RIAA/platespiller - gi opp???

Arnold777

Medlem
Ble medlem
29.10.2003
Antall liker
0
Hallois dere vinylkjennere
Har spilt cd plater i en årrekke, men ble ved synet av noen lp plater i en musikk sjappe litt nostalgisk og fikk lyst til å prøve vinyl igjen. Ønsket å kjøpe en billig platespiller (se tidligere innlegg om Beogram 1203). Må også ha en RIAA modul til min Densen DM20/DM30 kombinasjon (har Amphion Xenon høyt.). MEN; etter å ha lest litt på dette forumet begynner jeg å lure på om jeg skal kaste inn håndkle! Dette ser jo ut til å være en liten vitenskap av riktige kombinasjoner av pickuper/armer/RiIAA'r og gud vet hva. Regner med at dårlige kombinasjoner gir et resultat som tilsier at man likegodt kan benytte en god cd spiller. Jeg er mest opptatt av å lytte til den musikken jeg er glad i og er ??? ikke så teknisk interessert. Er det mulig å finne en løsning som fungerer uten at man bør sette av et år til studier om platespillerens fantastiske muligheter???

K

kbwh

Gjest
Jeg ligger litt i den samme løypa. Har en Rega som ikke yter resten av kjeden rettferdighet, men vil ikke bruke penger på den. Kjøper heller sølvplater for pengene.

MÆM er at det koster mer å få godlyd ut av LP enn CD.

(MÆM er norsk for IMHO. FSF er norsk for ASAP.)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.897
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det er vel ganske safe å kjøpe en Rega , Goldring eller.lign. med tilpasset pick-up. Dukker av og til opp brukt til en hyggelig pris.
Skal man derimot opp i High-End klassen så er det som du sier en vitenskap.

Har selv vurdert en vinylrigg, men etter å ha lest på forum i utlandet at CD spilleren min tangerer vinylrigger til 60-70.000,- så tror jeg at jeg satser på de små blanke. Jeg vet med meg selv at hvis jeg skal bli fornøyd, så blir det veldig dyrt. Nå har jeg også mulighet til å spille vinyl på et mindre anlegg for nostalgien sin skyld.

En annen ting jeg stusser på er kvaliteten på vinyl. Mulig den er bedre nå som det presses mindre plater, men jeg synes det var veldig mye dårlige pressinger den gangen jeg utelukkende handlet vinyl. Dessuten er det langt fra alt som utgis på LP. Jeg kjøper i alle fall musikk for musikkens skyld, og vil ikke være begrenset til å høre på det som kan skaffes på vinyl.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det vil jeg faktisk bestride - jeg tror det er omvendt!

Med en vinylrigg inkl pu og riaa til 25k, så tror jeg du må opp i en ganske anstendig(og dyr) cd-spiller for å matche det. Fort 10-15 k til...

På den annen side, sikter man lavest i spekteret av spiller, pu og riaa - så gir nok cd mer for pengene.

Det er ihvertfall min erfaring :)

O.
Jeg ligger litt i den samme løypa. Har en Rega som ikke yter resten av kjeden rettferdighet, men vil ikke bruke penger på den. Kjøper heller sølvplater for pengene.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Akkurat dette har hindret meg også i å bevege meg inn på vinyl snurring. Virker som en hel vitenskap bare å matche tingene, og så kommer vedlikehold og justering på toppen. Skal nok prøve meg en gang, man da skal det gjøres grundig research først.
Ja, også lommeboka da :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du må ikke la det stoppe deg! Har du en del vinyl er det definitivt verd det!! Jeg var helt blank selv, og koser meg verre nå ;D

O.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Du må ikke la det stoppe deg! Har du en del vinyl er det definitivt verd det!! Jeg var helt blank selv, og koser meg verre nå ;D

O.
Skjønner godt du koser deg med det anlegget :) Må liksom alltid klikke på "mitt anlegg" hver gang jeg ser et innlegg fra deg. Syyykt lekkert du har det.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.815
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
En platespiller til 5000 og en av de beste cd snurrer maskinene til 5000............ da tror jeg klart cd spilleren går av med seieren........... MEN en cd spiller til 100,000 kan godt få grisebank av en platespiller til 60000, det er min erfaring.

Det er vel slik at har man en cd spiller som er best i 5000 kr's klassen så er forskjellene forholdshvis små ettersom man beveger seg opp i pris, mens med en vinylspiller så blir det hele bedre og bedre med store skritt ettersom man beveger seg opp i pris.
For og sette det litt på spissen så kan man kanskje hevde at man får mere igjen i godlyd for hver innvesterte krone på dyrere vinylspillere enn cd spillere.

Har selv en cd combo som skal være noe av det bedre under 100,000 og som fremdeles anno 2006 er oppegående, men alikevel selv min 10-15 år gamle Oracle Delphi/SME SerieV/ Lyra Argo "i" og DP riaa gir denne "nymotens" teknologi spiller juling på en slik måte at cd plater blir stort sett kun brukt i bilen  ;D.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var noe sånt jeg siktet til, selv om jeg var litt mer forsiktig med nullene :)

O.

K

kbwh

Gjest
Det vil jeg faktisk bestride - jeg tror det er omvendt!

Med en vinylrigg inkl pu og riaa til 25k, så tror jeg du må opp i en ganske anstendig(og dyr) cd-spiller for å matche det. Fort 10-15 k til...

På den annen side, sikter man lavest i spekteret av spiller, pu og riaa - så gir nok cd mer for pengene.

Det er ihvertfall min erfaring :)

O.
Ok, Dog. Jeg har fulgt med og sett at du er nyfrelst vinylmann og det er kjekt.

Som den ingeniøren jeg er har jeg store problemer med å skjønne at en vinylbasert kjede (fra mastering til linjeforsterker) skal gi like naturtro lyd som en tilsvarende CD-basert kjede.

Men at vinyl er moro og magisk og kan gi en fantastisk musikkopplevelse? Åjada!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Frelst og frelst - jeg har vært ganske ignorant selv(i forhold til vinyl), og har en anstendig cd-spiller jeg aldri trodde jeg skulle kunne matche med vinyl. Men det er altså mulig ;)

[edit: jeg ble rett og slett overrasket selv!]

O.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.815
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Ok, Dog. Jeg har fulgt med og sett at du er nyfrelst vinylmann og det er kjekt.

Som den ingeniøren jeg er har jeg store problemer med å skjønne at en vinylbasert kjede (fra mastering til linjeforsterker) skal gi like naturtro lyd som en tilsvarende CD-basert kjede.

Men at vinyl er moro og magisk og kan gi en fantastisk musikkopplevelse? Åjada!

Åhhhhhh du vantro ;D ;D det er nettop naturtro lyd som er en vinylspillers store fortrinn kontra en cd spiller.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk!
Det er viktig å kose seg ;D

O.
Skjønner godt du koser deg med det anlegget  :) Må liksom alltid klikke på "mitt anlegg" hver gang jeg ser et innlegg fra deg. Syyykt lekkert du har det.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.897
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
En platespiller til 5000 og en av de beste cd snurrer maskinene til 5000............ da tror jeg klart cd spilleren går av med seieren........... MEN en cd spiller til 100,000 kan godt få grisebank av en platespiller til 60000, det er min erfaring.

Du har sikkert rett her Rudi, men en CD spiller til 60k kan også banke en til 150 k. Dessuten når man kommer opp i "øverste hylle" så føler jeg ting nærmer seg hverandre ,enten det er CD eller vinyl. Ting låter mindre CD/LP og spiller rett og slett musikk. Det vil si at svakhetene ved de forskjellige systemene blir mindre slik at musikken trer frem, og teknikken blir mer likegyldig.

Men som jeg nevnte så er vinyl fremdeles ganske nisjepreget når det gjelder utvalg av musikk. Sikkert gøy å oppnå "Nirvana" med den og den utgivelsen på 180 gram vinyl i postkassa, men for meg er ikke utvalget godt nok. Når det gjelder de LPene jeg har fra 70/80 tallet så er det morsomt med en nostalgisk gjennomspilling, men jeg merker savnet blir stadig mindre etterhvert som jazz og klassisk stadig øker i samlingen kontra rock.

K

kbwh

Gjest
Åhhhhhh du vantro  ;D ;D  det er nettop naturtro lyd som er en vinylspillers store fortrinn kontra en cd spiller.
Hehe,
Også jeg har vært rettroende en gang. Må medgi at jeg ikke har sammenliknet spillere til de prisene du antyder lenger oppe, så du skal få ha dine ord i behold der ja.

Før jeg legger dette i bero: Man får ganske mange sølvplater for 20kkr.  Og musikken jeg synes lyden er viktigst på kommer ikke ut på vinyl i særlig stor grad. Dessuten er den tatt opp og mikset digitalt (så jeg kunne godt tenkt meg en sånn Lyngdorf).

Arnold777

Medlem
Ble medlem
29.10.2003
Antall liker
0
Da har jeg lest innspillene og min konklusjon blir; vent til jeg har nok kroner til å gå til innkjøp av en platespiller med et oppsett som virkelig har potensiale til å gi meg en musikalsk opplevelse som et alternativ til cd spilleren.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Inntil for ett år siden kjøpte jeg kun vinyl og spilte utelukkende plater. Nå har jeg vel kommet dit at jeg mener det morsomte er å kunne nyte både analogt og digitalt. Får jeg tak i plata på vinyl, så handler jeg den på det formatet (i hvert fall om det er musikk jeg er mer en middels interessert i).

Likevel er jeg ferdig med å la være å kjøpe ei plate jeg har lyst på, fordi formatet er feil. Dessuten synes jeg det er greit å ha mulighet for å plukke opp en cd til 80 kr om jeg bare er sånn middelmådig interessert (da gidder jeg nemlig ikke bestille vinylutgangen til mange ganger prisen).

Men, jeg koser meg definitivt mest når jeg får snurre vinyl. Det krever mer kunnskap og innsats (og penger) å få god lyd ut av vinyl enn av digitalspilleren. Men, er ikke det litt av kosen med hobbyen da? At man må tilegne seg kunnskap og jobbe litt underveis? Nå har jeg kjøpt meg en ny rå protraktor (Feickert), så nå er det sannelig morsomt å stille inn pickup også.

J

jarle77

Gjest

:)
Du burde prøve en brukt Thorens eller en av de store Dual.Da vil du nok forsette med vinyl.

Mvh j

K

kbwh

Gjest
Du burde prøve en brukt Thorens eller en av de store Dual.Da vil du nok forsette med vinyl.

Mvh j
De Thorensspillerne jeg hart hørt var i mine ører kjedelige. De fikk meg ikke til å trampe takten. Store Dual har jeg ikke hørt. Bruker Regaen til å høre de platene jeg har. Det går faktisk ikke så verst ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det blir jo tull hvis man diskriminerer pga mediet - er glad jeg kan ha glede av cdene jeg :D Musikken er og blir det viktigste.

For kort tid siden trodde jeg at jeg aldri kom til å kjøpe vinyl igjen, men det har jeg revurdert. Blir nok litt av hvert tenker jeg :)

O.
Inntil for ett år siden kjøpte jeg kun vinyl og spilte utelukkende plater. Nå har jeg vel kommet dit at jeg mener det morsomte er å kunne nyte både analogt og digitalt. Får jeg tak i plata på vinyl, så handler jeg den på det formatet (i hvert fall om det er musikk jeg er mer en middels interessert i).

Likevel er jeg ferdig med å la være å kjøpe ei plate jeg har lyst på, fordi formatet er feil. Dessuten synes jeg det er greit å ha mulighet for å plukke opp en cd til 80 kr om jeg bare er sånn middelmådig interessert (da gidder jeg nemlig ikke bestille vinylutgangen til mange ganger prisen).

Men, jeg koser meg definitivt mest når jeg får snurre vinyl. Det krever mer kunnskap og innsats (og penger) å få god lyd ut av vinyl enn av digitalspilleren. Men, er ikke det litt av kosen med hobbyen da? At man må tilegne seg kunnskap og jobbe litt underveis? Nå har jeg kjøpt meg en ny rå protraktor (Feickert), så nå er det sannelig morsomt å stille inn pickup også.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Det er alltid en debatt om hva som er best av vinyl - CD, det vil man aldri enes om heller tror jeg!

Sett ut fra mine subjektive øyne (er jo oppvokst med LP plater) så vil det alltid vinyl lyde best i mine ører!

Selve jobben med vinyl som støvbørsting, rens av div. håndtering av platene, det har sin sjarm for meg.

Hvis du ikke har prøvd fra før så mener jeg du må gå veien fra bånn, ikke starte med det dyreste.

For meg er musikken den viktige faktor, så når man i tillegg kan ha litt slit/moro er det bare enda bedre.

J

jarle77

Gjest
De Thorensspillerne jeg hart hørt var i mine ører kjedelige. De fikk meg ikke til å trampe takten. Store Dual har jeg ikke hørt. Bruker Regaen til å høre de platene jeg har. Det går faktisk ikke så verst  ;)
Må være Thorens med Ortofon.

Mvh J

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg er også av den typen som synes at musikken er viktigst, og kjøper det jeg har lyst på i det formatet som er tilgjengelig.

En del musikk finnes jo heller ikke på cd, dette være seg enten gammel musikk som ikke selger i så store kvanta at det blir opptrykt på nytt på cd, eller også obskure nye utgivelser.

Derfor er jeg glad at jeg har mulighet for å spille begge formater.

En annen ting er jo gleden med å stå i en bruktplatesjappe og finne akkutat DEN plata som du har vært på utkikk etter lenge! Det er digg! Må innrømme at det blir sjeldnere og sjeldnere jeg gjør dette, det er tross alt mer lettvint å kjøpe ting nytt på cd, men dette er en av de tingene som er på å berike hobbyen.

Isokkelesten

Medlem
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
0
Selv dårlige vinyl-kombinasjoner spiller musikk du blir sittende å lytte til. Det blir ikke nødvendigvis noe referanse lyd, men allikevel noe du finner hypnotiserende.

Mvh

Topp Bunn