Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Syns ø ser bedre ut jeg altså.. Men hvordan det låter har vel kanskje litt å si :p
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Førsteinntrykket med jalla plassering er at toppen er nok på. Dette var det jeg var mest spent på og redd for. Har mye å gjøre idag, så får nok ikke mye tid til de idag. Men utover neste uke så får jeg nok satt de opp.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende dette , men holder en knapp på Ø [emoji12]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vi får se. Kjenner det ene paret svært godt. Det andre er helt ukjent.. Var som sagt svært bekymret for toppen, at den skulle være for mørk el myk på Pioneer. Men det var de ikke. Dynabel Euforia er mørkere i toppen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått lytta litt.
    Satt de bare hurtig opp i en Lilleasida trekant på 300cm. Og prøvd litt ulik toe in.

    Dette er helt klart høyttalere med potensiale. Responderer veldig ulikt i rommet enn de jeg normalt bruker. Så her må det jobbes mer. Men har litt trua egentlig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer nok også til å prøve langveggen med de her.. Må få tak i manualen på de.. Må få juster spikesene slik at de står i vater. Muligens prøve noen andre ben også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Merker det er skikkelig uvant å sitte såpass langt unna høyttalere som de krever. Skal vere minimum 300cm fra toppen på fremsiden til øret. Og avstand bør vere lik eller lengre enn avstanden mellom høyttalerene. Så får teste ut litt etterhvert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dagen idag har gått med til å justere inn en kino og med spes fokus på subbene..

    DSC_2262.jpg


    Må si at resultatet ble svært bra.
    FB_IMG_1575319342333.jpg


    Det er noe utfordrende å gjøre dette uten bruk av EQ. Så vi jobba mye med dekefrekvens og tid og kom ganske nært et bra resultat. Men måtte inn med 2EQ punkt for å komme imål.

    Har vert hos denne karen før å jobba med plassering av subbene og fase så denne gangen var det tid og delefrekvens og få dette sydd sammen med Dirac kalibreringa av 7.0 systemet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Resten av uka får jeg bruke ledig tid til å sette opp Pioneerene hos meg selv tenker jeg.
    Har fått lyttet litt mer og jeg har litt trua på at det kan bli et meget hyggelig bekjentskap. De har noen kvaliteter jeg liker godt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så fri fra jobben igår og planla å bruke mye tid på hifirommet, for å prøve å knekke koden på de Pioneer høyttalere som står her. Men kroppen ville det annerledes. Så brukte dagen på å spille musikk. For å bli bedre kjent med de.

    Sitter også å funderer på om jeg skal prøve å snu oppsettet 90 grader, for å spille på langveggen. 740cm er den.. Med 3 meter mellom høyttalerene så vil jeg få god avstand til sidevegg. Aberet er at jeg enten må sitte nært bakvegg eller høyttalerene må stå nært frontvegg. 480cm er det den veien. Ser at pioneer anbefaler likesidet trekant på 3m og 30-60cm fra vegger. Vi får se på om jeg tester det ut. Virker svært nært vegg for meg som er vant til mye luft rundt både høyttalere og sweetspot.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kos deg selv om kroppen ikke vill Retep, moro å teste ut litt :)

    mvh
    Ja det er morro å prøve ut gamle drømmer. Kanskje spesielt siden det er akkurat det. Høyttalere man har lest så mye om og som man har hatt lysst på. Kroppen får jeg ikke gjort så mye med, så den får bare klage å syte det den orker.

    Hadde tenkt å koble opp den gamle Nad 208 på de, men får se på det imorgen. Sent hjem fra jobb idag.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noe som irriterer meg litt er de outriggerene på høyttalerene. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få av spikesene. Har svært god ærfaring med myk avkobling på dette gulvet mitt. Men det er litt utfordrende med spikesene på. 5 stk er det.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.672
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Noe som irriterer meg litt er de outriggerene på høyttalerene. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få av spikesene. Har svært god ærfaring med myk avkobling på dette gulvet mitt. Men det er litt utfordrende med spikesene på. 5 stk er det.
    Det samme har jeg her hjemme, myk avkobling er uten tvil det beste i de fleste tilfeller :)

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noe som irriterer meg litt er de outriggerene på høyttalerene. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få av spikesene. Har svært god ærfaring med myk avkobling på dette gulvet mitt. Men det er litt utfordrende med spikesene på. 5 stk er det.
    Kan du ikke bare sette spikes på noe mykt da? Satte Holfi puter under spikes med et kronestykke I mellom. Fungerte helt fint.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ATTACH=CONFIG]562484[/ATTACH]
    De som sitter under denne "koppen" det ser ut til at den sorte toppen kan taes ut, men ikke F om jeg får til det uten verktøy. Og jeg er jo redd for å lage merker i den. Har prøvd med fingrene, tape og støvsuger.. Virker som om det er noen mothaker på undersiden.

    Skal prøve mer med verktøy på selve spiken imorgen.

    Om ikke det fungerer så må jeg prøve ut med en plate under høyttalerene og med myk avkobling mellom den og gulvet.

    Hvordan låter Pioneer da?
    Jo har nevnt dette tidligere.. S3EX er litt sånn rasedyr. Det første man legger merke til er at de er svært åpne og luftige, godt med detaljer og diskanten er der uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Den er mer på enn Dynabel Euforia, som var mitt største ankepunkt mot de. Som tilslutt førte til salg.

    Mellomtonen på Pioneer er rett og slett meget god. Ser de får litt trekk for manglende varme på nett fra enkelte. Jeg kan ikke si at jeg legger noe merke til dette. Dynabel igjen er varmere ja, men for mine ører så låter Pioneerene mer slik jeg liker det.

    Bassen, ja hva skal man si om den. I forhold til Dynabel så er Pioneerene veldig mye strammere, virker hurtigere egentlig, men det kan være pga at Dynabel Euforia går dypere. I mitt rom, med den vanlige plasseringen så gir Euforia mer output under 30hz Pioneerene har bra ned til 30hz Hz hvor de ruller ganske hurtig av. Euforia hadde ned under 25hz. Er noen Hz som skiller, men det høres.

    Noe som er litt rart og som jeg er veldig undrende over. Mitt rom har en node på 70hz som går langs senter av rommet. Denne har jeg hatt på absolutt alle høyttalere jeg har hatt plassert i den vanlige 1m2 jeg pleier å plassere høyttalerene. Alle utenom Pioneerene. Den lager en dipp der istedet for. Flytter jeg høyttaleren nærmere frontvegg så kommer den. Flytter jeg sweetspot tilsvarende så kommer den igjen.
    I bassen så måler det flatest med 310cm mellom diskanten og 300-330cm fra øret til diskant.

    Flytter jeg høyttalere og sweetspot i denne konfigurasjonen så skjer det svært lite, opp og ned noen få db, før jeg kommer innom 50cm fra frontvegg... Pioneer anbefaler i sin manual 30-60cm fra vegg... Dette er intr...
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noe som irriterer meg litt er de outriggerene på høyttalerene. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal få av spikesene. Har svært god ærfaring med myk avkobling på dette gulvet mitt. Men det er litt utfordrende med spikesene på. 5 stk er det.
    Kan du ikke bare sette spikes på noe mykt da? Satte Holfi puter under spikes med et kronestykke I mellom. Fungerte helt fint.
    Hmmm, med et kronestykke mellom. Bra forslag. Prøvde bare med myke puter. Spiken sank godt ned...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Manualen er feil. Det er 5. Under alle outriggerene og i senter bak. Mulig de regner de på outriggerene bak som støtte. Da det skal ligge noen kork puter mellom spikeen og gulvet. Men de har 5 kontakt punkt til golvet. :)
    Det er helt korrekt at de to bakre er kun ment som støtter og dette er også beskrevet i manualen. Og det fulgte med puter når dem ble levert nye. Spennende høyttalere!

    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Manualen er feil. Det er 5. Under alle outriggerene og i senter bak. Mulig de regner de på outriggerene bak som støtte. Da det skal ligge noen kork puter mellom spikeen og gulvet. Men de har 5 kontakt punkt til golvet. :)
    Det er helt korrekt at de to bakre er kun ment som støtter og dette er også beskrevet i manualen. Og det fulgte med puter når dem ble levert nye. Spennende høyttalere!

    -BB-
    Jepp. Putene har jeg. Men ønsker å ta av spikesene... Harru anelse?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Ser vel slik ut og den bakre spiken i midten er gjenget. Jeg hadde lagt høyttalerne forsiktig ned på et teppe og forsøkt å skru på dem fra undersiden. Hvis det ikke går så ser det ut som om hele understellet inkl spikes kan fjernes ved å skru det av (unbrakoskruer)

    s3ex15Large.jpg


    While placing them I noticed the speaker was rocking a little. Examining the bottom revealed a rear central spike placed a little higher between the two outer spikes. This means that in fact the speaker is standing on three spikes instead of four. Because it was a screwable spike I tried to remove it and use the outer rear spikes. The speaker was stable but the sound was significantly inferior. Less clear, less coherent. I returned the spike and regained the enhanced result.

    -BB-
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Her tror jeg ville beholdt de originale spikesene, forså satt høyttalerne på en plate/plint som er avdempet mot gulvet. Dette for å ikke ødelegge noe av tuningen til Pioneer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En fantastisk flott dag på jobben er akkurat avsluttet. Mye hyggelige folk innom. Rett og slett trivelig.
    Det som ikke er så trivelig er at vi nå har fått inn en flott forsterker som jeg ikke nevner navn på.. Men som setter noen tanker i hodet mitt. Tanken er, hvordan i all verden kan jeg finne kroner til denne. For satse på lottoen til lørdag.

    Fri igjen imorgen, så om kroppen holder seg, svært god dag idag, så blir det å knekke koden på de Pioneerene. Blir mye jobbing med plassering tror jeg, for de her reagerer ganske så ulikt med rommet enn tidligere høyttalere som beskrevet lenger oppe.
    Jeg skal i vertfall teste ut de ulike kombinasjonene på forsterkere jeg har for hånden.

    Blir nok både morro og slitsomt.

    Ellers så er det jo bursdagsfeiring til R.E.S på lørdag. Noe jeg kan tenke meg å dra på, men skilter litt med hvordan jeg kommer meg til og fra. Blir evnt bare en "kort" tur. Da jeg må være i Oslo kl 00.00 igjen for å nå siste toget hjem..

    Er det noen som skal på denne feiringen og som reiser fra Oslo / Asker på lørdag?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hærlig... Kroppen i ok form. Så da blir det å se om jeg kan knekke koden på Pioneerene. Kaffe er laget og fyllt på en termos, så dette skal bli intr.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.672
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Godt å høre at kroppen spiller på lag Retep :) Kos deg med testinga og ha en riktig fin helg

    mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_2274.jpg


    Her må det tenkes litt, bittelitt.. Skal jeg gidde å snu rommet eller skal jeg spille andre veien hvor det blir mye lettere å se film, musikk konserter ol. De er blir en helvete jobb å snu det slik det står nå.

    Men nå har jeg knekt koden på Pioneerene. Så skal vertfall snu tilbake igjen for å høre om det kun er forandring jeg merker eller er det forbedring.. Det som er svært positivt er at Pioneerene spiller fantastik bra, og at de kan stå ganske nært frontvegg.

    Liten kaffepause nå, for jeg snur tilbake.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_2276.jpg


    Så etter en kaffekopp el to så flyttet jeg tilbake til kortveggen. Men med enda lenger avstand til frontvegg enn før. 302melkom diskantene, 320cm fra øret til diskant.
    Men jeg justerte også bak spiken slik at høyttalerene nå står helt i vater. De var litt bakhøye. Startet uten toe in, så gradvis mer, mer mer og smokk sa det. Plutselig så faller det meste på plass. Og jeg går inn i et enormt lydbilde. Lyden slipper høyttalerene totalt. Senter i lydscena er krystall klar. Tegner opp vokalen ser den skal vere. Lag på lag med musikk bare bretter seg rundt meg. Ikke bare fremfor meg, men ut til sida og bak meg når innspillingen er slik. Madonna sin.... hva heter den igjen... (kommer bilde) er en plate jeg bruker for å justere meg inn.

    Fy søren dette var skikkelig gøy. Mulig jeg har griseflax, men nå kommer jeg ikke til å røre de en tøddel før de skal ut igjen. Frem til da så skal jeg spille musikk. På begge de to parene jeg har.

    Sjønner at Pioneer S3ex ble kalt hiend verdenens best skjulte hemmelighet. For de er virkelig gode. Selv den dag idag.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Spot on har ikke den avstanden mellom de jeg da. kan si at de lager en sene som er fenomenal bra. Hans Zimmer live in Praha eller der et sted formidles like grandios i stua, som senen de spiller på.. Absolutt alle instrumenter, plassering osv er som spikret med all sin tydelighet. Jeg har hatt dali Epicon 8 en god stund nå og kan med hånden på hjertet si at de ikke er i nærheten av en slik formidling. Bassen på Epicon gikk vel noe dypere og romlet.. Pio/TAD har en bassrespons som er strammere, renere og mer definert om det kan sies slik. Men oppleves like dyp og renere for det.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Moro at du finner ut av Pioneer’ene Peter - særlig siden det er en gammel drøm å endelig få dem i sitt eie :)

    Er flotte høyttalere dette , men har aldri fått hørt dem selv...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spot on har ikke den avstanden mellom de jeg da. kan si at de lager en sene som er fenomenal bra. Hans Zimmer live in Praha eller der et sted formidles like grandios i stua, som senen de spiller på.. Absolutt alle instrumenter, plassering osv er som spikret med all sin tydelighet. Jeg har hatt dali Epicon 8 en god stund nå og kan med hånden på hjertet si at de ikke er i nærheten av en slik formidling. Bassen på Epicon gikk vel noe dypere og romlet.. Pio/TAD har en bassrespons som er strammere, renere og mer definert om det kan sies slik. Men oppleves like dyp og renere for det.
    Godt beskrevet rett og slett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Moro at du finner ut av Pioneer’ene Peter - særlig siden det er en gammel drøm å endelig få dem i sitt eie :)

    Er flotte høyttalere dette , men har aldri fått hørt dem selv...
    Du får si ifra om du er i området. Kjenner at jeg nok ikke gleder meg til å legge ut de her igjen. Men dama har sagt nei, så de må ut igjen før flytting.

    Men da kan jeg krysse av i margen for Pioneer S3ex også. Nå mangler jeg bare Klipsch horn.... :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn