Riaa anbefaling til nypris ca. 30K

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Lurer litt på å kjøpe ny riaa litt utpå nyåret. Har i dag en modifisert Musical Innovation MI14 som jeg mener er meget god i sin prisklasse (14K). Spiller er en Michell GyroDec oppgradert så langt det går mot Orbe, SME 309 arm og Lyra Kleos p.u. Resten av komponentene står i signaturen.

Av lydsignatur så må den være ganske nøytral, men gjerne ha litt frisk spillestil. Har i utgangspunktet tenkt meg en prislapp på rundt 30K eller bør jeg gå enda høyere for å få en god oppgradering? Setter pris på alle innspill, men bytte av andre komponenter utelukkes:)

OU812
 
Sist redigert:

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.209
Antall liker
3.131
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Ville også ha sjekket Whest sine Riaa'er. Whest bruker bl.a Lyra Pickup'er under utviklingen / "tuning" av riaa trinnet.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Det ble solgt en Avid Pulsare til 17k for ikke så lenge siden. Den var oppgradert, og eneste forskjellen mot pulsare 2 var at den ikke hadde subsonic filter og mono mode. Jeg sikla på den men klarte å holde meg.
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Vertere er på veg med RIAA trinn nå. Anbefaler deg å sjekke ut dette før du anskaffer deg nytt
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ayre PX-5e. Fullbalansert og utentvil den mest "transparent" og støyfrie (på nettspenning) RIAA jeg har hørt. Ligger på ca 30-35k ny.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Trafomatic Reference One Phono er å anbefale.Dette er et rør-riaa som er priset noe i overkant av din antydning.ARC Ref.2 måtte vike plass i mitt oppsett til fordel for
Trafomatic.Min erfaring er at dette riaa spiller utrolig godt på visse pickuper og det er støyfritt.Med andre ord et kjempe-riaa som du burde lytte til.
Mvh Kenneth
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg hadde oså en MI 14 en gang, men var ikke fornøyd med lyden som jeg syntes var litt ullen og slapp. NB, min var ikke modifisert. Byttet til en BMC-riaa, og det var noe helt annet. Denne er dessuten balansert. Kan absolutt anbefales i det prissegmentet du sikter deg inn på.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg hadde oså en MI 14 en gang, men var ikke fornøyd med lyden som jeg syntes var litt ullen og slapp. NB, min var ikke modifisert. Byttet til en BMC-riaa, og det var noe helt annet. Denne er dessuten balansert. Kan absolutt anbefales i det prissegmentet du sikter deg inn på.
Min har bl.a oppgraderte kondensatorer mm. Den spiller litt friskere en den standard modellen, men tenker at det er mer å hente:)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Takker for alle forslag og anbefaling så langt. Den E.A.R riaaen er nok desverre solgt innen jeg skal kjøpe. Skal google og les litt om de anbefalingene som er kommet. Det blir kos å lese litt "faglitteratur":)

Jeg glemte å skive at rør-riaa muligens utgår da den må stå inne i et skap med begenset luftemuligheter. Sånn er det noen ganger at something got to give!

Mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Med en EAR 324 avertert på Torget nå så burde vel.....;)
Skulle akkurat til å nevne at han burde prute som F på en EAR 324, så det burde være en soleklar kandidat. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Bortsett fra at @ou812rh tydeligvis ikke kan gjennomføre handel akkurat nå, så hadde jeg ansett åkeren som ferdig pløyet
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg sitter og irriterer meg på at hifibudsjettet ikke har 21 gærninger disponibelt akkurat nå, så jeg kunne ha kjøpt den selv. ;)
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Navnet er kanskje ikke så fancy, men det har vært skrevet veldig mye positivt om Parasound JC-3.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Forsøker meg selv om noen sier toget har gått:

Sjekk ut Aqvox. Litt spesiell, men svært transparent og spennende RIAA. Om den er "frisk" nok for deg, vet jeg ikke. Må evt sjekkes ut. Men uansett prisgunstig.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg er ikke så sikker på om de dyrere RIAAene nødvendigvis er så mye bedre enn de
aller beste i prisklassen 10-20.000,- Annerledes, ja - men ikke nødvendigvis bedre.

Jeg har ikke hørt MI RIAAen din, så jeg vet ikke om den er blant de beste i denne noe
lavere prisklassen, men (kanskje) Graham Slee ERA V/Elevator (hver boks med PSU-1),
ASR Mini Basis Mk. III og Electrocompaniet ECP-2 (årets RIAA i det tyskebladet LP)
er såpass gode at det knapt finnes noe særlig forbedringspotensiale ved å gå opp i pris.
Alle disse (i hvert fall de to sistnevnte) har dessuten en mengde justeringsmuligheter
for gain, resistans og kapasitans som gir optimal kobling til pickupen. Dette kan ha større
betydning for lyden enn RIAAens "absolutte" kvalitet. (15k).
Electrocompaniet - ECP 2

Det gjør at også Parasound JC-3som OlaR foreslår, i sin nyere + (pluss) versjon,
kan være et meget fornuftig valg. Lydmessig passer den beskrivelsen av det du ønsker
meget godt. Den benytter "min" belastning med potmeterkobling - for justering av
resistans mellom 50 og 550 Ohm - samme som på MIen. (35k).
Model Halo JC 3+ � Parasound

En annen favoritt fra min side er Aestetix Rhea som er en rørRIAA, men med alle inn-
stillingsmulighetene for valg av (en av tre) innganger, gain og resistans - via fjern-
kontroll! Desverre litt dyrere enn det du antyder (49k). Småsignal rørutstyr (RIAAer,
forforsterkere og linjetrinn) avgir ikke mye varme at det vanligvis er et problem.
Aesthetix : Products : Saturn Series : Rhea Phono Stage

mvh
Gunnar Brekke
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Takker for alle nye innspill! Skal sjekke ut alle på nett og se hva som evt. lett kan prøves/testes. Min nåværende riaa er vel i klasse med ASR Mini Basis etter det jeg har hør fra folk som har testet begge mot hverandre. Mulig ASR er litt mer transparent??? For at jeg evt. skal bytte så må det være en god oppgradering i lydkvalitet og ikke bare anderledes eller sideveis. Håper jeg får brukt litt tid på demoer utpå nyåret.

Mvh
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hos Audio Aktøren (v/ Hallvar Rostad) er det gode muligheter for hjemlån. Jeg er enig med Gunnar Brekke i at varmeutvikling normalt ikke er noe problem med rør-RIAA.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.604
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hos Audio Aktøren (v/ Hallvar Rostad) er det gode muligheter for hjemlån. Jeg er enig med Gunnar Brekke i at varmeutvikling normalt ikke er noe problem med rør-RIAA.
Enig,jeg har LP-4 og den blir bare lunken

mvh
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Hei.

En annen favoritt fra min side er Aestetix Rhea som er en rørRIAA, men med alle inn-
stillingsmulighetene for valg av (en av tre) innganger, gain og resistans - via fjern-
kontroll! Desverre litt dyrere enn det du antyder (49k). Småsignal rørutstyr (RIAAer,
forforsterkere og linjetrinn) avgir ikke mye varme at det vanligvis er et problem.
Aesthetix : Products : Saturn Series : Rhea Phono Stage

mvh
Gunnar Brekke
Hm, veldig mange skriver bra om denne og jeg blir jo nyskjerrig på hvor god denne er. Har faktisk blitt tilbudt en bruk for en meget god pris hvis eier bestemmer seg for å selge. Så et spøsmål ang. varmeutvikling, hvor stor avstand trenger den i overkant da den skal stå inne i et skap?

Mvh
 
Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hei.

En annen favoritt fra min side er Aestetix Rhea som er en rørRIAA, men med alle inn-
stillingsmulighetene for valg av (en av tre) innganger, gain og resistans - via fjern-
kontroll! Desverre litt dyrere enn det du antyder (49k). Småsignal rørutstyr (RIAAer,
forforsterkere og linjetrinn) avgir ikke mye varme at det vanligvis er et problem.
Aesthetix : Products : Saturn Series : Rhea Phono Stage

mvh
Gunnar Brekke
Hm, veldig mange skriver bra om denne og jeg blir jo nyskjerrig på hvor god denne er. Har faktisk blitt tilbydt en bruk for en meget god pris hvis eier bestemmer seg for å selge. Så et spøsmål ang. varmeutvikling, hvor stor avstand trenger den i overkant da den skal stå inne i et skap?

Mvh
Hvis den skal stå i et skap så bør det være åpent foran og minst luftehull bak, samt minimum 6-7 cm klaring over den. Den avgir ca like mye varme som en middels integrert (oppgitt til 100w når den er på). Har ikke hatt Rhea, men hatt linestagen i samme serie (calypso), som har tilsvarende strømtrekk, og den avga såpass mye varme at jeg ville ikke vært komfortabel med å ha den stående på uten brukbar ventilasjon.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Hei.

En annen favoritt fra min side er Aestetix Rhea som er en rørRIAA, men med alle inn-
stillingsmulighetene for valg av (en av tre) innganger, gain og resistans - via fjern-
kontroll! Desverre litt dyrere enn det du antyder (49k). Småsignal rørutstyr (RIAAer,
forforsterkere og linjetrinn) avgir ikke mye varme at det vanligvis er et problem.
Aesthetix : Products : Saturn Series : Rhea Phono Stage

mvh
Gunnar Brekke
Hm, veldig mange skriver bra om denne og jeg blir jo nyskjerrig på hvor god denne er. Har faktisk blitt tilbydt en bruk for en meget god pris hvis eier bestemmer seg for å selge. Så et spøsmål ang. varmeutvikling, hvor stor avstand trenger den i overkant da den skal stå inne i et skap?

Mvh
Hvis den skal stå i et skap så bør det være åpent foran og minst luftehull bak, samt minimum 6-7 cm klaring over den. Den avgir ca like mye varme som en middels integrert (oppgitt til 100w når den er på). Har ikke hatt Rhea, men hatt linestagen i samme serie (calypso), som har tilsvarende strømtrekk, og den avga såpass mye varme at jeg ville ikke vært komfortabel med å ha den stående på uten brukbar ventilasjon.
Min Rhea står nokså fritt på en hylla och blir varm, inte väldigt varm, men jag hade nog heller inte varit komfortabel med att ha den i ett skap.

Detta skriver Aesthetix själva i manualen till Rhea;

"Ventilation is critical for reliability... If it is positioned within a enclosed space then fans may be warranted. All air vents must remain unobstructed. A minimum of 4 inches of space above Rhea is required."
 
Sist redigert:

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
97
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Niels Larsens riaa NLE 22 er også en mulighed. Siden den ikke produceres mere, skal du findes på Torget eller andre lignende steder. Den har et væld af indstillinger med hensyn til belastning og den kan tilpasses både mm og mc. Den kostede i sin tid ca. 20.000, og burde vel ligge under dette prisniveau i brugt stand?

Den lyder fremragende. Den blev anmeldt i fidelity nr. 54.

KSR
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Stemmer det. Jeg så på den brukte.
Jepp. RIAA-trinn med trafo og transistorer må vel være relativt trygt å kjøpe brukt, skulle jeg tro. Det er kjøpers marked om dagen også, så det kan til og med hende at man kan prute litt. ;)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
STEREOPLAYS "BESTENLISTE"

Denne listen, fra tyske Stereoplay, kan fungere som et fint utgangspunkt for å kalibrere pris vs. subjektiv kvalitet* innenfor mange sjangrer (sånn sett er den en gjenganger fra meg, som forhåpentligvis er til glede for nye lesere):

http://www.connect.de/filedownload/documents/118652304/rang-und-namen-stereoplay-2016-09.pdf

"Klang" angir lydkvalitet ("die pure Klangqualität des Geräts."), mens "Punkte" ("erfasst so auch die Kriterien Messwerte, Praxistauglichkeit, Wertigkeit") angir helhetsvurderingen inkl. måleverdier.


*Stereoplays liste er laget ut fra subjektive vurderinger, og ikke bare objektive spesifikasjoner.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Legger til Heed og Trilogy i listen som jeg må lese mer om. Det virker som om det ikke er mangel på gode riaatrinn i denne prisklassen så dette kan bli et vanskelig valg:)
 
Topp Bunn