Bil, båt og motorsykkel Riksløken Northugs bil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Angående dette med å få hjelp. Den kan være så profesjonell som det bare er mulig å oppdrive men det vil aldri gå uten at han ønsker og vil det selv, og da 100%. Det er han selv som må gjøre jobben og det er ingenting når det gjelder slike ting som kommer av seg selv.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Min siste fartsbot var på 2100 kr, kjørte 6,5 km/t for fort! Hinsides dustete beløp for en bagatell, fartsgrensene her er allerede verdens strengeste/laveste. Og det blir aldri tatt hensyn til føre, trafikk, dag eller natt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Gjennomsnittsfart på 100 km/t er å ta risiko. Punkterer du i 110 så har du et mye større problem enn hvis du punkterer i 80. Og risikoen for punktering øker også. Samme gjelder hvis du kjører på en fugl eller what-not som kommer i veibanen. Du har også mindre oversikt, grunnet tunnelsyn.
    Så når fartsgrensen er 120kmt ( mange plasser i Finland ) må du ligge 20-40kmt under grensen for å kjøre forsvarlig?
    Jeg vet at mange mener dette: "Kjører du under 80 er det trygt! PUNKTUM!" Alt over regnes som risikoadferd. Jeg tillater meg å være uenig.
    Når store deler av veinettet har fartsgrenser på 90, 100, 110 og 120kmt skal man faktisk ikke kjøre så plagsomt over fartsgrensen for å
    holde et snitt på 100kmt.

    Punktere?? Nå har jeg kun punktert to ganger i høy hastighet. Begge ganger i Sverige og rundt omkring 120-130kmt, det var ikke noe dramatikk.

    Tunnellsyn?? Tuller du? I hastighetheter rundt 110-120?? Selv i Tyskland i hastigheter rundt 180kmt var ikke det et problem. Man må uansett
    flytte blikket foran bilen, høyre side, rett fram, venstre side, venstre speil , høyre speil, innvendig speil, foran bilen, langt foran bilen, høyre side,
    venstre side. Dette er en kontinuerlig prosess. Man kan ikke sitte stille med hode og øyne fiksert i en posisjon. Dette er noe jeg gjør uansett
    hastighet. Men man må gjøre det raskere jo fortere man kjører. Og som andre har nevnt må man i Tyskland også følge ekstremt godt med på
    hva som skjer bak deg. Samtidig som du må være veldig klar over hva som skjer foran deg i midtfilen. Det er faktisk ganske likt det å fly småfly.
    Du har kun et "split" sekund fra du ser et annet fly til du må avgjøre om det har kollisjonskurs og hva du må avgjøre hva du skal gjøre for å unngå
    å treffe det. Folk som ikke er vant til å kjøre bil på dette viset blir gjerne slitne etter noen mil. For turister vil jeg nok heller anbefale "B" veier. Kan
    sammenlignes med våre europaveier og fartsgrenser på 80kmt. Og ikke minst er det mye mer å se på. Autobahn er ren transport og dørge kjedelig.

    I Norge er veiene som oftest slik at du ikke har mulighet til å oppnå tunnellsyn. Det er uoversiktlige svinger, utkjørsler og kryssende veier i ett sett,
    samt annen trafikk og få trygge forbikjøringsmuligheter så man er ganske så opptatt hele tiden om man kjører fort. Man skal også ha en sportslig
    sjanse til å stoppe om behovet oppstår. Ikke ofte jeg har kjørt over 130-140 på "vanlig vei" her hjemme. Og det er ganske så slitsomt. Men av og til
    har det vært nødvendig å kjøre opp mot egen ferdighetsgrense og den er den eneste grensen man ikke skal bryte, aldri! Blålys i grillen og på taket
    hjelper deg ikke å bremse for å si det slik. Det kan hjelpe deg med å bli sett og til å få annen trafikk til å "fryse", men ikke alltid dessverre. Mange
    kjører med "hodet under armen og armen i fatle!" Sirener er det ingen andre enn fotgjengere som hører uansett. Bilister har stereoen på full guffe,
    mange syklister og fotgjengere rusler rundt i egne tanker med ørepropper så å bli hørt kan man ofte glemme. Så den største forskjellen på en av
    "våre" HFS medlemmer som kjører for fort og en som har blålys på taket er at han med blålyset ikke behøver å være så redd for å miste lappen!
    Ja og så har folk med "kompetanse 160" lært dette på kurs. Det hjelper jo noe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Min siste fartsbot var på 2100 kr, kjørte 6,5 km/t for fort! Hinsides dustete beløp for en bagatell, fartsgrensene her er allerede verdens strengeste/laveste. Og det blir aldri tatt hensyn til føre, trafikk, dag eller natt.
    Jeg bruker litt spøkefullt å si at fartskontroller med god effekt kan overlates til Skatteetaten. Det er jo så likevel kun en ekstra skatt!

    Men dessverre så har UP en viktig misjon i trafikken. Uten risiko for å bli tatt og å måtte betale store bøter ville alt for mange kjøre som idioter
    med stor fare for eget og andrs liv. Frihet under ansvar fungerer ikke på dette området, dessverre!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Hørte akkurat på nyhetene (NRK) at "norsk statsborger" er fengslet for å ha overlatt hemmelige dokumenter til fremmed makt.

    Helt anonymisert, ser vi en viss forskjell?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Forskjellen er vel at Petter offentliggjorde selv at han har vært ute å kjøre igjen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje det ikke var noen rød trekant på kokainpakken.
    Her henger nok helt klart lovgivingen etter samfunnsutviklingen. Selger burde selvsagt straffes ekstra for å selge uten rød trekant!
    Vi må nok sette vår lit til at Senterpartiet tar ansvar her! :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Minner meg forøvrig om en historie jeg hørte fra UK i tiden like etter at de hadde gått over til det metriske systemet.

    En doplanger ble dømt til 3år og 6 måneder i fengsel, 6 måneder for å selge et "class A restricted product"
    3 år for at han fortsatt solgte i pund og ikke i kilo!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Forskjellen er vel at Petter offentliggjorde selv at han har vært ute å kjøre igjen.

    Jo men jeg tror ikke det ville ha kommet så raskt om de rundt ham hadde vært sikkre på at VG ikke ville gå ut med navnet.
    De visste jo at VG aldri ville sitte stille på en slik sak. Den generer jo "klikk"!

    Jeg kunne faktisk tenke meg et forbud før saken er avsluttet. Med visse unntak som tidligere nevnt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man får skille snørr og barter.... en gammel kompis av meg kjøpte bil først i godt voksen alder.... da kjøpte han like godt en GTI... "kjører med moms", som han sa...

    Den som ikke klarer å se at "ekstrem" råkjøring på norske veier er et alvorlig problem, bør nok ha noen konsultasjoner....betydelig verre om slik kjøring foregår i påvirket tilstand.....
    En sak fra en lokalavis her i regionen.... hvor en rekke ungdommer har drevet lavtflyging i lengre tid...
    se også linken "skrytevideoer" i selve saken...
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg bruker litt spøkefullt å si at fartskontroller med god effekt kan overlates til Skatteetaten. Det er jo så likevel kun en ekstra skatt!

    Men dessverre så har UP en viktig misjon i trafikken. Uten risiko for å bli tatt og å måtte betale store bøter ville alt for mange kjøre som idioter
    med stor fare for eget og andrs liv. Frihet under ansvar fungerer ikke på dette området, dessverre!
    Jeg of min bror pleier å kalle det en "forfortkjøringsavgift". Ellers enig i det meste du skriver MEN bøter for lave overtredelser gjenspeiler ikke alvorlighetsgrad, og i mange tilfeller kunne bøtene vært vurdert utfra situasjonen da man ble målt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Jeg of min bror pleier å kalle det en "forfortkjøringsavgift". Ellers enig i det meste du skriver MEN bøter for lave overtredelser gjenspeiler ikke alvorlighetsgrad, og i mange tilfeller kunne bøtene vært vurdert utfra situasjonen da man ble målt.
    Kunne også vært vurdert ut fra inntekt, kanskje? Et eller annet sted må man jo begynne å sanksjonere, og klokelig nok har de valgt %-vis overtredelse i stedet for antall km/t, dvs det er billigere å bli tatt noen få km/t for fort i 110-sone enn i 40-sone. Husk også på at når du betaler bot for 6,5 km/t for mye, har du fått fradrag for sikkerhetsmargin på noen km/t + de 2 - 3 % som speedometeret ditt viser for mye. Betaler du for 6,5 km/t viste nok speedometeret i bilen omlag 10 - 15 km/t for fort.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jo men jeg tror ikke det ville ha kommet så raskt om de rundt ham hadde vært sikkre på at VG ikke ville gå ut med navnet.
    De visste jo at VG aldri ville sitte stille på en slik sak. Den generer jo "klikk"!

    Jeg kunne faktisk tenke meg et forbud før saken er avsluttet. Med visse unntak som tidligere nevnt.
    Jeg er generelt enig i at slikt ikke bød offentliggjøres før saken er avsluttet. Uskyldig inntil man er dømt. Men, her er det ikke noe usikkerhet om hendelsesforløpet, han har hatt lignende alvorlige hendelser tidligere, og fyren lever jo tross alt fortsatt av å fremstå som et forbilde for unge håpefulle idrettstalenter. Da er det på sin plass at folk får vite når han ikke er mye til forbilde også.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Enig. Samtidig så inntar han nok offerrollen snart og ungdommen kommer nok til å gå skiløp med kokainbriller etterhvert. Selv håper jeg at forbundet fortsetter med brilleavtalen, da mest fordi jeg vil høre argumentet deres når de nok en gang vil være imot når noen ønsker at publikum skal ha muligheten til å få kjøpt seg en øl på et skiløp.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Når man brander raske briller så er det viktig å holde seg faglig oppdatert.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Synes ikke 70-tallet er et sted som var bra med tanke på sikkerhet på veien. Det døde rundt 5-600 mennesker årlig på veiene.

    Gjennomsnittsfart på 100 km/t er å ta risiko. Punkterer du i 110 så har du et mye større problem enn hvis du punkterer i 80. Og risikoen for punktering øker også. Samme gjelder hvis du kjører på en fugl eller what-not som kommer i veibanen. Du har også mindre oversikt, grunnet tunnelsyn.

    I nord er distansene mye lenger og befolkningen mindre -> mindre trafikk, så jeg har jo forståelse for at folk velger å kjøre for fort.

    Kjører du i 150 så er det råkjøring uansett hvordan du argumenterer. Det er i seg selv risikoadferd.

    Konsekvensene om noe skulle skje i så høy fart et skyhøy.
    Kan berolige de hurtigkjørende at når en del av spiralfjæra går inn i høyre fordekk over en bruskjøt i godt driv (110-120km/t) så var det ingen dramatikk, bilen datt ned på høyreside, men da var bare å styre inn i nærmeste nødlomme på E6. Ikke noe brutalt slag i rattet, helt kontrollerbart. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Til dere som mener at hastigheter over 80 km/t er galamattis; hvorfor har dere biler med 100 hk. eller mer?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Artig å høre om alle historier der folk skryter av å ha kjørt i 230 og lignende. For mye penger og for lite vett, virker det som.

    Nå er det vel kjøring mens man er dophode og kokain hjemme, som er det mest alvorlige rundt Northug.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    det ligger vel en livstil bak , noe vi ser andre kjendiser også har slitt med innen idrettsverden etter att de har lagt opp

    Når det er sakt er vel også idrettsverden ett speilbilde av samfunnet forøvrig, og de har sine dop huer de også
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg registrerer at det nå plutselig er viktig å ta vare på Northug.

    Er det fordi han ble tatt?

    Folk rundt ham har jo visst om livsførselen hans i årevis, burde ikke noen satt på bremsene før. Han hører sikkert ikke på venner, men kanskje forretningspartnere kunne vært i posisjon til det, eller har alle vært i en fun bubble.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Jeg registrerer at det nå plutselig er viktig å ta vare på Northug.

    Er det fordi han ble tatt?

    Folk rundt ham har jo visst om livsførselen hans i årevis, burde ikke noen satt på bremsene før. Han hører sikkert ikke på venner, men kanskje forretningspartnere kunne vært i posisjon til det, eller har alle vært i en fun bubble.

    Nå kjenner jeg ikke mannen og ei heller hans omgangskets. Men om det du skriver stemmer, og jeg har ingen grunn til å si at det ikke gjør det, så er det klart
    at Northug har hatt dårlige venner. Medgangssupportere som jeg tidligere har kallt dem.

    Nå har du misforstått meg om du tror jeg kun mener vi skal ta oss av Northug. Jeg tror alle som kjører påvirket har et rusproblem. Det er ikke noe som man gjør fordi det er morsomt. Med den frie flyt av narkotika som finnes i norske fengsel mener jeg at fyllekjørere først må få mulighet til å bli nyktre og legge rusavhengigheten bak seg før de settes i fengsel. De har gjort noe som er alvorlig farlig og som er forbudt, så selvsagt skal de straffes. Jeg er bare litt tvilende til at vi oppnår noe om vedkommende er tyngre belastet rusmisbruker når han kommer ut av fengsel enn han var da han gikk inn gjennom fengselsportene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Kunne også vært vurdert ut fra inntekt, kanskje?
    Finland benytter et slik system. 20kmt over gjeldende grense og du får dagsbøter. Ut fra hvor fort du har kjørt får du et antall dagers bruttoinntekt.
    Det svir rimelig godt også for de som tjener mye. Rekorden ligger vel på sånn ca 6,5mill NOK. Min finske kollega som tidligere jobbet i politiet fortalte
    at han hadde skrevet ut bot på 160.000NOK til en som hadde kjørt mot rødt lys. Slike trafikksynder gjør man gjerne ikke så mange ganger før man slutter.
    I Sveits beslagelegger de bilen din også om du kjører veldig fort, i tillegg til heftig, riktig heftig bot.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For å bli rusfri så må du ønske å bli rusfri, og det vil ikke rusmisbrukere før alt ligger i ruiner, og knapt nok da. Etter mange år med ødelagte pårørende så stiller de pårørende ultimatimum: Oss eller alkoholen, og du vet ikke hvor mange det er som velger alkoholen.

    Nei, samfunnet må beskyttes, og det gjøres ved å ta fra de lappen og bilen de brukte til å kjøre med.

    Det finske systemet er også godt. 15000 kr i bot virker avskrekkende for den gjengse nordmann, men for en som kjører rundt i bil til halvannen mill, lommerusk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    For å bli rusfri så må du ønske å bli rusfri, og det vil ikke rusmisbrukere før alt ligger i ruiner, og knapt nok da. Etter mange år med ødelagte pårørende så stiller de pårørende ultimatimum: Oss eller alkoholen, og du vet ikke hvor mange det er som velger alkoholen.

    Nei, samfunnet må beskyttes, og det gjøres ved å ta fra de lappen og bilen de brukte til å kjøre med.

    Det finske systemet er også godt. 15000 kr i bot virker avskrekkende for den gjengse nordmann, men for en som kjører rundt i bil til halvannen mill, lommerusk.

    Nå generaliserer du kraftig unge mann. Det eneste som jeg er helt enig med deg her er at misbrukeren selv må ønske å bli rusfri.

    Bil til halvannen mill behøver ikke bety mer enn at vedkommende har en mill i gjeld.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mener at de beregner det slik at en gitt narkorus tilsvarer so n so pro-promille....
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Finland benytter et slik system. 20kmt over gjeldende grense og du får dagsbøter. Ut fra hvor fort du har kjørt får du et antall dagers bruttoinntekt.
    Det svir rimelig godt også for de som tjener mye. Rekorden ligger vel på sånn ca 6,5mill NOK. Min finske kollega som tidligere jobbet i politiet fortalte
    at han hadde skrevet ut bot på 160.000NOK til en som hadde kjørt mot rødt lys. Slike trafikksynder gjør man gjerne ikke så mange ganger før man slutter.
    Fullstendig irrelevant mtp Snorthug, men jeg ble for en del år siden klokka i 115 i 100-sone litt nord for Tornio på tur nordover.
    1 - de tok meg i fart i møtende retning og bare vinka meg inn i en passende busslomme el.
    2 - de hadde pistol i beltet
    Punkt 2 var noe jeg virkelig la merke til, noe som overraska meg siden jeg jo var klar over at det slik.
    Jeg har også blitt stoppa i Maryland men han hadde så fin stråhatt som en del av uniformen at jeg aldri la merke til våpenet :D

    Den finske bota tror jeg var på 70 Euro og bare til å flire av. Nillepris, med eller uten gønner :p
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nå generaliserer du kraftig unge mann. Det eneste som jeg er helt enig med deg her er at misbrukeren selv må ønske å bli rusfri.

    Bil til halvannen mill behøver ikke bety mer enn at vedkommende har en mill i gjeld.
    Har du mulighet til, og bankene tillater, til å ta opp 1 mill i billån så står du godt i det.

    Selvsagt, flesteparten av Teslaene til 700k er det bankene som eier.


    edit:
    Ønsker du å leke rik, så ser jeg ikke noe problem ved at du også tar konsekvensene. Put your money where your mouth is.

    Brøler du gjennom gatene i et millionglis, langt over fartsgrensene, beslaglegg hele bilen. Ville fungert svært godt overfor de der banken eier bilen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Kan berolige de hurtigkjørende at når en del av spiralfjæra går inn i høyre fordekk over en bruskjøt i godt driv (110-120km/t) så var det ingen dramatikk, bilen datt ned på høyreside, men da var bare å styre inn i nærmeste nødlomme på E6. Ikke noe brutalt slag i rattet, helt kontrollerbart. :)
    Så greit gikk det ikke forrige (?) gang PN ble tatt. Her fra slutten av turen, etter å ha forsøkt å passere en rundkjøring i 40-sone, sannsynligvis uten punktering, muligens noe høy fart og helt sikkert solid promille ....
    0A64A58F-187F-4EA3-A2DA-CAE88C06FBDA.jpeg
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Nå kjenner jeg ikke mannen og ei heller hans omgangskets. Men om det du skriver stemmer, og jeg har ingen grunn til å si at det ikke gjør det, så er det klart
    at Northug har hatt dårlige venner. Medgangssupportere som jeg tidligere har kallt dem.

    Nå har du misforstått meg om du tror jeg kun mener vi skal ta oss av Northug. Jeg tror alle som kjører påvirket har et rusproblem. Det er ikke noe som man gjør fordi det er morsomt. Med den frie flyt av narkotika som finnes i norske fengsel mener jeg at fyllekjørere først må få mulighet til å bli nyktre og legge rusavhengigheten bak seg før de settes i fengsel. De har gjort noe som er alvorlig farlig og som er forbudt, så selvsagt skal de straffes. Jeg er bare litt tvilende til at vi oppnår noe om vedkommende er tyngre belastet rusmisbruker når han kommer ut av fengsel enn han var da han gikk inn gjennom fengselsportene.
    Helt enig, Spiralis!
    Nå er mitt anliggende ikke nødvendigvis at PN (eller andre for den saks skyld) skal i fengsel.
    Har ikke all verdens tro på at innburing har verkende oppdragende, helbredende eller andre oppbyggelige virkninger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så greit gikk det ikke forrige (?) gang PN ble tatt. Her fra slutten av turen, etter å ha forsøkt å passere en rundkjøring i 40-sone, sannsynligvis uten punktering, muligens noe høy fart og helt sikkert solid promille ....
    Vis vedlegget 656512
    Jeg snakker ikke om å kjøre i rus, jeg snakker om å kjøre i tilnæmet lovlig hastighet og noens bekymringer for hva som vil skje hvis man punkterer. Ingen her i tråden forsvarer villmannskjøring og når det i tillegg kommer rus inn i bildet så går det nesten alltid til helvete.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tilnærmet lovlig hastighet.... Kjører du i 110 på svingete vestlandsveier og får punktering i 80-sona eller 70-sona så er jeg glad jeg ikke er sjåføren.

    Middelaldrende menn tror de er Schumacher i ferdigheter. Gjett hva. Formel1-sjåfører ryker også av veien også ved sine punkteringer og andre tekniske feil, til tross for deres lynraske reaksjonsevner. De klarer ikke alltid å hente seg inn.

    Jeg har sett flere her i tråden definere seg selv vekk fra råkjøring i klassisk "det gjelder ikke min adferd"
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Til opplysning: Snitthastigheten mellom Oslo og Bergen ligger på rundt 60 km/t. Så når du kjører snitt 100 km/t så kjører du periodevis styggfort. (Ja, 100 km/t snitt var ikke på det strekket.)

    Men husk at det er helt trygt, for han som kjører er en dyktig sjåfør, er holdningen her. Ingen risikoadferd å kjøre for fort sålenge man kjører forsiktig.

    Det var det med risiko da. Sannsynlighet er bare ene faktoren i risiko. Konsekvens er den andre.

    Høy fart mer enn dobler konsekvensene. Altså må sannsynligheten mer enn halveres for at risikoen skal forbli den samme. Gjør den det?

    Du lurer bare deg selv når du sier at høy fart ikke er risikoadferd.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Til opplysning: Snitthastigheten mellom Oslo og Bergen ligger på rundt 60 km/t. Så når du kjører snitt 100 km/t så kjører du periodevis styggfort. (Ja, 100 km/t snitt var ikke på det strekket.)

    Men husk at det er helt trygt, for han som kjører er en dyktig sjåfør, er holdningen her. Ingen risikoadferd å kjøre for fort sålenge man kjører forsiktig.

    Det var det med risiko da. Sannsynlighet er bare ene faktoren i risiko. Konsekvens er den andre.

    Høy fart mer enn dobler konsekvensene. Altså må sannsynligheten mer enn halveres for at risikoen skal forbli den samme. Gjør den det?

    Du lurer bare deg selv når du sier at høy fart ikke er risikoadferd.
    Men tross alt er det flere faktorer i regnestykket. Bedre biler, bedre veier.
    Det er betydelig færre trafikkskadde og -drepte nå enn for 50 år siden, til tross for mange flere biler og mange flere kjørte kilometer pr. bil.
    (1970: 560 drepte, 4552 hardt skadde, 2019: 108 drepte, 565 hardt skadde)

    Det er tryggere å kjøre bil nå enn det var før. Det unnskylder uansett ikke risikoadferd. Dessuten, har man først kommet dit at man velger å kjøre i opp mot 200 med huet fullt av dop, da er antakelig selve kjøringen det minste problemet vedkommende sjåfør har. Da har du faktisk passert en god del "normale" stoppskilt for ganske lenge siden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Larson, har du noengang punktert med et moderne dekk? Jeg kan fortelle deg at det er ganske udramatisk. Glem alt om det du har sett på amerikanske filmer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Larson, har du noengang punktert med et moderne dekk? Jeg kan fortelle deg at det er ganske udramatisk. Glem alt om det du har sett på amerikanske filmer.


    Slemming!!

    Har du ikke lest Ibsen? Du vet det der om "å ta livsløgnen.................."!

    I amerikanske filmer hyler det i dekkene om de kjører på grusveier og på snø også!

    Og glem ikke at alle biler eksploderer i en voldsom ildkule om de treffer noe!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Men tross alt er det flere faktorer i regnestykket. Bedre biler, bedre veier.
    Det er betydelig færre trafikkskadde og -drepte nå enn for 50 år siden, til tross for mange flere biler og mange flere kjørte kilometer pr. bil.
    (1970: 560 drepte, 4552 hardt skadde, 2019: 108 drepte, 565 hardt skadde)

    Det er tryggere å kjøre bil nå enn det var før. Det unnskylder uansett ikke risikoadferd. Dessuten, har man først kommet dit at man velger å kjøre i opp mot 200 med huet fullt av dop, da er antakelig selve kjøringen det minste problemet vedkommende sjåfør har. Da har du faktisk passert en god del "normale" stoppskilt for ganske lenge siden.
    Selvsagt. mitigerende tiltak må til for å senke risikoen, for 500 drepte i året var helt uakseptabelt.
    Bedre biler, bedre veier, midtdelere, lavere fartsgrenser er gode mitigerende tiltak.

    Folk som sier at de ikke har risikoadferd der de kjører i 115 i 80-sona, vet ikke hvordan risiko fungerer.


    Pink panther: ja, punktering er bedre nå enn hva det var før. Likefullt vil jeg ikke ha noen punktering eller dekkeksplosjon hvis jeg ligger i 100 km/t i 70-sone sving. Punktering var bare et eksempel på teknisk feil ved bilen eller uhell som kan skje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn