Neutral" av hensyn til andre land og nett enn vårt. Så lenge boksen ikke er direkte feilkonstruert, holder det å holde styr på hvilken pinne som er koblet til hvilken leder i Schuko-pluggen. En rød strek på siden med "Live" holder lenge.

S

Storebror

Gjest
Takk for info asbjo, selv om jeg ikke stoler heeeelt på standardisering i denne hobbyen.....
Men dine egne blokker tror jeg på er koblet ihht spekk 8)

:) R

Topp Bunn