"Riktige" høytalere for Heavy Metal

B

bendis

Gjest
b&w er iallefall det siste merket jeg ville sett på med denne oppgaven. huff
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
eg hører mye metall, og div innen liknende sjangere, og her var Triangle riktige for meg,, ikke testa de ut på øreknusende nivå da, og subb kan være fordel ved høytspilling, men med riktig forsterker ble det helt riktig for meg

Liker de ikke selv, men Pioneer har noen ht som spiller grevla bra, og tåler mye juling,, søster mi har noen Pioneer til rund 8k, med 2stk 6,5 element, desse spiller som bare det, og hu hører ikke listepopp akurat, Dimmu blir nesten koserock for hu ;D

Og Tannoy er en svært god alrounder som selvsagt spiller metall som bare det,, men kan trenge en subb dersom man ønske trøkk tilvinduer sprekker,, smak og behag
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg hører bare på metall og er enig i beskrivelsene her av det som trengs for en god "metall høyttaler", nemlig at den ikke blir for pågående i toppen. Trøkket i mellombassen er også ekstremt viktig da det er her mesteparten av bassen i innspillingene ligger og ikke i det aller nederste bunndraget.

Saken er den at svært mange av innspillingene, spesielt i ekstrem-metall sjangeren (black/death/thrash metall), har en altfor skarp lyd. Delvis fordi dette er den "riktige" lyden (sic!) og delvis fordi studioene som benyttes absolutt ikke er av beste merke. Derfor tror jeg det er helt avgjørende at de som hører på metal og skal ha nye høyttalere lytter lenge og nøye med innspillinger av (svært) varierende kvalitet, særlig når vi snakker såpass mye penger som her. Matching er naturligvis viktig, men for meg er det avgjørende at diskanten aldri blir skarp eller hard.

Derfor ville jeg først prioriert å finne en høyttaler med god og kanskje litt tilbakelent diskant som man ikke blir sliten av. Deretter ville jeg vurdert bassen og kvaliteten og omfanget av denne. Hvis det viser seg umulig å finne "den rette" ville jeg gått ned på bassmengde og heller kompensert med en skikkelig sub.
 
O

omholt

Gjest
bendis skrev:
b&w er iallefall det siste merket jeg ville sett på med denne oppgaven. huff
Jeg tror B&W DM683 kunne ha fungert bra. Bra med trøkk, fin mellomtone og snill i toppen. Men den blir kanskje for billig?
 

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Innlegg
113
Antall liker
0
Horn. Store horn.

Folk snakker om slitsomt og kniver i ørene.

HALLO !!?

Vi snakker metal gutter. Eller for den saks skyld.
Det gjelder all type musikk.

Jeg har spilt i mange år selv, og skarpen på et slagverk blir aldri behagelig
i ørene. ALDRI. Et anlegg som presterer det har alvorlige feil.
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Hva slags forsterker har du tenkt til å bruke? Har du en forsterker som ikke strekker til på dine kommende høyttalere, så er du jo like langt.

Veldig mange dømmer feilaktig en høyttaler for "hissig i toppen" p.g.a. at forsterkeren klipper.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Heavy metal spikrs...
Klipsch RF- 82/83. 83 koster rett over 25.
B&W803 !!! D/S/N !!! Drit fett på metall!!! 803N finnes muligens til rett pris.
Amphion Xenon.. Yaaa!. Amphions store sub funker uhyre bra sammen med denne! Da har man en alteter!!!
System Audio er også bra på jåkk'njåll!



mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
De smaleste, møbleringsvennlige System Audio ville jeg være litt forsiktig med, synes de ruller av FOR tidlig i bassen.

Hva med Zu Druid? En outsider som kanskje ikke har så mye headroom i bassen, men som har en spennende, tøff lydsignatur uten å få stress i de øvre frekvensene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva gode horn til 20 -25 storelappar eignar seg til heavy? Eg vil tru det må forlangast bass til iallfall 40 Hz med nokonlunde pondus, i tillegg til massevis av evne til å fikse både store og små transientar. Det nyttar ikkje med blekkbokslyd til heavy etter mi meining....
Held framleis ein knapp på TL 260 frå JBL. Om du ikkje har råd til Array...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Kanskje Mr.Metal kunne sagt hva han da eventuelt skal bruke som forsterker?
Og snakker vi full on Goth og death metal her eller mer sånn som .. Nighwish eller noe i den duren?
For om det er slikt... skikkelig dypskråling så bør jo høyttalerne virkelig elske dype mannstemmer!
Det må man da ta høyde for..

Edit: Eh... det var jo bare å lese litt lenger der oppe ja.. Ser stilen nå ja.

Ok... skikkelig strupeskurr altså! ;D
Ja..

mvh
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Imperial skrev:
Kanskje Mr.Metal kunne sagt hva han da eventuelt skal bruke som forsterker?

mvh
Har foreløpig en Denon AVR-2106 surroundforsterker, men en ny forsterker står som neste punkt på investeringsplanen....men høyttalere først.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg... ville nok ha sett på aktive høyttalere altså!!
For å virkelig få trøkk og oppløsning i nedre mellomtonen på stell!!
ATC!! ATC og atter ATC!! SCM50SL AT f.eks
Vi snakker en helt annen prisklasse en 25 tusen for å si det slik. Men forsterkerne er innebygd.
Og du kan bruke en rør forforterker til å drive de.. Disse tar balansert ..xlr inn som regel.
Jeg er helt sikker på at dette er en mye bedre løsning for slik musikk enn da f.eks høyttaler + kabler + amp.. !

mvh
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Eneste B&W jeg har hørt spille tyngre ting høyt og tøft med kontroll er 801D. Når den gamle 800-serien nærmer seg effektgrensen i øvre mellomtone/diskant klapper det helt sammen og det blir bare fælt.

Hva med å tenke proffutstyr? Proffene har også oppgraderingssyke. Finn noen brukte JBL eller andre tunge monitorer, sal opp en crown-forsterker el. (ev. flere med aktiv deling), og du er tøffere enn toget. Ellers skulle du i samarbeid med tangen A/V-service sikkert kunne sette sammen et kit med beyma-elementer som kunne sagt i fra.

Mvh
Sniff
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja, enig... Skikkelig metall, med brystrasp og ralling... da kunne man sett på dette ja!!

;D'

mvh
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Imperial skrev:
Kanskje Mr.Metal kunne sagt hva han da eventuelt skal bruke som forsterker?
Og snakker vi full on Goth og death metal her eller mer sånn som .. Nighwish eller noe i den duren?
For om det er slikt... skikkelig dypskråling så bør jo høyttalerne virkelig elske dype mannstemmer!
Det må man da ta høyde for..

Edit: Eh... det var jo bare å lese litt lenger der oppe ja.. Ser stilen nå ja.

Ok... skikkelig strupeskurr altså! ;D
Ja..

mvh
Har litt sans for metal med dype mannsstemmer ja.....skikkelig kjellervokal! Men som sagt hører jeg også mye på progressiv metal ala Dream Theater
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
DreamTheater er vel mere ProgROCK og ikke ProgMetal hvis vi skal være pirkete. Ellers synes jeg forslaget om Cerwin lengre oppe kan være en ide.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Cerwin funker det! AL1000 med store nad trinn, så spiller det så det flagrer!
Jada.. Dette har jeg faktisk spilt på.. hm.. det var vel egentlig 750'ene?? (trur eg..) men hvem bryr seg da!
Det rocka bra!!
Jeg vet at man kan montere "Stroker" basser i disse AL Cerwin høyttalerne med ganske gode resultat.
Ett slikt par har jeg også lagt øret til ved en anledning.. Det var virkelig happy hour..!!!
"gamle stroker 12"

og nye stroker 12..



----------------------------------------
På RMAF i år så ble det jo også lansert en ny høyttaler ifra Emerald Physics.
De heter for Emerald Physics CS2.
Dette er noen høyttalere for da 3000$ for ett par. De har dsp filter og trenger
4 kanaler med forsterking. Går ned på 20 tallet med SLAM!!!
Disse skal være ganske så oppløste å kan spille ganske mye rart sier man.
Aberet er at de trenger endel plass for å funke.. opptil 1.5m+ til bakvegg og slik..
http://www.emeraldphysics.com/intro.htm
http://www.sixmoons.com/industryfeatures/emeraldphysics/emerald.html
http://www.audiojunkies.com/blog/947/emerald-physics-cs2-behringer-crossover-mod
http://www.bellaextreme.com/emerald_physics_cs2.htm

Disse har UTROLIG fort fått mange fans "over there" kan man si.
Dette er nok ikke høyttalere for de med plug&play drømmer da...
Forvent å bruke de grå litt og brukbart med egeninnsats!
Her kan man jo på den annenside virkelig leke seg med mye rart i kombinasjonen da!!

mvh
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
CV ville ihvertfall jeg styrt unna. Selvom det er metal så er det da musikk! ;)
Cerwin egner seg ikke til musikk. Jeg har kommet til skade for å høre litt på Cerwin siden en kompis har det, men heldigvis bare på fest. ::)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kablang skrev:
Men det virker som om Magnat har forsvunnet fra det norske markedet(?)
AV Hi-Fi

Ellers så synes jeg Canton bør nevnes! De er gode på rocka ting synes nå jeg.
Selges blant annet hos BM Audio.. :)

Edit: Ser nå at kablang hadde nevnt Canton før meg.. ::)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
IN FLAMES...
En svensk gruppe som har ord på seg for å lage litt grumsete opptak.
BULLSHIT!! Heavy metal stiller utrolige krav til ett sett med høyttalere!!!
En "vanlig" høyttaler til ca 20-25 tusen vil "slite" med å prestere bra på denne typen musikk tror jeg.
Det er rett og slett vrient å spille metall bra!
Det er utrolige mengder energi som skal ut igjennom høyttaleren. De fleste "normale" høyttalere matker knapt nok dette..
25 tusen.. Dette er grenseland for konvesjonelle høyttalere..!!
Cerwin er konstruert med tanke på å spille metal, og det er en selvfølge at de kan dette!
Jeg kjøper ikke dette med at Cerwin ikke kan spille musikk altså!!!
De kan og de gjør, men de er nok lite egnet til f.eks vocal jazz... egentlig da..
Av Cerwin ville jeg nok valgt CLS-15 modellen til rett under 10 lapper paret (Ved nykjøp)
Denne serien er laget for å faktisk være noget nøytral.. !!
Den ville jeg sett på nå idag av Cerwins høyttalere..
Jeg ville også satt denne på SD føtter..!!

Før var nok CV ett slags audiofilt skjellsord, med rette...
Jeg tror tidene har endret seg KRAFTIG..i disse dager.


mvh
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
IN FLAMES...
En svensk gruppe som har ord på seg for å lage litt grumsete opptak
BULLSHIT!! Heavy metal stiller utrolige krav til ett sett med høyttalere!!!
Har hørt på In Flames mange ganger jeg. Synes ikke det var no særlig grumsete. Kanskje ikke Naim Recordings men altså.. ::)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hehe, der ser du, annlegget spiller inn ja.
Ok... litt OT her da..
In flames finnes også på LP!!! Joda, det er saker serru! ;D

Selv om gruppen er seriøst motstander av religion. De er så anti som det går an...
Så merker man at det er noe i tekstene som de selv sikkert ikke ser..

"Come clarity" dvd'en er super!!! Den bør man altså ha om man liker IN FLAMES!!
mvh
 
B

bendis

Gjest
rart om CV ikke skulle håndtere en slik sjanger, med tanke på hvordan de markedsføres. ::)
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Selvfølgelig kan du spille metal på CV, saken er vel heller at det finnes mye annet der ut som er så evinnelig mye BEDRE enn CV, selv på metal. CV er laget først og fremst for å spille høyt og ikke noe annet. Dessuten må man ha plass til dem og for det tredje må man være singel fordi intet kvinnemenneske vil akseptere noe så stygt i en stue!
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Tja, hva skal man si? Var jeg i tvil om valg av høyttaler før jeg startet denne tråden så er jeg ikke mindre i tvil nå...he,he...Har vel etter hvert fått tips om det meste som fins av høyttalere.
Når det gjelder Cerwin Vega så er jeg enig i at disse på langt nær er så dårlige som mange vil ha det til. Hadde et par CV DC-12 som jeg kjørte v.h.a. en NAD 216 og for å være ærlig likte jeg lyden de ga bedre enn det oppsettet jeg har i dag med B&W's 6-serie.
De mest sannsynlige kandidatene for meg akkurat nå er vel JBL TL260 og Klipsch RF-83, førstnevnte får jeg testet hos HiFi senteret i Bodø, men Klipsch har jeg ikke funnet noen forhandler på nord for Trondheim. Får vel kanskje ta turen innom HiFi klubben også for å sjekke ut nyere CV...bare for å ha det gjort.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
EvenKnudsen skrev:
Imperial skrev:
Kanskje Mr.Metal kunne sagt hva han da eventuelt skal bruke som forsterker?

mvh
Har foreløpig en Denon AVR-2106 surroundforsterker, men en ny forsterker står som neste punkt på investeringsplanen....men høyttalere først.

Hva slags forsterker tenker du på da ?? Er INGEN vits i å anbefale noe som helst konkret. Alt blir da generelle tanker om emne og ikke råd for deg og DITT anlegg... Hvis du sier litt om hva slags forsterker du tenker så kan en lettere si noe om hvilke høytalere som vil spille musikken din bra. 2x50 AB transistor watt vil feks ikke flytte skinnet av pølsa på Kappa 9.2... :)
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
HCS skrev:
EvenKnudsen skrev:
Imperial skrev:
Kanskje Mr.Metal kunne sagt hva han da eventuelt skal bruke som forsterker?

mvh
Har foreløpig en Denon AVR-2106 surroundforsterker, men en ny forsterker står som neste punkt på investeringsplanen....men høyttalere først.

Hva slags forsterker tenker du på da ?? Er INGEN vits i å anbefale noe som helst konkret. Alt blir da generelle tanker om emne og ikke råd for deg og DITT anlegg... Hvis du sier litt om hva slags forsterker du tenker så kan en lettere si noe om hvilke høytalere som vil spille musikken din bra. 2x50 AB transistor watt vil feks ikke flytte skinnet av pølsa på Kappa 9.2... :)
Sannsynligvis velger jeg en av forsterkerne fra HiFi klubben's eller HiFi Centerkjedens sortiment i og med at det er disse jeg har mulighet til å få testet ut før evt. kjøp. Ser ikke for meg noe overdådig fancy.....I prisklasse 10-15.000,-, litt avhengig av hvor dyre høyttalere jeg ender opp med.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
kablang skrev:
Men det virker som om Magnat har forsvunnet fra det norske markedet(?)
AV Hi-Fi

Ellers så synes jeg Canton bør nevnes! De er gode på rocka ting synes nå jeg.
Selges blant annet hos BM Audio.. :)

Edit: Ser nå at kablang hadde nevnt Canton før meg.. ::)
Veldig veldig off topic, men jeg kan ikke dy meg... Jeg mener ikke å gjøre narr av noen, men BM Audio... ;D BM (Bowel movement) er den vanligste engelske forkortelsen for det vi her hjemme på fint kaller "Nr 2", når det kommer til toalettaktiviteter...

Altså.., ;D det var det hele. 8)
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
EvenKnudsen skrev:
HCS skrev:
EvenKnudsen skrev:
Imperial skrev:
Kanskje Mr.Metal kunne sagt hva han da eventuelt skal bruke som forsterker?

mvh
Har foreløpig en Denon AVR-2106 surroundforsterker, men en ny forsterker står som neste punkt på investeringsplanen....men høyttalere først.

Hva slags forsterker tenker du på da ?? Er INGEN vits i å anbefale noe som helst konkret. Alt blir da generelle tanker om emne og ikke råd for deg og DITT anlegg... Hvis du sier litt om hva slags forsterker du tenker så kan en lettere si noe om hvilke høytalere som vil spille musikken din bra. 2x50 AB transistor watt vil feks ikke flytte skinnet av pølsa på Kappa 9.2... :)
Sannsynligvis velger jeg en av forsterkerne fra HiFi klubben's eller HiFi Centerkjedens sortiment i og med at det er disse jeg har mulighet til å få testet ut før evt. kjøp. Ser ikke for meg noe overdådig fancy.....I prisklasse 10-15.000,-, litt avhengig av hvor dyre høyttalere jeg ender opp med.
Ville valgt Rotel eller Vincent, for/eff-forsterker, men det er jo selvsagt bare mitt valg da....garantert fin lyd ihvertfall....til heavy :D
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Xindac 6950! Det er forsterkeren sin det. Billig er den og.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
EvenKnudsen skrev:
Tja, hva skal man si? Var jeg i tvil om valg av høyttaler før jeg startet denne tråden så er jeg ikke mindre i tvil nå...he,he...
Det kan jeg godt forstå... ;)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
EvenKnudsen: Hvor stort rom har du til anlegget/ høytalerne?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
EvenKnudsen skrev:
Imperial skrev:
Kanskje Mr.Metal kunne sagt hva han da eventuelt skal bruke som forsterker?

mvh
Har foreløpig en Denon AVR-2106 surroundforsterker, men en ny forsterker står som neste punkt på investeringsplanen....men høyttalere først.

Hva slags forsterker tenker du på da ?? Er INGEN vits i å anbefale noe som helst konkret. Alt blir da generelle tanker om emne og ikke råd for deg og DITT anlegg... Hvis du sier litt om hva slags forsterker du tenker så kan en lettere si noe om hvilke høytalere som vil spille musikken din bra. 2x50 AB transistor watt vil feks ikke flytte skinnet av pølsa på Kappa 9.2... :)
For 25K får man ett sett strøkne 9.2i og har da penger igjen til å kjøpe en brukt Bryston 4B SST.
ROCK`N ROLL!!!
Tror jeg ville bli saker med rimelig bra fraspark og kontroll ::) :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hvis vi skal snakke forsterkere, så kan jeg tenke meg verre valg enn Xindak XA6950 for heavy, for å si det slik. 100W med de 10 første i klasse A og en klangsignatur som er nærmest perfekt til formålet hvis nærmest nøytrale høyttalere skal spille med skikkelig rocketrøkk i midbassen.
 

EvenKnudsen

Medlem
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
roffe skrev:
Hvis vi skal snakke forsterkere, så kan jeg tenke meg verre valg enn Xindak XA6950 for heavy, for å si det slik. 100W med de 10 første i klasse A og en klangsignatur som er nærmest perfekt til formålet hvis nærmest nøytrale høyttalere skal spille med skikkelig rocketrøkk i midbassen.
Ser denne har høstet mye rosende omtale....Hvilke høytalere matcher den? hvordan vil den evt. gå i spann med JBL TL260 om jeg skulle lande på det alternativet?
Og så et spørsmål som sikkert er av det tåpelige slaget: Hvordan setter jeg opp anlegget hvis jeg putter inn denne forsterkeren og vil bruke det til både musikk og film? Har som nevnt en Denon AVR-2106 surroundreceiver, hvordan kombinere disse?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Er det ikke noen her på sentralen da, som har MonoPulse Model 42A?
Er ikke den utrolig lettdrevet og bøs i dynamikken?
Kanskje slike kunne vært noe for metal?

Jeg har ikke hørt slike, men om noen har, og har hørt metal på dem - kanskje det vil funke?

mvh
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
[/quote]
Ser denne har høstet mye rosende omtale....Hvilke høytalere matcher den? hvordan vil den evt. gå i spann med JBL TL260 om jeg skulle lande på det alternativet?
Og så et spørsmål som sikkert er av det tåpelige slaget: Hvordan setter jeg opp anlegget hvis jeg putter inn denne forsterkeren og vil bruke det til både musikk og film? Har som nevnt en Denon AVR-2106 surroundreceiver, hvordan kombinere disse?
[/quote]

Hei jeg bruker en denon 2805 til film og advance map 407 til musikk, men til film så setter jeg den i poweramp modus og da blir den styrt av denon.... veldig greit. Det er flere stereoforsterkere som har den muligheten lykke til i jakten på den gode lyden..
 
Topp Bunn