Riaa til Dynavector DV 20X high

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Antall liker
6
Hei
Hva slags riaa trinn passer best sammen med Dynavector DV 20X high som jeg bruker på Pro-Ject RPM 5.Riaa som jeg har er Pro-Ject Phono Box SE II.Er dette et godt nok riaa trinn?
Hva må jeg evt betale for et bra riaa trinn?
Mvh
Overland

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
overland skrev:
Hei
Hva slags riaa trinn passer best sammen med Dynavector DV 20X high som jeg bruker på Pro-Ject RPM 5.Riaa som jeg har er Pro-Ject Phono Box SE II.Er dette et godt nok riaa trinn?
Hva må jeg evt betale for et bra riaa trinn?
Mvh
Overland
For hva det måtte være verdt;-
Bruker en DV-20 low på ett Audion riaa trinn, Fungerer meget godt sammen, syns jeg.
Har en god gammel Audio Innovations series 800 step up i mellom der.

rolfozzy brukte vel både Holfi battriaa og Audion på sin DV-20 high, fungerte greit det ;)
Nå koster vel battriaa noe mere enn Audion så det er nevnt.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.444
Torget vurderinger
2
Audion riaa koster ca. 6500,-

Da må du ut med sabla mye penger for og finne noe bedre.

Jeg har brukt den med samme pu som du har.

Ser JanR kom litt førmeg her. Stemmer, jeg bytta ut en Holfi riaa til ca. 15-16000,- til fordel for Audion riaa.

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Antall liker
6
Takk for svar! Hvem er det som forhandler Audion riaa?
Mvh
Overland

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg vil tro at Dynavector's eget riaa-trinn, P-75 mk. II, vil være en svært god match. Jeg har ikke prøvd så mange riaa-trinn, men av de jeg har prøvd, er dette den beste matchen til min DV Karat 17d3 p.u. Her er link til en test, riktignok i "Lyd & Bilde", men både HiFi News og Stereophile har gitt dette riaa-trinnet glitrende omtaler..."editors choice"...."a real bargain.." osv.

http://www.lydogbilde.no/test-dynavector-p-75-pickupforsterker.79291.47o2572o45.lbt.html

Lykke til!

mvh. VilhelmW

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.444
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Jeg vil tro at Dynavector's eget riaa-trinn, P-75 mk. II, vil være en svært god match. Jeg har ikke prøvd så mange riaa-trinn, men av de jeg har prøvd, er dette den beste matchen til min DV Karat 17d3 p.u. Her er link til en test, riktignok i "Lyd & Bilde", men både HiFi News og Stereophile har gitt dette riaa-trinnet glitrende omtaler..."editors choice"...."a real bargain.." osv.

http://www.lydogbilde.no/test-dynavector-p-75-pickupforsterker.79291.47o2572o45.lbt.html

Lykke til!

mvh. VilhelmW
Har hørt positivt om DV riaa, men hvordan er denne med andre pu?

Jeg har kasta DV20, og bruker en Benz 2L, som jeg syns er en bedre pu enn DV20.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
rolfozzy skrev:
VilhelmW skrev:

Lykke til!

mvh. VilhelmW
Har hørt positivt om DV riaa, men hvordan er denne med andre pu?

Jeg har kasta DV20, og bruker en Benz 2L, som jeg syns er en bedre pu enn DV20.

HiFi News hadde testa den med et par andre p.u'er og det funka visstnok godt. Den har innebygd "Phono enhanser" som gjør at den tilpasser seg enhver mc- p.u. Skal du bruke m.m-pu, tror jeg du må åpne boksen og flytte på et par kontakter eller jumpere. Jeg har ikke prøvd min på andre p.u'er, men tror Haavard snapa på PlanetSnapa har rimelig god peiling. Ta deg en prat med han.

mvh. VilhelmW

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
VilhelmW skrev:
Jeg vil tro at Dynavector's eget riaa-trinn, P-75 mk. II, vil være en svært god match
mvh. VilhelmW
Interesant den der, neste gang du er nedafor kan du ikke ta med den så jeg testet ::)

;D

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Dynavector DV-75II er en meget interressant sak. Skulle vært interressant å jevnført den med Audion-riaaen, den holder utvilsomt høy klasse. Når den også tar MC bør den definitivt høres.

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.444
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
JanR skrev:
VilhelmW skrev:
Jeg vil tro at Dynavector's eget riaa-trinn, P-75 mk. II, vil være en svært god match
mvh. VilhelmW
Interesant den der, neste gang du er nedafor kan du ikke ta med den så jeg testet ::)

;D

/jan
Mente du meg?? Nedafor hvor???

;D mvh. VilhelmW
Ja hadde vært moro og testa den neste gang du er nedfor.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
487
Torget vurderinger
1

Jeg bruker 20XH på min Luxman 441 med rega 300 arm, og bruker en Graham Slee RIIA!

Det spiller utmerket, en knallmatch... Graham Slee Era V anbefales sterkt, den har en deilig glatthet over seg, og er litt røraktig i klangen.

Destiny.. :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
VilhelmW skrev:

;D mvh. VilhelmW
Særp (Sarpsborg) ;)

R.Solhaug skrev:
Dynavector DV-75II er en meget interressant sak. Skulle vært interressant å jevnført den med Audion-riaaen, den holder utvilsomt høy klasse. Når den også tar MC bør den definitivt høres.

Mvh. RS
Nettopp.
Vi får se hva vi kan få til etterhvert ;)

/jan

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
JanR skrev:
VilhelmW skrev:

;D mvh. VilhelmW
Særp (Sarpsborg) ;)

R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Nettopp.
Vi får se hva vi kan få til etterhvert ;)

/jan
Ikke så ofte jeg er på de kantene av landet. Du bør kanskje høre med PlanetSnapa først....

RS; jeg mener den er laga særskilt med tanke må mc- p-u'er, siden den justerer seg sjøl etter hvilken p.u. som benyttes. Jeg har ikke brukt mm-p.u'er siden jeg fikk Vpi'en.

mvh. VilhelmW

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Antall liker
6
Hei
Tenker litt høyt her nå...hvis jeg velger å gå for Dynavector's eget riaa-trinn P-75 mk eller Audion riaa.Vil da Audion riaa gi noe "varmere" lyd pga at det er et rør riaa i forhold til P-75 mk? Høyttalerene mine er Klipsch rf-83.tenker da rør+horn...
Mvh
Overland

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
overland skrev:
Hei
Tenker litt høyt her nå...hvis jeg velger å gå for Dynavector's eget riaa-trinn P-75 mk eller Audion riaa.Vil da Audion riaa gi noe "varmere" lyd pga at det er et rør riaa i forhold til P-75 mk? Høyttalerene mine er Klipsch rf-83.tenker da rør+horn...
Mvh
Overland
Ikke hørt P-75, så skal ikke synse noe som helst.

Det jeg kan si derimot er at Audion riaa fungerer meget godt her hos meg på Klipsch/DV20/rør amper.
Ikke "overvarm" den riaa'n men merker at det er rør i den ;)
Veldig frisk i frasparkene, oppløst og sparker godt nedover.

Vet ikke om du ble så mye klokere :)

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Audion-riaaen er på ingen måte overdrevet romantisk eller farvet men imponerende ren, åpen og dynamisk. Men den er kun en riaa, man behøver en god step-up for MC. 46db gain.

Mvh. RS

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
cash 63 skrev:
Tag også med Asr mini Basis i vurderingen, ett riaa trinn med nestintill obegrensende belastnings muligheter. Brukte det selv med Dv20xl
og nå sist med xx2 mkll, Fidelity har vel skrivet om dette
http://www.stereofil.no/produkter/stereo/asr_mini_basis.html
...........................Og dette låt utrolig fint hos Cash 63 får jeg legge til.....

store fordelen med asr ( alle modellene) er at den "ser" alle pickupene som finnes , enten du bruker det ene eller andre , mini er en knall budsjett-riaa.

brukt finner du den under 4k stort sett.....være klar over ny og gammel versjon....

den nye har "gullkort" og pluggene(inn-ut) skråstillt over hverandre bak , mens den gamle har på linje sett vertikalt fra oversiden.

Cash kan utfylle mere , han har jo den siste , og har hatt den første før dette.

Audion og Graham er jo sikkert fine saker , ikke hørt denne.

Jasmin og DV-20 X låter jævlig dårlig ,! ikke kjøp det i allefall.

Mvh Espen

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
rolfozzy skrev:
Ser JanR kom litt førmeg her. Stemmer, jeg bytta ut en Holfi riaa til ca. 15-16000,- til fordel for Audion riaa.
Interessant.
Gamle tråder blir som nye, siden jeg er litt treg av meg. Audion er vel etterfølgeren til Audio Innovations (eller?), jeg har en AI forforsterker, så det er et naturlig alternativ når jeg snart skal på RIAA-jakt til den gamle LP12en. DV20X high output er et alternativ her.
Forhandleren har også Graham Slee, som mange skryter av.
Da lurer jeg på hvordan en Audion Premier vil yte sammenliknet med f.eks. Graham Slee Era Gold Reflex, noen som har en oppfatning?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Audion - riaaen er vel den eneste rimelige riaaen som ikke har noen svake eller mindre sterke punkter ut fra hva jeg har snoka opp/hørt. Imponerende rom og dynamikk, og en mellomtone du knapt finner maken til.
Rett og slett en giant-killer!

Mvh. RS

L

Lars.N

Gjest
Jøgga skrev:
rolfozzy skrev:
Interessant.
Gamle tråder blir som nye, siden jeg er litt treg av meg. Audion er vel etterfølgeren til Audio Innovations (eller?), jeg har en AI forforsterker, så det er et naturlig alternativ når jeg snart skal på RIAA-jakt til den gamle LP12en. DV20X high output er et alternativ her.
Da lurer jeg på hvordan en Audion Premier vil yte sammenliknet med f.eks. Graham Slee Era Gold Reflex, noen som har en oppfatning?
Hei

Hadde Audion på lån her men fikk den ikke til grunnet mye støy sikkert pga mye gammelt skrot i benken her (hehe)
Enden på visa ble en Graham Slee Reflex mm har ikke angret et sekund på det.

Laban

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
laban skrev:
Jøgga skrev:
rolfozzy skrev:
Interessant.
Hei

Hadde Audion på lån her men fikk den ikke til grunnet mye støy sikkert pga mye gammelt skrot i benken her (hehe)
Enden på visa ble en Graham Slee Reflex mm har ikke angret et sekund på det.

Laban
For ordens skyld, den riaa'n laban lånte satt det ett defekt rør i....fant vi ut i etterkant.
Graham er ikke noe dårlig andre valg ;)

/jan

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
R.S. skrev:
Audion - riaaen er vel den eneste rimelige riaaen som ikke har noen svake eller mindre sterke punkter ut fra hva jeg har snoka opp/hørt. Imponerende rom og dynamikk, og en mellomtone du knapt finner maken til.
Rett og slett en giant-killer!

Mvh. RS
Høres farlig attraktiv ut, den der. Mellomtone ---is my music and my soul!
Selv på en usaklig lørdagskveld går dette inn som vektige argumenter
Faen, skulle gjerne hatt en tur innom hos deg, RS, om ikke langfjella lå og sperret....

Mvh
J.L.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har testet dynavector-riaa'n her hjemme, og syntes den var litt mattere i lyden enn "reka" (en diy-riaa laget av cobra2 her på hfs).
etter hvert tok jeg inn en holfi battriaa se, og den overgikk reka med klar margin.
audion har jeg bare hørt såvidt som det er (og det låt meget bra), men når hele østfold sier den er bedre enn holfien, så kan jeg ikke skjønne annet enn at den må være det beste riaa-kjøpet ever (regnet lyd/krone).

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gago skrev:
jeg har testet dynavector-riaa'n her hjemme, og syntes den var litt mattere i lyden enn "reka" (en diy-riaa laget av cobra2 her på hfs).
etter hvert tok jeg inn en holfi battriaa se, og den overgikk reka med klar margin.
audion har jeg bare hørt såvidt som det er (og det låt meget bra), men når hele østfold sier den er bedre enn holfien, så kan jeg ikke skjønne annet enn at den må være det beste riaa-kjøpet ever (regnet lyd/krone).
Du beskriver mitt inntykk fra lesing av trådene her, det er en viss tyngde i alle lovprisningene av Audion RIAAen.
Jeg har allerede en RIAA som Cobra2 har bygget, han har forøvrig også spritet opp min Cambridge 640 med suksess, så kanskje jeg tar meg en dedikert ´optimal-RIAA´-diskusjonstur ut på byøyene en av dagene.

Topp Bunn