Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 563406

    Har en annonse gående hvor jeg ønsker å kjøpe konserter. Hentet en liten pakke igår og en litt større idag. Takk til Roger Waters for rask og hyggelig handel.

    Kommer en pakke til ut i neste uke, men kom gjerne med tilbud om noen skulle ha noe liggende.
    .
    Dream er sikkert provoserende å si... men med Mike P, så er d d største jeg hører live. Usjarmerende men brutalt flinkiser
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er glad i Dreamtheater. Er vel de jeg har sett nest mest live.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kunne godt ha tenkt meg å prøve Klipsch LS
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ligger et par ML Montis på finn, fine de :) er vel fordel med elektrostat i leilighet også, da de spiller lite bakover. ;) ob må vel være perfekt for leilighet, hvis dama de godtar det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 563488

    Nytt kapittel i Peter gjør ting han ikke kan..... :)
    Forbereder mot salg av huset?
    Er det nå til våren det skjer?
    Stemmer Osten, vi håper jo på smertefritt salg til våren. Har noe småting å gjøre inne, og et par større ting å gjøre ute. Så er vi igrunnen klar. Tar litt tid da koppen ikke alltid er like samarbeidsvillig. Men det går fremover hver uke. Siste vi skal gjøre er å bytte golv..
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.188
    Antall liker
    22.830
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er heldigvis en eller annen som har kjøpt dem og det er ikke meg :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk den der HCS.. TAKK for latteren og smilet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    2192044-nad-208thx-solid-state-power-amplifier.jpg


    Baksiden på Nad 208. Og så zoomer vi litt inni..

    _20191216_110147.JPG


    Denne har både xlr og rca inn. Og en bryter for å bytte mellom inngangene. Kan jeg da koble opp begge to og bruke den bryteren som switch?
    Jeg har forforsterker til musikk som er balansert og forforsterker til film og multikanals som har rca ut.

    Slik jeg gjør det nå så bytter jeg kabler fysisk når jeg bytter format.

    E det noen fare ved å ha både xlr og rca tilkoblet på samme tid?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dagene går raskt mot jul. Bare noe få dager igjen nå så sitter vi med familie og stapper i oss mat, godis god drikke. Sike dager får jeg til å tenke på de som ikke har det så bra. Kanskje sitter mange helt alene, kanskje har de ikke råd til så mye ekstra i jula..

    Såg en plakat på et senter under julegave handlingen igår. Hvor en forening spurte etter julegaver til barn, julegaver som vi fikk i fjor og som ikke er brukt, og eller om noen kunne tenke seg å opne dørene for en familie som har det trangt. Denne plakaten traff meg ganske hardt. Og fikk meg til å tenke på hvor bra vi her inne har det. Vi som har denne lille boblen vi beveger oss inne i. Nye høyttalere, ny forsterker, nye.... Ja jeg vet ikke hva egentlig.

    Så jeg har kontaktet denne foreningen og de kom å henta en hel del bluray filmer som jeg har kjøpt og som jeg ikke engang har giddet å ta av plasten på. Vi har også gitt bort en del gaver vi fikk ifjor, glass knivsett ol.. Som ja vi fikk til gave fra familie og venner. Og vi har også bestemt at vi iår skal gi penger (julegavene som vi skulle gi bort og få) til et par orginisasjoner, etter å ha snakka med "resten" av familien. Så i år under juletreet vil det ligge ganske få pakker, en og anna marsipangris, en twist kanskje.

    Føler meg litt glad for denne beslutningen. For hvert år til jul, så er det det samme maset.. Man ringer og spør familie og kjente om hva ønsker man seg til jul. Kan kun svare for meg selv, men jeg pleier da å måtte finne på noe jeg ønsker meg. Noe jeg godt kan klare meg uten. Bare for at svigermor skal kunne kjøpe noe å pakke inn. Tipper det er flere som gjør dette.

    Julen er en forunderlig tid.

    Jeg ser frem til å treffe familien igjen. Spise god mat, godis og god drikke. Spille sjakk og monopol, vel vitende om at de tusenlappene vi normalt sett bruker på ting man ofte ikke ønsker seg og blir liggende i en bod, iår vil gå til å gi en el to familier en god julefeiring.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fineste innlegget jeg har lest på lenge på dette fora. God Jul Peter, et godt hjerte for våre medmennesker er kanskje den fineste gaven en kan eie.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får stadig vekk bytteforslag, men ikke noen jeg er skikkelig tent på. Så en tanke slo meg. Kanskje det er noen i nærområdet som kunne tenke seg å byttelåne høyttalere.

    Om noen kunne tenke seg dette, så send en pm.. Fra meg er det snakk om Pioneer S3ex.

    Tenker vi lar det bli jul først, før vi bytter.

    Men ta gjerne kontakt for å avtale.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dagene går raskt mot jul. Bare noe få dager igjen nå så sitter vi med familie og stapper i oss mat, godis god drikke. Sike dager får jeg til å tenke på de som ikke har det så bra. Kanskje sitter mange helt alene, kanskje har de ikke råd til så mye ekstra i jula..

    Såg en plakat på et senter under julegave handlingen igår. Hvor en forening spurte etter julegaver til barn, julegaver som vi fikk i fjor og som ikke er brukt, og eller om noen kunne tenke seg å opne dørene for en familie som har det trangt. Denne plakaten traff meg ganske hardt. Og fikk meg til å tenke på hvor bra vi her inne har det. Vi som har denne lille boblen vi beveger oss inne i. Nye høyttalere, ny forsterker, nye.... Ja jeg vet ikke hva egentlig.

    Så jeg har kontaktet denne foreningen og de kom å henta en hel del bluray filmer som jeg har kjøpt og som jeg ikke engang har giddet å ta av plasten på. Vi har også gitt bort en del gaver vi fikk ifjor, glass knivsett ol.. Som ja vi fikk til gave fra familie og venner. Og vi har også bestemt at vi iår skal gi penger (julegavene som vi skulle gi bort og få) til et par orginisasjoner, etter å ha snakka med "resten" av familien. Så i år under juletreet vil det ligge ganske få pakker, en og anna marsipangris, en twist kanskje.

    Føler meg litt glad for denne beslutningen. For hvert år til jul, så er det det samme maset.. Man ringer og spør familie og kjente om hva ønsker man seg til jul. Kan kun svare for meg selv, men jeg pleier da å måtte finne på noe jeg ønsker meg. Noe jeg godt kan klare meg uten. Bare for at svigermor skal kunne kjøpe noe å pakke inn. Tipper det er flere som gjør dette.

    Julen er en forunderlig tid.

    Jeg ser frem til å treffe familien igjen. Spise god mat, godis og god drikke. Spille sjakk og monopol, vel vitende om at de tusenlappene vi normalt sett bruker på ting man ofte ikke ønsker seg og blir liggende i en bod, iår vil gå til å gi en el to familier en god julefeiring.
    Helt enig Peter.
    Jeg også gir bestandig en god skjerv til de som trenger det, har alltid reist til folkemuseet med en del ting som vi gir i julegaver.
    Frelserarmeen får alltid av meg, har sagt til meg selv att 10% av det beløpet jeg selv bruker skal til mennesker som trenger hjelp.
    Var på polet der sto jammen frelserarmen :=) de fikk sine 10% fra den handelen( altså i penger) ikke sprit og vin.
    Svir litt, men det har vi bare godt av.
    Gatebarna til Rudi har også fått en god skjerv.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er mulig de i frelesarmeen kunne ha hatt godt av litt sprit Osten...
    Neida, forsøk på dårlig humor. Synes det er flott at man gir bort litt av overskuddet. Er nok mange som hverken ser frem til jul eller det å starte opp igjen på skolen etter nyttår.

    Husker selv hvordan det var. Familien vår har aldri hatt mye penger, så vi barna pleide å få spill, marsipangris, og brukte ski og skisko. Som ble kjøpt inn på den årlige ski og vinter byttedagen som alpingrupoa arrangerte hvert år.

    Menst kompisene mine ofte fikk radiostyrete biler, og slike tøffe gutteting. Var liksom ikke så gøy å fortelle om det til venner. Men vi hadde så vi klarte oss.

    Julen for meg har alltid vert en tid som har betydd mye. Ikke pga kristendommen men fordi familien samler seg, spiser god mat og har det skikkelig koselig sammen. Hos oss er det ingen stress og ingen press. Bare helt avslappa stemning. Juletre blir fremdeles pynta på lille julaften, jeg stor ofte for mat og planlegging av den.

    Håper det er flere enn meg som gleder seg til jula iår. Er vel snart påtide å ønske folk god jul.

    Husk, som jeg alltid pleier å minne dere på, å smile til folk som jobber i butikkene. De har svært mye å gjøre og de prøver så godt som de kan. Er lite smil og hilsen om god jul kan redde hele dagen for akkurat den personen du handler med.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig er så mye stressa ufyselige kunder rundt i butikker så jeg nesten blir kvalm noen ganger.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Savner ikke det der akkurat. Første jula på 15 år jeg ikke jobber i ferskvaredisk. Godt å vere ferdig med det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel, hadde til låns en liten subb fra en kompis. I hifikennelen min. :) Denne ble hentet for noen uker siden så jeg har prøvd å leve uten .1 signalet på film òg konserter i flere kanaler. Det går rett og slett ikke. Så inn kom en gammel bråketønne fra SVS. Fant en til en normal pris, så slo til. Har kun koblet den til for å høre at den virker.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vel, hadde til låns en liten subb fra en kompis. I hifikennelen min. :) Denne ble hentet for noen uker siden så jeg har prøvd å leve uten .1 signalet på film òg konserter i flere kanaler. Det går rett og slett ikke. Så inn kom en gammel bråketønne fra SVS. Fant en til en normal pris, så slo til. Har kun koblet den til for å høre at den virker.
    Hvilke bråketønne? Pc12-plus eller pc13-ultra? :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Baksiden på Nad 208. Og så zoomer vi litt inni..

    Vis vedlegget 563676

    Denne har både xlr og rca inn. Og en bryter for å bytte mellom inngangene. Kan jeg da koble opp begge to og bruke den bryteren som switch?
    Jeg har forforsterker til musikk som er balansert og forforsterker til film og multikanals som har rca ut.

    Slik jeg gjør det nå så bytter jeg kabler fysisk når jeg bytter format.

    E det noen fare ved å ha både xlr og rca tilkoblet på samme tid?
    Kan ikke se at du fikk svar på dette spørsmålet.

    Jeg har hatt, og vært borti, forsterkere hvor det er advart mot å koble til begge inngangene - XLR og RCA - samtidig. Det er ikke alltid at denne svitsjen du ser, bryter kontakten mellom inngangene - og da kan forforsterkertrinnene bli stresset eller overbelastet. Du bør nok sjekke dette med NAD.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takk for svar Ulf.. De svarene jeg har fått er av det usikre kortet. Så jeg bytter nok kabler en stund til.

    Men jeg har nå et annet lignende spørsmål.

    Har fått inn en subb som jeg kommer til å dele ved musikk lytting på 40hz og film noe høyere.

    Subben har to rca inn. Venste og høyre. Kan jeg da ha en rca kabel fra stereo pre til den ene inngangen på subben. Og lfe ut fra reciver til den andre inngangen på samme tid?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for svar Ulf.. De svarene jeg har fått er av det usikre kortet. Så jeg bytter nok kabler en stund til.

    Men jeg har nå et annet lignende spørsmål.

    Har fått inn en subb som jeg kommer til å dele ved musikk lytting på 40hz og film noe høyere.

    Subben har to rca inn. Venste og høyre. Kan jeg da ha en rca kabel fra stereo pre til den ene inngangen på subben. Og lfe ut fra reciver til den andre inngangen på samme tid?
    Opplegget med L+R-inngangene på suben, er at L+R-stereo adderes i suben - ved hjelp av en høyimpedant tilkobling som sikrer at forforsterkern som sender signalene inn på suben, ikke blir overbelastet. På denne måten får du med deg både L- og R-signalene nåpr du bruker suben.

    Sånn sett vil jeg tro at hvis du bruker bare den ene RCA-tilkoblingen fra forforsterkeren, i kombinasjon med LFE-signalet, burde dette kunne gå. Men du må ikke koble sammen L+R med et "omvendt Y-ledd" før du kobler L/R-signalet til suben. Men - i hvert fall rent teoretisk - da mister du halvparten av stereo-signalet. Kanskje - men mange mener at dette ikke betyr allverden. Ikke mye stereo i de laveste frekvensene uansett.

    Litt ute på tynn is her - men.....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er helt med på at stereo subb er å foretrekke. En annen diskusjon.

    Nei ikke yledd. Det er jeg klar over.

    Kun en rca fra stereo pre til sub og en rca fra surround til subb.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da ble Pioneerene solgt til en svært hyggelig ung mann. Så da får man se om man finner noe spennede...

    Nå er det jul igjen. Sitter å venter å venter å venter på flyet som er forsinket. Seff we det det. Gjør forsåvidt ingenting, men det er litt kjedelig å sitte ved gaten å faktisk bare sitte her. Jaja jul blir det uansett :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Støtter meg fortsatt til XTZ 99.36 mk1/mk2, gitt at du har 'nok' strøm, fordi de liker "litt" juice .... jeg skal selge mine snart også. ;)
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Ligger noen Elac FS 407 på finn.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal titte litt på de mean.

    Vurderer å se om jeg finner et par Palladium.. Igjen bare for å teste en stor høyttaler før det blir slutt på det. Men vet ikke helt. Har jo hatt lysst å teste det før så muligens.

    Men vurderer også paneler. Vi får se. Får også et par tre spennede alternativet inn på jobb som det skal lyttes på. Før noen avgjørelse taes.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    På hjemlige trakter ..?

    Ha en riktig God Jul Peter :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal titte litt på de mean.

    Vurderer å se om jeg finner et par Palladium.. Igjen bare for å teste en stor høyttaler før det blir slutt på det. Men vet ikke helt. Har jo hatt lysst å teste det før så muligens.

    Men vurderer også paneler. Vi får se. Får også et par tre spennede alternativet inn på jobb som det skal lyttes på. Før noen avgjørelse taes.
    Hold deg unna Palladium. Elementene der har en tendens til å ryke og koster like mye som høyttalerne å skifte ut. Er vel ikke lenge siden det lå en annonse her inne hvor eier av talerne hadde skiftet elementer for 90k eller deromkring. Hva med JBl Array 1400? De må vel være futt og fart i?

    95020.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal titte litt på de mean.

    Vurderer å se om jeg finner et par Palladium.. Igjen bare for å teste en stor høyttaler før det blir slutt på det. Men vet ikke helt. Har jo hatt lysst å teste det før så muligens.

    Men vurderer også paneler. Vi får se. Får også et par tre spennede alternativet inn på jobb som det skal lyttes på. Før noen avgjørelse taes.
    Hold deg unna Palladium. Elementene der har en tendens til å ryke og koster like mye som høyttalerne å skifte ut. Er vel ikke lenge siden det lå en annonse her inne hvor eier av talerne hadde skiftet elementer for 90k eller deromkring. Hva med JBl Array 1400? De må vel være futt og fart i?

    Vis vedlegget 564460
    Takk for advarsel. Array har jeg faktisk tenkt på. Men liker ikke utseende på de. Men tja...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn