Retningsbestemt kabel

L

Lydtekniker

Gjest
Det jeg ikke klarer å forstå er følgende (tilgi min ignorans):

Membranet i en høyttaler må respondere på 360 grader av signalet, representert ved positive spenninger for den ene halvdelen og negative spenninger for den andre. Hvordan i hule heite går det da an å lage en retningsbestemt kabel?? Signalet har jo av natur ingen "retning"?

Nei, dette lukter markedsføring laaaaang vei.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.886
Antall liker
4.329
Det jeg ikke klarer å forstå er følgende (tilgi min ignorans):

Membranet i en høyttaler må respondere på 360 grader av signalet, representert ved positive spenninger for den ene halvdelen og negative spenninger for den andre. Hvordan i hule heite går det da an å lage en retningsbestemt kabel?? Signalet har jo av natur ingen "retning"?

Nei, dette lukter markedsføring laaaaang vei.
Signalet går fra effektforsterker til høyttaler. Det overføres informasjon og det overføres energi.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Ok, så hvis jeg tar denne kabelen:

A---------------------------B

Og kjører et varierende signal på den i retning A -> B, og måler dette signalet ved B...

...vil jeg da kunne forvente andre målinger når jeg snur kabelen....

B---------------------------A

...og kjører samme signalet på den?
 
K

knutinh

Gjest
Hvis du legger en spenning over den en-tråds kabelen forventer jeg ikke at noe som helst kommer fram med mindre du har felles jord? :)

mvh
Knut
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hvis du legger en spenning over den en-tråds kabelen forventer jeg ikke at noe som helst kommer fram med mindre du har felles jord? :)

mvh
Knut
Det forutsettes at kabelen er fungerende i henhold til vanlige normer selvsagt :) Det bare høres så rart ut, selv med mine meget begrensede elektronikkunnskaper, at en leder av den beskaffenhet man bruker i kabler kan være direksjonal.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.886
Antall liker
4.329
Det forutsettes at kabelen er fungerende i henhold til vanlige normer selvsagt :) Det bare høres så rart ut, selv med mine meget begrensede elektronikkunnskaper, at en leder av den beskaffenhet man bruker i kabler kan være direksjonal.
Tror nok du må innom kunnskap rundt bearbeiding av metalliske materialer for å finne et godt svar på det.

Det må selvfølgelig være en form for asymmetri i kabelen for at det skal være en mulighet for retningsbestemthet.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Tror nok du må innom kunnskap rundt bearbeiding av metalliske materialer for å finne et godt svar på det.

Det må selvfølgelig være en form for asymmetri i kabelen for at det skal være en mulighet for retningsbestemthet.
Akkurat. *Sette seg inn i*
 
O

om.s

Gjest
Jo tror akkurat det er hva jeg ville gjort. Hvorfor i huleste setter de på den pila dersom det ikke har noe for seg. Alle produsentene gjør jo det.

Så jeg bestemmer meg nå for å tro at det har noe for seg.
Det gjør jeg og, i visse tilfeller.


Denne lille snutten er sakset fra Wireworlds hjemme side.

DIRECTIONALITY
The microstructure of copper and silver conductors is actually made up of individual grains. Unavoidable angular patterns in this grain structure cause cables to perform differently in both directions. Wireworld cables are manufactured utilizing a proprietary Grain OptimizationTM process that specifically controls the grain structure of the metal to produce the highest fidelity when the signal flows in the direction of the arrows printed on the cable. For a demonstration of this feature, compare the sound of tracks 4 and 17 on the Cable Comparator Disc. Track 4 is Wireworld Atlantis 5 in the correct direction and track 17 is the same cable reversed. Some other brands of audio interconnects are directional because their shields are only connected at one end of the cable. The shields in Wireworld cables are connected at both ends to provide superior isolation from noise. Grain structure of a copper strand Insta-Wire Patent pending Symmetricoax U.S. Patent 5,298,682

Nå er det riktig nok lenge siden jeg har spillt med WW kabler, men de gir iallefall en grunn til at det står en pil på kabelen.....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Jo tror akkurat det er hva jeg ville gjort. Hvorfor i huleste setter de på den pila dersom det ikke har noe for seg. Alle produsentene gjør jo det.

Så jeg bestemmer meg nå for å tro at det har noe for seg.
La meg gjette: Er du sånn som kjøper slankeprodukter på tv-shop siden de "neppe solgte dem hvis de ikke fungerte"? Beklager hvis jeg er slem nå, men tror du virkelig at verden der ute er opptatt av å kun spre korrekt og objektiv informasjon?

Det finnes produsenter som merker kablene slik og det finnes noen som ikke gjør det. Hva mener du at vi skal slutte ut fra det da?

mvh
Knut Inge
 
O

om.s

Gjest
Det finnes produsenter som merker kablene slik og det finnes noen som ikke gjør det. Hva mener du at vi skal slutte ut fra det da?

mvh
Knut Inge
Det er vel akuratt hva han har gjort? At det har noe for seg at produsenter merker kabler med en pil på pga de er retnings bestemte!, og jeg er enig med ham.


mvh
 
K

knutinh

Gjest
Det er vel akuratt hva han har gjort? At det har noe for seg at produsenter merker kabler med en pil på pga de er retnings bestemte!, og jeg er enig med ham.


mvh
Men hvis vi skal bruke produsenter som kilde til informasjon, og antar at de sitter på stor kunnskap som de feller inn i sine produkter. Hvordan kan da noen produsenter velge å være så frekke at de ikke påfører piler på sine kabler? Gjør de det for å plage stakkars audiofile ører, eller er det fordi de ikke vet bedre?

-k
 
O

om.s

Gjest
Men hvis vi skal bruke produsenter som kilde til informasjon, og antar at de sitter på stor kunnskap som de feller inn i sine produkter. Hvordan kan da noen produsenter velge å være så frekke at de ikke påfører piler på sine kabler? Gjør de det for å plage stakkars audiofile ører, eller er det fordi de ikke vet bedre?

-k
På mine nåværende kabler er det ikke piler og det redegjøres også for av produsenten, derimot har modellen under piler på seg og er derved også retnings bestemt, også dette redegjort for av produsent.

Synes å merke en nesten paranoid holdning hos skeptikerne til omtrent alt og alle som lager kabler, det er ikke sunn fornuft el skepsis, det er overdrevent negativt.

Noe, og jeg understreker noe, ikke alt, av det kabel produsentene kommer med må de jo nesten ha litt hold i iht markedsførings lover etc...

Min grunn for å holde med om retningsbestemte kabler er av egen erfaring og jeg ser ikke poenget med å gå mot egen erfaring i dette tilfellet, selv om det er marginer vi snakker om, selvsagt.

mvh
 
K

knutinh

Gjest
På mine nåværende kabler er det ikke piler og det redegjøres også for av produsenten, derimot har modellen under piler på seg og er derved også retnings bestemt, også dette redegjort for av produsent.

Synes å merke en nesten paranoid holdning hos skeptikerne til omtrent alt og alle som lager kabler, det er ikke sunn fornuft el skepsis, det er overdrevent negativt.

Noe, og jeg understreker noe, ikke alt, av det kabel produsentene kommer med må de jo nesten ha litt hold i iht markedsførings lover etc...

Min grunn for å holde med om retningsbestemte kabler er av egen erfaring og jeg ser ikke poenget med å gå mot egen erfaring i dette tilfellet, selv om det er marginer vi snakker om, selvsagt.

mvh
Hva du hører og erfarer kan jeg av naturlige årsaker hverken kritisere eller vite noe håndfast om. Jeg vil anbefale å ta en titt i diverse postordrekataloger før du kobler markedsføringslovgivning og sannferdig innhold. Som jeg har sagt over så finnes det fullsides annonser som lover 50% langre .... attributter, 50% mindre mage, 50% mer hår. Tror du på dette om.s? Eller har du en "paranoid holdning" ovenfor ærlige postordreselgere som bare vil oss det beste? :)

mvh
Knut
 
O

om.s

Gjest
Hva du hører og erfarer kan jeg av naturlige årsaker hverken kritisere eller vite noe håndfast om. Jeg vil anbefale å ta en titt i diverse postordrekataloger før du kobler markedsføringslovgivning og sannferdig innhold. Som jeg har sagt over så finnes det fullsides annonser som lover 50% langre .... attributter, 50% mindre mage, 50% mer hår. Tror du på dette om.s? Eller har du en "paranoid holdning" ovenfor ærlige postordreselgere som bare vil oss det beste? :)

mvh
Knut
He he, du drar det litt langt i sammenligningen der men jeg sa at noe, ikke alt, som kommer fra kabel produsentene er sant, dessuten er vel markedet både mindre og mer gjennomsiktig.

Men nei jeg tror ikke på mage, hår og muskel produkter, men postordre var vel heller ikke der jeg anbefalte å handle kabler?
Man burde vel faktisk ikke handle kabler uten å ha testet disse hjemme først, en vesens forskjell.

Men det virker som nevnt at det er HiFi Politisk korrekt å skulle være overdrevent negative til kabel produsentene...

Det er bare en liten observasjon ;)

mvh
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Som sagt, skulle jeg prøve å få en uttalese fra en Kabel produsent vedrørende "pil" merking og nytten av å "brenne inn" en kabel.

Jeg har lykkes i å få et svar. Fra hvilken produsent vil jeg ikke si:

"Moreover, from a point of running in a cable, it's strongly suggested that it must be input signal at only one direction.
Theoretically, the conductor is constructed by lots of molecules. There's clearance between each molecule. When input signal to the conductor, the electricity molecules goes through the conductor molecules, and fill up the clearance of the conductor molecules. When the conductor is full with electricity molecules at the clearance, we are saying the cable has run in.

You could image like water run through a river whose bottom has lots of stones. From time to time, the stones were rushed as very smooth, and every stone has its own position to eliminate its resistance to water, so that the water goes through smoothly. At that moment, if water goes in the reverse direction, please image what will happen?
This is the same principle as the current going through conductor."

Jeg velger etter denne uttalelsen å feste lit til at en retningsbestemt kabel og det å "brenne inn" en kabel har noe for seg.

Takk for meg i kabelsammenheng.
 
K

knutinh

Gjest
Tja. På dette forumet er det kanskje mange "skeptikere". Jeg synes det virker som om det er ganske mange "troende" også. Hvis du leser hifi-presse finner du jo ikke en eneste skeptiker. Leser du faglektyre så er det vel ingen som tror på kabler på den måten vi snakker om her. Så det er vel avhengig av miljøet.

Jeg synes det er greit å skille mellom egne, personlige erfaringer og syn på bransje/generelle råd. Jeg, som skeptiker, skal ikke ta fra deg gleden du har over kabler og lyd. Men jeg må få lov til å gjøre mitt syn kjent og fortelle de som spør om råd at det finnes to syn på saken. Enig?

-k
 
K

knutinh

Gjest
Som sagt, skulle jeg prøve å få en uttalese fra en Kabel produsent vedrørende "pil" merking og nytten av å "brenne inn" en kabel.

Jeg har lykkes i å få et svar. Fra hvilken produsent vil jeg ikke si:

"Moreover, from a point of running in a cable, it's strongly suggested that it must be input signal at only one direction.
Theoretically, the conductor is constructed by lots of molecules. There's clearance between each molecule. When input signal to the conductor, the electricity molecules goes through the conductor molecules, and fill up the clearance of the conductor molecules. When the conductor is full with electricity molecules at the clearance, we are saying the cable has run in.

You could image like water run through a river whose bottom has lots of stones. From time to time, the stones were rushed as very smooth, and every stone has its own position to eliminate its resistance to water, so that the water goes through smoothly. At that moment, if water goes in the reverse direction, please image what will happen?
This is the same principle as the current going through conductor."

Jeg velger etter denne uttalelsen å feste lit til at en retningsbestemt kabel og det å "brenne inn" en kabel har noe for seg.

Takk for meg i kabelsammenheng.
Det hadde vært interessant å vite navnet på den produsenten =) "Electricity molecules"??? Betyr det at kablene består av massivt pakkede elektroner uten innbyrdes avstand etter innbrenning? Interessant teori... Men siden "Theoretically, the conductor..." så virker det som om de har satt seg inn i teorien, så jeg stoler også på dem. Noen som vil kjøpe et lass biltema-kabler? Nå skal det investeres....

-k
 

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Som sagt, skulle jeg prøve å få en uttalese fra en Kabel produsent vedrørende "pil" merking og nytten av å "brenne inn" en kabel.

Jeg har lykkes i å få et svar. Fra hvilken produsent vil jeg ikke si:

"Moreover, from a point of running in a cable, it's strongly suggested that it must be input signal at only one direction.
Theoretically, the conductor is constructed by lots of molecules. There's clearance between each molecule. When input signal to the conductor, the electricity molecules goes through the conductor molecules, and fill up the clearance of the conductor molecules. When the conductor is full with electricity molecules at the clearance, we are saying the cable has run in.

You could image like water run through a river whose bottom has lots of stones. From time to time, the stones were rushed as very smooth, and every stone has its own position to eliminate its resistance to water, so that the water goes through smoothly. At that moment, if water goes in the reverse direction, please image what will happen?
This is the same principle as the current going through conductor."

Jeg velger etter denne uttalelsen å feste lit til at en retningsbestemt kabel og det å "brenne inn" en kabel har noe for seg.

Takk for meg i kabelsammenheng.
Og dette sprøytet tror du på? Signalet i en høytalerkabel er vekselstrøm. Disse "Electricity molecules" må nødvendigvis bevege seg like mye den ene veien som den andre veien, helt uavhengig av pilen på utsiden. Dersom de bare skulle gå en vei ville vel høytalermembranene dine også bare bevege seg en vei.
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Som sagt, skulle jeg prøve å få en uttalese fra en Kabel produsent vedrørende "pil" merking og nytten av å "brenne inn" en kabel.

Jeg har lykkes i å få et svar. Fra hvilken produsent vil jeg ikke si:

"Moreover, from a point of running in a cable, it's strongly suggested that it must be input signal at only one direction.
Theoretically, the conductor is constructed by lots of molecules. There's clearance between each molecule. When input signal to the conductor, the electricity molecules goes through the conductor molecules, and fill up the clearance of the conductor molecules. When the conductor is full with electricity molecules at the clearance, we are saying the cable has run in.

You could image like water run through a river whose bottom has lots of stones. From time to time, the stones were rushed as very smooth, and every stone has its own position to eliminate its resistance to water, so that the water goes through smoothly. At that moment, if water goes in the reverse direction, please image what will happen?
This is the same principle as the current going through conductor."
HÆHÆHÆHÆHÆ...HÆÆÆÆHHH!!!!
I teorien konstruert av en mengde molekyler, pokker dette er jo et skikkelig gjennomarbeidet produkt. Synd han ikke forklarer hvordan elektrisitetsmolekylene går gjennom "conductor"-molekylene. Er dette en vervekampanje for kabelskeptikerne?

Jeg velger etter denne uttalelsen å feste lit til at en retningsbestemt kabel og det å "brenne inn" en kabel har noe for seg.

Takk for meg i kabelsammenheng.
Sharpeye, enten skjønner jeg ikke ironien din, eller så bør du vel lese gjennom innlegget ditt en gang til før "fester lit".

Fortell oss hvor du har dette fra!!!!

BJ
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
HÆHÆHÆHÆHÆ...HÆÆÆÆHHH!!!!
I teorien konstruert av en mengde molekyler, pokker dette er jo et skikkelig gjennomarbeidet produkt. Synd han ikke forklarer hvordan elektrisitetsmolekylene går gjennom "conductor"-molekylene. Er dette en vervekampanje for kabelskeptikerne?


Sharpeye, enten skjønner jeg ikke ironien din, eller så bør du vel lese gjennom innlegget ditt en gang til før "fester lit".

Fortell oss hvor du har dette fra!!!!

BJ
Beklager men denne type lite konstruktive svar, når man faktisk prøver å gjøre et ærlig forsøk på å løse mystikken, har jeg ingenting til overs for. Om ikke engelsken i dette svaret er av den beste, er det faktisk mulig å skjønne poenget, for den som er eller ønsker å være nogenlunde reflektert.

Kilden er pålitelig, punktum.
 
N

nb

Gjest
Nå vet ikke jeg hvem du har spurt, men "customer support", markedsavdelingen eller hva det nå er hos en kabelprodusent er ganske langt fra å oppfylle mine kriterier for en pålitelig kilde.
 
K

knutinh

Gjest
Verden vil bedras. Uansett hvor mange undersøkelser som viser at slankepiller er bedrag så vil en viss prosent av befolkningen kjøpe det...

Mao er ikke logisk resonnement veien å gå for å forandre meninger og drifter som ligger på et underbevisst nivå.

-k
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Og dette sprøytet tror du på? Signalet i en høytalerkabel er vekselstrøm. Disse "Electricity molecules" må nødvendigvis bevege seg like mye den ene veien som den andre veien, helt uavhengig av pilen på utsiden. Dersom de bare skulle gå en vei ville vel høytalermembranene dine også bare bevege seg en vei.
Hear hear. Hvordan vil kabelen detektere at den er snudd den ene eller andre vegen?

Bjørn
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Som sagt, skulle jeg prøve å få en uttalese fra en Kabel produsent vedrørende "pil" merking og nytten av å "brenne inn" en kabel.

Jeg har lykkes i å få et svar. Fra hvilken produsent vil jeg ikke si:

"Moreover, from a point of running in a cable, it's strongly suggested that it must be input signal at only one direction.
Theoretically, the conductor is constructed by lots of molecules. There's clearance between each molecule. When input signal to the conductor, the electricity molecules goes through the conductor molecules, and fill up the clearance of the conductor molecules. When the conductor is full with electricity molecules at the clearance, we are saying the cable has run in.

You could image like water run through a river whose bottom has lots of stones. From time to time, the stones were rushed as very smooth, and every stone has its own position to eliminate its resistance to water, so that the water goes through smoothly. At that moment, if water goes in the reverse direction, please image what will happen?
This is the same principle as the current going through conductor."

Jeg velger etter denne uttalelsen å feste lit til at en retningsbestemt kabel og det å "brenne inn" en kabel har noe for seg.

Takk for meg i kabelsammenheng.
Begrepet "electricity molecules" er for meg helt meningsløst. Elektrisk strøm er elektroner i bevegelse. Molekylene i fast stoff ligger låst i posisjon og beveger seg ikke (eller i det minste svært lite).
Videre er all analog lyd oscillerende strøm, hvilket vil si at strømmen skifter retning hele tiden. Det er kun ved likestrøm at strømmen går bare en vei, men det blir det ikke lyd av.

Jeg burde vel kanskje ha litt respekt for en kabelprodusents uttalelser, men for meg er ovenstående forsøk på en forklaring kun kvasivitenskapelig tåkeprat.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Kanskje pilen på kabelen viser bare hvilken veg du skal lete for å finne neste lengdeindikasjonen på rullen (før den blir kappet opp i kortere lengder).
Kanskje dette har blitt missforstått av en overivirg selger, som igjen har skapt en myte :)

Bjørn
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg har også klistret retningspiler på mine hjemmelagede Dikemark-kabler. Supra mener å ha målt forskjell i retning ut fra hvilken retning kobbertrådene er strukket i, og jeg har for å være på den sikre siden vært nøye med at lederne som mine Dikemarker er satt sammen av er parvis like i forhold til retningen jeg har hentet lederne fra i den opprinnelige kabelen.  Tror vel ikke så mye på at det er hørbart, men på denne måten er ihvertfall ett usikkerhetmoment eliminert. ;)  Better safe than sorry-prinsippet gjelder vel her.
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Elektrisitetsmolekyler ?????

Kunne vært meget interessant å vite hvem denne kabelprodusenten er og spurt ham et par seriøse spørsmål
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Beklager men denne type lite konstruktive svar, når man faktisk prøver å gjøre et ærlig forsøk på å løse mystikken, har jeg ingenting til overs for. Om ikke engelsken i dette svaret er av den beste, er det faktisk mulig å skjønne poenget, for den som er eller ønsker å være nogenlunde reflektert.

Kilden er pålitelig, punktum.
Enig i at svaret ikke var særlig konstruktivt, men det var da heller ikke poenget.

I det siste har diskusjonene rundt kabler utartet til et nivå der deltagerne faktisk har blitt anmodet om å diskutere i separate deler av forumet. Bakgrunnen for dette var at fagfolket, de som faktisk kan noe om elektronikk, til stadighet plukket i filler synsernes forklaringer (inkludert kabelprodusentenes påstander) på hvorfor kabler har forskjellig lydsignatur. Irriterende, selvfølgelig.

Nå som objektivister, fagfolk, og annet pakk er forvist er det tydeligvis fritt fram for disse fantasiforklaringene igjen, noe sitatet jeg kommenterte i forrige innlegg er et godt eksempel på. Når Sharpeye skriver at "det faktisk mulig å skjønne poenget, for den som er eller ønsker å være nogenlunde reflektert", så er jo dette positivt feil. For en som er eller ønsker å være noenlunde reflektert er det helt åpenbart at denne representanten for en ukjent kabelprodusent ikke er helt kompetent på det han uttaler seg om. Men morsomt var det jo.

Hvorfor må dere absolutt prøve å forklare???? Det hadde vært helt levelig om dere nøyde dere med å påstå at dere hørte forskjell på tykke og tynne kabler, sølv eller kobber, med eller mot pila osv. En slags "jeg hører forskjell, men aner ikke hvorfor"-uttalelse. Dette ville fortalt verden to ting:
1. Du hører forskjell. 2. Du tror du hører forskjell. Begge deler er helt ok.

Det som blir helt feil er når man ikke kan registrere noen forskjell, og begir seg ut i kvasifysikken for å finne forklaringer på hvorfor det ene er bedre enn det andre. Hvis du ikke hører forskjell, er det ikke noen forskjell. Det er ihvertfall mitt forslag til kjøreregel.

Sharpeye, synes det er meget bra at du tar kontakt med produsent med spørsmål av denne art. De fortjener litt pes rundt markedsføringsmaterialet sitt. Jeg synes du burde kontakte dem igjen og si at siden den første forklaringen de kom med var "litt uklar", og at med mindre du får en plausibel forklaring ser du deg nødt til å stemple denne produsentens produkter som snakeoil i det offentlige rom.

BJ
 
J

jekri

Gjest
"Moreover, from a point of running in a cable, it's strongly suggested that it must be input signal at only one direction.
Theoretically, the conductor is constructed by lots of molecules. There's clearance between each molecule. When input signal to the conductor, the electricity molecules goes through the conductor molecules, and fill up the clearance of the conductor molecules. When the conductor is full with electricity molecules at the clearance, we are saying the cable has run in.

You could image like water run through a river whose bottom has lots of stones. From time to time, the stones were rushed as very smooth, and every stone has its own position to eliminate its resistance to water, so that the water goes through smoothly. At that moment, if water goes in the reverse direction, please image what will happen?
This is the same principle as the current going through conductor."

.
Kan noe redde meg før jeg kreperer av krampelatter!!!!!!!!!!!!!!!!
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Han som har skrevet dette burde jaggu begynne å skrive sci-fi bøker ;D ;D ;D ;D

Hvis det er slik, så må jo kabelen snues en gang i blandt for å rense den for bassmolekyler som er i ferd med å tette den.
 
O

om.s

Gjest
Legger inn det samme her som i en annen tråd, de tangerer hverandre godt:

Ærlig talt, til dere som driter ut mannen for å ha søkt etter ett svar i det minste, om forklaringen og evnt aksept av det ikke passer dere, så har dere fått tech hjørnet der dere kan drite ut slike teorier og påstander i vilden sky, la nå de som har en viss glede og oppriktighet i sine spørsmål få stille disse uten å bli hoggd til marka av en hel masse skit snakk og synsing fra dere..

Svarene el motargumentene deres er heller ikke så mye å rope hurra for alltid, de gjenspeiler muligens egen fortreffelighet og velbefinnende, det at dere derimot er uenige er jo soleklart for enhver blind idiot, men det er ikke dermed sagt at dere bringer noe mer fornuftig til torgs i denne sammenheng, annet enn å påpeke andres feil, og da har man jo selv selvsagt rett?  

Stå på Sharpeye, ett ærlig forsøk....

mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
Det er vel i hovedsak produsentens tilnærming til vitenskapen som latterliggjøres her, ikke Sharpeyes fremstøt (som han skal ha all ære av).

Å søke kunnskap er en basis for personlig utvikling - men all informasjon må tolkes i et kritisk lys. Kildekritikk er her, som over alt ellers, et viktig redskap.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
men det er ikke dermed sagt at dere bringer noe mer fornuftig til torgs i denne sammenheng
mvh
Er det mulig å komme med noe fornuftig forklaring her da?
Da hadde det jo ikke vært noen diskusjon? eller?

Mvh
Bjørn
 
J

jekri

Gjest
Det er da ingen som gjør narr av spørsmålstilleren. Det er svaret som det reageres på. Det går ikke an å gi et slikt svar. Det virker som de tror folk (kundene) er dumme og godtar hva som helst.
 
O

om.s

Gjest
Er det mulig å komme med noe fornuftig forklaring her da?
Da hadde det jo ikke vært noen diskusjon? eller?

Mvh
Bjørn
Siden disse to trådene går nesten paralellt, kommer samme svaret her:

Det jeg reagerer på er den responsen Sharpeye får for sitt ærlige forsøk på å finne ett svar, hva jeg selv mener om kabelprodusentene har jeg selv klar-gjort andre steder, men den såkalte HiFi politiske korrektheten som råder her, om at en hver produsent er en kjeltring og en hver som tror på hans forklaringer er en idiot som ikke vet sitt eget beste og bør reddes fortest mulig, kjøper jeg definitivt ikke.

Dessuten var det vel meningen at dette hjørnet skulle man kunne stille slike spørsmål uten å nærmest bli halshugget, latterligjort og driti ut.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Det er da ingen som gjør narr av spørsmålstilleren. Det er svaret som det reageres på. Det går ikke an å gi et slikt svar. Det virker som de tror folk (kundene) er dumme og godtar hva som helst.
Er DU kompetent nok til å si at ALT de kommer er feil?

Edit:
Jeg er det IKKE, og jeg forsøker ikke å få til å virke sånn heller....


mvh
 
B

bamsemann

Gjest
Et spørsmål: Ingen arrogante/nedlatende svar takk! f.eks en signalkabel består av to ledere,tre hvis den er pseudo balansert (da har vel jord egen leder) en leder tilfører strøm, den andre fører strømmen tilbake? Da kan jo ikke tilførsel lederen føre strømmen begge veier, heller ikke lederen som fører strømmen tilbake. poenget er at strømmen i en enkelt leder ikke fører strømmen begge veier! skjønner dere hva jeg mener?
 
K

knutinh

Gjest
Hvis Sharpeye føler seg "driti ut" så er jeg sikker på at han er i stand til å fortelle oss det, om.s? Jeg skal i så fall stå i første linje til å dele ut en beklagelse om så er. Men fram til det er det kanskje en fordel om du holder deg for god til å starte ENDA en meta-diskusjon?

Dette flytter fokuset fra det som ER diskusjonen. Nemlig at Sharpeye har fått informasjon fra en eller annen produsent som ikke henger på noe som helst greip. Det folk stort sett har gjort er å plukke fra hverandre og/eller latterliggjøre denne informasjonen, ikke budbringeren.

mvh
Knut
 
Topp Bunn