Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fått lyd i alle 8 elementer. Men har ikke fått gjort noe med plassering enda.

    Bruker Cary med 2x350wi 4ohm nå.

    Får se hva det blir til etterhvert...

    Men har fått liv i de.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    350w er jo bare under -4.5db ift. 1kw, så du kan nesten presse dem like hardt, men må betale med forvrengning.

    du lar prosessor styre deling og delay nå?

    er ikke dette peerless xls 12? Peerless 830500 XLS 12" Subwoofer :: Power handling: 300 watts RMS/425 watts max.

    siden du hadde et vemodig innlegg om å ikke vite hva du skal gjøre videre nå som du er tett på målstreken, så kan jeg foreslå en minidsp 4x10hd, 1 amp-kanal per sub så du får satt delay på hver av dem uavhengig, kan dele dem litt forskjellig, kan sette noen peq filtere på hver enkelt osv, ha ha.

    går du for tårndriftsmodellen, og siden hver driver tar 425w peak, og gitt at det ikke gir bunning i disse kassene, så kan du gjerne ha en ucd2k per tårn for å ha litt ampheadroom og dermed lavere forvrengning altså.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan. Kommer til å la prosessor styre deling og delay... Har kun koblet de opp nå og thats it.

    Kjører faktisk med korreksjonen til Bagend.. Så man kan vel tenke seg hvordan dette låter akkurat nå. Barch....

    Skal se hva morradagen bringer. Er i dialog med Tralltrall ang hans gamle QCS amper. Med de så vil jeg få headroom herfra til Jupiter.

    Er bare litt bekymret for totalt strømtrekk.. Mulig jeg må inn mrd en 15A kurs til.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Kan. Kommer til å la prosessor styre deling og delay... Har kun koblet de opp nå og thats it.

    Kjører faktisk med korreksjonen til Bagend.. Så man kan vel tenke seg hvordan dette låter akkurat nå. Barch....

    Skal se hva morradagen bringer. Er i dialog med Tralltrall ang hans gamle QCS amper. Med de så vil jeg få headroom herfra til Jupiter.

    Er bare litt bekymret for totalt strømtrekk.. Mulig jeg må inn mrd en 15A kurs til.
    du kan overbelaste sikringen med mer enn 15a*230v før den går, men det avhenger av sikringens karakteristikk. klasse c tillater overbelastning litt lenger enn b som igjen > a. tenk sånn her på det:

    1. ampen har en eller annen effektivitet. klasse d er mer effektiv enn a/b, som er mer effektiv enn a, så jo mer effektiv, desto flere watt får du ut ift. hva den drar på stikket. samtlige forsterkeres effektivitet faller jo dypere man går i frekvens, men klasse d er best. hvis en amp er 60 % effektiv, så vil 10w inn gi 6w ut. klasse d har også lav idle power, mens a/b drar mye strøm selv når de ikke driver noe. det gir mye varme. klasse a er verstingen.

    2. i en god (sub)amp så har du stor kondisbank som er klar for å levere mye i kort tid. tenk på det som batterier som har evne til å lade seg opp fort og utlade seg fort.

    for å trippe en kurs med en effektiv amp med stor kondisbank, så må du først tømme kondensatorbanken, så må du dra mer enn 15*230=3450w lenge nok til at den går. hvis ampen er 60 % effektiv, så betyr det at tårna må dra over ,6*15*230w = 2070w en stund (igjen hvor lenge avhenger av kondensatorbankens størrelse og sikringens karakteristikk) på output. det tror jeg skal mye til altså, men avhenger jo av hva du har på kursen(e).

    fordelen med stor amp er at du får lavere forvrengning, siden forvrengningen stiger fort når du nærmer deg limiten. dette skjer gjerne når dynamikk skal gjengis. så for sub ville jeg valgt en effektiv amp med stor kondensatorbank og høy dempingsfaktor.

    ikke godt å si power handlinga da, står ikke noe om det, men de andre xxls'ene har litt lavere enn xls, sammenliknet ikke voice coil o.l. for å se om de hadde likheter.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ok, Macrotech er nok ute av bildet da, pga støy.

    Finnes det noen gode pa amper som leverer nok effekt, ca 1000w i 4 ohm, og som ikke har noe spes med viftestøy? Eller er dette et problem med PA effekttinn.
    QSCene til Tralltrall er greie de (mine gamle) og bråker ikke så veldig, er også mulig å viftemodde de. Jeg er innhabil pga annonser men ja Crown har også svært godt egnede forsterkere som i praksis er stillegående :)

    Crown XTi 2002
    XTI2002 er for liten og ikke ekstremt god. Av XTI er 6002 den klart beste men også den som støyer mest, men der finnes langt bedre forsterkere, men XTI gir mye effekt for pengene ja.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Vet ikke hvordan det er med Cary'en og dempningsfaktor, men å gi de en forsterker med stålkontroll er nok viktig for en tørr og kontrollert bass. Med demningsfaktor på over 500 og 300 watt pr element, burde alt være i orden:)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Caryen er nok kun for å teste og få litt lyd i subbene. Er ikke en permanent løsning. Den har andre oppgaver i kinoen for å si det slik.

    Får titte litt på nett rundt effekttrinn. Blir nok en stund til det handles uansett.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Var selvfølgelig klar over det. Hadde det vært meningen at du skulle bruke Cary'n på bassene hadde du aldri fått de;).
    Men moro å teste litt da
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe. Må jo mobbe litt tilbake. Skal rydde og vaske litt i heimen idag. Så får vi se.... To helt ledige dager. Satser på å finne plassering i løpet av de dagene. Kommer nok til å teste tralltrall sine må bare få de fraktet hjem på en eller annen måte.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    ville heller fulgt med i tråden til hel retep. hel har nylig kjøpt seg hypex ucd2k, et par slike på delt 3kw psu blir en stillegående og habil løsning som lar deg kjøre tårna i stereo. du kan også oppgradere med to psu'er og få enda mer ut av dem, men da blir det jo dyrere.
    Lager monoblokker med hver sin PSU. I kabinettene er det brukbar plass og jeg skal skru kjøleribbe oppå forsterkermidulen. Det er snaue 4 cm plass over. Fiks ferdig kommer det på kr 12000 for 2 stk monoblokker.
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da fått plassert subber i utgangsposisjon. Og kjørt manuell audessy med deling, avstand og nivå i sammenheng med REW.

    frekvens.jpg
    frekvens heile veien.jpg
    gd.jpg
    impulse.jpg
    vannfall.jpg


    Ikke jobba med plassering eller deling. Dette er med 80hz deling.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Låter ikke ille dette. Bruker nok dagen imorgen på å flytte rundt på subbene og se om jeg får gjort enda mer. Må jo også leke litt med delefrekvens. Og justere avstand skikkelig.

    Må vel også dra igang en film.

    Lerretet kommer nok ikke opp før jeg er happy med plassering.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Respons innenfor +/- 3 db i bassens arbeidsområdet er en bra start. Bruker du mye EQ i bassen på den målingen
    Det som ser litt "galt" ut er nivået over 5-600 hz - det kunne gjerne vært 5 db lavere
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja, bruker eq på 44hz og på 19 hz. Ganske kraftige. Sliter med å kjøre full Audessy som eq bassen. Da nivået på subbene er for høyt. Skal prøve litt forskjellig imorgen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel, dama er sent på jobben, og jeg avspaserer noen dager.

    Fikk en ide inatt. Koble fra prosessor til effekt med rca til subbene. For å få lavere db nivå inn slik at nivået ut ble innenfor Audessey sine toleranser. Jaggu så fungerte ikke dette. Så har nå kjørt full runde.

    Blir mye lytting og flytting på subber idag. Samt justeringer av delefrekvens og delay. Stoler ikke helt på Audessy. Har tidligere erfart at jeg kan sette delay riktigere ved bruk av REW. Kan justere hver enkelt kanal med 1cm presisjon.

    Ser bra ut, men har en liten dipp ved 110hz jeg skal se om jeg ikke får gjort noe med. Har også et topp på samme plass på GD så her er det nok noe som henger igjen i rommet en plass.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel. Førsteinntrykket er at det nå er absolutt ingen imponator bass. Men desto mye renere. Sofa ristet ikke på samme måte som med de Jbl subbene. Men nå føles det heller som at noen står å slår meg i magen. Men nå altså uten at rommet rister. Men JBL subbene så hadde jeg trøkket i magen, men da satte de også rommet mer i bevegelse.

    Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.

    Det er mye renere på musikk. Man hører ikke at subbene er på. Jeg måtte faktisk bort å kjenne på elementene for å sjekk at alt er som det skal. Og de flyttet seg omtrent ikke i det hele tatt. Må nok opp med nivået i bassen på musikk. Er litt lite nå på musikk.

    Hører nå kun med Audessey. Har justeringsmuligheter i Jriver også.

    Men har jo såvidt starta...

    Subbene står nå 25% av rommets bredde fra sidevegger. Klint inntill frontvegg.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.943
    Antall liker
    104.457
    Torget vurderinger
    23
    Dette er kjennetegnet på GOD bass Retep..... energien treffer DEG og setter ikke himmel & jord (dvs. rommet/huset) i bevegelse. Du har gjort et knallkjøp på de bassene. Bare vent til du får rattet ting på plass.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.439
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er på samme måte jeg har begynt å få det med mine.
    Må se å få stumpen i gir.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ratter fremdeles nå kun med prosessoren. Ser ut til at deling mellom RF7 og subtårn er best ved 60hz eller 80hz. Begge to har sine fordeler og sine ulemper. litt ulike kurver mellom 30-65hz på frekvens og litt ulikt helt nede ved 20hz på vannfallet. den bølgen jeg har der nede får jeg ikke gjort så mye med. Så her må jeg bare sette meg ned å lytte. Deling på 40hz gir den beste kurven ved måling. Men den synes jeg blir for tørr. Men kan hende det er den jeg går videre med når jeg skal tune lyden med Jriver.

    Er også 40hz som Audessy setter som delefrekvens på fronter.

    Pga plassering av subber så må jeg lage til lerretsveggen som en dør. SÅ jeg får handle inn noen saker. Er spent på hvordan det låter med lerretet på plass. Det vil henge ca 10cm fra elementene. Håper det går bra.

    Ser også ut til at Audessy traff relativt bra. Har korta ned avstanden fra 420cm til 400cm på subbene. Skal også teste med fronter for å se hva som skjer der. Mulig jeg kan få opp nivået rundt 150 litt mer.

    Er noe jævlig med fly i dag. Så jeg må ta målingene med noen klyper salt. Flystøy slår forresten ut ved 60-80hz om noen lurte på det...
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nye subber - vet jo at disse har et enormt potensiale :)

    Ikke noe problem å få huset til å riste med disse, hvis ønskelig. Du har litt lite nivå under 40Hz og får du opp det med 5dB på film, tenker jeg det både slår i magen og river litt i huset.
    Ikke noe problem å få kattene til å reagere 1 etasje inn og 1 etasje opp fra lytterommet mitt når jeg dro på litt på film og cognac-glassene klirret godt i skapet....

    Skal du ha tørr og homogen bass, vil anbefalingene mine være f.eks. DP eller det andre merket som er nevnt av HEL i tråden.
    Den ultimate løsningen finner du antagelig hos tralltrall, men det koster litt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skrudd på prosessor idag.

    Nærmer seg. Subber står nå så langt ut jeg får plass til.

    vannfall.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Altfor mye trøkk i kinosammenheng, så her må jeg nok sette en preset på film og en på musikk når det kommer til subbene. Heldigvis så er det lett bytte mellom de ulike presettene.

    Evnt så kan jeg ha likt på prosessor og øke med Jriver. Mange muligheter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I morgen er fri igjen. håper på å få på plass lerret og PJ. Samt å få justere meg inn på ønsket nivå på sub ved film.

    Fikk satt opp ramma som lerretet skal henge på. Etter litt om og men.

    Jævlane på jernvare butikken solgte meg et hjul, der skruhullene kom på utsiden av 2x2 lekte. Sette fant jeg ut etter å ha kappa lekte i riktig lengde.

    Litt Pettersmart løsning, så var ramma oppe med sving. Slik at jeg kommer til vinduer ol.
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    retep, kan du gjøre en måling av bassen midt mellom lerretet før og etter du setter det opp, sånn at vi får se effekten lerrettet har på bassen, gjerne så høyt opp som mulig, 300 hz hvis det er mulig?

    vurderer lerret selv, men har ikke lyst til å ut med store summer for lydtransparent siden det eventuelt ikke blir annet enn bass fra baksiden.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tenker du i senter av rommet før og etter lerret. Begge tårnene?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ja, fra sweetspot hvis mulig. poenget er bare å se hva slags effekt lerrettet gir, om noen i det heletatt. hvis målingen kan gjøres av bassen alene så høyt opp som mulig, så hadde det vært flott.

    har inntrykk av at lydtransparent gir mest utbytte oppover i frekvens, siden bølgelengdene er så store i bassen uansett, men alltid greit å få sett en måling av effekten. hvis det påvirker veldig lite å ha bass opp til 300 hz bak lerrettet så ser jeg ikke vits med å bruke en bråte kroner på lydtransparent med mindre man skal benytte senterkanal bak, og det har ikke jeg umiddelbare planer om.

    det kan jo være greit for deg å se resultatet også. da har du bedre grunnlag for å vurdere lydtransparent selv.

    *et lerret som ikke er lydtransparent vil selvsagt også påvirke akustikken i rommet mer i toppen enn et transparent, siden det vil reflektere mer, men hadde vært veldig interessant å se på effekten i bassen som står bak isolert.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Gratulere med nye basser. Dette ser jo litt vilt ut. Blir spennede å følge med videre :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da fått testa ut litt andre plasseringer av subbene. Nå står de bak lerretet og spiller mot hjørnene på franveggen. fikk enda bedre respons, spes på gd og vannfall.

    Her kommer noen målinger med 1M lengde på sveip. 2 sveip. 10-300hz. reciver deler opp til 250hz. Har målt med delin på 250 og 80hz deling. Typisk filmdeling.

    frekvens 2.jpg
    gd2.jpg
    vannfall 80hz med lerret.jpg
    vannfall 80hz uten lerret.jpg
    vannfall 250hz med lerret.jpg
    vannfall 250hz uten lerret.jpg
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det var mye fall over 100 Hz selv med deling på 250 Hz. Bruker du sub-utgang som kanskje har låst deling på rundt 100Hz? Sikkert veldig dumt spørsmål fra en som ikke har fille peiling på recivere.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp. Bruker subb utgang. Såkalt LFE out. Tror den låser på 120hz. Siden subbene står der de står. Denne gangen, et litt låst pga bredden på lerret. Så deler jeg nok ved 80-100hz. Ved 110hz så detter lydbildet sammen. Sikkert nok pga at subbene kan lokaliseres.

    Dette er heller ikke noen god test. Da jeg kjøret med Audessy korreksjon inkl fronter og med deling ved 80. Og med annen subplassering.

    De målingene et kun for å vise frem forskjeller mellom med og uten lerretet. Ikke veldig store...

    Regner med det ser annerledes ut når jeg kobler inn fronter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå må du få deg en skikkelig DSP løsning Retep.
    Eller har du noe annet du kan bruke enn recieveren din?
    B

    Ps: Hadde jeg bare hatt et 4 kanals lydkort skulle du fått låne Audiolense PC'n min.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Bruker subb utgang. Såkalt LFE out. Tror den låser på 120hz. Siden subbene står der de står. Denne gangen, et litt låst pga bredden på lerret. Så deler jeg nok ved 80-100hz. Ved 110hz så detter lydbildet sammen. Sikkert nok pga at subbene kan lokaliseres.

    Dette er heller ikke noen god test. Da jeg kjøret med Audessy korreksjon inkl fronter og med deling ved 80. Og med annen subplassering.

    De målingene et kun for å vise frem forskjeller mellom med og uten lerretet. Ikke veldig store...

    Regner med det ser annerledes ut når jeg kobler inn fronter.
    Sub'ene spiller så høyt/lavt man setter delingen for frontene og skal ikke være låst til 120Hz.
    Den innstillingen for LFE på 120Hz gjelder for LFE sporet på filmer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn