Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja nå begynner det å ligne på noe igjen :)
    Med 99 dB/1w trenger du ikke grisemye juice til dem, men så har vi dette med headroom og du har jo et stort rom + hvor høyt du ønsker at de skal kunne spille der du sitter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tviler på at høyttalerne klarer mye mer enn 50w nede i veldig lave frekvenser. Det vil begynne å komprimere. Skal du dele dem av og spille grisehøyt må du selvsagt ha mer.
    Specs sier 250w rms på høyttalerene.
    1000w på bassene.

    Vi får se hva det blir til.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Se der ja nå begynner det å ligne på noe igjen :)
    Med 99 dB/1w trenger du ikke grisemye juice til dem, men så har vi dette med headroom og du har jo et stort rom + hvor høyt du ønsker at de skal kunne spille der du sitter.
    Rommet er 38m2 gulvflate. Men med skråtak. Jeg sitter ca 3m unna høyttalere og ca 470cm fra frontvegg. Kassene er 70dype. Så 4m.

    Normalt sett så spiller jeg rundt 75-80db i sweetspot.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    W4S ST1000 gir ifølge specs
    500 @ 8ohm
    1000w @ 4ohm
    Dempefaktor på 2000 ved 100hz.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Se der ja nå begynner det å ligne på noe igjen :)
    Med 99 dB/1w trenger du ikke grisemye juice til dem, men så har vi dette med headroom og du har jo et stort rom + hvor høyt du ønsker at de skal kunne spille der du sitter.
    Rommet er 38m2 gulvflate. Men med skråtak. Jeg sitter ca 3m unna høyttalere og ca 470cm fra frontvegg. Kassene er 70dype. Så 4m.

    Normalt sett så spiller jeg rundt 75-80db i sweetspot.
    Du glemte 120db>@>20hz på film ;D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja nå begynner det å ligne på noe igjen :)
    Med 99 dB/1w trenger du ikke grisemye juice til dem, men så har vi dette med headroom og du har jo et stort rom + hvor høyt du ønsker at de skal kunne spille der du sitter.
    Rommet er 38m2 gulvflate. Men med skråtak. Jeg sitter ca 3m unna høyttalere og ca 470cm fra frontvegg. Kassene er 70dype. Så 4m.

    Normalt sett så spiller jeg rundt 75-80db i sweetspot.
    Du glemte 120db>@>20hz på film ;D
    Hihi med kravspec på 120dB så greier han det vel akkurat på håret med 2 kWatt totalt. Hele veien ned i kjelleren derimot, da spørs det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er klar over at dette ikke er super dypbass har heldigvis en roomgain ved 21hz som hjelper til mye på film. Kassene er tunet til 25hz.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmm gjør et eller feil med Pioneeren. En innstilling jeg ikke finner.
    Får ikke med subbene når jeg spiller musikk i 2 kanaler analogt inn til Pioneer fra hverken w4S dac eller antimode. Når jeg går inn på menyen i Pioneer for å sende ut testsignal så er subben på plass. Har prøvd både auto, pure og pure direct i analog modus.

    Noen som har tips? Har analog kobling mellom dac og reciver. Spiller som bare det pp klipsch B3 men det virker som at korresjonsdelen ikke slår inn ved analog tilkobling.
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke en innstilling som heter double bass eller extra bass? Det er det ivertfall på yamahaen min
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må nok inn å titte på menyen. Får subb ved avspilling av Blueray. Er kun ved analog tilkobling det ikke spiller. Mener jeg husker at jeg har brukt subb og 2 høyttalere på denne pioneeren tidligere... Mulig det var digitalt koblet sist. Da denne pc-en min ikke vil sende ut lyd igjennom HDMI. Kun bilde av en eller annen grunn.

    Er nok en innstilling jeg ikke har funnet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ahh.. Gleder meg til søndag. Først skru litt på anlegget til Realchef så hjem med de nye høyttalerene. Kjenner at jeg er litt utolmodig nå. Dette skal på papiret vere de beste høyttalerene jeg har hatt i hus. Veilprisen er ca det doble og litt til i forhold til det dyreste jeg har hatt. Ikke at det behøver å bety så mye, men er ting gjort riktig så burde det spille greit.

    Går også litt med tanker om å selge ut kinodelen, DVS reciver og alle 7 klipschene jeg har stående, selge unna W4S effektforsterker og kjøpe meg en god integrert forsterker. Men verdien på det som jeg da evnt skulle selge er ikke alverdens stor, men..

    Først må jeg få høyttalerene i hus. Teste de med W4S før jeg tar noe betenkningstid ang det å gå all in på 2 kanaler.

    Ahh jeg gleder meg til søndag!
     

    Realchef

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Du må ikke selge surroundoppsettet hvis du ikke må, før eller siddn vil du ha det igjen, går fint å kombinere, det vil du se på søndag hos meg. Er musikk i høysetet, men er så mye mer gøy å se film med flere kanaler ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har solgt surrounden tidligere, gikk dårlig. Hehe.. Bare en tanke som slo meg igår.

    Har dog fått testet bassene alene, med dualcore som delefilter. Tror nok ikke dette er den riktige typen bass. For min del. Men har tenkt å teste å koble de opp med minidsp 2x4 og W4S sammen med en liten Rotel. For å teste aktiv deling mot fronter. Tror dette er noen hinsidige basser fra 30-40hz og oppover. Men at de for meg mangler det jeg er ute etter. Den aller laveste subbassen.

    Har noen flere ting å teste ut. Før jeg bestemmer meg om hva jeg gjør med de. Har de på låns og vil hjelpe eier med å oppbevare de eller selge de eller elementer. Om de ikke skulle passe inn.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Tenk om "the president of the US" var like impulsiv som deg, med den røde knappen tilgjengelig 24/7. Å faan, det var dumt det kanskje, "Høvdingen", hvor er angreknappen?

    Håper høyttalerene kommer til sin rett. Blir spennende å høre de en dag :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som nevnt bassene er kun til låns. Har ikke betalt noe for de.

    Høyttalerene er jeg spent på selv.

    Får testa en svs tubesubb om ikke lenge også. ...
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har solgt surrounden tidligere, gikk dårlig. Hehe.. Bare en tanke som slo meg igår.

    Har dog fått testet bassene alene, med dualcore som delefilter. Tror nok ikke dette er den riktige typen bass. For min del. Men har tenkt å teste å koble de opp med minidsp 2x4 og W4S sammen med en liten Rotel. For å teste aktiv deling mot fronter. Tror dette er noen hinsidige basser fra 30-40hz og oppover. Men at de for meg mangler det jeg er ute etter. Den aller laveste subbassen.

    Har noen flere ting å teste ut. Før jeg bestemmer meg om hva jeg gjør med de. Har de på låns og vil hjelpe eier med å oppbevare de eller selge de eller elementer. Om de ikke skulle passe inn.
    Neida, kjør på med +4 passende sub'er i tillegg, så får du en 2 delt bassløsning som fungerer glimrende helt fra dypet og hele veien opp i midbassen :p
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Interessante observasjoner her. Det er sant at disse 18-tommers PA-elementene ikke er de mest effektive til å produsere bass under 30 Hz. Kassene er tunet lavt, noe som vil hjelpe til, men elementene i seg selv har Fs på 37 Hz. Da vil de begynne å rulle av ganske fort etter det. Fordelen her er at kassa hjelper noe til, og at du har mye å gå på med tanke på slaglende, så du kan bruke EQ og mate på med effekt for å få dem til å spille ned til 20 Hz. Dog med noe mindre maks-lydtrykk enn 120 dB.

    Når det gjelder valg av bassløsning så fins det ikke noe fullgodt konsept som effektivt kan levere tight bass med lav forvrengning og høyt lydtrykk for en billig penge i hele området fra 20Hz til 500Hz. Men det er jaggu ikke så langt unna med disse basskassene. :) Mange små subber med mykt oppheng vil gi bedre bass i 20Hz-området, men vil ikke låte like bra høyere opp i frekvens. På den andre siden vil ikke 18-tommer PA-basser gi like mye sub-bass, men låter derimot overlegent oppover i frekvens. Her blir det snakk om litt avveininger og preferanser. Til musikk gir disse kassene deg alt du trenger, men til film skulle du kanskje ideelt sett hatt en haug med små-subber plassert rundt omkring i rommet for å fylle på i bunnen.

    Er spent på om du får rattet det til med litt EQ. Det skal kunne la seg gjøre å få dem ned til 20 Hz. Riktignok på bekostning av følsomhet/lydtrykk.

    Slik fikk jeg dem til slutt til å måle i mitt rom. Flatt ned til 20 Hz. +-3 dB i området 20-300 Hz. Du kan fint kjøre dem opp til 800 Hz også, hvis du skulle føle for det.
    20160923_132220.jpg
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Angående sub og main i pioneer.. Trykk til det står plus på sub.. Ikke bare on i menyen :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ... eller sett frontene som small , og velg x-over :)
    Er det jeg har gjort. Kommer ikke en pip fra bassene ved analog tilkobling. Men kommer når jeg spiller av film via HDMI. Merkelig.... På fronten viser stream direct... Eller noe lignende på venstre side av display. Vet ikke om det har noe å si?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Direct kutter ut prosessering på andre produsenters recievere. Regner med at det gjelder Pioneer også.
    Få den over til "stereo"
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    ... eller sett frontene som small , og velg x-over :)
    Er det jeg har gjort. Kommer ikke en pip fra bassene ved analog tilkobling. Men kommer når jeg spiller av film via HDMI. Merkelig.... På fronten viser stream direct... Eller noe lignende på venstre side av display. Vet ikke om det har noe å si?
    Hva hvis du setter den til stereo da?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke hjemme nå. Men det er ikke den knappen på fjernkontrollen der du kan velge auto. Pure og pure direct.

    Det er på venstre side på displayet. Med rød skrift. ved avspilling av bluray via HDMI så slukker / slår den seg av..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Interessante observasjoner her. Det er sant at disse 18-tommers PA-elementene ikke er de mest effektive til å produsere bass under 30 Hz. Kassene er tunet lavt, noe som vil hjelpe til, men elementene i seg selv har Fs på 37 Hz. Da vil de begynne å rulle av ganske fort etter det. Fordelen her er at kassa hjelper noe til, og at du har mye å gå på med tanke på slaglende, så du kan bruke EQ og mate på med effekt for å få dem til å spille ned til 20 Hz. Dog med noe mindre maks-lydtrykk enn 120 dB.

    Når det gjelder valg av bassløsning så fins det ikke noe fullgodt konsept som effektivt kan levere tight bass med lav forvrengning og høyt lydtrykk for en billig penge i hele området fra 20Hz til 500Hz. Men det er jaggu ikke så langt unna med disse basskassene. :) Mange små subber med mykt oppheng vil gi bedre bass i 20Hz-området, men vil ikke låte like bra høyere opp i frekvens. På den andre siden vil ikke 18-tommer PA-basser gi like mye sub-bass, men låter derimot overlegent oppover i frekvens. Her blir det snakk om litt avveininger og preferanser. Til musikk gir disse kassene deg alt du trenger, men til film skulle du kanskje ideelt sett hatt en haug med små-subber plassert rundt omkring i rommet for å fylle på i bunnen.

    Er spent på om du får rattet det til med litt EQ. Det skal kunne la seg gjøre å få dem ned til 20 Hz. Riktignok på bekostning av følsomhet/lydtrykk.

    Slik fikk jeg dem til slutt til å måle i mitt rom. Flatt ned til 20 Hz. +-3 dB i området 20-300 Hz. Du kan fint kjøre dem opp til 800 Hz også, hvis du skulle føle for det.
    Vis vedlegget 400938
    Er nok mye i det du sier. Mulig dette er feil type bass for mitt bruk. Er ute etter bass som rister rommet ved avspilling av film. Og som skal jobb under høyttalere som kommer i hus. Er ikke helt klar for full DIY høyttaler enda.

    Skal teste med litt EQ og høre hvordan det blir når de kommer på plass.

    Får teste litt med minidsp og deling i 2 kanaler.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke hjemme nå. Men det er ikke den knappen på fjernkontrollen der du kan velge auto. Pure og pure direct.

    Det er på venstre side på displayet. Med rød skrift. ved avspilling av bluray via HDMI så slukker / slår den seg av..
    Er det ikke en knapp det står stereo på ?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal se litt på det og legge ut noen bilder. Har lest litt i manualen, på nett med en liten Android tlf. Stream Direct ( ikke pure direct) slår av absolutt alt av prosessering om jeg forstod manualen riktig.

    Tror vi snakker om to ulike ting. Stereo knappen bruker jeg til å velge stereo modus. Auto, pure og pure direct. Stream direct er noe annet.

    Skal ta noen bilder om litt....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Står "Standard" på min...

    På Pioneer fjernkontroll altså :). Trykke den nok ganger.. så får jeg opp stereo.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok
    Innstillinger under MCACC
    DSC_0345.jpg

    DSC_0343.jpg

    Når jeg sjekker her så dundrer det godt i bassene.

    DSC_0342.jpg


    DSC_0340.jpg

    Nå fungerer ikke subbene. Absolutt null output og klipsch spiller helt fullrange.

    DSC_0339.jpg
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Modusene jeg har når jeg trykker på stereo knotten er
    Stereo
    F.S surround fokus
    FS SURR WIDE
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror at med din kompetanse, riktig plassering av subbene og eq i bassen klarer du garantert å få greit nivå ved 20 Hz med 4 stykk 18".
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    stream direct... det er ikke den Stereomoden jeg får opp ved å trykke på "STANDARD" knappen på fjernkontrollen.. den kommer når jeg trykker på auto/ALC/Direct... Standard knappen hos meg er Tallet 2... :).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    ... kan det være tasten til høyre for 3'ern hos deg? Den som heter Audio?

    EDIT: Nei.. fikk feil bilde på google.. du har også standard knapp ser det ut til.. :).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.431
    Torget vurderinger
    23
    Ligget våken og grublet i natt? :cool:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nope sovet som en sten. Får nye høyttalere imorgen! Jippi
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er fjernkontrollen
    DSC_0349.jpg

    DSC_0348.jpg

    DSC_0347.jpg

    DSC_0346.jpg


    På tallet 2 under luka så står det 'sleep'
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det den knappen som heter stereo du mener. Da skjer det ingenting. Eller ingenting forandrer seg i displayet.

    Må prøve mer når jeg er hjemme igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn