Retningsbestemt kabel

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
87
Antall liker
0
I helga fikk jeg tilsendt en effektforsterker fra vår debattvenn Rojoh. Siden jeg nå skulle bi-ampe, måtte jeg koble kablene til på nytt. Stort sett fornøyd har jeg hørt en del på forskjellig musikk de siste dagene. Men i går kveld oppdaget jeg at høyttalerkablene var koblet feil vei, altså i mot pilen som står på dem. Uten å gå nærmere inn på lytteintrykket før og etter min oppdagelse vil jeg spørre glupingene der ute om dette skal ha noen betydning teoretisk eller praktisk.
På forhånd takk for alle svar!
 
A

Akle

Gjest
Det kommer helt ann på om du har radikale eller konservative kabler. Radikale kabler liker best å ha retning mot strømmen. Motsatt med konservative.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Noen kabler har skjerm, i så tilfelle er denne skjermen tilkoblet i forsterkerenden på negativ pol. Skjermen vil ikke fungere like godt dersom du kobler dem feil vei.

Andre kabler med passivt nettverk skal også tilkobles jord i forsterkerenden og bør kobles riktig vei.

Hvorvidt helt enkle kabler, være seg signal, strøm eller høytalerkabler, skal endre seg etter hvilken vei de kobles har jeg mindre tro på.

Mvh
OMF
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
I helga fikk jeg tilsendt en effektforsterker fra vår debattvenn Rojoh. Siden jeg nå skulle bi-ampe, måtte jeg koble kablene til på nytt. Stort sett fornøyd har jeg hørt en del på forskjellig musikk de siste dagene. Men i går kveld oppdaget jeg at høyttalerkablene var koblet feil vei, altså i mot pilen som står på dem. Uten å gå nærmere inn på lytteintrykket før og etter min oppdagelse vil jeg spørre glupingene der ute om dette skal ha noen betydning teoretisk eller praktisk.
På forhånd takk for alle svar!


Hei,

Hvis det er vanlige ht kabler uten nettverk så er jeg også usikker på hvor mye det utgjør, dog så kobler jeg alltid med pilretningen.

Leste for en stund siden et innlegg Ray Kimber hadde om dette, sånn noenlunde etter hukommelsen var det at hvis en kabel var innspilt etter pilretningen og du snudde han, så måtte den spilles inn på nytt i motsatt retning.
Skal vi ta dette som et snev av sannhet så betyr pilretningen noe på en "innspilt kabel", men lite på en ny.

Personlig for å ha et system så synes jeg at det er greit å ha en pil som viser retningen slik at den blir koblet på samme måte hver gang.

Mvh
Geir :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg vil foretrekke å la strømmen gå i pilens retning................ Helt til den snur.
 

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
87
Antall liker
0
Jeg vil foretrekke å la strømmen gå i pilens retning................ Helt til den snur.

Tolker jeg deg dit hen at du mener retningsbestemt kabel ikke har noe for seg?
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
kanskje ikke til høyttaler ihvertfall. er vel sjelden pseudobalansert eller hva det heter.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
På mine signalkablar er det heilt klart skilnad etter kva retning dei står i. Dei er kopla likt i begge ender så det skulle ikkje vera mogeleg etter meiningane i ymse debattar men slik er stoda i mitt anlegg. Ikkje er det noko pil i nokon ende heller,berre eit kimbermerke, så eg trur ikkje det berre er psykisk heller ;).

Var litt rask der,du spør jo om høgtalarkablane. Det har eg ikkje prøvd.Enno...
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Pilen viser i mange tilfeller hvilken vei kabelen ble rullet av kabelrullen, har selv ikke opplevd noen forskjell ved å snu mine høyttalerkabler. men psykologisk har det nok stor betydning for mange, inkludert meg selv ;D
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Det kommer helt ann på om du har radikale eller konservative kabler. Radikale kabler liker best å ha retning mot strømmen. Motsatt med konservative.
;D
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg vil tro at det er fordi en må brenne inn kablene på nytt hvis du snur dem. For å vite hvilken vei de skal stå har de merket kablene med en pil. Nå tar ikke innbrenningstiden så lang tid, men.......
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Hvem er du til å svare på dette her?
Han er vel en kar med beina på jorda, og har som deg heller ikke hørt forskjell på retningen på kabler. ;)

Retningsbestemte signalkabler kan man nok høre mer støy hvis skjermen er jordet i feil ende. Har for øvrig aldri prøvd retningsbestemte signalkabler.

Mvh.

Vidar
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har for øvrig aldri prøvd retningsbestemte signalkabler.
Mvh.
Vidar
Det har jeg. Sett dem inn i øynene (eller pluggene)fra begge ender. Ingen forskjell å se. Ikke om jeg åpner eller tar av pluggene heller. Ingen forskjell å høre. Hva er det da? Bløff? Det er i hvert fall lite samsvar mellom dokumentasjon (data / beskrivelse) som følger med og selve kabelen.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
I helga fikk jeg tilsendt en effektforsterker fra vår debattvenn Rojoh. Siden jeg nå skulle bi-ampe, måtte jeg koble kablene til på nytt. Stort sett fornøyd har jeg hørt en del på forskjellig musikk de siste dagene. Men i går kveld oppdaget jeg at høyttalerkablene var koblet feil vei, altså i mot pilen som står på dem. Uten å gå nærmere inn på lytteintrykket før og etter min oppdagelse vil jeg spørre glupingene der ute om dette skal ha noen betydning teoretisk eller praktisk.
På forhånd takk for alle svar!

Og din erfaring er ????

Med BM A1 er der forskjell, det er sikkert, men igjen, dette er signalkabel.
 

taterunge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
87
Antall liker
0
Forresten, takk for alle svar. Selv om jeg ser det er en de divergerende meninger ute å går er det meget interessant lesning. Selv mener jeg bestemt at jeg hørte forskjell på lyden.
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Mulig jeg er skrekkelig naiv her (måtte himmelen falle), men tviler på at kabelprodusentene hadde merket kablene med en pil uten at det har noen betydning.

Vi som ikke produserer kabler (tipper 99,99% av HFS debattanter om ikke 100%) kan bare spekulere og aldri vite om det har noe for seg. Vi kan selvsagt lytte, og kanskje ikke høre noe forskjell. Men det kan allikevel være en forskjell a betydning om enn ikke for lyden.
 
N

nb

Gjest
Mulig jeg er skrekkelig naiv her (måtte himmelen falle), men tviler på at kabelprodusentene hadde merket kablene med en pil uten at det har noen betydning.

quote]

Akkurat det hadde jeg ikke satt mye penger på hadde jeg vært deg;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Supra mener å ha målt forskjell:

http://www.jenving.se/direct.htm
Alle som er opptatt av kabler burde lese denne linken. Jeg ser av svarene her at ikke alle har gjort det. Den inneholder en plausibel teknisk forklaring på dette med retningsbestemthet.

Kombinerer man slik info med f.eks. "A Transport of Delight" på www.stereophile.com så har man litt teknisk støtte for dette. I 92 oppdaget Stereophile, nærmest med et uhell, at flere digitalkabler gir store jitterforskjeller avhengig av retningen de installeres i. Dette står omtalt her.

Kabelskeptikerne sliter med å bortforklare slike momenter.
 
P

Parelius

Gjest
Alle som er opptatt av kabler burde lese denne linken. Jeg ser av svarene her at ikke alle har gjort det. Den inneholder en plausibel teknisk forklaring på dette med retningsbestemthet.
Bare et lite semantisk spørsmål. Det står i den linkede tekst (fra Supra):

It also ignores the inherently directional nature of signal and energy flow. Yet electricity could not be sold without ‘energy flow directionality’. [1] In reality, practical conductors are drawn many times - not cast. This creates highly elongated crystal structures. This in turn creates a physical (mechanical) directional feature or ‘axial polarity’. Annealing and also ‘burning-in’ processes can reduce the ‘strength’ of the ‘drawing imprint’, but only to a degree. All conductors in Supra cables are consistently arranged to point ‘forwards, in the direction (left to right) implied by the legend (text) printed on the cable jacket.

Jeg går ut fra at det er den såkalte "innbrenningsprosessen" som omtales her, og at denne "ødelegger" (kan!) litt av "krystallstrukturene" som produksjonsprosessen til Supra skaper? Innebærer det da at implikasjonen er følgende: 1) Allerede retningsbestemte kabler må ikke brennes inn, og 2) innbrenning skaper retningsbestemthet?
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Akkurat det hadde jeg ikke satt mye penger på hadde jeg vært deg;)
Jo tror akkurat det er hva jeg ville gjort. Hvorfor i huleste setter de på den pila dersom det ikke har noe for seg. Alle produsentene gjør jo det.

Så jeg bestemmer meg nå for å tro at det har noe for seg.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Innebærer dette at ferdig innbrente kabler vil gi et dårligere resultat hvis de snus? (biltema)

Jeg gjorde netttopp det i forbindelse med ommøblering av stua, men jeg hørte ikke noen forskjell.
Men så har ikke jeg superoppløst anlegg heller da. 8)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jo tror akkurat det er hva jeg ville gjort. Hvorfor i huleste setter de på den pila dersom det ikke har noe for seg. Alle produsentene gjør jo det.

Så jeg bestemmer meg nå for å tro at det har noe for seg.
Det ser jo bra ut da. Noe må man jo få igjen for penga.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Innebærer det da at implikasjonen er følgende: 1) Allerede retningsbestemte kabler må ikke brennes inn, og 2) innbrenning skaper retningsbestemthet?
Slik jeg oppfatter teksten så skapes det en retningspreferanse i framstillingen av kabelen. Denne preferansen vil alltid være der, selv om innbrenning også vil påvirke dette.

Utfra hva de skriver kan det se ut som de mener at innbrenning feil vei vil gi dårligere ytelse.
 
P

Parelius

Gjest
Jeg tar det for gitt at disse innbrenningsapparatene kjører DC, eller tar jeg feil?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Har'ke peiling. Det er et produkt som jeg neppe gidder å bruke om jeg får det gratis. Har nok av husafyll allerede.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Crystal kabler leveres uten piler fordi det er det samme hvilken vei de er koblet, fordi det er hvordan kabler er laget som betyr noe og ikke hvilken vei du snur de
 
P

Parelius

Gjest
Crystal kabler leveres uten piler fordi det er det samme hvilken vei de er koblet, fordi det er hvordan kabler er laget som betyr noe og ikke hvilken vei du snur de
Betyr det at de ikke har noen sans for teorien om strukturen?
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Betyr det at de ikke har noen sans for teorien om strukturen?
De er laget slik att det ikke har betydning, strukturen forandrer seg ikke og det er ikke mulig å høre forskjell om man snur rettningen. De gamle kablene mine var ikke slik, der kunne jeg sverge att de var lit slørete om de satt feil vei og Renaisance blue var merket med pil.
 
P

Parelius

Gjest
De er laget slik att det ikke har betydning, strukturen forandrer seg ikke og det er ikke mulig å høre forskjell om man snur rettningen. De gamle kablene mine var ikke slik, der kunne jeg sverge att de var lit slørete om de satt feil vei og Renaisance blue var merket med pil.
Undres på hva som er rett (av det de sier de forskjellige markedsførerne). Til slutt så gir jo det hele nada mening selv på det semantiske planet.
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Undres på hva som er rett (av det de sier de forskjellige markedsførerne). Til slutt så gir jo det hele nada mening selv på det semantiske planet.

Det har jeg bestemt meg for at jeg skal finne ut..one way or another.

I`ll be back,,, 8)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har sagt det hele tiden, men blitt prøvd fullstendig overkjørt av de som har fasit.(Les det er ikke forskjell).
Jeg hører absolutt forskjeller på kabler, og jeg hører også at en kabel endrer lydsignaturen litt, etter en tids bruk. Jeg har kunnet bidra med betydelig erfaring i så henseende, da jeg virkelig er en av dem som har boltret seg med med de beste produkter fra en mengde produsenter. Men klimaet på forumet her har ikke inbydd til fruktbare diskusjoner rundt tema. Beklager.

Samleren.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg har sagt det hele tiden, men blitt prøvd fullstendig overkjørt av de som har fasit.(Les det er ikke forskjell).
Jeg hører absolutt forskjeller på kabler, og jeg hører også at en kabel endrer lydsignaturen litt, etter en tids bruk. Jeg har kunnet bidra med betydelig erfaring i så henseende, da jeg virkelig er en av dem som har boltret seg med med de beste produkter fra en mengde produsenter. Men klimaet på forumet her har ikke inbydd til fruktbare diskusjoner rundt tema. Beklager.

Samleren.
Trodde denne tråden var mobbefri.
Er det ikke på Tech-tråden de stiller kritiske spørsmål da? 8)
 
Topp Bunn