Riaa-jakt.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Når jeg ikke vil skryte av eget utstyr(det var det jeg skrev!), er det fordi min erfaring er at alt låter forskjellig i ulike oppsett.
Det er ikke sikkert ARC låter like bra med NAD, Elcomp.,eller Cary som det låter i et komplett ARC-oppsett (selvsagt). Jeg har faktisk erfaring med at Benz Lukaschek låter fortreffelig med
LP-12 (1988-modell) og Benz PU, etter min mening bedre enn ARC i den sammenhengen. Jeg har også prøvd Cary platespillerforsterker med gode resultaer sammen med Hegel, men den fikk jeg ikke noe dreis på sammen med ARC osv. Jeg vet ikke hvorfor.
Billige trinn som Cambridge og NAD bærer preg av budsjett, men Cambridge låter hos meg
svært bra sammen med Thorens 160 og Ortofon. Det beste resultatet får jeg som sagt med
ARC (og Nottingham/Benz Ebony!). Jeg kunne nevnt mange flere kombinasjoner jeg har prøvd, og variasjonene i resultat store, og ikke allltid slik at pris nødvendigvis for meg har ført til bedre resultat. Nå skal det nevnes at ARC ikke akkurat er budsjett, men det er utolig artig å høre hvor tett opp til det beste også billigere aternativer er.

Problemet er her, som alle som driver litt med lyd vet, at om ett ledd i utstyrsrekka byttes ut, vil det som regel påvirke sluttresultatet!

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.621
Skulle jeg kjøpt RIAA nå, hadde jeg igjen valgt ASR Exclusive, men denne gang hadde jeg valgt å ha 2 innganger.
Er godt fornøyd med andre ord, men har lite sammenlignings grunnlag i forhold til konkurrentene til å ha noen begrunnet mening om relativ kvalitet, så jeg skal ikke skryte uhemmet. ;)
ASR'en er tyst, har nok gain til de fleste MC pickup (justerbart fra +38 til + 70 dB - det å ha nok er viktig), og har fungert upåklagelig de 3 år jeg har hatt den.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Btolli; ARC er en av de få produsentene av rørutstyr jeg meget vel kunne ha levd lykkelig med som komplettsystem. Flotte apparater.

Som du sier så er alt en kontekst, og derfor er det noen ganger greit å følge opptråkkede stier for mange. Iallefall om man vil minimalisere audiofil nevrose, og hovedsaklig bruke tiden sin på å nyte platene sine. Derfor er jeg ikke noen uforbeholden tilhenger av mix & match av et utall merker og variabler; slike ting fører for mange med seg en evig bytte-/prøvetrang som kan tenkes å dra fokus vekk fra musikkavspillingen.
Greit hvis man synes slik er moro, frustrerende dersom man synes slikt er unødvendige omveier til mål.

Ellers er jeg, også i lys av overstående argumentasjonsrekke, helt uforbeholdent enig i at det ikke fins noen "beste" i enhver kontekst; innfallsvinkelen min blir å smalne av konteksten etter at man har funnet sin sti, eller retning innen lydgjengivelse om man vil. Minimalisere variabler og balansere et system som er lett å evt oppgradere/utvide fordi det er opptråkkede stier. Så kan det synes OT, men jeg tror ikke det egentlig er det; det er jo også i samme gate som du selv argumenterer, dette med at ting skal passe og det vet man jo ikke dersom variablene er ukjente. Skal man lytte seg gjennom hele det aktuelle markedet av hver enkelt bestanddel i hifien så er det jo et prodsjekt man trenger flere liv til å rekke å gjennomføre. Systemtankegang er lurt om man som meg bare har ett liv, og man ønsker å fortrinnsvis bruke sin hifitid til å nyte skiver og ikke til å la seg frustrere med byttetrang.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Jeg er helt enig med Vidar P. Det som er frustrerende er at noen ganger kan en match som egentlig ikke skulle være spesielt god/dårlig, plutselig overraske i en en eller annen retning!
Å velge den sikre veg (ett anerkjent merke) er det enkleste (og sikkert det tryggeste), men prøving og feiling kan i heldige øyeblikk være "nirvana". Men som Vidar sier: Livet er for kort!

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.852
Hei.
Har hatt en "langhelg" med et riaa trinn med to separate inng. og separate justering muligheter for hver av disse. Trinnet kommer fra Musical Sorrounding, og heter Super Nova. Definitivt noe du burde sjekke ! Ikke helt ulikt Avid trinnet jeg hadde her for noen uker siden, men litt mer lystklingene i mitt oppsett. Hvis du kommer til og eksprimentere mye med forskjellige pickuper , er dette et trinn med ekstremt mange justeringmuligheter. I min jakt på riaa, er dette en uventet , men klar kandidat !!

Mvh Petter.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Petter Hagen skrev:
Hei.
Har hatt en "langhelg" med et riaa trinn med to separate inng. og separate justering muligheter for hver av disse. Trinnet kommer fra Musical Sorrounding, og heter Super Nova. Definitivt noe du burde sjekke ! Ikke helt ulikt Avid trinnet jeg hadde her for noen uker siden, men litt mer lystklingene i mitt oppsett. Hvis du kommer til og eksprimentere mye med forskjellige pickuper , er dette et trinn med ekstremt mange justeringmuligheter. I min jakt på riaa, er dette en uventet , men klar kandidat !!

Mvh Petter.
Spennede Petter-.--- Hvem forhandler dette , og hva er prisen ? Har du en link til forhandler eller produsent kanksje ? Mvh Espen

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.852
Duett Audio/Big Dipper, 28K... ;)

Mvh Petter.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Titta litt på denne ja , og sikkert god ,ser artsound og selger denne ( i danmark) , Norsk forhandlere er da duet.....

Jeg har kjøpt riaa av Duet før ..........Dengang en jasmine som spillte så elendig at den ble returnert.....men man skal da ikke dra alt under en kam her i verden , så er dette to vidt forskjellige priskalsser også.

skal jeg si noe om utseende , syntes jeg den virker "rotete.." med dette stativet ,men det kanskyldes dårlige bilder.

Hva mener du om lyden opp mot avid feks Petter ?

ser de og har en flott rør-riaa ( sikkert kun en inngang) somk koster rundt 20k) har du titta på den ?

Mvh Espen

Mvh Espen

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hei Espen,

Ser at min første tanke (og dermed anbefaling) i forhold til to innganger og mulighet for innstillinger etc er nevnt i tråden allerede, da jeg ville landet min anbefaling på Manley Steelhead. Selv har jeg jo valgt en EAR 324 (Tim P's toppmodell), så da vet du jo at jeg mener at den er ikke er så verst i det prisleiet den er lagt i. Ellers har jeg jo personlig veldig sansen for Audio Research sine beste riaa trinn, og jeg tror deres PH-7 vil matche ditt anlegg og dine preseferanser godt. Jeg har desverre ikke fått høre på Audio Research Reference Phono 2, men ut fra at denne skal være enda bedre enn PH-7 tør jeg anbefale den uhørt (den vil nok kunne dukke opp brukt innenfor din budsjettramme) :p.

To kandidater til som jeg ikke tror er nevnt så langt, som har to innganger og som er veldig gode (gode nok til å være på din short list) er:
Lamm LP2 Deluxe
Ensemble Fonobrio

Hilsen
ovk'r

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.852
Hm,-
Hvis jeg skal prøve og si noe klokt om Musical Sorrounding i forhold til Avid´n, er vel det første jeg vil nevne at Ms lyder noe lysere og lettere enn Avid. Det er vel kanskje det trinnet jeg har testet fram til nå, som har hatt den "beste" rom gjenngivelsen. Gjenngivelsen av akustikken i opptaksrommet var utrolig bra !! Avid`n har på sinn side "full kontroll" på formidlingen, og glir aldri ut i noen frekvensområder, utrolig homogent uten og bli kjegelig. I tillegg har Avid en markant bedre dynamikk enn Ms, og dette er vel det eneste jeg hadde og utsette på Ms. Pianogjenngivelsen på Ms fikk jeg gåsehud av! Mange trinn sjingrer på pianolyden , særlig ved høyere volum,men det skjedde ikke med Ms.
Hvis jeg skulle spissformulere meg , ville jeg si at Ms er en lysklingene variant av Avid... Til slutt er det vel også greit og nevne at Ms gjengir litt mer rillestøy enn Avid, men kanskje det nettopp er fordi det klinger noe lysere ?

Mvh Petter.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.277
Torget vurderinger
28
Liker skriveriene din Petter Hagen, du skriver nøkternt og troverdig! Det med dynamikk virker forøvrig å være et kjennetegn ved Avid.

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.852
Takk for hyggelig respons Fosse ! :)
Glemte og nevne at jeg har avtalt lån av det rørtrinnet Espen nevner i sitt inlegg . Fosgate Signatur heter det, og skal lyttes til i helgen, så det kommer kanskje noen flere skriverier om det "stevnemøte". . . ;)

Mvh Petter.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei,
PM Audio selger disse.

PS.30RDT for kr 39900,-
http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=10&merke=58&produkt_id=491

MC REF V er "noe" dyrere ;) Kr. 99900,- :eek:
http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=10&merke=58&produkt_id=492

Hei , takker for info , har du noe formening ompriser her.....

Enig med at asr er bra , har selv hatt en på lån , eneste jeg ikke liker er grøftekablene mellpom batteri og riaa.....de er møkkstive og uhåndterlige....

last inni er og tuklete for meg , da riaaen får en hylle med platespillern rett over , da må jeg stadig dra ut for å ev endre/justere....tenkte å ta med alt i betraktningene , derfor har justering på front noe for seg for meg ( eller bak)

Whest er spennede.

Mvh Espen

ssm skrev:
Kjetil_M skrev:
Whest Audios`s PS.30RDT Special Edition, eller MC REF V bør absolutt tas med i vurderingen din.
Du bør lytte til disse om du får anledning
Jeg har selv den "gamle" PS.20 + MsU.20. Som er helt fantastisk. KL.A rated i Stereophile(2004). Kan anbefales om du finner en brukt.
http://www.stereophile.com/phonopreamps/305whest/
Whest Audio kan virkelig Riaa!!

1. Phonostages

2. PS.30RDT SE
2. PS.30RDT SE
Coming soon. MAY 2010

The fully discrete Class-A phono stage by Whest Audio.

Priliminary Spec:

1. Pure discrete transistor design
2. Class-A throughout
3. Channel matched RIAA section
4. New hand made and matched ClarityCaps
5. Ultra low noise electronics
6. Matched capacitors and transistors
7. Physically separated channels
8. Single box design

This is where the Reference range starts - the Mono Channel Reference V

The technology used in this one product has found its way through all other Whest phono stages.
It is unlike any other phonostage ever designed.
The MC REF was primarily designed as a moving coil phono stage with gain starting at 53dB. The gain stages are discrete transistor Class-A
and uses a higher than normal voltage rail to achieve its staggering dynamic performance.

The 2 boxes are actually 2 totally individual gain blocks, each with their own power supply.
Each gain block contains 40 hand built and hand trimmed Whest voltage regulators for near battery like impedance.
The resulting design is vinyl reproduction like you've never heard before.

If what we all want is a system that lacks any sense of 'electronics' either in valve/tube or transistor format then we have arrived.

The large scale dynamics along with a 'real' life size soundstage are just 2 small aspects that set the MC REF V apart from the crowd.
Add to this its amazing resolving power and precise timing, its lack of a 'signature' and its ability to play music like no other phono stage in the world,
you can see why it is the envy of all other manufacturers.

Technology:

1. 2 box, 2 channel design
2. Ultra low noise
3. Moving coil only
4. Discrete Class-A circuitry
5. High current and high voltage
6. 53dB -70dB in 4 steps
7. 6 Load settings
8. Hand selected parts used throughout
9. Designed to be the very best

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Petter Hagen skrev:
Hm,-
Hvis jeg skal prøve og si noe klokt om Musical Sorrounding i forhold til Avid´n, er vel det første jeg vil nevne at Ms lyder noe lysere og lettere enn Avid. Det er vel kanskje det trinnet jeg har testet fram til nå, som har hatt den "beste" rom gjenngivelsen. Gjenngivelsen av akustikken i opptaksrommet var utrolig bra !! Avid`n har på sinn side "full kontroll" på formidlingen, og glir aldri ut i noen frekvensområder, utrolig homogent uten og bli kjegelig. I tillegg har Avid en markant bedre dynamikk enn Ms, og dette er vel det eneste jeg hadde og utsette på Ms. Pianogjenngivelsen på Ms fikk jeg gåsehud av! Mange trinn sjingrer på pianolyden , særlig ved høyere volum,men det skjedde ikke med Ms.
Hvis jeg skulle spissformulere meg , ville jeg si at Ms er en lysklingene variant av Avid... Til slutt er det vel også greit og nevne at Ms gjengir litt mer rillestøy enn Avid, men kanskje det nettopp er fordi det klinger noe lysere ?

Mvh Petter.
Henger meg på Fosse her , du skriver veldig bra og forståelig Petter , det skal du ha.

Jeg er jo utrolig gla i dynamikk ,og det har min herron og, og den er egentlig så god , at jeg skal ikke gjøre den bommerten å kvitte meg med denne , før jeg har prøvd ut en annen en som jeg ev ved salg skal ha i sikte....

Jeg får sjekke ut de overnevnte terryboy,.

Audioresearch er sikkert bra , men de har igjen lite gain.

Vi må nå huske at dersom jeg kjøper ny riaa , skal ALT tenkes på ,og jeg kjøper gjerne ny ( etter prøving), men da skal jeg jaggu være fornøyd også-.

ut i fra det som er resonert i denne flotte tråden , lister jeg opp i kronologisk "nysgjerrighets-liste under."

Avid Pulsare.

West 30.1

Asr ex

Audioresearch

Du skriver at aviden er godpå dynamikk Petter , det tror jeg på ,for det er spillerne deres også. !!

Mvh Espen

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Jeg er helt enig med deg, behold din Herron og heller kjøp et ekstra trinn. Det å ha to trinn gir mange flere muligheter til å bli kjent med ulike lydsignaturer. Du kan bytte PU`er og armer og eventuelt også spillere i flere kombinasjoner. Har du bare en riaa, vil du alltid måtte forholde deg til den! Jeg vet ikke hvordan dette kommer ut prismessig, men jeg mener at riaaer med flere innganger også er nokså dyre. Kanskje får du bedre kvalitet for samme pris ved å supplere din gode Herron med enda en god riaa?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
nevnt over er jo at jeg har en MM i mcintosh pre ,og en trafo,jeg syntes bare ikke trinnet er bra nok....

men beholder Herron til ev ett trinn til er inne , gjorde det sist en god stund da cary ankom , det ble herron som sto igjen og solgte cary som kom sist inn..... men meg om det , vet mange som virkelig liker dette trinnet , så dårlig er det slett ikke.....lovprist i fidelity og andre skriverier verden over.....

Jeg takket for besøket , og valgte å selge , jeg kan selvsagt gjøre det igjen , eller selge herron etterpå ,derimot å sitte på riaatrinn til titusenvis av kroner tilfelle rottefelle , det blir det ikkeno av , men å sitte en kortere periode for å bli enig med deg selv er noe helt annet.

Sist vil jeg legge til at riaatrinn nye over 10k er vel aldri dårlige , bare forskjellige ,og dermed kommer preferansene til sin rett.

med en ny riaa med to innganger , sitter jeg plutselig med 3 komplette mc "innganger" dermed ser jeg ikke behov for den 4.

med mcintosh/trafo som backup bør det derfor holde med en god riaa - menmed to innganger....

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Iflg stereophile.no ser det ikkeut somomdenne får noen overveldende omtale , men det er en test.....kun en test...Gut_man har vel denne , go har svart over her....sikkert god den.

Hva skal man egentlig med fjernkontroll på en Riaa...??? Det kan ikke jeg forstå at er nødvendig , men at utvendig betjente knapper for justering er fint , kan jeg væremed på.

Her skal jeg klare meg fint uten fjernkontroll i allefall.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Iflg stereophile.no ser det ikkeut somomdenne får noen overveldende omtale , men det er en test.....kun en test...Gut_man har vel denne , go har svart over her....sikkert god den.

Hva skal man egentlig med fjernkontroll på en Riaa...??? Det kan ikke jeg forstå at er nødvendig , men at utvendig betjente knapper for justering er fint , kan jeg væremed på.

Mvh Espen
en annen ting , denne har rør , og ikke transistor som jeg nå kanskje sikter litt etter.

Ikkeno kritikk , denne er sikkert strålende god , for all del.

Cash....det ligger en brukt astethix i DK om du ønsker deg en.... ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
ssm skrev:
Var på en demo på Arken-messa hvor Ludwig kjørte Rega P7 m/Lyra Titan (tror jeg det var) og ARC-RIAA mot ARC-cdspiller. (CD3)
Der var det remote på RIAA og det virket unektelig brukevennlig å kunne sitte i sofaen for å endre last. 8)
(Hvor mye bruk for det man har kommer vel an på hvor ofte man bytter utstyr/PU..? ;) )

R

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.277
Torget vurderinger
28
Fjernkontroll på impedanse er vel ingen ulempe, men for egen del anser jeg åpent tilgjenglig impedansejustering i front å være mer enn godt nok. Må man åpne chassis, eller koble om med plugger på baksiden så blir det straks vanskeligere tilgjengelig. Men nå klarer jo jeg meg godt uten fjernkontroll i det hele tatt.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Helt klart, Fosse. Men det var kult med remote da, selv om det ikke nødvendigvis er helt nødvendig. 8)

R

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Får vel hive meg på litt til her da... TAS; Aesthetix Rhea - product of the year 2009 (ikke dårlig for en konstruksjon som er uforandret siden 2003), top picks 2009, editor choice awards 2009,2008, 2007, 2006 og 2005. Stereophile recommended components A rated 2008 og 2003... For å ta for oss de store kirsebærene. Tror ikke det er så mange andre av de nevnte kandidatene som kan smykke seg med like mange titler. Uten at det er avgjørende. Fikk bare lyst å kommentere Espens inntrykk av lunken review.

Når det gjelder kvalitetene til Rhea, skal jeg ikke utrope meg til noen ekspert på riaa trinn. Jeg har hatt i hus noen habile riaa trinn; NLE 17 med kraftig oppgradert psu, EAR 864 (pre med integrert phono), BAT VK-P10 (lånt av Rico) før jeg kjøpte min Rhea. Det finnes helt sikkert bedre riaa trinn, men jeg er utrolig godt fornøyd med Rhea. Så godt fornøyd at jeg lar være å falle for fristelsen av å oppgradere til signature utgave, eller Aesthetix IO. Jeg velger heller å oppgradere linjetrinnet. For mitt bruk er Rhea knallgod. Jeg har oppgradert med dyre NOS rør, og de må være stille stille, for ellers støyer det. Det er prisen å betale for en ren rør riaa! Men med Telefunken smooth plates i alle ecc83 posisjoner, og Telefunken e88cc i ecc88 posisjon, spiller Rhea forrykende og forbausende stille selv med 107db følsomme hønn. Mye mulig at den oppgraderes til Signature eller byttes i IO etterhvert, men Aesthetix har funnet en oppskrift for riaa trinn som funker etter mitt hjerte. Som sagt, sikkert ikke det beste for alle, men at Rhea er en topp riaa bør være godt dokumentert etterhvert. Se også Audiophile.no og Rudis review av Rhea. Rudi har levd en stund med sin Rhea og har godt sammenligningsgrunnlag i et helt anderledes oppsett enn mitt eget.

Jeg har fått med meg at det ikke nødvendigvis er et rør trinn du er på utkikk etter, ei heller trenger du tre innganger. Fjernkontroll er faktisk ganske kult. Man kan sitte i lytteposisjon og teste forskjellig loading, utover det bruker jeg ikke fjernisen så mye på riaaen.
Lykke til med riaa jakten Espen, håper du finner det du leter etter i ditt neste riaa trinn :)

mvh
gutty

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
DEt ermye spennede lesing om riaaer om dagen , jeg har i allefall tatt beslutningen omå bytte riaa , så får vi se hvor lang tid prosessen tar.

vurderer nå å "kalle inn" norn for test......Naim superline , Avid Pulsare , er vel de to hotteste , med mulighet for test hjemme før kjøp , noenlunde enkelt....

legger ved ett bilde av pulsare....den kommer til test i starten av August.

Mvh Espen

Vedlegg

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.852
Hei.
Ja, du har lagt ut bilde av mitt fremtidige riaa trinn. ;)
Etter endel testing , har jeg bestemt meg, og gjort et valg; Avid Phulsare Fhono.

Jeg vil gjerne understreke at det er mange meget gode trinn der ute! Det siste jeg hadde her hjemme, var Fosgate Signature. Dette var faktisk like bra som Avid på noen parametre, og gjengivelsen av opptaksrommet var vel det beste jeg har hatt her...
Men, som de andre rørtrinnene jeg har prøvd, ble det vel mye støy ved høyt volum. Det reduserte noe med demperingen, men ikke nok. Fosgate er et produkt (slik som jeg ser det), som man enten elsker eller hater. Dette fordi det har en markant signatur! Dette er et RØR trinn . Varmt, musikalsk, men samtidig klart på en uvant måte.
Skal ikke skrive noen lang avhandling om dette. Ring meg heller hvis du er nysjerrig på dette trinnet.
Enden på min riaa jakt , endte som nevnt på Avid. Etter min mening har veldig mye av det resultatet, med at jeg har en Avid platespiller fra før. De har fått til en mathing mellom disse to enhetene som jeg synes er utrolig bra !!!
Skal bli veldig interresant og følge dine oppfatninger og valg på din jakt tur !

Mvh Petter.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.277
Torget vurderinger
28
Gratulerer med flott riaa Petter Hagen. Jeg er selv i tenkeboksen hva gjelder riaa. Jeg trenger én inngang til selv. Som ssm vil jeg se på det som en fordel om ny riaa har to innganger slik at jeg har enda større fleksibilitet, men siden jeg har et lass med gode step-up-trafoer og Hovlanden presterer så godt med XV-1s er dette med to innganger kun et ønske og ikke noe krav fra min side. Men, dersom jeg skulle komme til å skaffe meg en Jan Allaerts så vil det være påkrevd med mye gain og lavt støynivå. Jeg vil si at 68-70 dB gain er minimum, men det må gjerne være mer. Videre vil det måtte være et krav om å kunne sette impedansen til 1000 ohm. Får bli en aktivitet for høsten dette.

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.852
Takk Fosse.
Ja, jeg er ikke i den situasjonen at jeg føler behov for to rigger - ennå :). Men når det er sagt, vet jeg jo hvordan denne hobbyen er, og før man vet ordet av det sitter man med noe man ikke ante man hadde behov for, for et år siden ...
Av det lille inntrykket jeg fikk hos deg av JA, kan jeg forstå din fasinasjon av denne pick up`n. Selv om jeg opplevde den som noe mer "kultivert" enn DV, hadde den noe ved seg som satte spor i min hukommelse.En meget delikat presantasjon er vel det jeg la mest merke til. Siden JA og Avid Phulsare er en god match i følge dine beskrivelser, er dette noe jeg må sjekke opp i hjemlige forhold noe senere !

Mvh Petter.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har NLE 22 to innganger ??

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er det . Fordi jeg nå har to pickuper , med forskjellige spec.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da kunngjør jeg at riaa-jakten er over for min del.

Jeg har valgt ut ASR Basis Exclusive riaa 2010 til min fremtidige rillekorrektur.

Riaaen er av allersiste modell ,med to innganger som følgelig har separate innstillinger , for både last og gain , Balansert og rca i to kanaler , så her finnes det muligheter.

Jeg har hatt 08 versjonen hjemme ( med gullkortet) , og det låt så bra at jeg likegjerne pakket den ned ganske fort , rett og slett fordi jeg ikke akkurat da var i kjøpsmodus,.

Nå , etter div mail med forhandlere rundtforbi , test av Avids trinn ( som er meget godt) og har og to innganger ( ene xlr) . Gratulerer med ett fremragende trinn Petter....

altså forespørsler ble sendt , og alle svarte til slutt , dog var valget tatt når sistemann kom tilbake med svar , sånn er det nå engang.

Jeg får riaaen , som ikke har forlatt bunkern til ASR enda , i slutten av juli måned , det bør derfor være innspillt ila høsten .

2010 modellen har flere valg til settinger mht batt , line og automode på front pr kanal , hele 1.400000 uf lyttekapasitet som er øket siden forrige modell .

Øvrig utstyr som benyttes er VPI superscoutmaster/jmw 10,5 i

pickuper tilgjenglig blir , Lyra skala & Dynavector xv1-s

Dette skal bli Jævla moro for å si det rett ut... :) :)

Håper valsekongen Johan Strauss kan levere en vanvittig dynamikk nå.... :D

Tusen takk for alle flotte innspill rundt temaet.

Beste hilsner Espen Saatvedt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.277
Torget vurderinger
28
Blir spennende når du får denne ssm, gleder meg til å høre den, både med XV-1s og Skala. Gratulerer med super riaa.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tusen takk Fosse , jeg har relativt store forventninger til denne vinylkomboen nå må jeg si , og det bør vel være lov , jeg har trossalt syltet ned ett solid beløp.

En annen ting , muttern kom med en 78rpm sveivegrammofon i dag , og ei kasse med shellac.... ;D ;D Den er nok ikke like bra som den fine platespillern du har men.... sa hun.. 8)

Tok det hele med hjem , med en metalleske med nåler ( neppe fra hverken lyra eller dynavector...

det er jammen lyd i den portable 78 maskinen , dog noe diffus.

skal bytte nål og prøve ett par skiver , helmekanisk med sveiv , made i switzerland kan jeg lese på den.....er redd den ikke blir altformye brukt , jeg har jo ikke verdens beste håndlag med shellac....

Mvh Espen

Gemini13

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.08.2007
Antall liker
114
Torget vurderinger
1
Gratulerer med riaa trinn, høsten kom jammen fort i år ;D

Kjekt at "mutter" trådde støttende til med valg av spiller nummer to
da trenger du jo ikke tenke mer på det ;)

Mvh Geir

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gemini13 skrev:
Gratulerer med riaa trinn, høsten kom jammen fort i år ;D

Kjekt at "mutter" trådde støttende til med valg av spiller nummer to
da trenger du jo ikke tenke mer på det ;)

Mvh Geir
;D ;D ....Og en hel boks med nåler...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk for det , forventningene er skyhøye selvsagt , men jeg har hatt tilsvarnde hjemme som ble spillt på noen dager , jeg brukte da AN riaaen i M3pre , og da var det totalt overkjøring med asr , derfor , da jeg ikke var i kjøpsmodus- fant jeg ut i at jeg gjorde lurest i å levere den tilbake til eiern , for å ikke venne meg til denne.

Det er mye bra på riaasiden der ute , whest var ett alternativ , pm kom sent tilbake med svar , dermed hadde jeg alt gått for asr ex.

imens jeg venter brukes mcintosh c220 mm riaa-og trafo , sammenliknet med Avid Pulsare som var hjemme , er denne innebyggde riaaen så dårlig at jeg finner det lite givende å spille på den.

Naim cd fungerer utmerket i ventetiden.

Når det gjelder mcintosh riaaen er den helt grei i budsjett-platespillerklassen , men med mine pu er somjeg nå har , øsnker jegikke å spille på denne riaaen , da jeg har hørt hvor store forskjellene er.

Mvh Espen

Topp Bunn