S
Skipnes
Gjest
Hva tenker dere om rettssikkerheten i Norge ? Har dere noen negative erfaringer? Lekdommere er etter min mening en fare for rettssikkerheten !
Du får be om hederlige, dyktige, ukorrumperte dommere som ikke ser gavn i å løpe maktens ærend.Problemet er at lekdommere har større makt en dommeren. Om statsadvokat og dommer mener at tiltalte skal straffes og 2 lekdommere er uenige går tiltalte fri.
Lekdommere er vanlige borgere . De kan enkelt spores opp , kontaktes osv.
Ikke vet jeg . Mer mulig at de er blottet for intelligens .Du får be om hederlige, dyktige, ukorrumperte dommere som ikke ser gavn i å løpe maktens ærend.Problemet er at lekdommere har større makt en dommeren. Om statsadvokat og dommer mener at tiltalte skal straffes og 2 lekdommere er uenige går tiltalte fri.
Å bestå juridisk embedseksamen som det het en gang i tiden blottet for intelligens anser jeg som en umulighet, uansett om juristen har sympatier i den ene eller andre retningen. Quisling er et hot tema om dagen, og det er lett å avskrive han som uintelligent, men hans eksamensresultater tyder på noe helt annet. Å blande holdninger og personlige meninger med intelligens er umulig. Det er flere svært intelligente pasienter på dette asyl som jeg er gjennomgående uenig med, det gjør hverken dem eller meg mindre intelligente.Ikke vet jeg . Mer mulig at de er blottet for intelligens .Du får be om hederlige, dyktige, ukorrumperte dommere som ikke ser gavn i å løpe maktens ærend.Problemet er at lekdommere har større makt en dommeren. Om statsadvokat og dommer mener at tiltalte skal straffes og 2 lekdommere er uenige går tiltalte fri.
Den setningen er verdt å ta med seg videre.Domstolene vil aldri bli perfekte, men vi kan gjøre dem så menneskelige som mulig. Mye vil være oppnådd bare med det.
Synes dette er ganske beskrivende for mentalitet til mange folk, dette er femti-sekstiåringer som er solidariske med sine jevnaldrende. Og slike holdninger skal vel ikke et overformynderi ha, å passe på pengeboken til sin egen generasjon. Derfor, kudos for å ikke være blant dem, spirre!For å si det slik, hvis gamle mor i følge pleiehjemmet og tilsynslegen ville ha glede av og godt av å ha en masasjestol på rommet og gamla hadde pengene til det så sa vi selvsagt ja, kjøp den! Andre i samme posisjon så med store øyne på meg og stammet, men men så mye penger, på et gammelt menneske!?? Det blir da ikke noe igjen til barna!
Er vel en lite skapanarkist dypt der inne!Synes dette er ganske beskrivende for mentalitet til mange folk, dette er femti-sekstiåringer som er solidariske med sine jevnaldrende. Og slike holdninger skal vel ikke et overformynderi ha, å passe på pengeboken til sin egen generasjon. Derfor, kudos for å ikke være blant dem, spirre!For å si det slik, hvis gamle mor i følge pleiehjemmet og tilsynslegen ville ha glede av og godt av å ha en masasjestol på rommet og gamla hadde pengene til det så sa vi selvsagt ja, kjøp den! Andre i samme posisjon så med store øyne på meg og stammet, men men så mye penger, på et gammelt menneske!?? Det blir da ikke noe igjen til barna!![]()