På tur og reise Rhindalen og Moseldalen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vi planlegger å farte litt rundt i tyskland til sommeren.
    kjører egen bil og har drøye to uker totalt til denne delen av ferien.
    tre voksne.
    er litt kjent i munchen og sørover til alpene, men rhindalen og moseldalen er sorte hull i min reisebok.
    planen er å unnagjøre transportetappene så raskt og smertefritt som mulig ved å ta ferje til kiel og kjøre til køln, hvor vi tar en overnatting.
    deretter til heidelberg for et par overnattinger, siden kona vil se byen.
    og så starte rhindalkjøringen nordover, hvor vi til slutt ender i koblenz og svinger vestover til moseldalen.
    får ofte god hjelp på hfs vedr. reising/ferie, så prøver:
    noen som har forslag til hvor å bo og hva å gjøre på strekningen heidelberg-koblenz-trier?


    rhindalen.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.670
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En stund siden jeg var i det hjørnet av Tyskland, men Saarburg gjorde inntrykk på meg.


    Ellers er hele Moseldalen pittoresk, men også full av turister. Husker vi tok en liten sløyfe inn i Luxemburg også, det var ikke så langt.

    Mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for innspill, tkr.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Vi anbefale at du hilser på Saar mens du nå er der nede.

    For øvrig bør du stoppe i Zell og besøke vinprodusent Karl Heinz Weiss sitt utsalg. Utrolig god vin å få kjøpt der. Hans viner var mulig å kjøpe på Polet for noen år siden men har ikke sett dem på lang tid. Og du får selvsagt prøvesmake før du kjøper!

    Og så vil jeg anbefale hard slanking før du drar nedover! Tyskland er himmelriket for folk som setter pris på god mat.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Vi har pleid å overnatte i Cochem som vi synes er en skikkelig perle.

    Ellers må man jo stoppe i Bernkastel og rusle en tur på torget der. På en gavlvegg mot torget har noen skrevet med sirlig gotisk skrift en takk til Herren som ga oss tørsten! :giggle: Det gjør godt for meg på den måten å få bekreftet at jeg har kommet klar av den klamme norske moralen.

    I Trier er det så mye at det er litt vanskelig å peke på noe spesielt. Dette var i sin tid den fjerde viktigste byen i Romerriket og det finnes mye å se fra dette hvis slikt er av interesse.

    Ellers istemmer jeg anbefalingen om å ta en tur "oppover i lia". Er du motorinteressert, så ligger jo Nürburgring i Eifel. Hunsrück skal være Tysklands minst befolkede område (uten at jeg vet om det er en fordel eller en ulempe). Jeg kjørte gjennom for et par-tre år siden på motorsykkel. Området egnet seg definitivt for det!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.670
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi har pleid å overnatte i Cochem som vi synes er en skikkelig perle.

    Ellers må man jo stoppe i Bernkastel og rusle en tur på torget der. På en gavlvegg mot torget har noen skrevet med sirlig gotisk skrift en takk til Herren som ga oss tørsten! :giggle: Det gjør godt for meg på den måten å få bekreftet at jeg har kommet klar av den klamme norske moralen.

    I Trier er det så mye at det er litt vanskelig å peke på noe spesielt. Dette var i sin tid den fjerde viktigste byen i Romerriket og det finnes mye å se fra dette hvis slikt er av interesse.

    Ellers istemmer jeg anbefalingen om å ta en tur "oppover i lia". Er du motorinteressert, så ligger jo Nürburgring i Eifel. Hunsrück skal være Tysklands minst befolkede område (uten at jeg vet om det er en fordel eller en ulempe). Jeg kjørte gjennom for et par-tre år siden på motorsykkel. Området egnet seg definitivt for det!
    -Og både Cochem og Traben-Trarbach er nærmest tatt ut av et Brødrene-Grimm-eventyr. Masse fint i Moseldalen.

    Mvh
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Glemte å si at dere ikke bare må kjøre forbi Koblenz. På toppen av Deutsches Eck som er tangen mellom Mosel og Rhinen er det en plass med god utsikt. Husker ikke i farten om utsiktspunktet bare er nettop det eller om det er del av et festningsverk, men hver gang jeg spiller Roger Waters eminente The Pros & Cons of Hitchhiking, så er jeg mentalt der! :love:
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Mye fint er nevnt, vil legge til Rheingau hvor Tysklands beste vin produseres. Bodde ikke så langt unna noen år, og besøk til f.eks Schloss Johannisberg og Kloster Eberbach ble alltid satt pris på av besøkende og oss selv.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra Heidelberg ville jeg kjørt vestover til Neustadt am der Weinstrasse og fulgt weinstrarsse nordover gjennom de små vinbyene opp til Bingen/Bad Kreuznach eller deromkring, og så fulgt Nahedalenoppover ti Bernkastel, og deretter Mosel ned fra Bernkastel. Husk å besøk Rieslinghaus i Bernkastel som er den beste og mest interessante vinbutikken i Mosel, med tilgang på mange sjeldenheter.

    Kan også kjøre nordover fra Zell og passere Nurburring og evt kjøre ned den idylliske Ahrdalen, som kanskje ikke er så idyllisk lenger etter de katastrofale oversvømmelsene.
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    3.821
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Må nesten foreslå området det jeg vokst opp: Franken.
    Hvis dere skulle bli lei vinen så er det ikke så langt unna å ta en tur opp Main elven mot Nürnberg. (God vin finns også i Franken)
    Miltenberg er en flott middelalderby. Rothenburg ob det Tauber står ved siden av Heidelberg på lista de fleste turister har med seg når de drar til Tyskland.
    Nærområdet i og rundt Bamberg har rundt 60 bryggerier de aller fleste med eget Biergarten.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.535
    Antall liker
    13.826
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Like ved Heidelberg, ligg Ladenburg. Det er ein liten landsby med historie tilbake til romertida.
    Det er ikkje så mykje å finne på der, men ein stopp for å kikke på gamal historie on nokre ruinar om veret er bra vil eg anbefale.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.805
    Antall liker
    5.451
    Sted
    Holmestrand
    vi planlegger å farte litt rundt i tyskland til sommeren.
    kjører egen bil og har drøye to uker totalt til denne delen av ferien.
    tre voksne.
    er litt kjent i munchen og sørover til alpene, men rhindalen og moseldalen er sorte hull i min reisebok.
    planen er å unnagjøre transportetappene så raskt og smertefritt som mulig ved å ta ferje til kiel og kjøre til køln, hvor vi tar en overnatting.
    deretter til heidelberg for et par overnattinger, siden kona vil se byen.
    og så starte rhindalkjøringen nordover, hvor vi til slutt ender i koblenz og svinger vestover til moseldalen.
    får ofte god hjelp på hfs vedr. reising/ferie, så prøver:
    noen som har forslag til hvor å bo og hva å gjøre på strekningen heidelberg-koblenz-trier?


    Vis vedlegget 814313
    Jeg ville ha rett ut denne betydelig.
    Sydover ville jeg ha kjørt Kiel-Kassel-Heidelberg-Trier, Hvis det ikke er en spesiell grunn til å besøke Koblenz da?
    Etter Heidelberg så ville jeg sterkt ha prioritert kjøre på Bundesstrasse-nettet ("riksveier").
    Mye mer å se. mye mer behagelig, mindre stress og antagelig mindre kø.
    Fri fart på autobahn er stort sett bare teori, spesielt om sommeren. ;)
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    veldig bra, takk for tips, alle sammen.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    God tur når den tiden kommer!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    noen som har forslag til hvor å bo og hva å gjøre på strekningen heidelberg-koblenz-trier?

    2 dager/netter her blir aldri feil. Svipp bort til Rüdesheim. Ta gondolen til toppen. Nyt god vin underveis.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Her kan det være konsert i amfiet....Loreley

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Rhindalen har et slott med omvisning og spesielt et godt bevart torturkammer - verdt en stopp for å se galskapen.....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Moseldalen er kun 120 km lang og 100 ganger mer opplevelse enn Rhindalen, men du bør sykle.....og stoppe for vinsmaking langs veien......max 500 meter mellom hver ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Xerxes anbefaling om å kjøre "B"-veier mest mulig tiltredes. Disse holder stort sett en meget god europaveistandard sammenlignet med Norge. Det er mindre trafikk og selv med 80kmt grense går det egentlig ikke noe særlig saktere enn på Autobahn. Men det er mye mere å se og ikke halvparten så slitsomt for sjåføren som faktisk får mye større utbytte av turen. Og så kommer man innom mange artige småsteder.

    Edit: Har du gammel bil uten AC, så lån en som har!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Når du først kjører til Trier.....så blir det helt feil å ikke ta en dag i Luxembourg.....i gamlebyen med uteservering og isbarer/kaffi av ypperste kvalitet
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Luxembourg var vi også innom. De hadde Europas billigste diesel til båt! Det var et interessant møte på en positiv måte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    2 dager/netter her blir aldri feil. Svipp bort til Rüdesheim. Ta gondolen til toppen. Nyt god vin underveis.
    Jeg har faktisk booket 2 netter der mot slutten av juni.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Husk å ta med sko som tåler bratte bakker med brostein... ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bernkastel-kues eller cochem?
    tenkte å bo fast (3 dager) på et sted i moseldalen og besøke andre steder på dagsturer, og lurer på hvor det er best å campe.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    bernkastel-kues eller cochem?
    tenkte å bo fast (3 dager) på et sted i moseldalen og besøke andre steder på dagsturer, og lurer på hvor det er best å campe.
    Du camper med bil og vil ha litt cafebesøk på kvelden?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo litt avhengig av hva man er interessert i. Bernkastel er jo definitivt mer sentralt om man er interessert i vin og spektakulære vinmarker, og heller ikke langt fra historiske Trier og en del fine vandringsløyper. Men også ganske fullt av turister (fint friluftsbad da). Cochem har jeg lite erfaring med, da jeg stort sett har vært i Mosel av vininteresse.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Bodde flere dager her som base på MC-tur:

    Roompot Ferienresort Cochem
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Du camper med bil og vil ha litt cafebesøk på kvelden?
    har bil, ja.
    ser etter hoteller med parkeringsmuligheter og gåavstand til restauranter og barer på kveldstid.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er jo litt avhengig av hva man er interessert i. Bernkastel er jo definitivt mer sentralt om man er interessert i vin og spektakulære vinmarker, og heller ikke langt fra historiske Trier og en del fine vandringsløyper. Men også ganske fullt av turister (fint friluftsbad da). Cochem har jeg lite erfaring med, da jeg stort sett har vært i Mosel av vininteresse.
    er ute etter mest mulig å finne på og minst mulig turister.
    hehe.
    neida, vi er jo turister selv, så litt trøkk tåler vi, bare det ikke er kaotisk og køer overalt.
    snudde i døra på neuschwanstein, f.eks.
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Ender dere opp noen dager i nærheten av Cochem ligger Nurburgring Nordschleife ikke langt unna. En runde (eller flere) der er noe å fortelle om når man senere i lystig lag måler krefter og størrelse på manndommen :D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da ble det tilslutt:
    hamburg (3 netter). ren storbyferie for shoppinggale damer.
    heidelberg (3 netter). en dag skal brukes i palatinskogen, resten på serverdigheter og kultur. og sikkert shoppinghelvete.
    bacharach (3 netter). en dag skal brukes i koblenz, resten på diverse rhindalengreier.
    bernkastel-kues (3 netter). tar en dag i cochem på veien fra rhindalen. ellers nok å finne på her, blir mye sykling og druer. muligens en snartur til luxemburg hvis vi gidder.

    ferje gøteborg-frekdrikshavn.
    transportetapper/overnatting via århus (ned) og bremen og ålborg (opp).

    hjertelig takk for innspill, alle sammen.
    skulle gjerne bodd på mange andre steder og gjort flere ting enn vi rekker, men tror vi får mye ut av dette likevel.
    og en ting er sikkert: når jentungen er voksen og ikke gidder å henge med oss i feriene mer, og jeg og kona virkelig skal gjøre mosel, så blir det fly til køln og leiebil!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    VELDIG usikker på om jeg skal nevne det, men det kan jo hende damene allerede har plottet inn dette:


    Ligger rett ved motorveien, Neumunster, ca 6 mil nord for Hamburg...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn