Rimelig anlegg til hjemmekontor - mitt første DIY-prosjekt på høyttalersiden?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har tenkt noen tanker om å prøve meg på et lite DIY-prosjekt og kampanjepriser på et 5" koaksialelement hos Dynabel har gitt litt fyr og flamme i disse tanker.

Link til en tråd fra McLaren

Seas E0051-04


Premissene mine er som følger:

1. Jeg skal ikke supplere med subwoofer
2. Elektronikk blir en Cambridge Dacmagic og en NAD L53 (DVD-reciever med defekt drev) med 2*50W@8ohm
3. De kommer til å bli brukt til både musikk, spill og noe film.
4. Dynamikk er viktig for meg
5. Jeg har relativt trangt med plass på skrivebordet, men jeg kan fint bygge i høyden, det er fotavtrykk som er problemet.

Det slår meg at en fulltone kan gjøre det svært lett for meg siden jeg da slipper å tenke på annet enn baffelkorrigering, men koaksialelementet gjør at jeg tenker at det vil fungere bedre fordi jeg liker et luftig lydbilde og ser en del uansett anbefaler bruk av en ekstra diskant i toppen.

I første omgang tenkte jeg å bygge etter tegningene som ligger linket på siden fra Dynabel. Men - det stod også at det var mulig å bygge elementet inn i en transmisjonlinjekonstruksjon. Jeg vet dog for lite om dette, og mistenker at det vil ta altfor stor plass, selv om jeg kan bygge litt i høyden vil jeg gjerne at konstruksjonen ikke skal se ut som jeg har plassert et par gulvstående høyttalere på skrivebordet.

Spørsmålene mine blir da hvorvidt koaksial er veien å gå, eller om fulltone eventuelt en konvensjonell toveis vil være det greieste utgangspunktet for prosjektet. Jeg har stort sett det jeg trenger av verktøy og ikke mer enn tre tommeltotter..

Tar gjerne i mot innspill på konkrete konstruksjoner som vil fungere godt til mitt bruk.
 
Topp Bunn