Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.033
    Sted
    Langesund
    Kunne godt tenke meg å høre hvor du er nå. Lyden hos deg er jo alltid bra. Kanskje med litt mindre følt energi en her hjemme. Tenker da med omtrent samme volumsetting. På dybde, bredde og perspektiv vinner du med god margin - ganske så fascinerende:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke så mange andre alternativer enn å prøve hva du liker best av 100Ω og 1000Ω.

Men du har muligheten til å parallellkoble motstander på inngangene der også, sånn jeg beskrev tidligere. Hvis du setter den på 2000Ω og parallellkobler med en 350Ω motstand, vil pickupen se 300Ω. En parallellkoblet 860Ω motstand gir ca. 600Ω. ...Så prøver du noen verdier mellom der også.

Hvis du vil prøve 150Ω og 200Ω også, trenger du å parallellkoble inngangene med hhv. ca. 160Ω og 220Ω når riaa-trinnet er satt til 2000Ω

Parallel Resistor Calculator R1 + R2 = equivalent resistor R resistance circuit equiv total resistor finder made easy piggyback = parallel - sengpielaudio Sengpiel Berlin

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kunne godt tenke meg å høre hvor du er nå. Lyden hos deg er jo alltid bra. Kanskje med litt mindre følt energi en her hjemme. Tenker da med omtrent samme volumsetting. På dybde, bredde og perspektiv vinner du med god margin - ganske så fascinerende:)
    Er du i nærheten Tor, så bare pling på. Er hjemme i 3 uker nå. Streng beskjed om å vere ytterst forsiktig med å belaste.

Det er nok som du er inne på, noe manglende fysikk i forhold til ditt. Men jeg er personlig meget fornøyd. Da dette spiller musikk på en måte jeg liker. Mangler litt i smekk, og litt oppløsning og slikt. Men så spiller jeg ikke mye sånn type musikk som har så veldig god produksjon.

Hit er du alltid velkommen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo ikke så mange andre alternativer enn å prøve hva du liker best av 100Ω og 1000Ω.

Men du har muligheten til å parallellkoble motstander på inngangene der også, sånn jeg beskrev tidligere. Hvis du setter den på 2000Ω og parallellkobler med en 350Ω motstand, vil pickupen se 300Ω. En parallellkoblet 860Ω motstand gir ca. 600Ω. ...Så prøver du noen verdier mellom der også.

Hvis du vil prøve 150Ω og 200Ω også, trenger du å parallellkoble inngangene med hhv. ca. 160Ω og 220Ω når riaa-trinnet er satt til 2000Ω

Parallel Resistor Calculator R1 + R2 = equivalent resistor R resistance circuit equiv total resistor finder made easy piggyback = parallel - sengpielaudio Sengpiel Berlin
    Nå er du inne på noe som jeg rett og slett ikke forstår.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.033
    Sted
    Langesund
    Er du i nærheten Tor, så bare pling på. Er hjemme i 3 uker nå. Streng beskjed om å vere ytterst forsiktig med å belaste.

Det er nok som du er inne på, noe manglende fysikk i forhold til ditt. Men jeg er personlig meget fornøyd. Da dette spiller musikk på en måte jeg liker. Mangler litt i smekk, og litt oppløsning og slikt. Men så spiller jeg ikke mye sånn type musikk som har så veldig god produksjon.

Hit er du alltid velkommen.
    Har akkurat krasjet en telefon og min liste er nå på 5 nummer. Vet ikke om jeg har ditt på PM

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Si at RIAA-trinnet tilsvarer en motstand på 47KΩ.

Når man parallellkobler to motstander med hverandre, blir den totale resistansen slik:

FormulaResistorParallel01.gif

Hvis du da har en 47KΩ (47000Ω) motstand (RIAA-trinnet) og ønsker f.eks. at den skal være en 300Ω motstand, kan du bruke den formelen (eller kalkulatoren jeg postet link til) og regne ut at da trenger du å parallellkoble en 302Ω motstand (eller deromkring. Man trenger ikke være ekstremt nøyaktig med lastmotstanden) med RIAA-trinnet.

1/300 = 1/47000 + 1/302

Da vil plutselig pickupen "se" 300Ω i stedet for 47KΩ.

Parallellkoblingen gjøres enkelt ved å bruke RCA Y-ledd og RCA-plugger med påloddede motstander.

Slik:

PICT1052_Medium.JPG

PICT1043_Medium.JPG

Dipswitchene på RIAA-en din gjør nettopp dette. Kobler inn motstander i parallell med inngangen.

Gidder du ikke dette, må du klare deg uten, eller få en RIAA med flere innstillingsmuligheter. ;) De fleste velger ett av disse alternativene. :)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det er så kritisk er det vel bedre å bruke en passende variabel motstand / trimpot /pot ell for å "find the sweet spot" , måle den aktuelle verdien og finne en løsning med tilsvarende faste verdier...?

RM-065_5.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert mulig, men det er jo ganske "set and forget", og det er ikke "SÅ kritisk" heller. Har aldri sett en RIAA med variabel/trinnløs lastmotstand, men det finnes sikkert.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte det mest som et eksternt alternativ for å gjøre prøve og feileprosessen litt enklere.
    En glimrende idé. Man kan bruke et sånt kit fra eBay med motorstyrt ALPS med fjernkontroll, så kan man styre det fra lytteposisjon. Litt tiltak, men... Må jo bygges litt slik at det får fornuftige verdier til den pickupen, RIAA-en og evt SUT-en man evt. har å gjøre med.

X

X186841

Gjest
    Hadde en Soundsmith Mcp2 RIAA i fjor høst som var trinnløst variabel med vrihjul på toppen. 10 Ohms to 5K Continuously Variable.

Meget likandes lyd, hadde den vel med opp til Retep og testet engang, jeg likte den bedre enn ASR han hadde dengang.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde en Soundsmith Mcp2 RIAA i fjor høst som var trinnløst variabel med vrihjul på toppen. 10 Ohms to 5K Continuously Variable.

Meget likandes lyd, hadde den vel med opp til Retep og testet engang, jeg likte den bedre enn ASR han hadde dengang.
    Den skulle du beholde selv Lgrons. Likte den jeg også.

Er for varmt nå til at jeg gidder å sette meg inn på rommet. Får se hva jeg orker å holde på med. Får lånt meg en Arvid riia med OHC. så får jeg se hvordan det låter. Får også besøk av en kar med sim moon 110. Litt må man styre med.

Fikk lytta litt til musikk inatt. Den nye targeten jeg har nå har svært mye godt over seg, noe mindre gode da naturligvis. For enkelt skal det ikke vere. Får ta det med en klype salt. Da lyttingen inatt var på lavere volum enn jeg pleier å lytte.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har også funnet en annen plassering av høyttalerene som gir enda mer breidde og dybde, desverre så mister jeg litt fokus i midten. De som synger blir på en måte litt blasse. Men fryktelig stort lydbilde da! Litt usikker på hva jeg liker best.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har selvfølgelig testet en mellomting. Men da kollapser det hele. Så det fungere ikke.. Får spille litt å flytte på ht. Er ikke mer en ca 30cm forskjell ut mot sidevegg og ca 10cm frem.. Men det er store forskjeller på lyden gitt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dazed, du får hive deg i bilen å ta deg en tur... Skal hive på en kaffe eller to.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for invitasjonen. Får sette det på lista over ting jeg veldig gjerne skulle gjort, og komme tilbake til det. Alt for mye som sloss om fritiden (Yeah, right!) min.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde vert gøy å treffe mannen back Nicket. Ha det i bakhue om du skulle finne tid.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Joda, den nye flatere targeten sitter den når volumet gikk noe opp. Men nå er det lite imponatorbass igjen. De fleste vil nok ha litt mere nedover mot og under 40. Men liker igrunn det jeg hører. Veldig uvant, men absolutt noe å jobbe med videre.

Screenshot_20180607-165137.jpg

Lytta litt på denne og send me an angel fra samme plata. Soppene sitter og da er targeten fin. Nå er det kun noen små justeringer jeg tenker. Målemik er pakket bort. Nå tar jeg alt på øret. Funnet ut at det er den riktige måten for meg å jobbe på.. Samtidig som at jeg holder meg borte fra EQ med høye Q verdier. Ivertfall over 6-700hz.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe lignende dette her?

6b87650d3e1026d1ae897dc2d50817c2--jewelry-rack-hanging-jewelry.jpg

Eller har noen andre tips til stativ å sette LP plater i etter vask til tørking..

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14

Vis vedlegget 497035

Eller har noen andre tips til stativ å sette LP plater i etter vask til tørking..
    Jeg kjøpte ett tallerkentørkestativ på Clas Ohlson. Måtte modifisere det litt så det ble større åpning.

Den du har bilde av her ser mer egnet ut.

Eventuelt finne talkerkenstativet fra en gammel oppvaskmaskin.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Vis vedlegget 497035

Jeg kjøpte ett tallerkentørkestativ på Clas Ohlson. Måtte modifisere det litt så det ble større åpning.

Den du har bilde av her ser mer egnet ut.

Eventuelt finne talkerkenstativet fra en gammel oppvaskmaskin.
    Denne fant jeg på alibaba. Må desverre kjøpe 1000stk.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1000 stk. er godt å ha.
    Da kan du vaske sånn ca. 20000 plater om gangen :)
    Vel. Kommer til å titte på finn. Pm ikke det dukker opp noe så bruker jeg bare det ene cd stativet jeg har. Og bruker noen møbelknotter på bøylene

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gå på Nille, Ikea, whatever. :) Sånne finnes her og der.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gå på Nille, Ikea, whatever. :) Sånne finnes her og der.
    Vert på tgr, nille, claes. Jernia, søstrene grene +++
    Fant ingenting som kan brukes. IKEA gidder jeg rett og slett ikke. Da bruker jeg det jeg har. Evnt lager selv med plank og lange spikre med en gummi hette på.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan noen si meg hva diameteren på labelen på en 12' vinyl er og hvor langt fra ytterkant den starter?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er jeg i full gang her.
    Lettvindt og relativt raskt. Sliter litt med det ene "hjulet" at det blir med plata oppover når jeg vrir plata..

DSC_0806.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Første ladning ferdig.

DSC_0807.jpg
    DSC_0807.jpg

Tips til kluter til å tørke av vann taes imot med glede.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vasket en plate fra Gary Moore som jeg har spillt 1 liten gang. Dvs, 2min max. Da den var full av knitring. Og platen såg helt grei ut i lyset butikken. Etter en tur i spin clean. Så kan denne lyttes på nå. Ikke helt fri for knitring, men svært mye bedre.

Har en pause i vaskingen nå. Klutene må tørke. Og så må jeg snart få tak i nye innerlommer. Jeg skifter nå på rubbel og bit.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    34.084
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har også en Spin-Clean, men har bare brukt den en gang. Siden jeg er litt lat, så jeg kjøpte en Pro-Ject platevasker før jul en gang. Den har jeg ikke testet enda...:rolleyes:

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    337
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Har en pause i vaskingen nå. Klutene må tørke. Og så må jeg snart få tak i nye innerlommer. Jeg skifter nå på rubbel og bit.
    1) Hvilke kluter bruker du? (Andre må gjerne komme med anbefalinger også).
    2) Ikke alle som forstår betydningen av å skifte innercovers (etter vask). Kostbart på større samlinger, men en liten pris å betale for å slippe mer peiskos enn nødvendig :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har også en Spin-Clean, men har bare brukt den en gang. Siden jeg er litt lat, så jeg kjøpte en Pro-Ject platevasker før jul en gang. Den har jeg ikke testet enda...:rolleyes:
    Jeg er meget positivt overrasket over forskjell før og etter. Både synlige men ikke minst hørbare.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    1) Hvilke kluter bruker du? (Andre må gjerne komme med anbefalinger også).
    2) Ikke alle som forstår betydningen av å skifte innercovers (etter vask). Kostbart på større samlinger, men en liten pris å betale for å slippe mer peiskos enn nødvendig :)
    Bruker de to som følger med i startkittet. Vet ikke hva det er.
    Innerkover må byttes ja. Var heldig å fikk kjøpe en tykk bunke av Lgrons for en tid tilbake. Men jeg har ikke til alle platene desverre. Må handle nye.
    Tar gjerne imot tips på gode Innerkover..

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    337
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte en bunch med innercovers når Trondmeg arrangerte innkjøp fra England (tror jeg?). Happy med de.

Kanskje det nærmer seg tid for nytt gruppekjøp ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn