Rimelig fulltone til t-amp og åpen baffel - noen tanker?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg drodler litt rundt et kontor-anlegg, siden jeg flytter snart og skal ha hovedanlegget på stuen. Ergo trenger jeg musikk på soverom/kontor, og siden jeg har tilgang på diverse snekker-utstyr nå så tenkte jeg på en diy-løsning, og muligens en åpen baffel fordi det i grunn høres artig ut.

Mine forutsetninger for bygging etc: Nevenyttig, men ikke spesielt erfaren. Har sving loddebolt og det meste av snekkerutstyr før, så jeg er ikke redd for å prøve meg frem.

Budsjett - så billig som mulig er stikkordet, maks to tusen, med den sedvanlige pluss/minus et par hundre, for elementet og eventuelle ting som måtte trenges for delefilter. Tanken var å kjøre uten delefilter og bare lodde flatsølv eller en annen kurant enkel kabel rett til elementet, og plugge rett inn i t-amp. Jeg har tilgang til mdf, eventuelt om andre materialer er bedre så kan dette også anskaffes. Jeg har også en fetter som er båtbygger med de mulighetene det åpner for.

Konseptet blir at dette skal stå på skrivebordet. Dette betyr at høyttaleren ikke kan være mer enn 25cm bred, og det er omtrent det jeg har av plass bakover også.

Så - jeg trenger litt hjelp til følgende:

1. Er det tåpelig å prøve seg på et sånt prosjekt? I så fall - er det åpen baffel som issue, eller prisen? Får jeg mer ved å kjøpe ferdig kasse? Åpen baffel som "stativ-høyttaler"?

2. Trenger jeg mer kunnskap før jeg peiser på, eller er dette et enkelt prosjekt å lære fra?

3. Hva slags element skal jeg se etter? Merke, type, og størrelse.. Er det kun fostex som er tingen, eller er det andre produsenter som har ting som er verdt å sjekke ut? Hvor stort element er det hensiktsmessig å bruke? Lønner det seg å tenke så stort som mulig, ser http://www.nirvanaspeakers.com/ selger 8" til 184 dollar, inkludert planer og tegninger, men dette blir kanskje for stort?

Musikken blir mye blandet, fra Calexico, Pink floyd, Metallica, pop og klassisk, og rommet er på rundt 10kvm.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Med andre ord - jeg har for liten plass til en åpen baffel?
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
baffelen kan du justere på.. andre har brukt mye mindre størrelser, elementet er iallefall godt!
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det er en som annonserer masse Vifa TG9FD-10-08 på børsen, da er det jo muligheter for å bruke 2 - 4 stk. per side. Da får du ihvertfall øket følsomheten en god del.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
el_mariachi skrev:
Det er en som annonserer masse Vifa TG9FD-10-08 på børsen, da er det jo muligheter for å bruke 2 - 4 stk. per side. Da får du ihvertfall øket følsomheten en god del.
Joda, men da skal man vite hva man gjør da enhetene vil kortslutte hverandre i høyfrekvensen.
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
SOEDAL skrev:
Jeg vil anbefale deg å droppe tanken om åpen baffel. Det blir bare rot med så små elementer og så liten baffel.

Av gode elementer kan jeg anbefale Tangband w3-871s og Vifa 10bgs. Bygg disse inn i et ok bassreflekskabinett og sett på et filter for baffelstep, og du har en grei lyd. IKKE DROPP FILTER!
hæ? hva skjedde etter lovprisingen av b200 i tråden din ??? tangband bedre?
8" er da ikke så lite..
og som jeg ser i tråden er det en som har prøvd mange bafler med det elementet. og den beste av de er relativt smal.
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=29412.msg264470#msg264470
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
the_eye skrev:
SOEDAL skrev:
Jeg vil anbefale deg å droppe tanken om åpen baffel. Det blir bare rot med så små elementer og så liten baffel.

Av gode elementer kan jeg anbefale Tangband w3-871s og Vifa 10bgs. Bygg disse inn i et ok bassreflekskabinett og sett på et filter for baffelstep, og du har en grei lyd. IKKE DROPP FILTER!
hæ? hva skjedde etter lovprisingen av b200 i tråden din ??? tangband bedre?
8" er da ikke så lite..
og som jeg ser i tråden er det en som har prøvd mange bafler med det elementet. og den beste av de er relativt smal.
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=29412.msg264470#msg264470
Neida, du misforstår, eller jeg uttrykker meg klossete.

Mitt poeng er at både baffel og element bør være stort hvis man skal ha åpen baffel, ihvertfall om man kunne oppnå et minimum av fylde. En åpen baffel som skal stå på et skrivebord og ha en maks bredde på 25cm, som trådstarter beskriver, er etter min mening en lite smart ide.

Jeg står for alt jeg skrev om b200 i Darkstar baffel. Som skrivebordshøyttaler mener jeg dog at den er lite egnet. :)

Det lille gule Vifaelementet og 871 fra Tangband har jeg veldig gode erfaringer med. Sønnen min bruker 871 på barnerommet hvor det erstatter det orginale Tangbandelementet som stod i nOrh 3.0, og det med godt resultat. Jeg opplever likevel den gule Vifafulltonen som enda bedre. Som fulltone i en nærfeltsmonitor er dette et godt valg, men man må koble på et godt filter. Jeg har god tro på den konstruksjonen jeg linket til over. Akkurat dette gule elementet er nå utgått av produksjon, men det kan finnes på diverse netthandler. Det tyske bladet som står bak konstruksjonen jeg linket til har kommet med en mk2-versjon hvor de bruker det hvite elementet som erstatning i identisk kasse.
 
Topp Bunn