"Riktige" høytalere for Heavy Metal

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Imperial skrev:
Er det ikke noen her på sentralen da, som har MonoPulse Model 42A?
Er ikke den utrolig lettdrevet og bøs i dynamikken?
Kanskje slike kunne vært noe for metal?

Jeg har ikke hørt slike, men om noen har, og har hørt metal på dem - kanskje det vil funke?

mvh
Monopulse har/hadde en modell som heter 42R "R" for ROCK!
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Ikke umulig at jeg ender opp med et par JBL TL260 (tester dem i morgen hos HiFi Centeret i Bodø), faller valget på disse tillater budsjettet å også investere i en Xindak XA6950. Hvordan tror dere eksperter at disse vil matche hverandre?
 
T

timc

Gjest
Jeg mener den blir i minste laget.

Har selv prøvd 6950V på JBL L65 og det gikk ikke.




-Tim
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
timc skrev:
Jeg mener den blir i minste laget.

Har selv prøvd 6950V på JBL L65 og det gikk ikke.




-Tim
Hva ville du anbefatl til disse høyttalerne, i noenlunde samme prisklasse? (hva med NAD C372?)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Nå vet jeg ikke om du skal ha to forsterkere. (en til film og en til musikk). Hvis du klarer deg med denonen din, kan du jo bare kjøpe deg en effektforsterker som du kopler til Jbl'ene.

En (eller to 8)) av disse skulle være helt ok. Har selv hatt disse, og de gjør rotel, nad osv. til skamme ;-)

http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=jus-2021-01031&formID=0

Koster ca. 3000,- m/moms, Levert på døra di.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
timc skrev:
Jeg mener den blir i minste laget.

Har selv prøvd 6950V på JBL L65 og det gikk ikke.
Har ikke prøvd 6950V, men ryktene sier at V-modellen er temmelig ulik XA6950 (uten V).

Kan du beskrive litt nøyere hva som "ikke gikk"?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
EvenKnudsen skrev:
Har Xindak XA6950 denne poweramp modus funksjonen?
Nei. Eneste måten å bruke Xindak XA6950 sammen med surroundreceiver på er å ha en referanseinnstilling på volumkontrollen som man alltid benytter når man kjører lyden inn fra pre out på surroundreceiveren.
 
O

omholt

Gjest
Regner med at du har fått med deg at JBL TL260 er på januarsalg nå hos Hifi Center kjeden til 18k. Dersom du vil ha både surround og musikk, så kan du kjøpe en integrert forsterker med prosessor inngang (også kalt home theater bypass). Da vil den fungere som effekt til frontene i surround. Denonen kan drive senter og bakhøyttalere eller du kan også koble til effektrinn til de dersom du har pre-out på de kanalene. Til musikk brukes kun den integrerte. Sjekk denne oversikten:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=435
 
T

timc

Gjest
roffe skrev:
timc skrev:
Jeg mener den blir i minste laget.

Har selv prøvd 6950V på JBL L65 og det gikk ikke.
Har ikke prøvd 6950V, men ryktene sier at V-modellen er temmelig ulik XA6950 (uten V).

Kan du beskrive litt nøyere hva som "ikke gikk"?

Det låt ukontrollert rett og slett. Selger sa til meg at V varianten var nesten identisk med den uten V. Det var derfor jeg gikk for den, da jeg ikke brydde meg om de kosmetiske forskjellene.

Det jeg vil frem til er ikke at 6950 ikke gir mye for pengene, men at 12" JBL basser er noe herk å drive. Andre forsterkere som heller ikke klarte brasene er Meridian 557, MA Oberon 6.1 og Hegel H1. Alle hadde samme problem med å kontrollere bassen skikkelig. Oberon 6.1 var dog mye bedre en de 3 andre.

Even: Jeg er selv en hardcore JBL fan, men jeg vet ikke om noen forsterker som matcher TL260 i denne prisklassen. :(
Slik jeg opplever det større JBL modellene, TL260 og oppover, så blir det enten skikkelig bra, eller skikkelig dårlig i bassen. Crown XTi-1000 til ca 7k vil ha stålkontroll på bassen, men den er litt så som så oppover. Kan godt hende du synes den er grei. Personlig synes jeg den bare duger til bassen, men så er horna jeg har, vesentlig mer avslørende en TL260.

Lykke til med jakten :)


-Tim
 
O

omholt

Gjest
Hva? MA Oberon 6.1 monoblokker med 2*600w klarte ikke å drive de skikkelig. Hva skyldes det? Har det med impedanse match? Den har jo plenty med krefter.
 
T

timc

Gjest
Antall watt er ikke så viktig da høyttalerne mine har over 90db følsomhet. Skal jeg gjette så tror jeg det er den store BL faktoren til JBL bassene som gjør det. TheStig nevnte i en annen tråd at høy BL faktor fører til stor returstrøm, og at dette kan skape problemer for en del forsterkere.


-Tim


Edit: Jeg må i samme slengen legge til at jeg er ekstremt kresen på bassgjenngivelse, mer en mange andre, så uttalelsene må leses i lys av det.
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
timc skrev:
roffe skrev:
timc skrev:
Jeg mener den blir i minste laget.

Har selv prøvd 6950V på JBL L65 og det gikk ikke.
Har ikke prøvd 6950V, men ryktene sier at V-modellen er temmelig ulik XA6950 (uten V).

Kan du beskrive litt nøyere hva som "ikke gikk"?

Det låt ukontrollert rett og slett. Selger sa til meg at V varianten var nesten identisk med den uten V. Det var derfor jeg gikk for den, da jeg ikke brydde meg om de kosmetiske forskjellene.

Det jeg vil frem til er ikke at 6950 ikke gir mye for pengene, men at 12" JBL basser er noe herk å drive. Andre forsterkere som heller ikke klarte brasene er Meridian 557, MA Oberon 6.1 og Hegel H1. Alle hadde samme problem med å kontrollere bassen skikkelig. Oberon 6.1 var dog mye bedre en de 3 andre.

Even: Jeg er selv en hardcore JBL fan, men jeg vet ikke om noen forsterker som matcher TL260 i denne prisklassen. :(
Slik jeg opplever det større JBL modellene, TL260 og oppover, så blir det enten skikkelig bra, eller skikkelig dårlig i bassen. Crown XTi-1000 til ca 7k vil ha stålkontroll på bassen, men den er litt så som så oppover. Kan godt hende du synes den er grei. Personlig synes jeg den bare duger til bassen, men så er horna jeg har, vesentlig mer avslørende en TL260.

Lykke til med jakten :)


-Tim
Finnes det da en forsterker til under 10K (ny eller brukt) som vil yte disse høyttalerne rettferdighet?....Hadde gjerne sett at den hadde prosessor inngang (home theatre bypass) også slik at den kan samkjøres med min Denon AVR-2106
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
roffe skrev:
Hva med Zu Druid? En outsider som kanskje ikke har så mye headroom i bassen, men som har en spennende, tøff lydsignatur uten å få stress i de øvre frekvensene.
Zu Druid er min favoritt på det meste av musikk som skal rocke og føles "live". Importøren Vendur har et demosett til 20000 akkurat nå :). Savner du bass kan man kjøpe Zu method med 2 ganger 15 tommer bass. Da har du noe som i følge Srajan Ebaen(www.sixmoons.com er på høyde med Avantgarde Duo:

If one added the $2,500 Method sub, do the Druids now become fully competitive with the world-famous Avantgarde Duos? Frankly, the Zu Cable Method deserves its very own review. It too is cut from a different cloth by offering not only high efficiency but a 40Hz 1st-order low-pass which makes it perfect not just for the Druids but the Gallos (and other nearly full-range speakers that merely lack the full last octave). For today, I will merely say that yes, extending the Druids' bass to 20Hz with the external active subwoofer competes directly with the celebrated Duos in the areas of scale, extension, dynamic jump factor and emotional involvement. So yes, a $5,300 three-piece system can compete with a $20,000 one. That makes them equal but not interchangeable. The Duos offer stereo bass down to 20Hz and will thus load the room differently. They also have more apparent fine detail from the upper midrange on up. The Druid/Method combo is more seamless and coherent. By virtue of their extensive adjustments, the Duos can be voiced from excessively lean, zippy and aggressive to laid-back and fulsome and anywhere in-between. The Druid is pre-voiced at the factory and always fulsome and warm. But if musical conviction is the core qualifier (and high sensitivites are the key that explains why this would be so), it is a meeting of equals.

Les noen tester her:
http://www.sixmoons.com/audioreviews/zu/druid.html

http://www.positive-feedback.com/Issue28/zu_druid.htm

http://www.zucable.com/reviews.htm

http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=&testid=3126

Lf
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
kablang skrev:
Hva med JMLab Chorus 836?



http://www.focal.tm.fr/catalogue-docs/EN/6/files/132.pdf

Har ikke hørt de, men ser ikke bort fra at de kan være en kandidat. Sikkert andre som kan kommentere på lyden fra disse.
Har heller ikke hørt disse men de gangene jeg har hørt JM Lab har jeg alltid synes de leverer alt for lite basstrøkk. Helt sikkert en glimrende høyttaler, men kanskje ikke til metal til tross for tøft design.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
mteinum skrev:
Jeeeezes.... Hvor får man egentlig kjøpt 27-toms bassenheter?
Vel, det er det som er problemet:

http://www.lenardaudio.com/main/images/a05/Canberra_Opals.pdf

Unfortunately the Canberra Opals are unique. The world’s entire supply of 27 inch drivers was used up with this set of loudspeakers. And they are by no means inexpensive.
Men store er de :eek: :eek:



Den bitte-lille på siden der er en 15"
 
B

bendis

Gjest
hva er pointet med 27" ;D de fleste PA fabrikker lager ikke større enn 18. trolig av en grunn. ??? 3-4 av de burde holde, og gir vesentlig større utvalg.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nå har jeg sett litt på disse Monopulse høyttaleren på nettet her da,
og 90DB (faktisk..effektivitet) og over 7.5Ohm hele veien med last.. 42A modellen da.

Jeg synes at metal og rør hører sammen jeg altså!!!
Denne ser ut til å ligge rett rundt 25 lakser her i norge denne.
Pund er faktisk ganske rimelig nå om dagen det! 10.88 faktisk nå idag. Blir ca 22-23 tusen dette da?
Med frakt og avgifter og slik eller? Noe sånt da.
Nåværende amp vil jo da virkelig kunne drive de bra da, så kan man se på en bedre amp siden.
Da bare trekker man disse noe nermere veggen enn normalt og så har man midbasspunchen så set suser.
Jeg vet ikke om Audiomix leser dette å har noen tanker han da?

Jeg vet ikke om disse kan spille så høyt og dypt som jeg oppfatter behovet her.
Men det ser ut for meg som at disse er så lettdrevet og så velatrikulerte at ma iallefall
kan få med seg ting som spilles selv på lavere volum! Å spille høyt hele tiden er ikke bra for
hørselen vettu! Konserter er konserter om du frågar mej..

Vi legger inn en link til høyttaleren også tror jeg.
Altså jeg aner ikke om dette er no bra forslag da, jeg synes de virker kule bra, så det.. :D
Dette skulle låte bra fra dag en liksom, selv med denne litt svakere startforsterkeren som er tilgjengelig!

mvh
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Da var handelen unnagjort :)
Endte opp med et par JBL TL260 og en Hegel H200.....Budsjettet sprakk så det holder, men tilbake sitter en lykkelig om enn fattig eier av et anlegg som gir meg akkurat det jeg var ute etter....og litt til!

Takk for alle gode tips og råd!!!
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
flott at du fant noe du blir fornøyd med ja...Rock On 8)

Mvh
Rocker
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Gratulere kjempemye, tror ikke dette er noe dumt kjøp..! Har en kompis som hadde TI 250, og det er det beste jeg har hørt på heavy noensinne..! Kunne være litt kilne i toppen, men det lot seg lett temme med en varm og kraftig forsterker, samt litt omhu med valg av kabler. Nordost funka ikke.. ;) Post noen inntrykk etterhvert da vel..! :)
 

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Innlegg
37
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Ser at noen har nevt T+A TS300 i tråden.. Er det noen som sitter på erfaringer ang denne høyttaleren?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
EvenKnudsen skrev:
roffe skrev:
Hvis vi skal snakke forsterkere, så kan jeg tenke meg verre valg enn Xindak XA6950 for heavy, for å si det slik. 100W med de 10 første i klasse A og en klangsignatur som er nærmest perfekt til formålet hvis nærmest nøytrale høyttalere skal spille med skikkelig rocketrøkk i midbassen.
Ser denne har høstet mye rosende omtale....Hvilke høytalere matcher den? hvordan vil den evt. gå i spann med JBL TL260 om jeg skulle lande på det alternativet?
Og så et spørsmål som sikkert er av det tåpelige slaget: Hvordan setter jeg opp anlegget hvis jeg putter inn denne forsterkeren og vil bruke det til både musikk og film? Har som nevnt en Denon AVR-2106 surroundreceiver, hvordan kombinere disse?
Ut fra mine erfaringer vil jeg faktisk ikke anbefale Xindak som noe førstevalg til denne musikksjangeren. Den har en fin og ganske maktfull bass som passer fint til energisk musikk, men bassen kunne gjerne hatt enda mer konturskarphet. Det samme er også tilfelle med mellomtonen. Den er etter min mening litt for fokusert på selve tonen fremfor anslaget. Dette kan ta litt gnisten av musikken. På dette feltet minner den meg litt om Embla Adela, litt for pent og pyntelig i mellomtonen/nedre diskant? I mange tilfeller lyder 6950 kjempefint, det er en deilig forsterker, men om man ønsker smekk og energi i mellomtonen er det nok mange bedre alternativer. Tror nok heller jeg ville gått for en Hegel eller noe lignende.

Når det gjelder høyttalere ville jeg gått for noe som hadde en veldig rett frekvensgang. Mye metal har et gjevnt trykk over store deler av frekvensområdet, nesten som white noise. Frekvensavvik i høyttalerne kommer veldig tydelig fram med denne type musikk. Vokt deg også for høyttalere med overdreven bass, da denne fort kan trekke ned det opplevde tempoet i musikken. Etter min mening er det også veldig viktig å ha en høyttaler som gjengir området rundt 150-300Hz nivåmessig riktig I DITT EGET ROM. Uten at dette området sitter skikkelig blir musikken for kraftløs og kjip.

Hilsen en som deler din musikksmak...
 
Topp Bunn