Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har fått kommet meg hjem å sovet noen timer. Ble jaggu sliten av den turen. Beina og leggene er noen størrelser større enn de pleier å være for å si det slik.
    Får masse bilder av Metallica i feeden min på FB. Litt stilig at jeg ser meg selv på flere av de. Som her feks.. 😁 Noen som plukker opp hvem jeg er her...
    Vis vedlegget 929206

    Mitt beste bilde er nok dette
    Vis vedlegget 929207

    Nå et par rolige dager før det blir tur til Sunnmøre igjen.
    Så du skal ikke ha med deg Nightwish og Behemoth på Ekeberg torsdag?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så du skal ikke ha med deg Nightwish og Behemoth på Ekeberg torsdag?
    Nei dessverre. Må opp å signere papir på nye leligheita... Flere band på Tons jeg kunne tenke meg å sett. Noe sier meg at dette er siste gangen vi ser Nightwish...
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Får håpe du ikke har rett, men skulle det nå gå så galt så kan jeg i det minste si at jeg fikk med meg den siste;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får håpe du ikke har rett, men skulle det nå gå så galt så kan jeg i det minste si at jeg fikk med meg den siste;)
    Kjenner jeg er skikkelig uggen i magen når jeg tenker på det. Håper ikke jeg har rett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på om jeg skal lage meg en battle vest. Kjøpe en patch for hver konsert jeg er på fremover.. Blir nok mange flere håper jeg siden jeg nå har både tid og ingen som holder meg igjen.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har sittet å lest litt på HFS idag, spes en tråd har jeg brukt litt tid på å lese. Men det var faktisk helt bortkastet tid for min del. Så jeg satt på litt musikk i stedet for jeg.. God gammel Black Sabbath med en liten hengekøye preset og jaggu koser jeg meg ikke med musikken som kommer ut,

    Jeg lurer veldig på om noen av oss som er opptatt av målinger, skriver oss da jeg selv bruker en del målinger når jeg setter opp høyttalere, subber og sweetspot ol.. Men jeg lurer faktisk på om flere som er svært opptatt av kurver ikke klarer å lytte eller kose seg med lyd /musikk før de har sett en graf...

    Opp igjennom årene så har jeg hatt mye besøk og jeg har spillt mye musikk for folk. På flere ulike oppsett. Og jeg vet at flere av de som har vert på besøk har vert lunkne til hvordan lyden har vert helt til de fikk se noen grafer. Da plutselig låt det veldig bra....
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis grafen gjør at det låter bra, da er det noe feil... Grafen kan forklarer hvorfor ting låter som det låter - ikke noe mer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For min del er grafer og målinger ett verktøy. Som jeg bruker for å komme raskt frem til en god plassering av lytteposisjon og høyttaler posisjon. Og evnt om jeg skal bruke eq. Mye lettere og raskere enn å drive med kontinuerlig tipping...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis grafen gjør at det låter bra, da er det noe feil... Grafen kan forklarer hvorfor ting låter som det låter - ikke noe mer.
    Ja en graf kan lyve, men det tror jeg heller kommer av att det er banket i hjel med DSP.
    DSP er siste skanse, gjør ting med det største problemet først. der utstyret står i har størst betydning.
    Den helvetes firkantede boksen vi lytter i er som oftest det største problemet, jeg sier som oftest. Men det viser jo målinger også.
    Har tilgode å høre ett rom der dette er på plass før man banker DSP som låter dårlig og måler bra.
    Prøvde jo først å denge det på plass med DSP, målte ganske greit det også. Men ble en annen verden når alt av tiltak var på plass.
    Nå koser jeg med musikken istede, kan sikkert strekke strikken enda mer, men føler att det ikke er noe poeng lengre.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du misforstod hva jeg mente. Graf lyver ikke - men det forteller heller ikke hvordan jeg oppfatter eller liker lyden. Det forteller hvordan lyden egentlig låter i rommet. Sier ikke noe om jeg liker det eller ikke. Har lyttet til anlegg som måler godt, men låter dårlig - og motsatt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du misforstod hva jeg mente. Graf lyver ikke - men det forteller heller ikke hvordan jeg oppfatter eller liker lyden. Det forteller hvordan lyden egentlig låter i rommet. Sier ikke noe om jeg liker det eller ikke.
    En jevn kurve er veldig ofte et godt utgangspunkt
    Så får man bruke kun ørene til den siste lille finpussen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hjelper lite med en flatbanket SPL via dsp uten å ha nok headroom . Eller bare vise en punkt målinger.. Men dette har du mere kontroll på enn meg😀 Ha en strålende dag😀
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så hvis en kan vise til jevn kurve - så er lyden interessant?
    Har man en jevn kurve i et rom, så har man et bra utgangspunkt mener jeg. Dog så er det hverken all musikk eller alle rom som kler en jevn kurve.. Så kommer personlige preferanser inn også. Det jeg sier er at er kurven noenunde jevn uten for mange topper og dype brede bunner så er man nok kommer et godt stykke på vei. La oss gjerne kalle det et delmål.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hjelper lite med en flatbanket SPL via dsp uten å ha nok headroom . Eller bare vise en punkt målinger.. Men dette har du mere kontroll på enn meg😀 Ha en strålende dag😀
    Dsp er et tveegget sverd ja. Definitivt.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Lyd på dag 2 var dårligere enn dag 1, hvertfall der vi sto. Virket som de spilte høyere å da med mere grøtete lyd. Man får aldri den perfekte setlista, da måtte de spilt time på time på time for å få det til. Håper på Leper, ikke spilt den i Sverige på lenge, å har vært med nå i sommer, men neida. Skulle gjerne hatt konserter uten NEM å ES f eks. Moth, memory å, å så kan de spille whiskey i Irland. Skjønner at de spiller de låtene, men skulle gjerne hørt de spilte noe de ikke spiller så ofte. Å ang plekteret, det å få noe de har brukt 👍, å det de kaster vilt rundt seg på slutten, næææææ, ikke så mye. Fanget noen selv, lå en del på bordet når vi var på HQ i 2011 da en kompis vant tur dit som vi kunne ta med, godt brukte noen. Spurte Lars på scena i Bergen om stikke, men neida.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lyd på dag 2 var dårligere enn dag 1, hvertfall der vi sto. Virket som de spilte høyere å da med mere grøtete lyd. Man får aldri den perfekte setlista, da måtte de spilt time på time på time for å få det til. Håper på Leper, ikke spilt den i Sverige på lenge, å har vært med nå i sommer, men neida. Skulle gjerne hatt konserter uten NEM å ES f eks. Moth, memory å, å så kan de spille whiskey i Irland. Skjønner at de spiller de låtene, men skulle gjerne hørt de spilte noe de ikke spiller så ofte. Å ang plekteret, det å få noe de har brukt 👍, å det de kaster vilt rundt seg på slutten, næææææ, ikke så mye. Fanget noen selv, lå en del på bordet når vi var på HQ i 2011 da en kompis vant tur dit som vi kunne ta med, godt brukte noen. Spurte Lars på scena i Bergen om stikke, men neida.
    Helt enig ang lyd. Vi sto omtrent Helt fremme under ene tårnet med høyttalere. Vi mista diskanten under siste låten fra Volbeat. Men borsett fra det så var lyden her grei.

    Likte setlista på søndag mye bedre og da virka de mer våkne.

    Det er alltid låter man ikke får. Rett og slett fordi de har så utrolig mange bra. Veldig fornøyd med Orion feks. 👍 Gøy med Whiplash som første låt. Da visste jeg at det bare var å holde seg fast.

    IMG_20230616_210259.jpg


    Hvor bodde dere? Vi bodde på Crown et eller annet. Rett over gata for gamle Ullevi
    IMG_20230617_091507.jpg
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Hørte med en gang under whiplash at her var det høyere lyd, med da skurring i tillegg. Mere groms, sto vel selv sånn 10m ca fra der de gikk inn/ut på scenen mot merch standen, helt bakerst så ryggen fikk hvile mot gjerdet mot tribunen. Volbeat var ok, savner at de spiller mere fra de første to platene. Søndag så vi kun Metallica da de andre ikke er så veldig bra i våres ører. De virket mere på ja på søndag, men små skuffet over setlistene, som alltid egentlig, ha ha. De burde spilt no repeat weekend men med 32 låter hver kveld, da hadde det hjulpet på 😀. Å så var vel lyden litt borte på trommene til Lars under blackened. Vi bodde ca 20min utenfor Gøteborg, et sted som het Lerum. Fint sted, gadd ikke å betale de prisene som de ville ha i Gøteborg. Planen var egentlig å kjøre frem å tilbake disse dagene, så bestilte noget seint ang hotell, men var fint der, god seng, å det er jo det viktigste, samt wc/dusj på rommet å ikke noe felles greier.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hørte med en gang under whiplash at her var det høyere lyd, med da skurring i tillegg. Mere groms, sto vel selv sånn 10m ca fra der de gikk inn/ut på scenen mot merch standen, helt bakerst så ryggen fikk hvile mot gjerdet mot tribunen. Volbeat var ok, savner at de spiller mere fra de første to platene. Søndag så vi kun Metallica da de andre ikke er så veldig bra i våres ører. De virket mere på ja på søndag, men små skuffet over setlistene, som alltid egentlig, ha ha. De burde spilt no repeat weekend men med 32 låter hver kveld, da hadde det hjulpet på 😀. Å så var vel lyden litt borte på trommene til Lars under blackened. Vi bodde ca 20min utenfor Gøteborg, et sted som het Lerum. Fint sted, gadd ikke å betale de prisene som de ville ha i Gøteborg. Planen var egentlig å kjøre frem å tilbake disse dagene, så bestilte noget seint ang hotell, men var fint der, god seng, å det er jo det viktigste, samt wc/dusj på rommet å ikke noe felles greier.
    Helt enig no repeat weekend med 32 låter og ingen oppvarmingsband... 😁 🤣
    Synes faktisk Ice Nine kills var ganske bra. Ikke hørt noe spes på de før konserten. De overrasket.. Epica var egentlig kjedelig, så der gikk du ikke glipp av noe.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da sto du omtrent på samme plass som jeg sto. Bare litt lenger til venstre når du såg mot scena. Og endel lenger bak.
    Såg du denne plakaten?
    FB_IMG_1687349975276.jpg
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Det var kjekt i 92, ingen oppvarmingsband. Men hadde jo set a year and a half før da, men heller det enn et kjedelig oppvarming band.
    Nei, så ikke den plakaten selv, James hadde en fin reaksjon der ja, he he. Sto bak det platået der familiene var vi, så Lars kjæreste/ kone satt å digget med. De som sto ved trappa på scenen må ha satt nada. Ikke stort vi så de heller da.
    Ja, 32 låter hver kveld så hadde man fått mere av sangene man ville. Fixxxxxxxxxxer i SF var en bra opplevelse,vikke trudd den kom.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den magefølelsen min med nigthwish..... Den slo til den.
    Screenshot_20230621_191632_com.facebook.katana.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen i Ørsta / Volda som har lysst på HiFi besøk fra i morgen og ei uke frem i tid??
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sikkert et veldig banalt spørsmål for flere, men jeg lurer.

    Om jeg skulker reisa med Norwegian på retur reisa.. Er det noe annet enn tapt kroner som er straffen? Jeg får ikke kansellert biletten da jeg har kjøpt en billigbilett

    Lurer på å være igjen på Sunnmøre en stund nå for å få pussa opp litt før flyttelasset kommer. Gjør jeg det så slipper jeg en reise t/r så jeg tjener nok på det uansett.

    Siden jeg ikke får avbestilt.. Er det bare å la være å sjekke inn?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    No er eg nok i ferd med å bli en sur gammel gubbe 🤘🤘
    Innlegg eg skreiv på FB for litt sida.

    Ka er greia med sørvice pris på buss. Kjøpte akkurat bilett på flybussen fra Vigra til Moa. 185kr blanke kroner takk. Jaja tenkte eg er vel det det koster... Så sier sjåføren at bussen kjøres på vegne av VY. Kva sa du no. Ja bussen kjøres på vegne av VY. Så da måtte eg inn på appen, bruka VY appen mykje på Østlandet og jauda. 135kr altså 50kr billigare. Spurte bussjåføren om han hadde tatt feil pris. Nei sa han. Det er sørvice avgift.

    Sørvice avgift, tygg litt på den. Altså eg må betale "sjåføren" 50kr for at han skal yte sørvice. Vel hos meg så høres det heilt fullstendig feil ut. Ikkje har eg koffert med meg, ikkje treng eg nåken til å holde meg i handa, ikkje treng eg hjelp til å komme meg på eller av bussen. Den Einaste tjeneste dinne sjåføren gjorde var å taste inn nokre tal på en terminal. 50kr takk, som sørvice.... Og EINASTE grunnen til at eg ikkje betalte for turen med appen var at det står absolutt ingen plass at det kan gjerast. Ikkje som eg såg vertfall.

    PS når du betala for en tjeneste, 50kr for å betale på terminal. Så er det ikkje sørvice man betala for, men en tjeneste. Sørvice er noko heilt anna. Så bytt navn til avgift eller nåke. For sørvice, nei det er det ikkje.

    En anna ting kontanter. Ja pengane i fysisk form. Du huskar dei....
    Hadde en samtale med muttern på vei heim frå butikken. No bruka ikkje eg kontanter omtrent lenger, men såvidt eg veit er kontanter gyldig betalingsmiddel i Norge. Men neida det er faktisk vanskelig å få brukt kontanter på feks buss. Mutters er godt vaksen og tek seg en tur til Ålesund i ny og ne. Men å bruke kontakta for å betale for seg er det faktisk ikkje alltid blir godteke. Og om hu skal betale for seg på bussen så kjem sørvice tilegg oppå prisen. Så om du er gammel og ikkje er trygg på bruke app så skal man faktisk risikere å måtte stå igjen på holdeplassen. Og om man får være med så må man betale ekstra.... Det her irriterer meg skikkelig faktisk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så sitter man i Ørsta og ser utover fjorden. Lavt skydekke som skal sprekke opp slik at det blir en fantastisk ettermiddag. Blir nok en tur ut å sjå på bål, spise rjomegraut, pølse og kanskje vaffel...

    Møte i bank og megler på mandag. Kontraktsmøte og eg håpe på at eg får overta leligheita allerede i slutten av neste veke. Då blir eg her oppe ei veke til. For å få skvetta litt maling på nokre vegga og liste før flyttelasset kjem.

    Om ikkje så må eg ned til østlandet igjen så opp igjen til overtagelse.

    Leligheten er rimelig tom så eg trur dei har fått tatt med seg det dei vil ta vare på. Problemet er jo at begge selgarane ikkje bur i Volda. Så dei må reise hit for å tømme den. Har nokre idea som gjer at det alikevel kan gå...
    Blir spenande hei mandag
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skriv gjerne opp navnet ditt om du bor på søre Sunnmøre og kunne tenkt deg å vere med i en hærlig Audioklubb
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn