Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• epe01

Fersking
    Ble medlem
    17.05.2020
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandvika
    Gode nyheter! Var spent på hva som ville bli neste innspilling med Lise Davidsen. Men akkurat nå har det vært Verdi for Wagner- og Strauss-sopranen. Noen mener stemmen ikke passer så godt for Verdi, andre vil høre henne i hva som helst. Hørte henne nettopp på kino i La forza del destino. Sterk opplevelse, mye bedre enn jeg hadde trodd, frøs på ryggen diverse ganger. Har sammenlignet med diverse innspillinger og DVD / Bluray. Ingen kommer opp. Spille en tragisk heltinne kan hun også. Lydsporet fra matineen er på youtube. Kanskje bedre enn det fra premieren.

clabbe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Antall liker
    276
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    17
    Endte ved en tilfeldighet opp på Gamle Raadhus scene i Oslo denne onsdagen, der brødrene Zlatanos Ibsen holdt kåseri med pianospill om Wagners relevans i dag. De konkluderte positivt til et entusiastisk publikum i salen. Vel verdt en time midtukes!

20240403_192835.jpg

Beklager dårlig bilde her.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    33.132
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Presto kjører Decca Hirez-nedlasting til mp3-priser. Nyeste remaster av Soltis Götterdämmerung til 263 kroner for eksempel.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.761
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    ^ Dover har gjort ein heilt fantastisk jobb med å halda ting tilgjengeleg og billig over tid. Den samlinga ser fantastisk ut.

Ikkje «full score» på Valkyrien?

rolfrander

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2023
    Antall liker
    185
    Sted
    Norge
    Ikkje «full score» på Valkyrien?
    Jo, faktisk. Jeg vet ikke hvorfor den har annet format.

edit: ved nærmere ettersyn:
    • Walküre er fra '78 basert på en original fra C.F.Peters (det står "in full score" på forsiden selv om det ikke står på ryggen)
    • De andre er fra '82-'85 basert på originaler fra B.Schott's Söhne

IMG_2015.jpeg

Sist redigert:

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.856
    20240822_211527.jpg

Voldsomt. Aldri har jeg sett operaorkesteret gi jernet så mye. De spilte (og sang) med enormt trøkk.
    Og Davidsen - hun høres som om hun er fra en annen planet. Hun har en overmennesklig kraft og uanstrengthet oppover.
    Her kan man også tydelig se Decca-treet.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    33.132
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nerding: Kan se ut som at Decca-treet er modifisert med sidemikrofonene i T-en konfigurert som to smale AB-omnier.
    Heldig du som har hørt Davidsen på konsert!

epe01

Fersking
    Ble medlem
    17.05.2020
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandvika
    Satt på rad 7. En overveldende opplevelse!! Volumet var nesten skremmende høyt i lange perioder, på operaorkesteret, på koret, og også solistene, som var svært gode, men noe ujevne i forhold til maks volum. Lise Davidsen ikke overraskende den kraftigste, særlig i høyden, men Stanislas de Barbeyrac som Erik (og som jeg ikke har hørt før) lå volummessig ikke langt etter på max! Er veldig fornøyd med konserten, men virkelig spent på hvordan resultatet av innspillingen blir, særlig i forhold til soliststemmene og særlig når de synger sammen - hvordan hanskes man med slike problemer når det gjøres en innspilling?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    33.132
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt faderjockeying på solistmikrofonene pluss digitale tryllerier (kompresjon etc. uzw) i postproduksjonen så låter det så jevnt og fint og dølt så.

Tillegg: Takk for zoom av Decca T-en, @Todani. Mikrofonene er ulike, altså ikke AB i par men kansje et bredt AB-par (DG brukte ofte et slikt bredt AB-oppsett som hovedmikrofoner) i tillegg til de tre tilhørende Decca-treet. Langt fra sikkert at alle mikrofonene er med i miksen.

Sist redigert:

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.856
    Det var godt med mikrofoner ja.
    Får håpe at produsenten ikke skviser dynamikken for mye, slik at resultatet blir noe henimot en typisk dau samproduksjon med TV.
    De kommer ikke til å bruke åpningstonene fra i går. Dirigenten var så gira at han satt i gang før åpningsapplausen hadde gitt seg. (De har en ekstra dag til å lage flikking, uten publikum)
    Uansett var dette en voldsom lydorgie, jeg fikk piping i ørene av Davidsen...

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    3.183
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Avslappningsversjon av Ring Resounding. Boken, pluss syklusen på kassettbånd.
    Slikt ein lyt ha i heimen. Kompaktutgave for den reiseklare som skal ut på tur med Walkman parat.
    Jeg legger Valkyrien først, i homage til Donald.

IMG_7793.jpg

Sist redigert:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.721
    Torget vurderinger
    1
    Avslappningsversjon av Ring Resounding. Boken, pluss syklusen på kassettbånd.
    Slikt ein lyt ha i heimen. Kompaktutgave for den reiseklare som skal ut på tur med Walkman parat.
    Jeg legger Valkyrien først, i homage til Donald.

Vis vedlegget 1185499
    Det der fikk det til å klø i bakhodet, jeg tror nemlig at min kassettboks er uten bok, og kanskje ser litt annerledes ut rent grafisk. Om ikke min er en Decca kanskje,og det er det forskjellen ligger. Må etterforskes nærmere.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sesongprogrammet for Operaen (den norske) er ute, og Ringen åpner med Rhin-gullet i januar. Hele beseteningen er klar.
    Det kan bli stort.
    Billettsalget åpner om få dager

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    33.132
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for headsup! Prøver allerede å få med meg d'Herrer konsertgjengerne på den.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man vil bli bedre kjent med store komplekse verk som Ringen kan det anbefales å følge musikken i et partitur mens man lytter. Det kan være givende også for de som ikke er flinke å lese noter.
    Store papirutgaver koster mye penger, krympete utgaver kalles "study score" , koster mindre og tar mindre plass.
    PDF-filer er gratis fra IMSLP (Guds gave på internettet)
    Man kan følge med på en skjerm mens man lytter, da slipper man å bla. Jeg bruker iPad.
    Eller ta det som video, da slipper man å bla.
    Forspillet til Rhin-gullet er helt magisk på partituret, med oppbyggingen i de 8 horn-stemmene.
    Her med Solti i bakgrunnen, bare å la det rulle mens du lytter på stor-anlegget.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.882
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller overvære konserter der orkesteret ikke er gjemt i en grav. Uvurddrlic for å dekode kompleks musikk.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.457
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Eller overvære konserter der orkesteret ikke er gjemt i en grav. Uvurddrlic for å dekode kompleks musikk.
    Enig. Jeg tror at det er en viktig grunn til at stor orkestermusikk oppleves mye bedre på konsert enn i lytte-huler hjemme. Man får hjelp av det visuelle. Lyden er også bedre, så det er vinn-vinn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn