Hei FZEn kamerat vil begynne å spille plater igjen. Han har en gammel LP12 med SME III arm. Noen som har bra tips til PU og RIAA-trinn?
Pris RIAA ca. 2-3000,- (gjerne brukt)
Pris PU ca. 1000,-
Med den armen bør han ha en myk pick-up, compliance 25?.En kamerat vil begynne å spille plater igjen. Han har en gammel LP12 med SME III arm. Noen som har bra tips til PU og RIAA-trinn?
Pris RIAA ca. 2-3000,- (gjerne brukt)
Pris PU ca. 1000,-
For det første, Jan. Det er ikke jeg som skal ha dette stæsjet, men en kamerat av meg. Han ringte meg i dag og spurte om jeg hadde peiling på NAD eller Cambridge RIAA'er. Det har jeg ikke, men foreslo at han skulle legge seg på et litt høyere nivå med den spilleren. Derfor startet jeg tråden for å få noen tips til en grei RIAA til en grei pris.Hei FZ
innen prisgruppen 1000,- for pickup,så MÅ en inngå kompromisser.
Si gjerne hvilken type musikk du lytter til,og hva du er ute etter. Tenker da på om det skal være en pickup med
litt varm tone eller en med hang til det analytiske?
Husk at SME III er en lettvektsarm og må ha en pickup med høy compliance (typisk MM)
Mvh Jan I
...Tjahapp, du kunne alltids fått lånt min i noen dager. Har lyst til å høre hvordan denne spiller i et annet oppsett enn mitt. Tror ikke jeg heeeelt får ut potensialet, dessuten alltid morro med en second opinion.Nå tror jeg det er noen som vil riste lett på hodet....
"Er det mulig å bruke så billige "komponenter" til en slik spiller/arm?" :![]()
Min mening er at, ja, det er vel mulig
Men nå skal jeg være helt ærlig å si at jeg aldri har fått lytte til en LP12.
Men vil veldig gjerne.
Så om det er noen i Trondheims området som kunne tenke seg å få besøk, send en pm.![]()
Det går bra så lenge du fjerner motvektsloddet på armen og yttertallerken. Løft opp innertallerken noen millimeter og legg noe papp under så den ikke ligger og slår på lageret når du fliser over fartsdumper (eller humper som det visstnok heter)....Tjahapp, du kunne alltids fått lånt min i noen dager. Har lyst til å høre hvordan denne spiller i et annet oppsett enn mitt. Tror ikke jeg heeeelt får ut potensialet, dessuten alltid morro med en second opinion.
Det kan vi satse på. - I alle fall om det går bra å bare parkere den i baksetet uten å måtte demontere tonearm og sånt svineri. Vi får høre hva Vidar P. sier om saken.
Kult! (som det heter nå til dags...)...Tjahapp, du kunne alltids fått lånt min i noen dager. Har lyst til å høre hvordan denne spiller i et annet oppsett enn mitt. Tror ikke jeg heeeelt får ut potensialet, dessuten alltid morro med en second opinion.
Det kan vi satse på. - I alle fall om det går bra å bare parkere den i baksetet uten å måtte demontere tonearm og sånt svineri. Vi får høre hva Vidar P. sier om saken.
Bra tips. Om ikke kontraindikasjonene er overveldende, satser jeg på å beholde motvektsloddet. Det sitter MEGET tight, holdt på å få angstanfall da jeg utbalanserte arma.Det går bra så lenge du fjerner motvektsloddet på armen og yttertallerken. Løft opp innertallerken noen millimeter og legg noe papp under så den ikke ligger og slår på lageret når du fliser over fartsdumper (eller humper som det visstnok heter).
Du ringer, vi bringerKult! (som det heter nå til dags...)
Da kan vi sjekke den ut mot min P5 også
Sender deg en pm om ikke lenge.