Resurrection of the old devil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tilbake etter en liten vinterferietur på hytta. Stua ble okkupert et par timer nå på kvelden. Og jeg må si at det var sabla godt å få lyd tilbake igjen.

    A5ECCFD7-5958-48D3-B7C0-D8469A3D5326.jpeg
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sitter og nyter litt musikk. Har de siste lytteseansene syntes at det har vært noe som har vært "slarvete" i bassen. Akkurat som det har manglet kraft ved pådrag.
    Ved en tilfeldighet fant jeg ut at denne effekten forsvant når jeg koblet ut likeretter røret (EZ80) i BP Dacen. Enda litt rulling senere kommer jeg frem til at det er Siemens Halske røret som må være "off". For ingen av de andre rørene gir denne "effekten".
    Så da har jeg byttet inn en av favorittene. et gammelt UK Mullard.
    Av en eller annen grunn så responderer dacen veldig på rør rulling her hos meg. Noe jeg finner underlig mtp at det er et likeretter rør, og ikke et som sitter i signalveien.

    Vel, da kan jeg senke skuldrene og vie et par timer til musikken igjen :)

    EF40C061-E27A-43E7-9C24-66FC0BF6571A.jpeg
    D5B790F5-54DB-4815-AF36-6D57EB25E831.jpeg
    3953B699-3326-42C1-A1F3-F79176FFFA0B.jpeg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bare å droppe røret, bruke ss inngangen og lære seg dsp en gang for alle, når du først disponerer verktøyet.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er nok bare ikke like ivrig som deg til å komme i gang med DSP. Må nok i gang, men blir bare ikke prioritert :p
    Du vet, jeg liker å være ivrig på andres vegne. Koster så lite atte 😇.
    Og kjør Audiolense når du først er i gang. Ikke være bekymret. Man får alltid hjelp, som HER

    Apropos kl D og DSP. Jeg har hatt det i over 10 år og anser meg som en av pionerene🥸, men hyggelig at diverse unggutter nå ser lyset og babler i vei som nyfrelste misjonærer 👍
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er gått hele ti måneder siden vi flyttet inn i ny kåk. Jeg holdt på å skrive "anlegget"... noe som det på sett og vis fremdeles kan kalles, all den tid jeg faktisk har ekstern Dac og streamer. Men i hovedsak dreier det seg om et par med fullaktive høyttalere. Etter hvert som tiden har gått så har det jo kommet litt møbler på plass. Men rommet og huset i seg selv er ganske modernistisk. Mye store flater, vegger av gips, store glassvinduer og god høyde under taket.
    Noe av greia med å gå over til et slikt "anlegg" var nettopp å få det litt minimalistisk. Akustikk produkter eksisterer derfor kun som naturlige møbler, store planter, bokreoler med bøker og nips og naps.
    Utfordringen har dermed vært ganske stor for å få så mye som mulig ut av lyden som mulig. Jeg har riktignok muligheter for DSP, men har så langt holdt meg unna dette.... Litt for at jeg synes det begynner å låte fett, samtidig som jeg har hatt mye jobb og lite fritid, og har verdsatt fritiden, og vært for lat til å sette meg inn i nye ting.
    Litt om lyden, for selv om jeg egentlig like gjerne kan sitte i hjørnet av rommet i godstolen og lytte til nye album og gamle favoritter. Så kan jeg ikke legge skjul på at jeg fremdeles er interessert i å få til noe som låter bra. Fordelen med horna og flyttbar lytte posisjon er at jeg kan plassere meg i stolen på en slik måte at jeg ikke får for mye refleksjoner fra rommet. Prioriteringen her er å få det til å låte live og fett. Jeg er ikke redd for litt brystklang, og har justert opp bassen til +3db.
    Høyttalerne er vinklet mot ørene mine, og trukket litt ut fra hjørnene (ca en drøy meter).
    Jeg er ganske overrasket over at jeg faktisk får til et ganske presist lydbilde. Det er dypt til å være fra horn, og jeg har inntrykk av at lyden sprer seg godt ut på siden av høyttalerne. Alt i alt synes jeg det spiller svært bra på det meste jeg spiller av musikk. (Går mye i prog, og jazz). Spiller jeg for høyt kan det gjerne rote til litt på kompleks rockemusikk, men da spilles det SVÆRT høyt. Har funnet ut at jeg spiller det meste av musikken min på midten av 90 tallet db. På kvelden gjerne litt under. Spilles Zappa har jeg plutselig hele kåken for meg selv og kan spille grisehøyt.
    Naboen lar seg tydeligvis ikke plage (Proghode), og selv om jeg hører at han spiller høyt innimellom, så lar jeg meg ikke plage av det.
    Er jeg fornøyd?.... Helt klart. Ikke i mål, det vil jeg nok ikke bli. Lydmessig kan det sikkert gjøres noe. Kan en bedre dac gjøre noe? Bedre Streamer? Tja... Savner jeg noe?.... Jepp!! Savnet etter å spille vinyl dukker opp med jevne mellomrom.

    Ble mye og rotete skriving dette, men det er nå noen tanker løst plukket ut av hodet mitt en flott mandags kveld :)

    9A2977F1-1B46-4919-88C5-D653BCBA930C.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Endelig helg. Og en laaang arbeidsuke av den ekstreme sorten er over. Jeg har bevilget meg noen GT i kveld som en god start på en helg som skal tilbringes med så lite aktivitet som mulig.
    God helg til dere som titter innom denne livsnyter bloggen. 😊

    6539F297-6182-43DB-8F43-BA62D867D57A.jpeg

    7DFDAA58-9C8B-414B-99D7-26B7C009DCC3.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Liker hvordan du danderer "halstørkle" lett henslengt over stolen mens ordet "minimalistisk" trykker imot oss og grønne planter avgir ozon og næring.. Det er så rent at det er på grensen til "dirty"... Me like! God helg K :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Vært stille en god stund fra den kanten. Fortsatt fornøyd med Avantgarde?

    Ha en fortsatt fin sommer! :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser bra ut og spiller forrykende. Det er en slags endgame, eller hobbykiller. Kanskje like greit😜
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har vært stille en stund. Har hatt en periode hvor livet kom i veien for gleden med hifi.
    Min mor ble plutselig alvorlig syk i april. Og døde brått i slutten av mai, og det har vært mye ting som har måtte ordnes.
    Så kom sommer og ferie. Nytt hus skal males, og mye skal skje med diverse.
    Dessuten har været vært for bra til å bruke foran anlegget.

    Og så har det vært litt godt med en pause fra «sentralen».🫣

    Men som @The Gunner så treffende sier…. Det spiller rett og slett forrykende.

    Etter en hel yrkes karrierre på sjøen, eller i sjørelatert yrke har jeg liksom hatt nok med båter på den måten.
    Men i våres ble jeg fristet til å prøve meg med små turer på sjøen, og fikk teste ut seiling.
    Dermed måtte jeg finne en rimelig og enkel innfallsvinkel til dette, og ble reder.

    Ikke det største og mest fancy man finner. Men en tur ombygget regattabåt som seiler både fort og bra.

    26AF69C5-5385-4720-BB13-0A566EE09230.jpeg
    421D794E-F1B8-439D-8D5A-CFA556BC7265.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn