RIAA-trinn

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
En kamerat vil begynne å spille plater igjen. Han har en gammel LP12 med SME III arm. Noen som har bra tips til PU og RIAA-trinn?

Pris RIAA ca. 2-3000,- (gjerne brukt)
Pris PU ca. 1000,-

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå tror jeg det er noen som vil riste lett på hodet....
"Er det mulig å bruke så billige "komponenter" til en slik spiller/arm?" ::) ;)
Min mening er at, ja, det er vel mulig  ;)

Men nå skal jeg være helt ærlig å si at jeg aldri har fått lytte til en LP12.
Men vil veldig gjerne.
Så om det er noen i Trondheims området som kunne tenke seg å få besøk, send en pm.  :)

Håper du får hjelp fra Linn-folket på HFS

Jeg er selv i startgropen på vinyl.
Har hatt vinylspinner i maaange år, men aldri tatt det "seriøst"
Tror nok jeg har funnet det jeg liker.  ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
En kamerat vil begynne å spille plater igjen. Han har en gammel LP12 med SME III arm. Noen som har bra tips til PU og RIAA-trinn?

Pris PU ca. 1000,-
Hei FZ
innen prisgruppen 1000,- for pickup,så MÅ en inngå kompromisser.
Si gjerne hvilken type musikk du lytter til,og hva du er ute etter. Tenker da på om det skal være en pickup med
litt varm tone eller en med hang til det analytiske?
Husk at SME III er en lettvektsarm og må ha en pickup med høy compliance (typisk MM)
Mvh Jan I

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Pris PU ca. 1000,-
Med den armen bør han ha en myk pick-up, compliance 25?.
Dvs eldre Shure. eller har Goldring 1012/22/42? ganske myke pickuper som bør passe til en lett arm som SMEIII
Sjekk med Svalander.se ang gamle pickups...
Sleiven

O

om.s

Gjest
En annen anbefaling er å bla litt bakover på dette hjörnet, minnes at det har värt fremme en del tips ang riaaér iden siste tiden.
Ang pick upén kan sikkert rudi´s pick up kategorisering/kjöpsråd tråd väre ett godt utgangspunkt.

mvh

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Ortofon OM30 ?
Litt i overkant budgetmessigt kanskje, men ville være en fin match med Lehmann....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hei FZ
innen prisgruppen 1000,- for pickup,så MÅ en inngå kompromisser.
Si gjerne hvilken type musikk du lytter til,og hva du er ute etter. Tenker da på om det skal være en pickup med
litt varm tone eller en med hang til det analytiske?
Husk at SME III er en lettvektsarm og må ha en pickup med høy compliance (typisk MM)
Mvh Jan I
For det første, Jan. Det er ikke jeg som skal ha dette stæsjet, men en kamerat av meg. Han ringte meg i dag og spurte om jeg hadde peiling på NAD eller Cambridge RIAA'er. Det har jeg ikke, men foreslo at han skulle legge seg på et litt høyere nivå med den spilleren. Derfor startet jeg tråden for å få noen tips til en grei RIAA til en grei pris.
Foreslo også at han så seg om etter en ny PU. Den han har er over 20 år gammel og sikkert moden for søpla for lenge siden. Foreslo en Shure for PU'er til SME III bør ha en compliance rundt 30-35.
Når det gjelder musikk han spiller går det i rolig rock/pop. Ikke jazz eller klassisk eller køntri eller dænsebænd  :) Han burde skaffe seg ihvertfall en skive med FZ :)
Flere tips mottas med takk.

FZ

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Nå tror jeg det er noen som vil riste lett på hodet....
"Er det mulig å bruke så billige "komponenter" til en slik spiller/arm?"   ::) ;)
Min mening er at, ja, det er vel mulig  ;)

Men nå skal jeg være helt ærlig å si at jeg aldri har fått lytte til en LP12.
Men vil veldig gjerne.
Så om det er noen i Trondheims området som kunne tenke seg å få besøk, send en pm.  :)
...Tjahapp, du kunne alltids fått lånt min i noen dager. Har lyst til å høre hvordan denne spiller i et annet oppsett enn mitt. Tror ikke jeg heeeelt får ut potensialet, dessuten alltid morro med en second opinion.
Det kan vi satse på. - I alle fall om det går bra å bare parkere den i baksetet uten å måtte demontere tonearm og sånt svineri. Vi får høre hva Vidar P. sier om saken.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
...Tjahapp, du kunne alltids fått lånt min i noen dager. Har lyst til å høre hvordan denne spiller i et annet  oppsett enn mitt. Tror ikke jeg heeeelt får ut potensialet, dessuten alltid morro med en  second opinion.
Det kan vi satse på. - I alle fall om det går bra å bare parkere den i baksetet  uten å måtte demontere tonearm og sånt svineri. Vi får høre hva Vidar P. sier om saken.
Det går bra så lenge du fjerner motvektsloddet på armen og yttertallerken. Løft opp innertallerken noen millimeter og legg noe papp under så den ikke ligger og slår på lageret når du fliser over fartsdumper (eller humper som det visstnok heter).

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
...Tjahapp, du kunne alltids fått lånt min i noen dager. Har lyst til å høre hvordan denne spiller i et annet  oppsett enn mitt. Tror ikke jeg heeeelt får ut potensialet, dessuten alltid morro med en  second opinion.
Det kan vi satse på. - I alle fall om det går bra å bare parkere den i baksetet  uten å måtte demontere tonearm og sånt svineri. Vi får høre hva Vidar P. sier om saken.
Kult! (som det heter nå til dags...)
Da kan vi sjekke den ut mot min P5 også :)
Sender deg en pm om ikke lenge.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Det går bra så lenge du fjerner motvektsloddet på armen og yttertallerken. Løft opp innertallerken noen millimeter og legg noe papp under så den ikke ligger og slår på lageret når du fliser over fartsdumper (eller humper som det visstnok heter).
Bra tips. Om ikke kontraindikasjonene er overveldende, satser jeg på å beholde motvektsloddet. Det sitter MEGET tight, holdt på å få angstanfall da jeg utbalanserte arma.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Kult! (som det heter nå til dags...)
Da kan vi sjekke den ut  mot min P5 også  :)
Sender deg en pm om ikke lenge.
Du ringer, vi bringer ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mhp RIAA-trinn, så vil jeg anbefale deg å snoke på bruktbørsen og se etter en bruk Pro-Ject tube box.

Bruktpris ligger på ca 2500 kr, og er du heldig så kan du få med NOS-rør for den prisen også. Den spiller veldig bra, og tar det meste av MM og MC-pickuper. Jeg bruker den på en Dynavector DV17D2, som må være noe av det mest lavmælte som er av standardpickuper med en output på 0,17mV...

mvh

Johan-Kr

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Takk for alle tips!

Vi får se hva han ender opp med......